Psyche
alle pijlers
altijd vriendelijk: alsof dat wat oplevert....
dinsdag 11 maart 2008 om 21:31
Hoi allemaal,
Wie herkent dit in zichzelf: je bent bij de kapper en de kapper wil net je haar gaan verven . Op dat moment gaat de telefoon van jouw kapper : " Ik moet even de telefoon opnemen hoor, vind je zeker niet erg?" Nee hoor, denk je, die 5 minuten, dat gaat wel, maar ja na 15 minuten komt ze terug en dan pas gaat je kappersbehandeling verder en jij komt de laat op op je volgende afspraak. Balen.....
Of: je bent op een open dag als bezoeker en een medewerker neem daart wil foto's maken van een collega die dicht bij jou staat. Alleen... je staat er zelf meer op en later denk je dat het niet om de collega ging maar om jou zodat jij met je hoofd op marketingmateriaal komt...Balen...
Of: een collega van jou heeft een kindje gekregen en je belt vriendelijk op met de vraag hoe het gaat. Je vraagt naar de naam en hoort een geen gangbare naam en vraagt of zij het nog een keer wilt herhalen. Dan doet ze en zegt meteen: " Ja, dat is te moeilijk voor jou hoor, lachend" . Niet leuk, maar zeg je dat tegen een net bevallen vrouw. Zij zit waarschijnlijk nog herstellende en kan dit wel heel naar opvatten. Want ja, zo is het waarschijnlijk niet bedoelt maar het voelt wel ROT. Reageer je dan?
Of: je bent
Herken je dit en zo ja, hoe ga je hier mee om. Mijn uitstraling is vriendelijk,(denk ik), te aardig haast. En dat vind ik echt heel naarw worden.En alles waar " te" voor staat, is niet goed, toch?! Ik ben liever dominter, maar dat ben ik alleen niet!
Ik heb vaak het idee dat mensen daar misbruik van maken, omdat ik snel iets goed vind, hoe kom ik daar van af...
Leerpuntje en ik hoop op nuttige tips
Wie herkent dit in zichzelf: je bent bij de kapper en de kapper wil net je haar gaan verven . Op dat moment gaat de telefoon van jouw kapper : " Ik moet even de telefoon opnemen hoor, vind je zeker niet erg?" Nee hoor, denk je, die 5 minuten, dat gaat wel, maar ja na 15 minuten komt ze terug en dan pas gaat je kappersbehandeling verder en jij komt de laat op op je volgende afspraak. Balen.....
Of: je bent op een open dag als bezoeker en een medewerker neem daart wil foto's maken van een collega die dicht bij jou staat. Alleen... je staat er zelf meer op en later denk je dat het niet om de collega ging maar om jou zodat jij met je hoofd op marketingmateriaal komt...Balen...
Of: een collega van jou heeft een kindje gekregen en je belt vriendelijk op met de vraag hoe het gaat. Je vraagt naar de naam en hoort een geen gangbare naam en vraagt of zij het nog een keer wilt herhalen. Dan doet ze en zegt meteen: " Ja, dat is te moeilijk voor jou hoor, lachend" . Niet leuk, maar zeg je dat tegen een net bevallen vrouw. Zij zit waarschijnlijk nog herstellende en kan dit wel heel naar opvatten. Want ja, zo is het waarschijnlijk niet bedoelt maar het voelt wel ROT. Reageer je dan?
Of: je bent
Herken je dit en zo ja, hoe ga je hier mee om. Mijn uitstraling is vriendelijk,(denk ik), te aardig haast. En dat vind ik echt heel naarw worden.En alles waar " te" voor staat, is niet goed, toch?! Ik ben liever dominter, maar dat ben ik alleen niet!
Ik heb vaak het idee dat mensen daar misbruik van maken, omdat ik snel iets goed vind, hoe kom ik daar van af...
Leerpuntje en ik hoop op nuttige tips
zaterdag 15 maart 2008 om 17:24
Sterker nog; soms kan je handelen naar wat jij denkt dat een ander van jou verwacht, en er kompleet naast zitten. En als die ander dan niet reageert zoals jij had gehoopt, dan voel je wel wrevel naar die persoon toe, want je deed het toch voor hem/haar?
Sorry, beetje abstract, ik heb zo snel geen voorbeeld maar ik hoop dat je het punt snapt.
zaterdag 15 maart 2008 om 22:00
[quote]
[...]
Sterker nog; soms kan je handelen naar wat jij denkt dat een ander van jou verwacht, en er kompleet naast zitten. En als die ander dan niet reageert zoals jij had gehoopt, dan voel je wel wrevel naar die persoon toe, want je deed het toch voor hem/haar?
Heb jij dat wel eens gehad, dat je dacht dat iemand met je mee wilde praten en dat jij hem/ haar door had? Hoe reageer je daar dan op?
:[...]
Heb jij dat wel eens gehad, dat je dacht dat iemand met je mee wilde praten en dat jij hem/ haar door had? Hoe reageer je daar dan op?
zaterdag 15 maart 2008 om 23:55
Ja, dat komt wel es voor ja. Niet vaak hoor, maar iedereen kent toch wel zo n situatie? Ik krijg dan het gevoel alsof het totaal geen zin heeft wat ik zeg, want die andere persoon denkt helemaal niet voor zichzelf na en een antwoord is dus ook totaal niet autenthiek dan.
Voorbeeld; Ik zeg "Wat een prachtige muziek van Bach". En dan zegt mijn gesprekspartner: "Nou idd!" en dat gaat zo nog een paar keer door, elke keer krijg ik een bevestiging. Dan krijg ik op het laatst de neiging om te zeggen "Ik zou wel een broodje poep lusten", alleen maar om eindelijk een tegenwerping te krijgen.
Kortom, eerlijk gezegd kan het wel eens op mij iritatiespier werken als ik merk dat iemand me naar de mond praat.
Daarin ben ik toch niet uniek, hoop ik? :-)
zondag 16 maart 2008 om 18:33
Soms dan praat ik ook wel eens mensen naar de mond, zoals jij dat noemt, om maar van een moeilijke discussie af te zijn. Dan zeg ik iets van "ja, daar zit ook wel wat in"
Ik weet dan geen tegenargunenten te verzinnen en vaak zie ik in de mening van de ander ook wel een waarheid. Net als wat Weegschaaltje zei.Ik heb ook wel eens het idee dat mensen alleen maar gelijk willen krijgen en dat zij niet zitten te wachten op een andere mening. Ik weet niet of dat zo is. Ik ga maar eens proberen om meer mijn eigen mening te geven. Ik ben benieuwd.
zondag 16 maart 2008 om 19:10
Ik snap wat je bedoelt, Alinevere. Dat is weer een andere situatie dan die ik voor ogen had.
Soms kunnen mensen erg aandringen dat hun mening de juiste mening is. Dat gaat meestal met een luide toon en veel interumperen gepaard.
Bij dat soort mensen heb ik totaal niet de aanvechting om mee te gaan doen in de competitie van wie-heeft-er-gelijk, ik zou namelijk zelf nooit zo discussieren, kan er dus ook niet goed tegen als anderen zich wél zo opstellen. Ik tune dan al heel snel uit; het zal me verder aan mijn harige reet roesten. Ik vind dat geen communiceren meer maar gewoon ventileren. En daar leen ik me niet voor; als passief publiek dienen.
Soms zal ik dan laten weten dat ik het er niet mee eens ben en dat ik deze discussie op deze toon niet aan wil gaan. En als het iemand is wiens mening mij echt totaal niet kan schelen, dan zeg ik gewoon "ja" en "amen" en moet ik ineens dringend naar de wc ofzo.
Soms kunnen mensen erg aandringen dat hun mening de juiste mening is. Dat gaat meestal met een luide toon en veel interumperen gepaard.
Bij dat soort mensen heb ik totaal niet de aanvechting om mee te gaan doen in de competitie van wie-heeft-er-gelijk, ik zou namelijk zelf nooit zo discussieren, kan er dus ook niet goed tegen als anderen zich wél zo opstellen. Ik tune dan al heel snel uit; het zal me verder aan mijn harige reet roesten. Ik vind dat geen communiceren meer maar gewoon ventileren. En daar leen ik me niet voor; als passief publiek dienen.
Soms zal ik dan laten weten dat ik het er niet mee eens ben en dat ik deze discussie op deze toon niet aan wil gaan. En als het iemand is wiens mening mij echt totaal niet kan schelen, dan zeg ik gewoon "ja" en "amen" en moet ik ineens dringend naar de wc ofzo.
zondag 16 maart 2008 om 23:15
Ik heb het wel eens totaal andersom ; dat ik expres hele rare dingen ga zeggen die ik niet of nauwelijks meen .
Als ik bijvoorbeeld in een gezelschap ben waar een beetje minderwaardig / meewarig wordt gedaan over " doorsneegezinnetjes " ; pa fulltime , ma parttime , rijtjeshuis , etc . Dan hóór ik mezelf ineens met een accent praten wat ik normaal nooit gebruik en dingen verkondigen .....
Als ik bijvoorbeeld in een gezelschap ben waar een beetje minderwaardig / meewarig wordt gedaan over " doorsneegezinnetjes " ; pa fulltime , ma parttime , rijtjeshuis , etc . Dan hóór ik mezelf ineens met een accent praten wat ik normaal nooit gebruik en dingen verkondigen .....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 17 maart 2008 om 12:48
[quote]
Ik snap wat je bedoelt, Alinevere. Dat is weer een andere situatie dan die ik voor ogen had.
Bij dat soort mensen heb ik totaal niet de aanvechting om mee te gaan doen in de competitie van wie-heeft-er-gelijk, ik zou namelijk zelf nooit zo discussieren, kan er dus ook niet goed tegen als anderen zich wél zo opstellen.
Ik vind het lastig als familie zo met elkaar praat. Mijn schoonfamilie kan er wat van. Ik dacht eerst dat zij altijd ruzie hadden maar dat was niet zo. Het kan gaan over belachelijk kleine onderwerpen zoals "ga je naar de warme bakker of haal je je brood bij de supermarkt." Het zou mij een zorg zijn wie waar zijn brood haalt. Ik denk dat er iets anders achter zit namelijk het uitvechten wie er de beste is ofzo.. en als ik dan niet mee doe dan voel ik me zo'n sukkel.... onterecht natuurlijk..
:Ik snap wat je bedoelt, Alinevere. Dat is weer een andere situatie dan die ik voor ogen had.
Bij dat soort mensen heb ik totaal niet de aanvechting om mee te gaan doen in de competitie van wie-heeft-er-gelijk, ik zou namelijk zelf nooit zo discussieren, kan er dus ook niet goed tegen als anderen zich wél zo opstellen.
Ik vind het lastig als familie zo met elkaar praat. Mijn schoonfamilie kan er wat van. Ik dacht eerst dat zij altijd ruzie hadden maar dat was niet zo. Het kan gaan over belachelijk kleine onderwerpen zoals "ga je naar de warme bakker of haal je je brood bij de supermarkt." Het zou mij een zorg zijn wie waar zijn brood haalt. Ik denk dat er iets anders achter zit namelijk het uitvechten wie er de beste is ofzo.. en als ik dan niet mee doe dan voel ik me zo'n sukkel.... onterecht natuurlijk..
maandag 17 maart 2008 om 12:55
maandag 17 maart 2008 om 15:13
Ja, sommige mensen hebben nou eenmaal een competitieve natuur. Als jij daar niet aan mee blieft te doen, betekent in mijn ogen niet dat je een sukkel bent. Eerder dat je gewoon veel relaxter in elkaar steekt en het belang van zo n wedstrijdje niet in kan zien.
Ik ga ook altijd een blokkie om hoor, als ik in dit soort sociale situaties verzeild raak. Ik iriteer me er teveel aan.
maandag 17 maart 2008 om 15:20
Ik weiger om mee te doen. Of ik moet zin hebben in een discussie over niks. Hangt er een beetje vanaf. Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn vader gek is op discussies en dat wij dan veel lol hebben met advocaat van de duivel spelen, plots allebei de andere kant te gaan verdedigen enz. Voor ons zijn meningen heel relatief en vooral hij vindt het heerlijk om mensen die hun mening voor heilig houden een beetje te stangen.
Sommige dingen kom ik echt niet aan. Andere dingen vind ik te amusant om te laten lopen. Het kan heel leuk zijn om in een discussie samen duidelijk te krijgen dat ieder zijn eigen perspectief heeft en dat dat ok is ipv mee te doen in de strijd om het gelijk of er nerveus van te worden.
Sommige dingen kom ik echt niet aan. Andere dingen vind ik te amusant om te laten lopen. Het kan heel leuk zijn om in een discussie samen duidelijk te krijgen dat ieder zijn eigen perspectief heeft en dat dat ok is ipv mee te doen in de strijd om het gelijk of er nerveus van te worden.
maandag 17 maart 2008 om 15:57
Dat kan ik me wel voorstellen trouwens. Ik doe dat dan niet maar ga regelmatig wel de discussie aan waarom een ander dat dan minderwaardig lijkt te vinden. Ik word er op mijn manier ook wat recalcitrant van .
Het zou niet mijn ding zijn maar dat betekent nog niet dat een ander niet gelukkig kan zijn zo of dat mijn manier van leven de juiste is. Zolang je er anderen niet opzettelijk mee kwetst met hoe je leeft, vind ik het allemaal best. Zolang mensen maar gelukkig zijn.
maandag 17 maart 2008 om 16:19
Dat denk ik ook, sommige mensen maken overal een wedstrijdje van en dan gaat het vaak meer om de rethoriek, dan om de inhoud. Meestal stel ik dan maar voor om 'to agree to disagree', maar dat lukt ook niet altijd als je het met een echt competatief persoon te doen hebt.
Overigens vind ik het helemaal niet erg om het oneens te zijn.
maandag 17 maart 2008 om 16:26
Het ligt er ook wel aan waarover het gaat. Zo heb ik natuurlijk ook mijn stokpaardjes, en dan vind ik het wel moelijk soms hoor om mijn mond te houden.... Of als ik merk dat iemand 'trucjes' in een discussie probeert te gebruiken, dan pik ik die er ook uit en zeg ik dat gewoon. En ach, soms gebruik ik die zelf ook hoor. Als ik een standpunt belachelijk vind, ga ik dat vaak overdrijven om (mijns inziens) daar de belachelijkheid van in te laten zien. Maar goed, het woord 'discussie zegt het al, dat vind ik wat anders dan een gesprek. In een gesprek probeer ik vooral te luisteren en gaat het helemaal niet om met 'argumenten' te komen.
maandag 17 maart 2008 om 17:34
Ik bedoel rethorische trucjes en drogredenen gebruiken..
Kijk maar eens bij wikipedia onder drogreden, staan er een heleboel opgenoemd.
Misschien komt het omdat ik aan een onderwerp werk wat soms nogal gevoelig ligt (klimaatsverandering) Nou, dan kun je je borst natmaken, want iedereen heeft er wel een mening over en denkt er meer verstand van te hebben ("want ik las er pas iets over in de krant"), dat is dus een van mijn stokpaardjes.... .
En er zijn natuurlijk nog meer rethorische trucjes. Dingen zeggen als: "Ja maar je moet het toch met me eens zijn dat blahblahblah" (O ja? Ik hoef het helemaal niet met je eens te zijn), of "Iedereeen weet toch dat zus en zo" (Nou leg het mij maar eens uit dan). Of dingen in het absurde trekken. Of gewoon heel stellig iets zeggen, of soms verzinnen mensen de statistieken ter plekke die ze aanhalen.
Maar goed, ik heb het dus ook over discussies hier, dan let ik er op. Maar in gesprekken ben ik wel een relaxte gesprekspartner hoor. Ik hou er alleen niet van als mensen je willlen beinvloeden met hun rethoriek, daar probeer ik dan doorheen te prikken.
maandag 17 maart 2008 om 17:51
[quote]
[...]
Misschien komt het omdat ik aan een onderwerp werk wat soms nogal gevoelig ligt (klimaatsverandering) Nou, dan kun je je borst natmaken, want iedereen heeft er wel een mening over en denkt er meer verstand van te hebben ("want ik las er pas iets over in de krant"), dat is dus een van mijn stokpaardjes.... .
Ja dat kan ik mij voorstellen, ik las op een ander topic dat je daarin aan het promoveren bent. Jij bent dus de expert en jij kan dan de anderen met de wetenschap overtuigen hoe het zit! Ik snap dat je in die situatie inderdaad meer tot een discussie uitgedaagd wordt!
:[...]
Ja dat kan ik mij voorstellen, ik las op een ander topic dat je daarin aan het promoveren bent. Jij bent dus de expert en jij kan dan de anderen met de wetenschap overtuigen hoe het zit! Ik snap dat je in die situatie inderdaad meer tot een discussie uitgedaagd wordt!
maandag 17 maart 2008 om 18:18
Bij voorbaat excuus voor het enorme off-topic zijn!!!
Soms geeft dat wel het probleem hoor. ik ben geinterresseerd in de wetenschap erachter, zonder politieke agenda. Als je met een skeptisch iemand 'discussieerd' hebben die vaak een hele andere benadering dan een collega-wetenschapper. Namelijk de skepticus is alleen (of tenminste heel vaak) geinteresseerd in het winnen van de discussie en als dat een 'goeie spreker' is, is dat lastig. Want die zal dus baat hebben bij rethorische trucjes. Stel hij zij verzint een of ander argument, de resultaten van een onderzoek dat ik niet ken (wat misschein niet eens bestaat). Als een medewetenschapper met zijn onderzoek naar me toe komt, dan lees ik dat heel zorgvuldig. ik kijk naar de methoden, hoe het is geannalyseerd en dergelijke. Dat kost veel tijd! Wanneer je andermans werk moet 'reviewen, daar ben je zo een halve dag mee bezig (soms wel meer ook hoor). In een 'debat' met een skepticus heb je daar niet die tijd voor. Daarom komen in publieke debatten die wetenschappers er vaak een beetje bekaaid af. Want die zijn helemaal niet gewend om te discussieren om het 'winnen' (in het ideale geval, grote ego's even buiten beschouwing latend), nee die zijn juist getraind in overal een slag om de arm in houden. dingen niet 100% zeker weten, kritisch zijn, juist ook op je eigen werk, je hypothesesn herzien als er nieuw bezijs komt enz.
Maar goed ik heb dus al heel wat drogredenen voorbij horen komen ("de energierekening van Al Gore is heel hoog, dus is het onderzoek van al die wetenschappers ook ruk" is wel een van mijn favorieten ) en kan nu dus ook er goed uitpikken wanneer iemand echt geinteresseerd is in wat ik doe (en geinteresseerd is in mijn mening) of wanneer men er alleen maar op uit is om mij onderuit te halen.
maandag 17 maart 2008 om 18:53
Ik herken het wel heej hallo,mede omdat mijn partner ook in die richtig is gepromoveerd. Laatst op een verjaardag begon iemand over de hybride auto, de produktie van zo'n auto is zo milieu vervuilend dat het toch geen zin heeft om de auto aan te schaffen voor het milieu en dat geldt ook voor fossiele brandstoffen! Volgens mij was dat bij Radar en daar halen de meeste mensen in NL deze conclusies vandaan...denk ik.
Ja, sorry, dit is natuurlijk helemaal off topic!
Ik vind die drog redenen wel interessant, dat zal beteken dat eigelijk de meeste mensen die discussieren maar wat uit hun nek kletsen. Haha.
Ja, sorry, dit is natuurlijk helemaal off topic!
Ik vind die drog redenen wel interessant, dat zal beteken dat eigelijk de meeste mensen die discussieren maar wat uit hun nek kletsen. Haha.
dinsdag 18 maart 2008 om 11:55
Dus je bent er trots op dat je doorsnee bent? Dat maakt jou dan toch hetzelfde als de kakkers en de aardappelindemonddoeners? Jullie zijn beide trots op je afkomst en kijken neer op de ander.
Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij levert vriendelijk dóen niks op, vriendelijk zíjn wel. Zoals in de OP staat, ze zei het één maar dacht het ander. Dan werkt het natuurlijk niet.
Ik dacht zelf dat ik met vriendelijk doen tegen artsen verder zou komen dan met mijn eigen kritische zelf. Verkeerd gedacht. Dus nu doe ik niet meer vriendelijk maar zeg ik gewoon precies wat ik denk.