Werk & Studie
alle pijlers
Ongetekend contract, toch opzegtermijn?
dinsdag 18 maart 2008 om 11:06
Hoi allemaal,
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende. Ik werk momenteel bij een bedrijf, waar ik geen contract getekend heb. Zij hebben me wel een contract aangeboden, maar omdat ik het met een aantal dingen niet eens ben (wurgcontract), heb ik dit nooit getekend. Het is een 0-urencontract met een opzegtermijn van één maand. Nu heb ik een andere baan gevonden waar ik het liefst zo snel mogelijk begin. Moet ik me tóch aan die opzegtermijn houden? Heb ik stilzwijgend ingestemd met bepaalde arbeidsovereenkomsten (door daar zonder contract toch te gaan werken gedurende een aantal maanden)?
Alvast bedankt!
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende. Ik werk momenteel bij een bedrijf, waar ik geen contract getekend heb. Zij hebben me wel een contract aangeboden, maar omdat ik het met een aantal dingen niet eens ben (wurgcontract), heb ik dit nooit getekend. Het is een 0-urencontract met een opzegtermijn van één maand. Nu heb ik een andere baan gevonden waar ik het liefst zo snel mogelijk begin. Moet ik me tóch aan die opzegtermijn houden? Heb ik stilzwijgend ingestemd met bepaalde arbeidsovereenkomsten (door daar zonder contract toch te gaan werken gedurende een aantal maanden)?
Alvast bedankt!
dinsdag 18 maart 2008 om 11:20
Je hoeft niet persé iets op schrift te hebben, een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. Vreemd dat je daar zolang zonder contract al zit trouwens.
Aan de andere kant, je kan zeggen: Ik heb schijt aan het bedrijf, ik ga gewoon want ik heb niks getekend. Grote kans dat het bedrijf hetzelfde over je salaris zegt, waar je dan naar kan fluiten.
Aan de andere kant, je kan zeggen: Ik heb schijt aan het bedrijf, ik ga gewoon want ik heb niks getekend. Grote kans dat het bedrijf hetzelfde over je salaris zegt, waar je dan naar kan fluiten.
dinsdag 18 maart 2008 om 11:22
pffff ik doe o.a. arbeidsrecht en dit is wel een complexe situatie.
Ten eerste: een nul uren contract is juridisch gezien geen contract, een arbeidscontract bevat namelijk altijd arbeids-uren en loon. De reden dat er in de praktijk wel met dit soort 'contracten' gewerkt wordt, is omdat het voor beide partijen voordelen heeft. Maar zodra er problemen ontstaan wordt vanuit juridisch oogpunt de laatst gewerkte uren gezien als het arbeidscontract. Je hoeft eigenlijk niet getekend te hebben, zodra je aan het werk gaat en je komt overeen hoeveel uren je werkt op een dag of in een week en hoeveel loon er tegenover staat, dan is er al sprake van een arbeidsovereenkomst.
Betreft opzegtermijnen heb je wettelijke, contractuele en fictieve opzegtermijnen. Aangezien jij geen contact hebt ondertekend maar wel onder dit contract hebt gewerkt kan het in het contract vermelde opzegtermijn gelden. Wellicht val je onder een CAO? Check dit even, dan kan het in de CAO vermelde opzegtermijn gelden. Als laatste kan het wettelijke opzegtermijn van toepassing zijn, deze is voor jou dan 1 maand. Dus either way kan de termijn van 1 maand heel goed kloppen. Je kunt even bellen met een juridische info-lijn, dit kost je wel zoveel cent per minuut, maar soms kunnen zij telefonisch je inlichten hoe de wet op jouw situatie van toepassing is.
Ten eerste: een nul uren contract is juridisch gezien geen contract, een arbeidscontract bevat namelijk altijd arbeids-uren en loon. De reden dat er in de praktijk wel met dit soort 'contracten' gewerkt wordt, is omdat het voor beide partijen voordelen heeft. Maar zodra er problemen ontstaan wordt vanuit juridisch oogpunt de laatst gewerkte uren gezien als het arbeidscontract. Je hoeft eigenlijk niet getekend te hebben, zodra je aan het werk gaat en je komt overeen hoeveel uren je werkt op een dag of in een week en hoeveel loon er tegenover staat, dan is er al sprake van een arbeidsovereenkomst.
Betreft opzegtermijnen heb je wettelijke, contractuele en fictieve opzegtermijnen. Aangezien jij geen contact hebt ondertekend maar wel onder dit contract hebt gewerkt kan het in het contract vermelde opzegtermijn gelden. Wellicht val je onder een CAO? Check dit even, dan kan het in de CAO vermelde opzegtermijn gelden. Als laatste kan het wettelijke opzegtermijn van toepassing zijn, deze is voor jou dan 1 maand. Dus either way kan de termijn van 1 maand heel goed kloppen. Je kunt even bellen met een juridische info-lijn, dit kost je wel zoveel cent per minuut, maar soms kunnen zij telefonisch je inlichten hoe de wet op jouw situatie van toepassing is.
dinsdag 18 maart 2008 om 11:49
Maar als ik nou aan het eind van de maand opzeg...en in de 'uitwerk-maand' niet beschikbaar ben (i.v.m. 0-urencontract)? Want werkt ook dát niet van beide kanten? Zij hoeft mij in principe niet in te plannen, maar ik hoef toch niet altijd beschikbaar te zijn, of wel? Onee, ik moet natuurlijk het gemiddelde aantal uren dat ik in de maanden hieraan vooraf gewerkt heb, beschikbaar zijn. Jeetje, wat een ellende...
dinsdag 18 maart 2008 om 12:03
Jep, wat je als laatste zegt klopt wel. Win nog wel informatie in over je situatie.
Naast de juridische kant is er natuurlijk ook de persoonlijke kant van het verhaal. Als je nu opzegt, kun je dan niet overleggen dat je de laatste maand niet wordt ingezet voor werkzaamheden? Jij werkt niet maar zij hoeven je ook niet te betalen. En je hebt overigens ook recht op een deel van je vakantiegeld over dit jaar.
Naast de juridische kant is er natuurlijk ook de persoonlijke kant van het verhaal. Als je nu opzegt, kun je dan niet overleggen dat je de laatste maand niet wordt ingezet voor werkzaamheden? Jij werkt niet maar zij hoeven je ook niet te betalen. En je hebt overigens ook recht op een deel van je vakantiegeld over dit jaar.
dinsdag 18 maart 2008 om 13:04
Mijn bazin kennende...ze gaat het niet leuk vinden als ik opzeg. Ik zie haar ervoor aan om me niet meer in te plannen en me dan niet te betalen. En zonder getekend contract of loonstrook sta ik dan niet erg sterk. En ook al sta ik wel sterk, heb geen zin in gezeik. Wil er gewoon zo snel en makkelijk mogelijk vanaf. Dus dan zijn er twee opties: nu opzeggen (met de kans dat ze me niet uitbetaalt) en hopen dat ik niet zo lang hoef uit te werken. Of aan het eind van de maand opzeggen en dikke kans hebben dat ik wel moet uitwerken...
Moeilijk moeilijk...
Moeilijk moeilijk...
dinsdag 18 maart 2008 om 13:09
Nou weet ik het niet 100% zeker meer, maar volgens mij ben je met een 0-uren-contract niet verplicht om te werken. Ook niet als je de periode hiervoor veel gewerkt hebt. Hieraan zou je wel een contractsaanpassing over kunnen houden voor het gemiddelde van 13 weken voorafgaand.
Maar dit is niet aan de orde. Als jij niet beschikbaar bent, werk je niet en krijg je dus geen geld. Wat zou je werkgever niet uit willen betalen dan? Je vakantiegeld? Dat is wettelijk verplicht, dus daar kunnen ze niet onderuit.
Het voor- en nadeel van 0-uren-contracten is, dat je op basis van beschikbaarheid werkt. Begin jij bij een andere baas, loopt je contract wellicht nog één maand door als opzegtermijn, maar ben je mijns inziens niet verplicht te gaan werken.
Je kunt even in de gaten houden wanneer 'nummerzoveel' komt posten. Zij weet heeeeeeel erg veel van P&O en zal je zeker een heel duidelijk antwoord kunnen geven.
Maar dit is niet aan de orde. Als jij niet beschikbaar bent, werk je niet en krijg je dus geen geld. Wat zou je werkgever niet uit willen betalen dan? Je vakantiegeld? Dat is wettelijk verplicht, dus daar kunnen ze niet onderuit.
Het voor- en nadeel van 0-uren-contracten is, dat je op basis van beschikbaarheid werkt. Begin jij bij een andere baas, loopt je contract wellicht nog één maand door als opzegtermijn, maar ben je mijns inziens niet verplicht te gaan werken.
Je kunt even in de gaten houden wanneer 'nummerzoveel' komt posten. Zij weet heeeeeeel erg veel van P&O en zal je zeker een heel duidelijk antwoord kunnen geven.
dinsdag 18 maart 2008 om 13:32
(ehmmmmmm,ik heb arbeidsrecht gedaan dus ik geloof dat ik er hier en daar ook wel iets zinnigs over kan zeggen, zou je denken.....). En daarbij komt kijken dat je nog zoveel van wetjes en regels kunt weten, er is altijd ruimte voor onderhandeling, hoe iets verloopt staat namelijk nergens vastgelegd, hoe iemand gaat reageren en hoe ermee om wordt gegaan is dus niet alleen een juridische zaak. Dat is ook mensen werk en per situatie (en bedrijf) weer anders. Een 0 uren contract is inderdaad op basis van beschikbaarheid, maar ondertussen is het juridisch dus niet een houdbaar verhaal. Dus zowel jij als de werkgever kan er niet 100% op leunen. Jij kent de personen waarmee je werkt en met wie je te maken hebt. Je hebt er recht op om uitbetaald te worden voor de uren die je hebt gewerkt, of dat nou schriftelijk is vastgelegd of niet. Maar heb je zin in al dat gedonder en gezeik als diegene zich daar niet in eerste instantie aan wilt houden, dat is de andere kant van het verhaal. Ergens recht op hebben volgens de wet, of de werkgever moet volgens bepaalde regels handelen, wil niet zeggen dat het in de praktijk ook zo gebeurt.
Voor je eigen gemoedsrust kun je wachten tot je uitbetaald bent en dan aangegeven dat je wilt opzeggen. Komt misschien heel berekenend over, maar liever safe then sorry!
Voor je eigen gemoedsrust kun je wachten tot je uitbetaald bent en dan aangegeven dat je wilt opzeggen. Komt misschien heel berekenend over, maar liever safe then sorry!
dinsdag 18 maart 2008 om 14:09
Ja, liever safe than sorry! Daar heb gelijk in. Hoop eigenlijk dat CL2 gelijk heeft, maar heb net het juridisch loket gebeld en die man zegt hetzelfde als jij, Carlice. En ik geloof ook wel in jouw zinnige inbreng :-) Maar ehm...ik heb het met deze man niet gehad over de verplichtingen van een 0-urencontract. En ik vraag me dus af of ik inderdaad beschikbaar moet zijn...
Ik krijg rond de 28e salaris over de periode 19e van de vorige maand tot 19e huidige maand. Als ik vóór het uitbetalen opzeg, kan ze dus besluiten om het loon niet uit te betalen. Vakantiegeld zit al in het loon overigens.
Ik krijg rond de 28e salaris over de periode 19e van de vorige maand tot 19e huidige maand. Als ik vóór het uitbetalen opzeg, kan ze dus besluiten om het loon niet uit te betalen. Vakantiegeld zit al in het loon overigens.
dinsdag 18 maart 2008 om 14:18
Lees net inderdaad op internet dat je in principe verplicht bent om te komen werken, als je wordt opgeroepen. Ik werk nooit meer onder die voorwaarden, vind het echt belachelijk. Ze zijn niet verplicht om je in te plannen (alleen als er werk is), maar je bent wel verplicht om te komen.
De enige mogelijkheid is dus onderhandelen. Hopen dat ik die maand niet hoef uit te werken. Kleine kans, maar er is echt geen andere oplossing, toch?
De enige mogelijkheid is dus onderhandelen. Hopen dat ik die maand niet hoef uit te werken. Kleine kans, maar er is echt geen andere oplossing, toch?
woensdag 19 maart 2008 om 14:33
nee mop je hebt me niet gekwetst, sorry mensen van een forum kunnen me niet persoonlijk kwetsen, ik ken je niet dus je boeit me niet ergo: je kunt me niet raken. Ik gaf aan dat het een beetje onnodig was om te wachten op een reactie van een door jou 'gerespecteerd forummer' terwijl er genoeg anderen ook iets zinnigs over een dergelijk onderwerp kunnen zeggen.
woensdag 19 maart 2008 om 15:58
woensdag 19 maart 2008 om 18:24
woensdag 19 maart 2008 om 22:08
Nee, maar omdat ik dat contract dus niet getekend heb (en geen loonstrook), sta ik redelijk zwak op het moment dat ik salaris moet gaan eisen. Het maakt feitelijk niet zoveel uit of ik nu opzeg en mijn laatste loon niet krijg, of uitwerk en dan over de uitwerkperiode mijn loon niet krijg. Mijn bazin kan, als ze zich gekrenkt voelt, nogal misselijke acties uithalen...dus eigenlijk ben ik een manier aan het bedenken hoe ik er het meest ongeschonden vandaan kom.
donderdag 20 maart 2008 om 19:39
@CL2
@LaLotta
Je komt er het meest ongeschonden uit als je de eer aan jezelf houdt en je gewoon netjes de opzegtermijn in acht neemt en daarna nog werkt op de dagen dat je nog opgeroepen wordt.
Probeer aan haar uit te leggen waarom je weg gaat, zonder haar daarbij tegen de haren in te strijken. Zeg bijvoorbeeld niet dat je niet langer bij dat rotbedrijf wilt werken en dat je het echt helemaal gehad hebt daar, maar hou het er op dat je een andere aanbieding hebt gehad die zo goed is dat je het niet kunt weigeren (bijv: veel salaris, altijd al zo'n baan gewild, enz.), maar dat je het wel heel jammer vind dat je daarvoor nun die baan opzegt. Gewoon te vriend houden dus!!!
Mocht het dan toch nog verkeerd uitpakken, dan kun je het over een andere boeg gooien. Je hebt geen contract en geen loonstrook. Maar kun je aan de hand van je bankafschriften aantonen dat je salaris hebt ontvangen? Als je netjes opzegt per brief, dan kun je in elk geval ook aantonen dat er sprake is van een arbeidsrelatie en dat je die - met in achtneming van de opzegtermijn - hebt opgezegd. Als je al salaris ontvangen hebt, dan kun je daarmee aantonen dat je tot die tijd hebt gewerkt. Het enige wat je dan nog aan zou moeten tonen is dat je in die laatste maand ook gewerkt hebt. Zijn er getuigen die dat kunnen verklaren? Ingesproken oproepen op je antwoordapparaat? Mailtjes? Gewoon alles verzamelen en zoveel mogelijk op schrift zien te krijgen. Mocht ze dan toch moeilijk doen of niet betalen, dan kun je haar daarmee om de oren zwaaien en aangeven dat je dergelijke flauwekul niet accepteert. Dat jij van jouw kant de zaken netjes hebt afgehandeld en dat jij dat ook van haar verwacht en zo niet,dat je naar de rechter stapt. Wedden dat ze dan wel over de brug komt? (Als ze namelijk echt zo slecht met haar personeel omgaat, dan zit ze echt niet te wachten op bemoeienis van instanties!)
@LaLotta
Je komt er het meest ongeschonden uit als je de eer aan jezelf houdt en je gewoon netjes de opzegtermijn in acht neemt en daarna nog werkt op de dagen dat je nog opgeroepen wordt.
Probeer aan haar uit te leggen waarom je weg gaat, zonder haar daarbij tegen de haren in te strijken. Zeg bijvoorbeeld niet dat je niet langer bij dat rotbedrijf wilt werken en dat je het echt helemaal gehad hebt daar, maar hou het er op dat je een andere aanbieding hebt gehad die zo goed is dat je het niet kunt weigeren (bijv: veel salaris, altijd al zo'n baan gewild, enz.), maar dat je het wel heel jammer vind dat je daarvoor nun die baan opzegt. Gewoon te vriend houden dus!!!
Mocht het dan toch nog verkeerd uitpakken, dan kun je het over een andere boeg gooien. Je hebt geen contract en geen loonstrook. Maar kun je aan de hand van je bankafschriften aantonen dat je salaris hebt ontvangen? Als je netjes opzegt per brief, dan kun je in elk geval ook aantonen dat er sprake is van een arbeidsrelatie en dat je die - met in achtneming van de opzegtermijn - hebt opgezegd. Als je al salaris ontvangen hebt, dan kun je daarmee aantonen dat je tot die tijd hebt gewerkt. Het enige wat je dan nog aan zou moeten tonen is dat je in die laatste maand ook gewerkt hebt. Zijn er getuigen die dat kunnen verklaren? Ingesproken oproepen op je antwoordapparaat? Mailtjes? Gewoon alles verzamelen en zoveel mogelijk op schrift zien te krijgen. Mocht ze dan toch moeilijk doen of niet betalen, dan kun je haar daarmee om de oren zwaaien en aangeven dat je dergelijke flauwekul niet accepteert. Dat jij van jouw kant de zaken netjes hebt afgehandeld en dat jij dat ook van haar verwacht en zo niet,dat je naar de rechter stapt. Wedden dat ze dan wel over de brug komt? (Als ze namelijk echt zo slecht met haar personeel omgaat, dan zit ze echt niet te wachten op bemoeienis van instanties!)
anoniem_41160 wijzigde dit bericht op 20-03-2008 19:40
Reden: tikfout
Reden: tikfout
% gewijzigd
vrijdag 21 maart 2008 om 09:42
Dankje nummerzoveel, dat lijkt me inderdaad de beste manier. Heb gisteren aangegeven dat ik een andere baan heb gevonden, maar ze vroeg niet eens naar het hoe of waarom. Ze wilde alleen weten wat ik ga doen en vanaf wanneer. Ze reageerde heel lauwtjes, en zei dat ik wel een opzegtermijn heb, maar als ze eerder een vervanger vindt mag ik eerder weg. Maar goed, dit zegt op zich niks, want zo reageert ze altijd in je gezicht. De streken komen naderhand pas.