Vliegen naar Californie

13-03-2012 11:34 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
In oktober ben ik van plan om 2 weken naar Amerika te gaan, Californie, San Francisco om precies te zijn.

Nou heb ik veel rondgegoogled, en ik weet dat ik een ESTA moet aanvragen. Is het waar dat je bij een overstap in Amerika eerst al je koffers moet halen, door de douane heen moet (die zeer moeilijk schijnt te doen), vervolgens weer inchecken en dan verder vliegen, waardoor je minstens 3 uur moet uittrekken voor een tussenlanding?

En verder natuurlijk: nog tips waar ik zeker naartoe moet en wat ik zeker moet shoppen?

Alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je moet bij aankomst inderdaad je koffers ophalen en opnieuw de koffers inchecken. Onlogisch, maar ja. De rijen bij de douane kunnen heel lang zijn, maar minstens 3 uur uittrekken voor de overstap lijkt me wat overdreven.



Overigens, dat opnieuw 'inchecken' van de koffers hoeft niet bij een balie of zo hoor, vaak staan er al medewerkers die de koffer van je overnemen. Je hoeft dus ook niet zelf opnieuw in te checken, je krijgt op schiphol al je boarding passes. Op de terugweg wordt je bagage trouwens wel doorgelabeld en hoef je je koffers dus niet op te halen.



Blijf je 2 weken in San Francisco of ga je nog rondreizen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de douane heeel erg moeilijk doet.

Gewoon, normaal...
Mijn koffers zijn beide keren automatisch doorgegaan. Ook geen problemen gehad.



Douane vond ik zeer onvriendelijk, maar niet moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleine schreef op 13 maart 2012 @ 12:37:

Mijn koffers zijn beide keren automatisch doorgegaan. Ook geen problemen gehad.







Oh? Via welke luchthaven dan? En wanneer was dat dan?



Edit: dat klinkt wel heel kruisverhoordering :-) Ik verbaas me er gewoon over want dit is niet standaard.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat je eerst al je koffers op moet halen is waar. Al is minstens 3 uur misschien wat overdreven, maar ik zou toch wel zorgen dat ik minimaal een overstap van een uurtje of 2 had.



Ik vloog vorige keer met Continental (zal nu wel allemaal United heten want ze zijn gefuseerd) en had een tussenlanding op New York. Ik had 4 uur overstaptijd maar heb het niet als extreem lang ervaren. Voor mijn gevoel was het een uur of 6 in de avond dus heb op het vliegveld een hapje gegeten etc.



Het grote voordeel vond ik dat het je reis 'breekt' als je een overstap in Amerika hebt. Ik heb iets van 7-8 uur gevlogen naar New York en toen nog 6 uur door naar San Francisco. Als ik bijvoorbeeld met BA gevlogen had zit je na een uurtje alweer in Londen te wachten en heb je nog een vlucht van 11 uur voor de boeg. Plus de paspoortenstempeltjesellende heb je dan in SF zelf. Nou heeft de douane ook nooit moeilijk tegen mij gedaan trouwens.



Neem goede schoenen mee want San Francisco is gebouwd op (ik meen) 49 heuvels dus er kunnen behoorlijke hoogteverschillen zijn.



Ik ben naar de Golden Gate Bridge geweest, het Golden Gate Park, de Painted Ladies / Postcard Row, Alcatraz, Fisherman's Wharf, het Aquarium, boottochtje richting Alcatraz en de Golden Gate Bridge, SFmoma (op dinsdag gratis volgens mij), Chinatown, Coit Tower, Crookedest Street op Lombard Street, ritje in cable car, Ferry Building en de Academy of Sciences.



Coit Tower is leuk omdat je dan de hele stad over kunt kijken, en het is ook niet zo duur, 7 dollar geloof ik. Bij Crookedest Street (haarspeldbochten midden in de stad) stikte het van de Japanners met fototoestellen. Alcatraz en de Golden Gate Bridge moet je natuurlijk sowieso gezien hebben. Als je een ritje in de cable car wilt maken zou ik op het beginpunt opstappen, er zijn wel haltes tussendoor maar vaak zit ie dan al zo vol dat er niemand meer bij kan.



Verder lijkt me 2 weken wat lang, ik ben er 5 dagen geweest en daarna nog 5 dagen in Chicago. Na een week heb je San Francisco zelf denk ik wel gezien, dus als je 2 weken wilt gaan zou ik ook eens gaan kijken of er nog leuke dagtochtjes zijn in de omgeving.



Shoppen deed ik niet echt dus daar kan ik je ook niet mee helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marilyn1984 schreef op 13 maart 2012 @ 12:51:

Ja, dat je eerst al je koffers op moet halen is waar. Al is minstens 3 uur misschien wat overdreven, maar ik zou toch wel zorgen dat ik minimaal een overstap van een uurtje of 2 had.



Ik vloog vorige keer met Continental (zal nu wel allemaal United heten want ze zijn gefuseerd) en had een tussenlanding op New York. Ik had 4 uur overstaptijd maar heb het niet als extreem lang ervaren. Voor mijn gevoel was het een uur of 6 in de avond dus heb op het vliegveld een hapje gegeten etc.



Het grote voordeel vond ik dat het je reis 'breekt' als je een overstap in Amerika hebt. Ik heb iets van 7-8 uur gevlogen naar New York en toen nog 6 uur door naar San Francisco. Als ik bijvoorbeeld met BA gevlogen had zit je na een uurtje alweer in Londen te wachten en heb je nog een vlucht van 11 uur voor de boeg. Plus de paspoortenstempeltjesellende heb je dan in SF zelf. Nou heeft de douane ook nooit moeilijk tegen mij gedaan trouwens.



Neem goede schoenen mee want San Francisco is gebouwd op (ik meen) 49 heuvels dus er kunnen behoorlijke hoogteverschillen zijn.



Ik ben naar de Golden Gate Bridge geweest, het Golden Gate Park, de Painted Ladies / Postcard Row, Alcatraz, Fisherman's Wharf, het Aquarium, boottochtje richting Alcatraz en de Golden Gate Bridge, SFmoma (op dinsdag gratis volgens mij), Chinatown, Coit Tower, Crookedest Street op Lombard Street, ritje in cable car, Ferry Building en de Academy of Sciences.



Coit Tower is leuk omdat je dan de hele stad over kunt kijken, en het is ook niet zo duur, 7 dollar geloof ik. Bij Crookedest Street (haarspeldbochten midden in de stad) stikte het van de Japanners met fototoestellen. Alcatraz en de Golden Gate Bridge moet je natuurlijk sowieso gezien hebben. Als je een ritje in de cable car wilt maken zou ik op het beginpunt opstappen, er zijn wel haltes tussendoor maar vaak zit ie dan al zo vol dat er niemand meer bij kan.



Verder lijkt me 2 weken wat lang, ik ben er 5 dagen geweest en daarna nog 5 dagen in Chicago. Na een week heb je San Francisco zelf denk ik wel gezien, dus als je 2 weken wilt gaan zou ik ook eens gaan kijken of er nog leuke dagtochtjes zijn in de omgeving.



Shoppen deed ik niet echt dus daar kan ik je ook niet mee helpen.



Mooie samenvatting. Overigens had ik op SF airport ongeveer een uur nodig om door de paspoortcontrole te komen. Onvriendelijke mensen met rare vragen (are you carrying bombs?) maar verder geen probleem. ESTA kun je gewoon op googlen maar van de reisorganisatie krijg je ook wel een reminder.



SF is goed te voet te doen (in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse steden) en erg veilig. Ikzelf vond vooral de sfeer mooi. Bedenk overigens dat het in oktober 'savonds net te koud kan zijn voor een t-shirt. Een trui is dus wel welkom. Al met al vond ik Fisherman's wharff het leukste. Chinatown vond ik dan weer minder.
Alle reacties Link kopieren
De immigratieprocedure op SF-airport duurde bij ons ongeveer een uur. Viel wel mee dus en de ambtenaar was heel aardig.



SF is één van mijn favoriete steden. Leuke stad om een paar dagen te bekijken. Maar twee weken in SF en dan niets van de mooie natuur in California zien zou ik jammer vinden.

Yosemite bijv. ligt op een uur of 3 á 4 rijden afstand.

Ook de kustweg ri. LA is prachtig.

Het wonderschone Crater Lake NP is in noordelijke richting ook in een paar uur aan te rijden.



SF is inderdaad met het OV prima te zien. Maar: autorijden in SF is voor ons één van de attracties van deze stad. De steile straten, de zeer bochtige Lombard Street, de heuvels midden in de stad (Twin Peaks), de 49-mile drive langs alle toeristische hoogtepunten, de Golden Gate bridge over. Over het onderdek van de Bay Bridge naar de grote mall in Emeryville en via het onderdek van die brug de stad weer in, met mooie vergezichten.

Kortom: mét auto meer mogelijkheden!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de snelle antwoorden en mooie tips!

De bedoeling is om geen hotel in de stad te nemen, maar ergens op de hoogte van het vliegveld, een auto te huren, en dan rondrijden. Zodat we dus ook wat meer kunnen zien. Hoewel ik heb het idee dat ik de afstanden wat verkeerd inschat als ik zo rondlees op forums. Van SF naar Yosemite park is volgens mij niet in 1 dag op en neer met de auto te doen.....Ach ja, ik heb nog een paar maanden om alles door te plannen en me te verheugen.

Ik ben al blij om te lezen dat het meevalt met de douane en het overstappen enzo (zal zeker zijn dat ik geen bommen meeneem haha)
Alle reacties Link kopieren
Glaas-_beer en Amarna, het lijkt erop dat jullie rechtstreeks op SF zijn aangevlogen. Volgens mij ging het TO erom hoeveel tijd je nodig hebt bij een overstap.





Overigens niet gewoon googlen op ESTA, voor je het weet zit je aan een commercieel bureau vast die het tegen betaling voor jou willen aanvragen. Je moet de site hebben met .gov op het einde, niet .com
quote:-yazz- schreef op 13 maart 2012 @ 12:48:

[...]





Oh? Via welke luchthaven dan? En wanneer was dat dan?



Edit: dat klinkt wel heel kruisverhoordering :-) Ik verbaas me er gewoon over want dit is niet standaard.



Voorbeeldje: Mijn reisgenootje was aan de beurt voor de metaaldetector/scan, maar ze moest wachten omdat iemand in een rolstoel voor mocht. Die man was nog niet helemaal klaar toen mijn reisgenoot een duwtje in haar rug kreeg met de woorden "You're NEXT!" En toen richting haar collegas zei ze: Djeeesh this one is slow *eyeroll*. Toen was ik er goed klaar mee.



Dat was de luchthaven Houston dit jaar, Washington in 2009 en Chicago in 2005. 3x dus, bedenk ik me net.
Alle reacties Link kopieren
Maar je hoefde dus niet je koffer op te halen en weer af te geven alvorens je naar je volgende vlucht ging?
Alle reacties Link kopieren
quote:-yazz- schreef op 13 maart 2012 @ 14:05:

Maar je hoefde dus niet je koffer op te halen en weer af te geven alvorens je naar je volgende vlucht ging?



Als de eindbestemming binnen de US is, dan dien je met bagage en al de customs te clearen op de eerste luchthaven waar je op US grondgebied bent. Of te wel; overstap binnen de US met eindbestemming US is koffers ophalen en met alle mikmak door de douane. Is niet onlogisch, want men wil waar mogelijk inhoud inspecteren en gaat lastig als jij apart van koffers door de check gaat. Aangezien je bij eerste moment van aankomst op US grondgebied al door customs gaat, ga je daar dus met bagage en al er doorheen. Klinkt lastiger dan het is, wijst echt zichzelf.



Ambtenaren zijn meestal niet de meest vrolijken, maar och. Gewoon niets van aantrekken. Doordat je bij de overstap customs al cleart, hoef je op de airport van aankomst nergens meer doorheen en loop je zo naar buiten.



Normaalgesproken heb je met 2 uur genoeg. Maar dat hangt ook nog wel eens af van welke airport, welk tijdstip op de dag, welke periode van jaar en in hoeverre je bijv. net pecht hebt dat er een aantal toestellen vlak voor je binnen zijn gekomen (vertragingen of eerder landen kan de gemiddelden beïnvloeden). De enige keer dat ik een overstap gemist heb is toen de atlantische vlucht met een dik uur vertraging aan kwam. Die overstap van 30 minuten was totaal niet haalbaar. Zelf heb ik relatief veel tijd nodig voor een overstap (rolstoelassistentie nodig, waardoor je standaard als allerlaatste uit toestel komt, wel vaak direct aan de beurt bij customs door rolstoelrijen maar lange discussie omdat men moeite heeft met het begrip geamputeerde vinger), ben ook met regelmaat bepaald niet een van de 'eersten' die je van vlucht 1 weer bij de gate van vlucht 2 ziet, maar haal eigenlijk altijd mijn overstap wel, waarbij het uitzonderlijk is dat ik te laat ben om te kunnen preboarden (boarden voor het normale boarden begint). Afhankelijk van airport etc. hanteer ik meestal 2 tot 2,5 uur min idealiter voor de overstap.



En als je de vlucht mist; och. Het is maar een binnenlandse vlucht. Zolang het niet de laatste vlucht van de dag is en geen volgeboekte vluchten loopt dat ook wel weer los. Boekt men je gewoon over op de eerstvolgende vlucht met beschikbaarheid.



Een van de weinige uitzonderingen op het clearen van customs -dus met koffers- bij overstap binnen de US en eindbestemming is de US, is bijv. wanneer je met Aer Lingus via Dublin vliegt -wat erg beperkt mogelijk is door beperkte dienstregeling-. De US heeft daar op DUB een stukje US "grondgebied". Resultaat is dat je op Dublin al door de customs gaat en de vlucht van Dublin naar de US (en eventuele volgende binnenlandse vluchten) voor dat stuk een "binnenlandse vlucht is". Voordeel van DUB airport vind ik zelf de opvallend aangename houding van TSA officers, de enorme rust op de airport en bij customs maar bovenal; je hoeft niet fysiek met bagage standaard door de check, ze koppelen bagage en passagier digitaal. Je identificeert jouw bagage middels computerscherm en zo lang als er geen bellen afgaan ben je klaar. Gaan die wel af -zoals bijv. bij mij op chocolade in de koffer, acculader rolstoel etc.- dan komt bagage heel vlot naar boven, check ter plekke en ook via de banden daarna zo weer door naar het toestel. Geen zelf slepen meer erbij.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pixiedust schreef op 13 maart 2012 @ 15:31:

[...]





Als de eindbestemming binnen de US is, dan dien je met bagage en al de customs te clearen op de eerste luchthaven waar je op US grondgebied bent. Of te wel; overstap binnen de US met eindbestemming US is koffers ophalen en met alle mikmak door de douane. Is niet onlogisch, want men wil waar mogelijk inhoud inspecteren en gaat lastig als jij apart van koffers door de check gaat.



Ja, dat weet ik, ik ben 19 keer in de VS geweest Je quote mij, maar je hebt misschien het hele topic niet gelezen. Mijn vraag aan Eleine was hoe het komt dat zij haar koffers niet hoefde op te halen.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat zij rechtstreekse vluchten had.



TO; nee, je kunt niet even op en neer naar Yosemite. Ja, alles kan natuurlijk technisch gezien, maar het is echt geen park dat zich leent om effe langs te rijden. Daar moet je minstens een dag zijn.

En hoezo geen hotel in de stad? Waar wil je dan gaan zitten? Als je in San Francisco bent kun je best alles met het openbaar vervoer doen. Als je dan na een dag of 4 een auto huurt kun je daarmee de omgeving gaan verkennen. Waarom vlieg je niet op San Francisco aan en bijvoorbeeld vanaf LA of Las Vegas terug? Dan kun je in relatief korte tijd meer zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg zeer regelmatig naar de US, voor werk en prive. En ook soms met een visum (daarmee bedoel ik niet de ESTA).

En eigenlijk nooit problemen gehad, niet dat ik me kan herinneren.

Ik werd vorige week in Miami zelfs herkend bij paspoort controle, maar ik denk dat die man zich vergiste, of dat het gewoon een vrolijk klets praatje van hem was.

Ik vind in het algemeen de customer service in Amerika 10x beter dan in Europa, het mag dan wat nep of overdreven zijn, maar ik vind het fijn.

Iedereen zal een keer een slechte ervaring hebben, dat gebeurd, en die ervaringen worden onthouden en door verteld. Zo is mijn meest verschrikkelijke ervaring met de passpoort controle in Dublin geweest. En de Ieren staat toch wel bekend om hun vrolijkheid, maar dit mens moest echt ontslagen worden. Normaal wil ik dan nog wel even vriendelijk lachen en me bedenken dat hij/zij mischien wel een hele slechte dag heeft, maar dit persoon was zo onbeschoft dat ik er wat van gezegd heb, daar werd het niet beter van......



Wat betreft je koffer. Het is hier al steeds goed uitgelegd, bij in overstap in Amerika, moet je inderdaad je koffer zelf door de douane mee nemen. Je hoeft echter niet naar de bagage band om je koffer op te halen en dan weer naar de incheck bali om je koffer in te checken. De koffers staan klaar bij de controle, en gelijk daarna geef je de koffer gewoon weer af. Gaat heel simpel en duidelijk.



Lange rijen verschillen ook en kun je niet van te voren inschatten. Neem zeker 2 uur, dan zal je goed zitten.

Over het algemeen vind ik New York wel 1 van de drukkere vliegvelden om over te stappen en gaat het in Chicago altijd redelijk snel.
Alle reacties Link kopieren
Yazz, ik ben net als jij ook benieuwd naar het verhaal van Elaine. Je moet toch echt je koffers ophalen.



En wat betreft San Fran.

Ik was er eens in Augustus, en koud dat het was!!!!!!!!!

SF heeft hele andere temperaturen dan de rest van California. Het ligt in een baai en heeft erge temperatuur schommelingen. Neem dus zeker ook warmere kleren mee.



2 Weken SF is redelijk lang, en ook zonde om de rest niet te bekijken. Veel mooie parken.



Shoppen kun je in Amerika goed. Waar hou je van?

Ik ga graag naar ROSS of TJ MAXX, daar heb je alle overgebleven partijen van de merkkleding en daar kun je echt koopjes vinden. Het zijn niet echt outlets, ze zitten juist overal.

Even googlen en dan kun je wel vinden waar ze in de buurt van SF zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de 19 keer naar Amerika, 1 keer een probleem gehad met de douane. Ik moest naar de 'yellow secondary'. Daar doen ze een iets grondiger onderzoek naar je reden waarom je naar The States bent gekomen. Maar dat doen ze alleen maar als ze een beetje achterdochtig zijn en dat is bij de gemiddelde toerist niet zo, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.



(Bij mij zaten er tussen het ene bezoek en het andere nog geen 3 weken, dus daar wilden ze even het fijne van weten).
Alle reacties Link kopieren
O, ik ken dat hokje op Miami airport.

Veel collega's van mij zijn daar binnen geweest, aangezien we met een visum en letter of employment binnen kwamen.

Ik ben nooit ondervraagd!

Maar ik ben altijd vriendelijk en let op mijn woorden. Sommige mensen gedragen zich nogal onfatsoenlijk en daar zijn ze absoluut niet van gediend! Geen flauwe geintjes enzo.

In Nederland kan veel, ook bij de douane nog wel, maar de Amerikanen zijn super streng en groot gelijk hebben ze!



Micaro, nu niet bang worden hoor. Gewoon gaan en geen rare dingen doen, dan komt het helemaal goed.

Het is een geweldig lang, met super, super vriendelijke mensen, die je gelijk bij hun thuis uitnodigen! En ze willen alles van je weten. Niet verbaasd zijn als ze hier en daar een rare vraag stellen, hun kennis over Europa is niet altijd even goed
quote:-yazz- schreef op 13 maart 2012 @ 14:05:

Maar je hoefde dus niet je koffer op te halen en weer af te geven alvorens je naar je volgende vlucht ging?



Bij de vlucht van Chicago naar Houston niet. En van Washington naar Oklahoma ook niet.



(De vlucht van dit jaar ging via Amerika naar een ander land)
Alle reacties Link kopieren
Maar ben je dan begonnen in Chicago?

Of vloog je Amsterdam - Chicago - Houston?

In het laatste geval vind het heel vreemd.

In het eerste geval is het een andere situatie natuurlijk.
Ik ben ook in SF geweest, maar volgens mij is alles al zowat gezegt hier. Ik heb weinig toe te voegen aan wat er al staat qua tips voor de stad. Alcatraz hebben wij de night tour gedaan en dat vond ik wel heel tof! In het donker op dat eiland. Let erop dat je 3 maanden van tevoren via de website kan reserveren, en dat moet je ook doen want het is vaak uitverkocht.



Mocht je naar yosemite gaan, dan heb ik een tip voor een hotel. Wij zaten in hotel Wawona en ik vond het echt schitterend! Heel mooi hotel en het personeel was zo vriendelijk daar. We hebben in het hotel gegeten en het was super! Echt de beste maaltijd van onze hele vakantie. Alleen wel even rekening mee houden dat je geen tv ofzo hebt en dat de douche en de wc op de veranda zitten. Maar dat vond ik juist zo leuk! Badjas van het hotel aan en met je handdoek onder je arm naar de douche over de veranda, terwijl er sneeuw lag haha!
Alle reacties Link kopieren
Yazz; inderdaad mijn fout! Ik haalde jou en TO inderdaad door elkaar. Sorry. Verder helemaal met je eens qua Eleine's ervaring en vermoeden dat het dan of binnenlandse vluchten moeten zijn geweest of vertrekkende vanuit US.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
he, ging de tijd nu maar wat sneller. Krijg echt de kriebels om nu direct het vliegtuig in te stappen haha. Fijn dat het meevalt bij de douane, heb ik waarschijnlijk het verkeerde topic als eerste gelezen, daar was het een en al drama.
quote:Pixiedust schreef op 13 maart 2012 @ 16:33:

Yazz; inderdaad mijn fout! Ik haalde jou en TO inderdaad door elkaar. Sorry. Verder helemaal met je eens qua Eleine's ervaring en vermoeden dat het dan of binnenlandse vluchten moeten zijn geweest of vertrekkende vanuit US.



Het is toch altijd binnenlands of vertrekkend uit US?



In iedergeval, of ik nou in transit was naar het buitenland of binnenlandse vlucht maakte (vanuit NL, naar USA, naar andere stad in USA). Ik heb mijn koffers niet zelf opgehaald tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Dat blijft vreemd, want sinds 2001 is dat veranderd en moet je altijd zelf je koffers ophalen en opnieuw inchecken. Vóór de aanslagen was het inderdaad zo dat je koffers gewoon doorgingen naar je eindbestemming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven