Bonje met een andere moeder

14-03-2008 16:32 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een akkefietje gehad met een moeder op school. Zij had toen haar dochter van nog geen 1 jaar alleen in de auto laten zitten met een appel, terwijl zij op het schoolplein haar zoon ophaalde. Ik zag het toevallig omdat ik langs haar auto liep. Ik heb toen aan haar gevraagd of ze dat niet een beetje gevaarlijk vond ivm stikken. Ik heb toen de wind van voren gekregen. Ik heb toen hier nog een topic geopend met de vraag of ik mijn mond had moeten houden of niet.

Goed, we zijn 2 jaar verder en alsof de duvel er mee speelt vandaag heb ik dus weer een soort van hetzelfde akkefietje met dezelfde moeder gehad.

Ik kom met mijn dochter het schoolplein oplopen om mijn zoon te halen en ik zie haar dochter in de klimrekken hangen met een lolly in haar mond, moeder staat er een eind vandaan met een andere moeder te kletsen. Ik moet al heel goed mijn best doen om mijn mond dicht te houden. En waar ik al bang voor was het meisje kukelt zo uit het klimrek, ik ben er als eerste bij en til haar op. Gelukkig is de lolly uit haar mond gevallen. Inmiddels komt moeder erbij en troost haar verder. Je zou zeggen dat ze dan wel zou bedenken dat het niet zo verstandig is om haar met die lolly rond te laten lopen maar nee hoor, ze maakt de lolly schoon en stopt het weer in de mond van haar dochter die alweer aan het klimmen is. Toen kon ik mijn mond niet meer houden en zei: Zou je dat nou wel doen, haar zo laten spelen met een lolly in haar mond? Net liep het wel goed af maar...afijn ik zal maar niet herhalen wat voor scheldkanon ze op mij afstak ( of wel, ;-) )

Ik heb haar hoofdschuddend aangekeken en ben weggelopen.

Ik snap zulke moeders ECHT niet!!!! Ligt het nu echt aan mij, ben ik overdreven bezorgd? Weet je waar ik nog het meeste van baal? Dat het mijn mooie zonnige middag helemaal verpest omdat ik er steeds aan moet denken, vandaar dat ik het nu even op dit forum afreageer! :-@
mamzelle schreef op 14 maart 2008 @ 17:02:

In geval van 30 graden in de auto zou ik liever zelf de auto opendoen -als dat kan- dan op zoek gaan naar een moeder en deze misschien niet vinden. Lijkt me ook vergezocht, de meeste mensen houden wel een raampje open als ze zelf stikkend uit een auto kwamen.
Dat schijnt dus niet voldoende te zijn.
Ik zie dat de meningen verdeeld zijn. ;-)

Er is een verschil met bemoeien en bezorgheid. Er wat van zeggen deed ik toen en nu weer puur uit bezorgdheid. Er zijn wel meer dingen die ik van haar zie m.b.t. de opvoeding waar ik het dus totaal niet mee eens ben maar daar hou ik mijn mond over. Maar dit vind ik meer te maken met de veiligheid van het kind.

Dat voorbeeld van een kind wat te dik is maar steevast met de auto naar school wordt gebracht vind ik ook onzin maar daar zeg ik niets over. Ik zie dat niet direct als gevaarlijk voor dat kind (alhoewel...)

Ik wist denk ik wel van te voren hoe ze zou reageren maar ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat je zo onvoorzichtig met je kind omgaat.

Een ander voorbeeld: wat zouden jullie doen als jullie een kind vlakbij het water zien spelen en moeder is binnen? Ook jullie mond houden omdat het bemoeien is of de moeder waarschuwen?
Kandoo en Celeone... Dan zijn jullie waarschijnlijk van het praktische type, en niet van het warrige type, zoals vriend en ik...
Trouwens, da's denk ik gelijk de reden dat ik er niks van zeg. Ik ga er namelijk niet van uit dat iemand zal reageren als die vader: goh, dat wist ik niet, bedankt!". Als ik mensen dat soort dingen zie doen, dan ga ik er van uit dat ze zelf ook wel snappen dat het niet slim is, maar het desondanks toch doen. En er iets van zeggen, komt dan inderdaad over als een opgeheven vingertje (en dat is het eigenlijk ook) en wordt als niet prettig ervaren.
jellybean schreef op 14 maart 2008 @ 17:12:

Een ander voorbeeld: wat zouden jullie doen als jullie een kind vlakbij het water zien spelen en moeder is binnen? Ook jullie mond houden omdat het bemoeien is of de moeder waarschuwen?
Waarschuwen!
Roos, warrig is wat mij betreft iets anders. Maar goed...
Celeone schreef op 14 maart 2008 @ 17:13:

Trouwens, da's denk ik gelijk de reden dat ik er niks van zeg. Ik ga er namelijk niet van uit dat iemand zal reageren als die vader: goh, dat wist ik niet, bedankt!". Als ik mensen dat soort dingen zie doen, dan ga ik er van uit dat ze zelf ook wel snappen dat het niet slim is, maar het desondanks toch doen. En er iets van zeggen, komt dan inderdaad over als een opgeheven vingertje (en dat is het eigenlijk ook) en wordt als niet prettig ervaren.
Maar als er dan echt wat gebeurt, kan je jezelf wel voor je kop slaan neem ik aan? Jij had 't kunnen voorkomen, terwijl de ander er duidelijk niet bij nagedacht had, al kan jij je er niks bij voorstellen.
Roos4 schreef op 14 maart 2008 @ 17:18:

[...]

Maar als er dan echt wat gebeurt, kan je jezelf wel voor je kop slaan neem ik aan? Jij had 't kunnen voorkomen, terwijl de ander er duidelijk niet bij nagedacht had, al kan jij je er niks bij voorstellen.

Precies, dat bedoel ik.

Dat zou ik mezelf nooit vergeven denk ik, ookal is het niet eens mijn verantwoordelijkheid.
jellybean schreef op 14 maart 2008 @ 17:12:

Ik zie dat de meningen verdeeld zijn. ;-)

Dat voorbeeld van een kind wat te dik is maar steevast met de auto naar school wordt gebracht vind ik ook onzin maar daar zeg ik niets over. Ik zie dat niet direct als gevaarlijk voor dat kind (alhoewel...)

Je zegt het zelf al, alhoewel. Op de lange termijn is dit ook bedreigend voor de gezondheid van een kind. Maar goed, zal wel een beetje beroepsdeformatie zijn. Ik volg een keuzemodule gezondheidsvoorlichting. O.o
Meenemen en waarschuwen.

Hoewel. Als er ijs op ligt laat ik ze. Smal slootje, alleen maar natte voeten werk. Dan ben ik die moeder die erbij staat omdat ze haar eigen kinderen niet alleen op het ijs wil en toch die andere kinderen maar laat spelen ook al zeggen die dat het eigenlijk niet mag van hun moeder.

Fout. I know.
Roos4 schreef op 14 maart 2008 @ 17:04:

Of Jellybean, heb je het misschien erg kattig gezegd tegen die moeder?
Nee, ik zei het echt niet kattig, meer geschrokken.
Ik vind het best logisch om wat te zeggen van een heel jong kind dat alleen ind e auto zit, helemaal als het warm is. Dat kan namelijk behoorlijk gevaarlijk zijn voor zo'n kleintje en dat is iets waar veel mensen gewoon niet bij stil staan. Ik zou echter nooit opmerkingen maken over 'gevaar en lolly's'. Vind dat toch van een andere orde.

Hoe dan ook, ik vind het ook niet netjes dat die moeder is gaan schelden tegen je. Zeggen 'waar bemoei je je mee' is nog tot daar aan toe, maar schelden gaat vind ik te ver.
Roos4 schreef op 14 maart 2008 @ 17:13:

Kandoo en Celeone... Dan zijn jullie waarschijnlijk van het praktische type, en niet van het warrige type, zoals vriend en ik...
Ik ben bang dat ik je niet helemaal begrijp. Warrig of praktisch. De gezondheid en veiligheid van je kind, daar gaat het om.
Ik zou het ook zo hebben gedaan.. ook al heb je al eens eerder een aanvaarding met haar gehad.

je bedoeld het goed, en stel je voor dat je niets had gezegt, en het meisje was voor de tweede keer gevallen en had wel haar lolly achter in haar keel gehad.

Dan zou jij denken, shit waarom heb ik het niet gezegd...

Onverantwoordelijke moeder hoor.. ziet ze geen gevaar ofzo?
Sja, misschien komt het omdat ik geen moeder ben hoor, maar hebben jullie toen je klein wasn ooit met een lolly in je mond gelopen? Dan kun je ook struikelen over je schoenveter en met je mond plat op de straat vallen. Maar toch ken ik geen enkel kind waarbij dat is gebeurd, ook al liepen we allemaal met lollies over straat....
@Tangerine: jij vindt het dus niet gevaarlijk als een kind met een lolly in klimreke hangt? En zou dus je mond houden?

Ik vind het niet van een andere orde net zoals ik een kleintje van net 1 jaar alleen met een appel in de auto ook gevaarlijk vind.
Ik denk dat het er ook maar aan ligt hoe je het zegt tegen zo'n moeder....

Ik kan me voorstellen dat je van sommige mensen meer kunt hebben als van anderen. Dat je 2 jaar geleden ook al ruzie met haar hebt gehad zegt eigenlijk al genoeg.

Je hebt het kind geholpen, dat zal ze ongetwijfeld gewaardeerd hebben, maar je opmerking erna... tja dat zal teveel geweest zijn... Zoals je zelf aangeeft, er zijn meerdere dingen waar JIJ het niet mee eens bent aan HAAR opvoeding..... Misschien let je wel veel te veel op haar?

Leven en laten leven, toch?

Misschien ook eens proberen minder op een ander te letten...

helpen prima, maar niet gelijk met dat vingertje klaarstaan...
kandoo schreef op 14 maart 2008 @ 17:25:

[...]

Ik ben bang dat ik je niet helemaal begrijp. Warrig of praktisch. De gezondheid en veiligheid van je kind, daar gaat het om.
Warrig, sloom, dom, oliedom... Hoe je het ook noemen wilt. Wat wil je eraan veranderen? Vriend liet zoon spelen in de zon, heeft er niet bij nagedacht. Deed hij niet met opzet. Kan je kwaad over worden, maar is dat redelijk en heeft dat zin? Ik vind het heel goed van zo'n moeder dat zij er wat van gezegd heeft, en hij was er dus ook erg blij mee.
Ik denk dat het idd komt omdat je geen moeder bent maar met een lolly lopen is gevaarlijk!

Ik moest altijd op de bank zitten als ik een lolly at.

En als ik dat niet deed kreeg ik op m'n flikker.
tangerine schreef op 14 maart 2008 @ 17:32:

Sja, misschien komt het omdat ik geen moeder ben hoor, maar hebben jullie toen je klein wasn ooit met een lolly in je mond gelopen? Dan kun je ook struikelen over je schoenveter en met je mond plat op de straat vallen. Maar toch ken ik geen enkel kind waarbij dat is gebeurd, ook al liepen we allemaal met lollies over straat....
Ik mocht juist daarom niet met een lollie in mijn mond lopen. Lolly eten prima, maar wel zittend op de bank!
Een kind in een hete auto alla maar in dit geval een kind met een appel en eentje met een lollie vind ik je ook bemoeizuchtig.

Die moeder weet dat toch zelf ook wel en doet het toch, blijkbaar ziet zij er niet hetzelfde gevaar in als jij.

Verder maakt de manier waarop je iets brengt vaak een wereld van verschil.

Ze hoeft niet zo te keer te gaan overigens maar ik kan me de irritatie wel voorstellen.

Ik zou ook geirriteerd raken als iemand mij de les ging lezen. ;-)
Ik vind dat je het goed gedaan hebt met die lolly. Dat die vrouw zo uit haar plaat ging is gewoon aso. Maar goed, dat weet je nu, laat haar kind de volgende keer maar lekker toe doen. En dan moet jij eens kijken als er echt wat gebeurt (maar bij dat soort mensen gebeurt er dus nooit wat lijkt het).
Sja Jellybean, mijn moeder is wél moeder, en ik heb wel met lollies in mijn mond gelopen. Net als al mijn vriendinnetjes. En we leven allemaal nog...

Ik vind het echt iets heel anders ja.

Een kind alleen in een auto laten zitten kan, helemaal als het heet is, gewoon hartstikke gevaarlijk zijn. Kleine kinderen drogen snel uit. Dus ik vind het best logisch dat je moeders daar op zou wijzen.

Lopen of spelen met een lolly in de mond.. ja... dat ligt maar net aan je opvoeding. Ligt er ook nog een béétje aan hoe oud het kind is, een 1jarige met een lolly laten rondkruipen vind ik niet zo verstandig. Maar een kind dat gewoon fatsoenlijk kan lopen e.d., daar zie ik inderdaad niet direct het gevaar van in. Als een kind valt, valt de lolly ook wel uit de mond - dat zie je bij het kind met het klimrek ook weer.
Dan ligt het er ook nog maar eens aan hoe je het brengt ja.

Ik vind het niet netjes dat deze moeder is gaan schelden, ik vind dat je dat niet hoort te doen waar kinderen bij zijn. Aan de andere kant, je wéét dat ze geen prijs stelt op opmerkingen, en blijkbaar is het toch op zo'n manier gezegd dat de moeder zich nogal aangevallen voelde.
Ik begrijp dat toch niet hoor. Er wordt altijd overal gewaarschuwd om kinderen niet te laten rennen/lopen met een lolly in hun mond. Elk kind kan toch vallen of struikelen?

Als Lolly's echt altijd uit je mond zouden vallen zouden ze er niet voor waarschuwen. Helaas gebeuren er toch vaker nare ongelukken mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven