Geen kraamcadeaus???

13-03-2008 10:04 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik verwachten binnenkort onze tweede dochter. Zijn dus al voorzien van veel kleertjes en speelgoed. Denken er over om op het geboortekaartje een tekst te zetten dat we het leuk vinden om visite te krijgen, maar dat cadeaus niet nodig zijn. Wie heeft hier ervaring mee of weet een leuke tekst voor op het kaartje?

Groetjes, Olivia
Denk dat het voor het kind wel leuk is om later te weten dat er ook vaar háár dingen zijn uitgezocht. Lijkt me als kind niet leuk om later het geboortekaartje onder ogen te komen.

Vergeet niet dat veel mensen het trouwens leuk vinden om iets te geven.
als het maar niet rijmt ;-]

Vind het een goed plan, als je ziet hoeveel troep sommige kinderen hebben!
Eens met fleurtje, ik zou dat ook niet doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Helemaal eens met fleurtje

Misschien kun je een tussenweg bedenken, bv om geld vragen en daar dan iets 'groots/nuttigs/...' van kopen.

Of iedereen vragen om een persoonlijke wens voor de kleine te maken en daar een boek van (laten) maken.

Probeer een alternatief te verzinnen voor de kado's die je niet nodig denkt te hebben....

Het is natuurlijk altijd leuk om kadootjes te krijgen en vooral ook te geven.

Suc6 ermee!
Ik zou het ook niet leuk vinden om op kraamvisite te komen zonder een kraamkado voor je tweede kind terwijl ik aan je eerste kind wel een kraamkado had gegeven.Vind ik zo niet leuk eerlijk gezegt...

Laat iedereen gewoon geven wat ze willen en wat je teveel vind worden geef je aan een instelling voor tienermoeders of zo.
Geld vragen van de kraamvisite valt volgens mij bij de meeste mensen ook niet echt in goede aarde.
Susan schreef op 13 maart 2008 @ 10:20:

Geld vragen van de kraamvisite valt volgens mij bij de meeste mensen ook niet echt in goede aarde.
ja leuk zo'n envelopje op het geboortekaartje ;-)
Ik vind het erg goed dat je hierover nadenkt; veel goedbedoelde kado's eindigen zo ongebruikt in een kast. Maar als je nu zegt 'ik wil niks' stoot je mensen misschien ook voor t hoofd. Ze willen heel graag iets geven en hebben bij jullie eerste hun best gedaan iets moois/fijns/leuks uit te zoeken.

Misschien is het een idee om mensen die graag iets willen geven de suggestie te doen geld te doneren aan een goed (kinder-)doel? Zet je op t kaartje zoiets als: Omdat we bij de eerste al zulke goeie kado's hebben gehad van jullie (eerst even slijmen), kunnen we nu echt niks meer bedenken. Maar er zijn kindertjes die wel wat steun kunnen gebruiken, daarom zouden we het op prijs stellen als jullie het geld van een eventueel kado zouden overmaken aan ... . Of je zet een potje neer thuis.
fleurtje schreef op 13 maart 2008 @ 10:06:

Denk dat het voor het kind wel leuk is om later te weten dat er ook vaar háár dingen zijn uitgezocht. Lijkt me als kind niet leuk om later het geboortekaartje onder ogen te komen.

Vergeet niet dat veel mensen het trouwens leuk vinden om iets te geven.
Helemaal mee eens...
Dacht er van de week ook over na. Derde is op komst, hebben al zoon en dochter en dus bijbehorend speelgoed en kleding. Maar boeken kun je in mijn ogen nooit genoeg hebben. Daar schrijf ik bovendien voorin bij welke gelegenheid het kind het heeft gekregen.

Voor verse baby zijn nieuwe kleren ook best leuk natuurlijk.

En wat ik het meest belangrijk vond toen ik verder nadacht. Ik zou ook niet met lege handen op visite gaan, maar nadenken over een cadeau.

Op een kaartje zou ik het trouwens zeker niet zetten, hooguit aangeven als mensen bellen om een afspraak te maken.
Een goede vriendin bevalt over een maand of drie van haar tweede kindje en zij wil graag geld om een duowagen te kopen. Aangezien ze al een heel duidelijk doel voor ogen heeft, wil ik daar wel aan meewerken maar ik vind het wel heel saai!! Liever koop ik iets speciaals voor de nieuwe kleine.
Bonnen van de Prenatal, HEMA, H&M of noem het maar op zijn ook altijd fijn en zijn al wat meer kraamcadeautjes, maar ik denk dat er wel mensen zijn die je ermee voor de benen schopt als je geld of bonnen vraagt, alsof je er eigenlijk al vanuit gaat dat die mensen geen leuk cadeau kunnen uitzoeken en dat je het dus zelf wel doet.
Wat grappig, deze discussie heb ik wel eerder gezien rond bruiloften (omdat mensen dan ook al vaak alles hebben). Maar dit thema in het kader van kraamvisite is nieuw voor mij.

Hoewel ik een groot voorstander ben van geen cadeaus bij een bruiloft zou ik het inderdaad vreemd vinden als er op het kaartje stond 'geen cadeau'. Ik zou alles aan nemen en sommige cadeaus 'recyclen' voor andere kraamvisites. Wel opletten wat je van wie krijgt natuurlijk ;-)
Nee, het lijkt mij voor het kind inderdaad niet leuk.

In mijn babyboek staat ook nog wat ik heb gekregen, en ik vind het heel bijzonder om te zien wat ik van mensen kreeg, heel persoonlijke cadeau's!

Elk kindje is een individu en die moet je dit ook gunnen, lijkt mij!
Dames, jullie klinken allemaal heel hebberig, in mijn beleving dan....

Wat ook een heel goed idee is, een donatie vragen voor een goed doel, babyzondergrenzen of Unicef of iets in die richting. Baby's in de derde wereld hebben meer aan die donatie dan wij aan de zoveelste knuffel of ander goedbedoeld prulletje.
karnemelk78 schreef op 13 maart 2008 @ 10:25:

Ik vind het erg goed dat je hierover nadenkt; veel goedbedoelde kado's eindigen zo ongebruikt in een kast. Maar als je nu zegt 'ik wil niks' stoot je mensen misschien ook voor t hoofd. Ze willen heel graag iets geven en hebben bij jullie eerste hun best gedaan iets moois/fijns/leuks uit te zoeken.

Misschien is het een idee om mensen die graag iets willen geven de suggestie te doen geld te doneren aan een goed (kinder-)doel? Zet je op t kaartje zoiets als: Omdat we bij de eerste al zulke goeie kado's hebben gehad van jullie (eerst even slijmen), kunnen we nu echt niks meer bedenken. Maar er zijn kindertjes die wel wat steun kunnen gebruiken, daarom zouden we het op prijs stellen als jullie het geld van een eventueel kado zouden overmaken aan ... . Of je zet een potje neer thuis.
Ik houd hier dus niet van. Want ik ben namelijk prima in staat om zelf een donatie te doen aan het goede doel als ik dat wil. Ik wil graag een cadeautje geven voor/aan de baby. Ik zou wel wat geven voor het 'potje' maar erg van harte zou het niet gaan.
Beukenootje schreef op 13 maart 2008 @ 10:34:

Wat ook een heel goed idee is, een donatie vragen voor een goed doel, babyzondergrenzen of Unicef of iets in die richting. Baby's in de derde wereld hebben meer aan die donatie dan wij aan de zoveelste knuffel of ander goedbedoeld prulletje.
Ik denk dat wij niet in de egoistische zin hebberig zijn, maar wel denken aan de kinderen. Ik zou het heel erg vinden als mijn broertje en zusje wel kraamcadeautjes hadden van vroeger, en ik had niks omdat mijn ouders dat niet nodig vonden. Jammer...

Zo kun je elk cadeau voor welke gelegenheid dan ook wel afserveren. Het geven van cadeaus voor bepaalde gelegenheden is ook een sociale gebeurtenis, niet alleen een economische.
Ik zou ook prentenboeken vragen, die dingen zijn soms zó dúúr !!!!

Overigens breng ik alle splinternieuwe knufffels liever hier naar het ziekenhuis, daar hebben ze er meer aan. Moppekind heeft één lieveling, en een paar speelknuffels, maar de rest heeft hij nooit naar om gekeken. Het ligt hier alleen maar stof te vangen.

Hebberig? Wat kunnen mij die rukcadeaus schelen? Ik vind het zielig voor het kind. En sneu voor het bezoek.
Ik geef meestal trouwens een boek. Ik kijk dan naar de ouders om te bepalen wàt voor boek ik geef.
Ik geef helemaal niets om cadeaus, en ik zou niet weten wat ik heb gekregen van wie toen ik geboren werd. En daar heb ik zeker geen trauma van.
Wie heeft het over trauma's? Dat is het meteen weer een beetje belachelijk maken, nietwaar?
Inderdaad. En trouwens, dan ben ik maar hebberig. Ik vond het prachtig om te zien wat mensen met liefde voor mijn zoontje hadden uitgezocht, en ik vind het ook prachtig om zelf iets met liefde uit te zoeken voor een pasgeboren kindje. Het is niet zo dat mensen zonder kraamcadeau rechtsomkeert kunnen maken tijdens een kraamvisite, maar 'laat maar zitten dat cadeau' of 'maak maar over aan een goed doel', nee, dat is niks voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven