Kinderen
alle pijlers
Geen kraamcadeaus???
donderdag 13 maart 2008 om 10:04
Mijn vriend en ik verwachten binnenkort onze tweede dochter. Zijn dus al voorzien van veel kleertjes en speelgoed. Denken er over om op het geboortekaartje een tekst te zetten dat we het leuk vinden om visite te krijgen, maar dat cadeaus niet nodig zijn. Wie heeft hier ervaring mee of weet een leuke tekst voor op het kaartje?
Groetjes, Olivia
Groetjes, Olivia
vrijdag 14 maart 2008 om 19:32
Dat zou kunnen, ik heb zelf geen kinderen.
Maar goed, ieder zijn eigen mening...
Ik vind een bulk standaard kadootjes ook niet leuk, en na 20 knuffels kan ik me voorstellen dat je het behoorlijk zat kan zijn
Maar toch zou ik persoonlijk kiezen voor het wel toelaten van een persoonlijk kadootje. Zelf vind ik het nog steeds leuk dat ik deze heb.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:00
Ik weet wel dat ik het niet zo letterlijk moet nemen, maar ik vind het wel wat ver gaan om te zeggen dat je een kind iets ontneemt door te vragen om geen kado's te geven. Dat heeft een baby echt nog niet door. En dochter is hier bijna 2 en heeft de meeste knuffels die ze gekregen heeft nog nooit aangeraakt omdat het er domweg teveel zijn. Ook de meeste kleertjes die ze kreeg waren voor het verkeerde seizoen. Dus tot zover haar eigen kadootjes.
De kado's waar ze later daadwerkelijk nog iets van weet/die ze terug zal zien, zijn echt op 1 hand te tellen. Een mooi spaarpotje bijvoorbeeld, dat bewaar ik, of een armbandje met haar naam erin. En dat soort dingen krijgt zoon ook echt wel, maar het is nou weer niet het soort kado dat de meeste mensen meenemen op kraamvisite.
De kado's waar ze later daadwerkelijk nog iets van weet/die ze terug zal zien, zijn echt op 1 hand te tellen. Een mooi spaarpotje bijvoorbeeld, dat bewaar ik, of een armbandje met haar naam erin. En dat soort dingen krijgt zoon ook echt wel, maar het is nou weer niet het soort kado dat de meeste mensen meenemen op kraamvisite.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:02
Sja, ik zou dan denken: wees eens wat selectiever in wie je allemaal op kraamvisite uitnodigt. Ik heb werkelijk waar geen enkele rammelaar en slechts 2 knuffels ofzo gekregen, van zakenrelaties. Voor de rest echt alleen maar met zorg uitgekozen cadeaus, vaak in dezelfde kleuren als zijn kamertje (ik had nogal een bijzonder zelfgemaakt kamertje dus ik was er erg neurotisch over dat het wel bij de kamer moest passen allemaal).
Verder eens met Vinyl, op mij komt het allemaal nogal liefdeloos over, alsof je een tweedehands kind hebt waar je eigenlijk niet zo blij mee bent als met je eerste.
Verder eens met Vinyl, op mij komt het allemaal nogal liefdeloos over, alsof je een tweedehands kind hebt waar je eigenlijk niet zo blij mee bent als met je eerste.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:05
Datzelfde vind ik trouwens ook met het recyclen van de grote spullen. Bij het eerste kind wordt er weken gewikt en gewogen en geforumd over kinderwagens, wordt er maanden aan kamertjes getrut, worden de hydrofielen gestreken en de knuffels gewassen en weet ik het wat er met de nesteldrang gebeurd, en bij de tweede is zelfs een nieuw behangetje soms al teveel moeite. Ik weet niet, ik krijg daar altijd een rotgevoel van, dat is een van de redenen waarom ik ook zonder problemen mijn babyspullen verkocht heb. Want als ik al een tweede zou willen of krijgen, vind ik dat die dezelfde opwinding, voorpret en moeite verdient als de eerste, die is toch weer even bijzonder en gewenst?
Am Yisrael Chai!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:07
vrijdag 14 maart 2008 om 20:09
liefdeloos? tweedehandskind? omdat wij voor ons tweede kind het leuker vonden om via novib kadootjes elders te geven en toch het plezier er van zelf te hebben? Nee hoor, tweede kind houden we net zoveel van.
En ik ben echt heel erg selectief in kraambezoek, maar je krijgt ook veel opgestuurd via de post en ik nodig maar weinig mensen zelf uit, maar mensen weigeren die zichzelf uitnodigen gaat me ook wat ver.
En ik ben echt heel erg selectief in kraambezoek, maar je krijgt ook veel opgestuurd via de post en ik nodig maar weinig mensen zelf uit, maar mensen weigeren die zichzelf uitnodigen gaat me ook wat ver.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:12
Ik heb voor de 2de wel veel dingen gebruikt die ik bij de 1ste al had. Dat was in mijn geval voornamelijk een kosten overweging. Als ik het geld zou hebben, had ik misschien wel veel meer nieuw gekocht. Maar omdat ik inderdaad de 2de geen kopie van de eerste wilde laten zijn, heb ik wel een aantal nieuwe kleertjes gekocht. Zeker zijn eerste pakje, dat is toch zo speciaal! (kan nog weer boos worden, dan mijn vriend onze 1ste een stel tweedehands kleertjes had laten aantrekken als eerste pakje. Ik had zijn kleertjes nog zo goed klaargelegd!)
Ik zou zo'n tekst nooit op het geboorte kaartje zetten. Ik vind het zo leuk dat ik weer een aantal speciale kado's voor de 2de heb gekregen!
Ik zou zo'n tekst nooit op het geboorte kaartje zetten. Ik vind het zo leuk dat ik weer een aantal speciale kado's voor de 2de heb gekregen!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:13
en eerste kind had geen eigen kamertje maar sliep lekker naast ons de eerste maanden en tweede kind nu weer. Het heeft ook met tijd en energie te maken, bij eerste kind heb je in je verlof ook echt vrije tijd, bij een volgend kind is dat anders, althans dat voelde voor mij anders. Maar daarom ben ik niet minder blij met tweede kind.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:16
Het is geen aanval verder, Arwen, ik geef gewoon aan hoe het op mij overkomt. ik vind dat tweede kinderen, zeker als ze weinig in leeftijd schelen met het eerste kind, er over het algemeen erg bekaaid vanaf komen. Ze hoeven geen kraamcadeaus, mogen de kleertjes van de oudste afdragen, krijgen geen nieuw kamertje want dat krijgt de oudste al, moeten zich vaak ook direct voegen in het schema van de oudste... Waar bij de eerste elke scheet bijzonder is en het beste nog niet goed genoeg is, is er bij de tweede vaak van bijzonderheid al geen sprake meer. Dat vind ik zielig, ook al merkt zo'n baby daar verder niks van, zoals jullie zeggen.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:18
Toch heb ik bewust voor de 2de het baby kamertje wel helemaal opnieuw geschilderd en gedecoreerd. Ik vond het leuk dat hij ook een eigen bijzondere kamer kreeg. Is inderdaad wat lastiger te doen met een ander kindje wat nog rondloopt.
En ook voor de 2de heb ik alles weer gewassen en gestreken (strijk normaal nooit). Dat heb ik bewust gedaan, om het echt speciaal te maken, omdat je inderdaad snel de neiging hebt het gewoon te vinden, zo'n 2de.
En ook voor de 2de heb ik alles weer gewassen en gestreken (strijk normaal nooit). Dat heb ik bewust gedaan, om het echt speciaal te maken, omdat je inderdaad snel de neiging hebt het gewoon te vinden, zo'n 2de.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:19
Het gaat me ook niet om de spullen, het gaat me om de moeite en tijd die er in een eerste kind gestoken wordt. Ik zie dat gewoon bij heel erg veel mensen gebeuren, bij de eerste kan het allemaal niet op en is alles Een Project waar weken over gedelibereerd wordt, en bij de tweede gebeurt er gewoon... niks. Ah ja, dat hadden we allemaal nog.
Bij ons thuis was dat trouwens niet zo (redelijk groot leeftijdsverschil), maar zelfs ik vind het soms nog best sneu voor mijn broertje als we het ergens over hebben en hij dan zegt "nee hoor, dat hadden papa en mamma alleen bij jou gedaan, ik heb dat nooit gekregen."
Am Yisrael Chai!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:20
vrijdag 14 maart 2008 om 20:20
Ik waqs juist heel erg blij met alle kraamcadeautjes voor Jom. Ik vond het al zo lullig dat ie heel veel dingen hetzelfde had als z'n zus (juist, die kar, dat behangetje ) en veel knuffels hebben we niet gekregen (vanLief's werk) en rammelaars... ook niet. Wel een prachtige glas in lood geboortetegel, een prachtige fotocollage, specifieke jongens-dingetjes, kleertjes met z'n geboortekaartje erop (was een logo ), een prachtig mooi speeldoosje, allemaal dingen speciaal voor hem uitgezocht
en ja, dan heb je dus veel zooi. Veel van die zooi - die niet meer past, etc - ga ik verkopen, en dan kan ik dan altijd nog de opbrengst aan een goed doel geven.
en ja, dan heb je dus veel zooi. Veel van die zooi - die niet meer past, etc - ga ik verkopen, en dan kan ik dan altijd nog de opbrengst aan een goed doel geven.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:23
Eensch!!
Volgens mij merken kinderen dat wel degelijk trouwens, later in hun leven, als ze alleen afdankertjes krijgen.
Voor een gezin waarvan ik wist dat er niet veel geld is, heb ik een lekkere creme voor de moeder gekocht, een klein knuffeltje en een cadeau-bon van de Kruitvat. Voor achter de hand als er luiers of voeding gehaald moet worden. Waren ze heel erg blij mee!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:25
Dat is helemaal waar. Je bent minder gestresst, laat makkelijke meer toe. Dat scheelt. Alhoewel de 2de toch echt wel minder aandacht krijgt dan de 1ste, maar daar kan je gewoon niets aan doen. Je kan de eerste niet uitschakelen.
Trouwens, iemand schreef dat er vaker meer aandacht naar de oudste gaat. Dat klopt niet echt vind ik. Mijn oudste moet denk ik vaker rekening houden met de jongste dan andersom. Die slaapt nog veel en daardoor gaan we er minder op uit. En hij moet qua lawaai maken ook rekening houden met de jongste als die slaapt. En áls de jongste wakker is (slaapt nog erg veel), dan geef ik daar ook even wat meer aandacht aan.
vrijdag 14 maart 2008 om 20:25
Maar tweede kind heeft echt zeker een paar hele mooie en speciale kadoos gekregen van goede vriendinnen en van opa en oma. Tweede kind heeft een mooier geboortekaartje gekregen en bij tweede kind heb ik bewust een joga cursus gedaan om stil te staan bij haar en de zwangerschap, wat me heel goed bevallen is. Niks te klagen voor kind nummer 2....
vrijdag 14 maart 2008 om 20:26
Ja, precies, dat bedoel ik. Al koop je helemaal niks nieuws, geef dan alles weer even een verfje, en koop nieuwe dekentjes ofzo, ik snap best dat je niet alles opnieuw gaat kopen maar het tweedehandse eraan, soms zelfs bij verschillende geslachten "want een baby heeft toch geen idee van wat hij/zij aanheeft" vind ik zielig. Zie je ineens een jongetje in een kinderwagen die overduidelijk voor de grote zus was uitgezocht (want roze bloemetjesluiertas aan de roze wagen ofzo, ik noem maar wat), of een jongensbaby met een rompertje met een meisjesprint erop. Het hele feit dat er een meisjesprint opstaat geeft aan dat je het bij de eerste wél belangrijk vond dat het bij het kind paste (anders had je voor de eerste wel blauwe rompers met een brandweerwagen of voetbal gekocht, nietwaar?).
Am Yisrael Chai!
vrijdag 14 maart 2008 om 20:26
Meisje-Klein (de eerste) loopt nu ook veel in 'afdankertjes': prima kleertjes waar andere kindjes uitgegroeid zijn. Wat is daar mis mee?
Jom heeft trouwens van een aantal mensen, die wisten dat we alles al hadden (omdat ze dat zelf gegeven hebben, haha), een spaarpot met inhoud gekregen. En dat is ook leuk. Want dat kreeg MK weer niet.
(Z'n kamertje is later trouwens wel gepimpt met een prachtige poster van z'n geboortekamertje. Had MK ook niet.)
Jom heeft trouwens van een aantal mensen, die wisten dat we alles al hadden (omdat ze dat zelf gegeven hebben, haha), een spaarpot met inhoud gekregen. En dat is ook leuk. Want dat kreeg MK weer niet.
(Z'n kamertje is later trouwens wel gepimpt met een prachtige poster van z'n geboortekamertje. Had MK ook niet.)
vrijdag 14 maart 2008 om 20:30
Tjonge, wat zijn een aantal hier toch materialistisch ingesteld zeg...
Liefde en aandacht is het grootste cadeau wat een kind )met name kleine kinderen' kan krijgen, niet een nieuw slaapkamer of een nieuwe luiertas of kinderwagen...
Zoals ik al eerder ooit gepost hebt, ik hoop dat mijn dochter later trots is op de cadeaus die namens haar naar kinderen die het minder goed hebben zijn gegaan.
En daarnaast heeft ze echt nog wel hele lieve leuke cadeaus gehad van de naaste omgeving die het toch niet kon laten.
Liefde en aandacht is het grootste cadeau wat een kind )met name kleine kinderen' kan krijgen, niet een nieuw slaapkamer of een nieuwe luiertas of kinderwagen...
Zoals ik al eerder ooit gepost hebt, ik hoop dat mijn dochter later trots is op de cadeaus die namens haar naar kinderen die het minder goed hebben zijn gegaan.
En daarnaast heeft ze echt nog wel hele lieve leuke cadeaus gehad van de naaste omgeving die het toch niet kon laten.