Bonje met een andere moeder

14-03-2008 16:32 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een akkefietje gehad met een moeder op school. Zij had toen haar dochter van nog geen 1 jaar alleen in de auto laten zitten met een appel, terwijl zij op het schoolplein haar zoon ophaalde. Ik zag het toevallig omdat ik langs haar auto liep. Ik heb toen aan haar gevraagd of ze dat niet een beetje gevaarlijk vond ivm stikken. Ik heb toen de wind van voren gekregen. Ik heb toen hier nog een topic geopend met de vraag of ik mijn mond had moeten houden of niet.

Goed, we zijn 2 jaar verder en alsof de duvel er mee speelt vandaag heb ik dus weer een soort van hetzelfde akkefietje met dezelfde moeder gehad.

Ik kom met mijn dochter het schoolplein oplopen om mijn zoon te halen en ik zie haar dochter in de klimrekken hangen met een lolly in haar mond, moeder staat er een eind vandaan met een andere moeder te kletsen. Ik moet al heel goed mijn best doen om mijn mond dicht te houden. En waar ik al bang voor was het meisje kukelt zo uit het klimrek, ik ben er als eerste bij en til haar op. Gelukkig is de lolly uit haar mond gevallen. Inmiddels komt moeder erbij en troost haar verder. Je zou zeggen dat ze dan wel zou bedenken dat het niet zo verstandig is om haar met die lolly rond te laten lopen maar nee hoor, ze maakt de lolly schoon en stopt het weer in de mond van haar dochter die alweer aan het klimmen is. Toen kon ik mijn mond niet meer houden en zei: Zou je dat nou wel doen, haar zo laten spelen met een lolly in haar mond? Net liep het wel goed af maar...afijn ik zal maar niet herhalen wat voor scheldkanon ze op mij afstak ( of wel, ;-) )

Ik heb haar hoofdschuddend aangekeken en ben weggelopen.

Ik snap zulke moeders ECHT niet!!!! Ligt het nu echt aan mij, ben ik overdreven bezorgd? Weet je waar ik nog het meeste van baal? Dat het mijn mooie zonnige middag helemaal verpest omdat ik er steeds aan moet denken, vandaar dat ik het nu even op dit forum afreageer! :-@
Ik zou me er niet mee hebben bemoeid na eerdere aanvaring. Nog even afgezien van óf ik me er wel mee zou hebben bemoeid.

Ik denk dat ieder kind nu eenmaal is overgeleverd aan de goede zorgen van zijn of haar mama en papa. Hoe ver moet je tenslotte gaan met bemoeienis van buiten. Ik denk dat ik zelf ook best gepikeerd zou zijn als iemand mij wel meent te vertellen hoe ik mijn kind moet opvoeden.
Oh, ik kan me dat topic nog wel herinneren. Ik vond je toen al een bemoeial en nu weer. :) Tja sorry, ik kan er niks aan doen, soms is het gewoon slimmer je mond te houden.
Ik kan het me wel voorstellen hoe je reageerde.

Natuurlijk weet elke ouder het beste hoe hij of zij het kind wil opvoeden, maar ik denk dat je hier niet perse je wilt bemoeien met de opvoeding, maar dat je bezorgd bent om het kind.

En dat zou ik ook zijn als ik dat zo hoor. Ik vind het ook erg gevaarlijk, en het is een moeilijke afweging in dat geval.

Toch zou ik het wellicht ook gezegd hebben, omdat ik mezelf voor mijn kop zou slaan als het mis zou gaan terwijl ik het al zag aankomen...
Celeone schreef op 14 maart 2008 @ 16:40:

Oh, ik kan me dat topic nog wel herinneren. Ik vond je toen al een bemoeial en nu weer. :) Tja sorry, ik kan er niks aan doen, soms is het gewoon slimmer je mond te houden.

Ik snap wel wat je bedoelt Celeone, maar wat zou jij doen als je een kindje in een auto zou zien zitten als het 30 graden buiten is? (hypothetisch)

Zou je er wat van zeggen?

Ik wel denk ik. Want als het mis gaan, zou ik me net zo schuldig voelen omdat ik het had kunnen voorkomen!
Zelf vind ik met een appel in de auto, of rondlopen met lollie niet zulke levensbedreigende dingen hoor. Maar om je dan de huid vol te schelden als je je bezorgdheid uit, gaat ook weer ver.

Maar eerlijk, de meeste mensen vinden het heel onprettig als iemand zich met hun opvoeding bemoeit, en dat is ook eigenlijk sociaal gezien "not done" .

Hoe zou je het zelf vinden als iemand jou aansprak over de opvoeding van je kinderen?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
lolapaloeza schreef op 14 maart 2008 @ 16:44:

Zelf vind ik met een appel in de auto, of rondlopen met lollie niet zulke levensbedreigende dingen hoor. Maar om je dan de huid vol te schelden als je je bezorgdheid uit, gaat ook weer ver.

Maar eerlijk, de meeste mensen vinden het heel onprettig als iemand zich met hun opvoeding bemoeit, en dat is ook eigenlijk sociaal gezien "not done" .

Hoe zou je het zelf vinden als iemand jou aansprak over de opvoeding van je kinderen?

O, wacht even, dan heb ik het helemaal verkeerd gelezen, ik dacht dat het auto-verhaal sloeg op kinderen in een hete auto en dat de appel figuratief was :-$

Maar goed, zoals ik in mijn vorge posting aankaartte, vind ik dat er wel situaties zijn dat je er wat van mag zeggen. Alleen.. waar ligt de grens?
Eens met Mamzelle, je had kunnen weten hoe die moeder zou reageren. Hoe goed bedoeld ook, soms is zwijgen gewoon beter...
Nou, er zijn dingen waarbij ik wel m'n mond zou opentrekken, maar dat gebeurt niet zo snel. En ik denk dat ik, als ik een kind bij 30 graden in de auto zie zitten, er van uit zou gaan dat dat voor héél eventjes gebeurt.

Zo'n appel en lolly hebben naar mijn idee erg met de opvoeding te maken. Blijkbaar wordt dat heel normaal gevonden en wie is een ander dan om ongevraagd te zeggen dat dat niet zo slim en gevaarlijk is? Ik zie zo vaak mensen dingen doen die ik anders zou doen of die ik dom vind, maar daar ga ik echt niet gelijk wat van zeggen.
Tuurlijk vinden ouders het niet leuk als je je met opvoeding van hun kind bemoeit, maar het is gewoon net verstandig om een kind alleen met een appel in een auto te laten zitten, of om een kind op het schoolplein met een lolly in de mond te laten rondlopen. Ik vind het helemaal niet raar dat je daar wat van zegt hoor! Ik vind het juist goed! En dat een moeder dan zo tegen je uitvalt dat zegt meer over haar dan over jou!
Er zijn genoeg dingen die ik om me heen gebeuren waar ik moeite mee heb. Bijvoorbeeld kinderen die toch echt te dik zijn en wel steevast met de auto naar school worden gebracht. Dan denk ik "ga toch lekker fietsen met elkaar " Dat soort dingen. Maar ik ga me daar niet tegenaan bemoeien. Ook al snap ik je bezorgdheid wel, het is niet zo tactisch om dat ook te benoemen. Het wordt inderdaad gezien als kritiek en ik zou daar zelf ook niet blij van worden.
Al die keren dat jij er niet bijbent om een "oogje in het zeil te houden" gaat het kennelijk ook goed, dus zou me er inderdaad niet mee bemoeien.

Daarentegen vind ik het idioot dat die moeder jou de huid volscheld. Kan ook wel op een normale manier.
Celeone schreef op 14 maart 2008 @ 16:50:

Nou, er zijn dingen waarbij ik wel m'n mond zou opentrekken, maar dat gebeurt niet zo snel. En ik denk dat ik, als ik een kind bij 30 graden in de auto zie zitten, er van uit zou gaan dat dat voor héél eventjes gebeurt.

Maar dat is zo lastig, want dat weet je niet.

Ik vind het moeilijk hoor. Ik heb het nog nooit bij de hand gehad, maar ik denk dat ik er wel wat van zou zeggen. Bij 30 graden kan zelfs een paar minuten fataal zijn voor jonge kinderen. De temperatuur in de auto wordt namelijk vele malen heter.

Dilemma!
Had TO dan moeten zwijgen zodat die moeder niet kwaad zou worden?? Ik neem aan dat ze uitging van het beste voor het kind en de reactie van moeder hierop was van secundair belang. Kom op zeg, een klein kind met een lollie in haar mond op het klimrek is gewoon gevaarlijk. Punt.

Dat die moeder het niet leuk vindt kan ik me voorstellen, maar schelden gaat gewoon veel te ver. Ze had ook gewoon even logisch na kunnen denken en netjes kunnen aangeven dat ze erover nagedacht heeft en er geen problemen in ziet.
Eens met Kandoo. Ik zou er ook alleen wat van zeggen als iets levensbedreigend zou kunnen zijn.
Toch ik snap je wel hoor, ik probeer ook mijn mond te houden maar soms lukt het niet.

Een poos terug had mijn zoon een vriendje op bezoek, de moeder kwam later haar zoon ophalen en haar jongste zoontje van ruim een jaar zat met een dikke lolly achter in de auto. Nou dan draait mijn maag ook om hoor en ik heb haar ook gevraagd of ze dat niet eng vind.

Eerder had ik die angst waarschijnlijk ook niet, maar ik heb ooit met de moeder van een vriend in de auto gezeten en die stikte bijna in een dikke toffee op de snelweg..dan piep je toch wel anders..
Vinyl schreef op 14 maart 2008 @ 16:52:

[...]

Maar dat is zo lastig, want dat weet je niet.

Ik vind het moeilijk hoor. Ik heb het nog nooit bij de hand gehad, maar ik denk dat ik er wel wat van zou zeggen. Bij 30 graden kan zelfs een paar minuten fataal zijn voor jonge kinderen. De temperatuur in de auto wordt namelijk vele malen heter.

Dilemma!
Daar zou ik dus wel iets van zeggen
Mijn broertje is ook eens bijna gestikt in een Lolly.

Het is inderdaad levensgevaarlijk, ik in dat geval zou ik er ook zeker wat van gezegd hebben.
kandoo schreef op 14 maart 2008 @ 16:53:

[...]

Daar zou ik dus wel iets van zeggen

Precies, ik ook. En als er geen ouders te bekennen zijn zelfs politie bellen.

Maar waar ligt de grens wanneer je wel of niet wat zegt?
Vragen of ze het niet eng vindt klinkt veel minder confronterend dan zeggen dat het je niet verstandig lijkt, en het resultaat is hetzelfde... je maakt je zorgen kenbaar aan de ander.

In dit geval zou ik als ik TO was déze moeder voortaan vermijden.

Ik heb in het verleden dingen gedaan die golden als gevaarlijk, en dat levert een behoorlijke angst op. Aan de ene kant het gevaar niet zo groot inschatten en aan de andere kant 'what if..'

Denk dat iedereen zelf gevaar kan inschatten. De ene neemt minder risico dan de ander.

In geval van 30 graden in de auto zou ik liever zelf de auto opendoen -als dat kan- dan op zoek gaan naar een moeder en deze misschien niet vinden. Lijkt me ook vergezocht, de meeste mensen houden wel een raampje open als ze zelf stikkend uit een auto kwamen.
Ik vind 't ook goed dat je het gezegd hebt. Ik vind er niks mis mee, dat je op straat je ook een beetje verantwoordelijk voor een ander opstelt. Jammer alleen dat die moeder er zo'n drama van moet maken. Klinkt me een beetje asociaal in de oren. Ze had ook anders kunnen reageren.

Toen mijn zoon een baby was, zat z'n vader met hem te spelen in de volle zon. Toen is er een moeder op hem afgestapt om te zeggen dat dat echt niet goed was, dat dat kind een pet op moest, of op z'n minst ingesmeerd. Hij was alleen maar erg blij dat die vrouw dat zei, hij had er zelf geen seconde bij stil gestaan.
Ik vind dat je die opmerking best mag maken. Je bent geen bemoeial, in de eerste plaats omdat je het goed bedoelt! Maar ja, andere mensen doen dingen nu eenmaal anders (en vaak minder goed dan jij zelf;-)). Rennen en spelen met een lolly vind ik ook niet slim, net als die appel eten. Ik weet niet of ik zelf die opmerking zou maken, maar toch. Het kan ook goed zijn dat zo'n vrouw er gewoon niet over nagedacht heeft, en als jij dan een opmerking maakt dat zij zegt van 'goh, bedankt. Helemaal niet over nagedacht...' Toch?
Count your blessings...
Of Jellybean, heb je het misschien erg kattig gezegd tegen die moeder?
Waarschijnlijk ga ik ook gewoon altijd uit van het feit dat de meeste mensen wel voldoende bij zijn om te bedenken dat sommige dingen gevaarlijk of niet zo slim zijn. Doen ze het toch, dan moeten ze het zelf weten. Zo'n vader die z'n baby in de volle zon laat spelen en niet weet dat dat gevaarlijk is, snap ik dus ook helemaal niet. Sorry, van bepaalde dingen weet en snapt iedereen toch wel dat het niet kan?
Tja, dat zou je wel verwachten, ik ga daar ook wel van uit maar misschien is dat te naïef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven