zoon van drie discrimineert

14-03-2008 13:32 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon is drie, en 'discrimineert'! Hij heeft de laatste paar weken 'iets' tegen zoals hij het zelf zegt 'bruine kindjes'. Hij zegt steeds maar dat hij ze stout vindt. Op onze vraag: "Waarom dan?", antwoordt hij: "Omdat dat jongetje bruin is", of "Omdat hij geen Nederlands spreekt". Nu hij door heeft dat wij 't echt niet leuk vinden, gaat hij het alleen maar harder roepen. Ik schaam me echt een beetje, en weet niet zo goed hoe ik dit een halt toe moet roepen. Of gaat dit vanzelf weer over??

Roos
Toch denk ik dat de zin waarin hij zegt dat hij ze stout vind erop slaat dat hem iets is aangedaan maar dat hij dat niet precies vernoemd.Misschien dat een vriendje van zijn vriendinnetje hem eens een duw heeft gegeven of wat heeft afgepakt....
Oh ja, ik was vroeger doodsbang voor zwarte piet.....:-)
Vraag je zoon eens of dat bruine stoute jongetje bij jouw op school zit...
Tjonge wat een heisa. Niet zelf verzonnen, kwalijke zaak, en dan als titel "mijn zoon discrimineert". .....Halloooo, wakker worden, het kind is DRIE!

Kleine kinderen vinden vaak mensen die er anders uit zien eng of raar. Mensen met rood haar, met een handicap, met een andere huidskleur dan ze gewend zijn, met een baard.....Dat is volkomen normaal. Kleine kinderen leren nét de wereld een beetje kennen en vinden het dús gek of grappig of raar of eng als iemand er anders uitziet dan verwacht.

Alleen hebben kinderen van drie nog niet het vocabulaire, noch het sociale bewustzijn, noch de beleefdheid om te zeggen: "Mama, dat jongetje ziet er anders uit dan andere kinderen en dat vind ik een beetje raar en eng. Ik kan hem daarom niet zomaar spontaan lief vinden, zoals ik dat wel heb met kindertjes die er net zo uit zien als ik".

Dus dat heet "stout". En mama hapt onmiddellijk en geeft er heel veel aandacht aan, dus dat bevestigt dat er inderdaad iets met dat bruine jongetje aan de hand is. Kind weet nog niet precies wát, maar in ieder geval is het kennelijk een heel gevoelig punt.

Laat het losss.......beschouw een kind van DRIE niet meteen als een potentiele racist en ga ook niet de onderste steen bovenhalen om erachter te komen hoe het zit.
@Ellen2_: in een (groot) deel van je reactie kan ik me wel vinden hoor. Het is alleen, dat ik me toch echt een beetje schaam: het lijkt me niet leuk voor de moeder van zo'n 'bruin' kind. En ik vraag me af, hoe ik het beste kan reageren, opdat hij ermee stopt. Maar jouw suggestie is dus eigenlijk: negeren?
Kijk toen ik die leeftijd had wist ik mijn moeder ook behoorlijk te generen met fijne opmerkingen als "Mama, kan die meneer geen shampoo kopen?" (over iemand met vies/ vet haar) Of

"Die mevrouw is wel dik he?" Tuurlijk genant maar geen kwade bedoelingen.

In die zelfde categorie valt dit lijkt me. Aandacht (een boekje?) over hoe alle mensen anders zijn (man, vrouw, dik, dun, zwart, wit, groen met paarse stippen enz.) maar ook hetzelfde van binnen lijkt me meer dan voldoende.
Vertel eens een verhaaltje over een bruin kindje met een bruine papa en een bruine mama die alle witte kindjes stout vindt.......... totdat er één naast hem komt wonen en hij ziet dat dat dat jongetje ook graag fietst , lollies eet en ....... net zoals hij !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn oppas kindje vroeger bracht mij ook regelmatig in verlegenheid door enthousiast "Zwarte Piet" te gillen tegen een enorme neger. Ook zaten we een keertje in tram achter een kale skinhead toen zij met heldere, luide stem riep: Die meneer heeft geen haar! Mijn buurvrouw heeft trouwens een hond die discrimineert, hij hapt naar negers en donkergekleurde mensen. Misschien heeft je zoontje vervelende ervaring met donker kindje gehad. Hij is drie en geen racist.
Mijn kind gaat juist glunderen als ze een neger ziet. Is eigenlijk ook discriminatie, want ze neemt ze gewoon niet serieus :-)
Goed idee Blijfgewoonbianca en degen die daarvoor schreef (even naam kwijt, sorry).
Wickedwitch schreef op 14 maart 2008 @ 15:01:

Mijn oppas kindje vroeger bracht mij ook regelmatig in verlegenheid door enthousiast "Zwarte Piet" te gillen tegen een enorme neger. Ook zaten we een keertje in tram achter een kale skinhead toen zij met heldere, luide stem riep: Die meneer heeft geen haar! Mijn buurvrouw heeft trouwens een hond die discrimineert, hij hapt naar negers en donkergekleurde mensen. Misschien heeft je zoontje vervelende ervaring met donker kindje gehad. Hij is drie en geen racist.
Hihi, off-topic, maar zo riep mijn zoon toen hij net 1 was tegen een heel grote neger: "Papa!"
Als je je echt zorgen over discriminatie maakt, kan je je zoon het boek de stem van bever voorlezen. Het gaat over een olifant en varken die een vreemde dier (en bever) tegenkomen. Er is ook nog een boek: Anders is leuk. Deze gaat over een kamelon die tussen krokodielen geboren wordt. Hij gaat op zoek naar een dier die zoals hij is.

De stem van bever ISBN-13: 9789055798797

Anders is leuk ISBN: 90 5444 820 4 (deze kan/kon je gratis bij diverse winkels en sites krijgen)
Dankje MEFS. Bedenk me nu ook dat er een heel leuk boek van Kikker is, met Rat die in de buurt komt wonen en in eerste instantie moet niemand iets van hem hebben. Totdat blijkt dat Rat heel mooie dingen kan maken en mooie verhalen kan vertellen.
Roos, volgens mij heb ik nog een paar boekjes van Anders is leuk thuis. Ik ga zoeken of ze er nog liggen. Misschien kan ik het naar jou toe sturen.
Er is ook een boekje van Nijntje dat daarover gaat!
Ik zou hem inderdaad een educatief boekje over het onderwerp voorlezen.

Hangoor van Nijntje is ook leuk, al gaat dat niet specifiek over huidskleur.

Mijn dochter van 2 noemde rond sinterklaas ook al haar donkere poppen Piet, en laatst wees ze op een heel donker kindje en zei: aap! Ze dacht dat blijkbaar gewoon echt.

En dat terwijl haar vader zwart is :rolling:
Hier even een reactie van een 'bruine' mevrouw ;-). Ik heb vier kinders en mijn een tweede heeft het zelfs gehad. En die is zelf gewoon net als ik en mijn man negert :-).

Ik wist ook niet waar het vandaan kwam maar bij haar kwam het toen ze drie was. Wij woonden toen nog in amsterdam en ze was wel eens buiten aan 't spelen met andere kinders. Die andere kindertjes waren een jochie aan het pesten wat ook toevallig donker was. Ze had dat gedrag gekopieerd en wist zelf nog niet eens dat ze donker was. Dat besef is er nog niet eens op die leeftijd. Dat kwam pas toen ze vier was ofzoiets. Ik heb het afgeleerd door te vragen of alle bruine mensen stom waren en of mama dus ook maar stom was? En nog zo'n aantal donkere mensen die mijn dochter lief vond (oma, buurvrouw etc. etc.). Nou, gelukkig was ik dan niet stom en papa ook niet en Renzo ook niet (broer), en was het snel weg.

Je zoon discrimineert niet hoor, het is gewoon gekopieerd gedrag. Wel blijven zeggen dat het niet kan. En hopelijk heb jij ook een lieve donkere mevrouw of meneer in je omgeving (die dame van de creche bijvoorbeeld?) zodat je ook die 'techniek' kan toepassen?

Wat gezegd wordt is waar, veel heel kleine kinderen (baby's) reageren geschokt op heel donkere mensen als ze die nog nooit hebben gezien. Maar dat doen ze ook bij 'blanke' mensen met heel donker haar. Ik denk dat dat gewoon natuurlijk is. Ben al lang blij dat mijn eigen kinderen niet elke keer in huilen uitbarsten toen ik boven de wieg hing. Dat deden de kindjes van mijn vriendinnen namelijk altijd wel.

hahahahaha.

Overigens, ik denk dat veel moeders dat even moeten weten. Als ik in de supermarkt sta en ik wordt 'bruine mevrouw' genoemd, dan zie ik dat echt nooit als discriminatie hoor. Ik zie dat als kinderlijke onschuld. Het zijn vaak de ouders die zich vreselijk lullig voelen, maar dat is echt niet nodig. Ik ben zelf ook moeder en ik weet hoe vreselijk genant kinderen soms bezig kunnen zijn.

Ik kwam ooit een keer een klein kindje (van 2 ofzo) tegen die een gorrila ging nadoen toen ze mij zag. Had waarschijnlijk iets met apen gezien en associeerde mijn donkere huid met die van een gorilla, of erger, chimpancee ofzo. Ik heb echt de vouwen uit mijn broek gelachen. Maar die moeder stond daar met een enorm paars hoofd zich dood te schamen. Nergens voor nodig!!!!
Trouwens, ik doe het nu zelf ook, maar ik heb liever dat mensen 'neger' zeggen dan 'donkere of bruine mevrouw'. Neger is geen scheldwoord. Het is een mensenras.

Tegen een labrador zeg je ook labrador, niet hond met blonde iets langere haren en een tekkel benoem je ook niet als worstachtig met korte pootjes. En zo niet, dan is het een hond. Hond, of labrador of tekkel.

Bij negers dus ook.... Mens, of neger.... Donker benadrukt namelijk weer de huidskleur alleen en dat voelt toch een stuk minder prettig dan neger op de een of andere manier.
Maak het niet groter dan het is. Niet teveel aandacht aan besteden, alles wat verboden was in mijn jeugd werd bijna leuk. Nou zit ik met een hoofd vol viezigheid, als er een paar niet zo spastisch op gereageerd hadden vroeger, dan was ik nu normaler.
Oriane, wat grappig dat jij liever neger genoemd wordt dan 'donkere mevrouw' o.i.d. Op één of andere manier voelt het niet politiek correct om 'neger' te zeggen.

Roos, ik kan me voorstellen dat je je schaamt voor wat je zoontje zegt, maar ik denk ook dat het een fase is. Misschien gewoon heel open vragen aan hem stellen, zonder waardeoordeel. Als hij zegt dat 'bruine jongetjes stom zijn' gewoon oprecht geïnteresseerd 'waarom dan' vragen. Dus niet oordelen, gewoon gaan vragen. Misschien kun je dan het e.e.a. boven water krijgen, en misschien krijg je hem dan ook zover dat hij uit zichzelf gaat begrijpen dat het onzin is wat hij zegt. (Want zijn lichtgekleurde crechejuf is ook lief, en misschien is die iets donkerdergekleurde buurvrouw ook wel heel lief... als je die hebt tenminste ;-) )
Trouwens, licht gerelateerd aan het onderwerp, ik heb een bril (soms ook lenzen) en ik word met bril ook wel eens heel erg aangestaard door kinderen. Of ze schreeuwen heel hard 'die mevrouw heeft een briihiihiiil' naar hun pappa of mamma, en kinderen met wie ik in gesprek raak proberen er zelfs wel eens aan te zitten. Soms brengen de kinderen hun ouders daarmee ook in verlegenheid, maar ik vind daar zelf niet zoveel van, het zijn maar kinderen. Ik hoop dat de gemiddelde neger (ja ik krijg het bijna m'n toetsenbord niet uit :-$ ) daar een beetje hetzelfde over denkt; het is maar een kind en die vinden dat wat een beetje anders is al gauw 'raar', 'eng' of 'stom'.
Leuk Oriane, even een reactie van de 'andere kant'. Overigens heb ik me niet geneerd toen zoonlief nog in de fase was van "Waarom is die mijnheer bruin?". Het ging meer om dat "STOUOUOUT omdat dat jongetje bruin is!". Dat lijkt me voor een moeder toch heel vervelend.

Overigens is zoon zelf ook 'anders' met z'n insulinepomp. Zelf ziet-ie dat helemaal niet zo, hoewel in de klas ALLE kindjes er meteen omheen stonden.
Oriane schreef op 14 maart 2008 @ 16:38:

Trouwens, ik doe het nu zelf ook, maar ik heb liever dat mensen 'neger' zeggen dan 'donkere of bruine mevrouw'. Neger is geen scheldwoord. Het is een mensenras.

Tegen een labrador zeg je ook labrador, niet hond met blonde iets langere haren en een tekkel benoem je ook niet als worstachtig met korte pootjes. En zo niet, dan is het een hond. Hond, of labrador of tekkel.

Bij negers dus ook.... Mens, of neger.... Donker benadrukt namelijk weer de huidskleur alleen en dat voelt toch een stuk minder prettig dan neger op de een of andere manier.
Ik ben ook meer voor het woord neger. Ik vind 'gekleurde' of 'zwarte' niet prettig klinken.
lang geleden heb ik, hollandse kaaskop, voor een stage een tijd in het regenwoud van kameroen gewoond, mijn hemel, die kinderen daar schrokken zich het apezuur de eerste keer dat zij mij zagen. sloegen op de vlucht en schreeuwden het uit. En pas na een aantal uur durfde de stoerste uit het stel mij voorzichtig aan te raken en werden mijn haren bevoeld en mijn armen aangeraakt. Heel grappig, maar ook heel logisch. Alleen dat is dan grappig en omgedraaid zou genant zijn, maar dat maken wij ervan (wij als in blanke ouders), goede posting dus van oriane. Zo is het gewoon.
Mijn ex was allergisch voor het woord neger. Noemde zichzelf liever black.

Smaken verschillen dus.
De psychologie van een 3 jarig kind; ik vind onbekende dingen eng, dus stom. Zo ook bij mensen. Waarschijnlijk hebben jullie niet veel donkere vrienden of kennissen in de omgeving, waardoor iemand met een bruine huid niet vertrouwd voor hem voelt. Dan krijg je dit soort reacties.

Vooral niet laten merken dat je schrikt en teveel commotie er omheen, want dan doet ie het alleen maar meer. Maar wel rustig terecht wijzen en uitleggen.

Misschien is een boekje een goed idee, of wat vaker kennis maken met mensen met een kleurtje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven