Kindje van bijna 10 maanden uit logeren?

21-03-2008 19:33 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie?

Is het 'done' or 'not done' om een kindje van bijna 10 maanden 2 dagen uit logeren te doen bij opa en oma?

En waarom dan wel, of waarom niet?
Nu wel alle reacties gelezen, en ik vind ook hoor vivalina: mijn dochter is 1x in de week een dag bij oma en slaapt daar dus ook 2x (overdag), mag dat dan ook niet? Niks van aantrekken en gewoon lekker doen, al kan ik me voorstellen dat als het iemand van dichtbij is zeg maar, dat je het je toch wél aantrekt. Maar je ziet het: de meesten hier vinden het normaal of hebben het zelf ook al (eerder) gedaan!
bertje_ schreef op 21 maart 2008 @ 20:20:

Misschien beperkt degene zichzelf heel erg door die mening. Prima, maar veroordeel een ander niet! Kinderen mogen zeker ook niet naar het kdv etc.

Vivalina, voel je vooral niet schuldig. Kinderen zijn flexibel en als ze van kleins af aan wennen aan logeren is dat vanzelfsprekend. Mijn kinderen vinden het een feest als ze mogen logeren. Ik kan me niet voorstellen dat ik kinderen zou hebben die in paniek raken als ze mama en papa een nachtje niet in de buurt hebben.
Inderdaad, deze persoon vond het ook maar niks dat zoon 2 dagen naar de kinderopvang gaat.
vivalina schreef op 21 maart 2008 @ 20:22:

[...]

O sorry dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Ja dat gaat wat sneller als je de toon niet hoort he :)

Geeft niet hoor!!! :'-(

:-p :rolling: :-d
Helemaal met Eowynn eens!

En ik dacht wel dat dat heel dichtbij familie was, anders zou je dr vast geen topic over openen, als de slager dat had gezegd ;)

Maar daar veranderd mijn antwoord niet door...

Heb behoorlijk wat gelezen over hechting.. (vooral ivm kinderopvang van baby's, opleiding enzo..)

maarre.. nee van af en toe logeren bij opa en oma krijg een kind in principe helemaal niks... laat staan een onveilige/angstige hechting.. daar is gelukkig wel meer voor nodig!
sunlight schreef op 21 maart 2008 @ 20:23:

MIjn zoon was ook nog heel erg klein toen ie voor t eerst ging logeren. mama en papa moesten namelijk bijslapen. Hij was geloof ik anderhalve maand, mama zat er volledig doorheen en papa ook.Kind had er geen last van.

Sterker, ik heb hem regelmatig uit logeren gedaan in de afgelopen jaren, en ben blij dat ik een kind heb die het leuk vindt om ergens te logeren. HIj was geloof ik nog geen half jaar toen wij een weekend weggingen samen en hij bij oma bleef.

Mijn vriendin heeft haar kinderen nog nooit uit logeren gedaan, omdat zij vond dat haar kind zelf moet beslissen of hij ergens wil slapen of niet. Prima, haar keuze.

Toen zij echter bevallen was van de tweede, en complicaties had, moest haar zoon bij haar zus slapen. Het was drama ten top, want hij was dat niet gewend, en hij moest daar een week slapen. Week from hell volgens haar zus. HIj heeft daarna ook nooit meer ergens geslapen en wil dat ook pertinent niet, hij wordt 5 binnenkort.
Hier zat ik dus zelf ook mee in mijn hoofd. Dat als je dus nooit 'flexibel' met je kind omgaat, je later alleen maar ellende krijgt.
vivalina schreef op 21 maart 2008 @ 20:24:

[...]

Inderdaad, deze persoon vond het ook maar niks dat zoon 2 dagen naar de kinderopvang gaat.
Oohh.... ehm... ja, dat verandert de zaak. Nogal starre mening, naar mijn mening X-@
Ik ben blij met jullie reacties.

Nu voel ik me niet meer die ontzéttend slechte moeder die haar kind zomaar weggeeft.
Jouw avatar zegt trouwens genoeg, vivalina. En opa's en oma's kunnen heeeeel goed aandacht geven. Soms nog wel beter dan de ouders zelf ook!
En wat Sun zegt over die dramatische toestanden..

ik ging zelf regelmatig een nachtje bij mijn oma logeren (vanaf heel klein)... vond het super om bij iemand te gaan logeren (zeker bij oma)..mijn nichtje daarentegen.. als die er ook was draaama... die konden ze op dr 8ste nog midden in de nacht ophalen omdat ze de boel bij elkaar krijste..(ik weet dat nog heel goed want ik vond het zo sneu voor oma, die dr zo dr best deed..)

En achteraf weet ik waarom.. haar moeder dacht er heel anders over dan mijn moeder... haar kinderen mochten als babies niet eens door een ander vastgehouden worden, laat staan gaan logeren...
mmmoi25 schreef op 21 maart 2008 @ 20:29:

Jouw avatar zegt trouwens genoeg, vivalina. En opa's en oma's kunnen heeeeel goed aandacht geven. Soms nog wel beter dan de ouders zelf ook!
Inderdaad, als ik hoor hoe ze met mijn zoon omgingen, heeft hij daar meer aandacht gehad dan ik hem soms kan geven :) Maar ja, daar zijn opa's en oma's voor, lekker verwennen...
Wij hebben onze zoon vanaf 3,5 maand iedere twee weken twee nachten naar mijn ouders gebracht en toen hij tien maanden was, zijn wij vijf dagen naar Berlijn geweest en was hij daar ook. Hij had/heeft het daar helemaal naar zijn zin en opa is zijn beste vriend. Wij vinden het juist belangrijk dat ons kind ook in een ander bed kan slapen en niet meteen in paniek is als wij niet in de buurt zijn. Nu zeg ik niet dat dat per definitie zo is als je je kind voor z'n eerste levensjaar niet elders laat slapen, maar wij hebben toch het idee dat hij er makkelijker van is geworden. Op vakanties in een ander bedje slapen is ook nooit een probleem.

Ik vind dat commentaar van dat familielid nogal overtrokken.(niet per ongeluk een jaloerse schoonmoeder/schoonzus? ;-) )
Helemaal voor logeren hier, hoe vroeger hoe beter. Kinderen zijn zo sneller flexibel en ik persoonlijk vind het fijn als ze zich bij opa en oma -en zus, en goede vrienden en en...- thuis voelen. Dat zijn óók stabiele factoren. Ook mijn mening: je creeert er makkelijke kinderen mee die juist in hun ouders vertrouwen: ze komen je altijd weer ophalen!
Tori2 schreef op 21 maart 2008 @ 20:52:

(niet per ongeluk een jaloerse schoonmoeder/schoonzus? ;-) )

Hoe raad je het zo............

Dat jaloerse was ook mijn idee....(en nu, na deze reacties allemaal al helemaal!)
.
.
Kari is met een maand of 7 voor het eerst bij opa en oma gaan logeren. Met anderhalf voor het eerst bij mijn zus. Ze vindt het heerlijk. Ze is inmiddels 21 maanden en als ik zeg: je gaat logeren, begint ze helemaal te juichen.

De dochter van mijn zwager en schoonzus is bijna 10 en heeft nog nooit ergens gelogeerd. Vorig jaar gingen ze met de klas een week op kamp. Het arme kind heeft een half jaar aan de valium gezeten (echt, voorgeschreven door de huisarts), omdat ze doodsbenauwd was om mee te gaan. Uiteindelijk hebben ze haar thuisgehouden. Ze maakte schampere opmerkingen over de andere kinderen, die het wel heel leuk vonden en werd daarin niet gecorrigeerd door haar moeder.

Mijn mening is dat je kinderen maar beter vroeg kan laten wennen aan logeren. Hechting aan anderen dan ouders is ook belangrijk en ik merk dat Kari enorm gehecht is aan mijn ouders, mijn schoonmoeder en mijn zus en haar gezin. Dat is voor iedereen heerlijk. Of zoals ik afgelopen weekend op een ander topic schreef, toen ze ook bij opa en oma was: we genieten alle vijf van de logeerpartij!
Sh... Doe ik het weer, quoten ipv wijzigen!
vivalina schreef op 21 maart 2008 @ 20:57:

[...]

Hoe raad je het zo............

Dat jaloerse was ook mijn idee....(en nu, na deze reacties allemaal al helemaal!)

Ik dacht al zoiets. Ik heb een schoonmoeder die me tijdens de zwangerschap aan de telefoon een half uur ervan heeft proberen te overtuigen hoe slecht het wel niet was om een kind naar de crèche te brengen. 'De hygiëne die daar niet in acht wordt genomen', om maar iets te noemen...

We hebben haar meegenomen naar een opa en oma-dag van de crèche. Ze zei na afloop dat ze niet had verwacht dat het er zo professioneel en leuk aan toe zou gaan, maar... 'dat wilde nog niet zeggen dat ze van mening was veranderd'.

Hiermee wil ik maar zeggen: trek je eigen plan en doe wat goed voelt, zij zal het toch nooit met je eens worden.

Grtjs, Tori
phoe, ik heb ook een zoontje van 10 mnd en die heeft nog nooit gelogeerd. Maar volgens mij meer omdat ik het zelf nog niet zo heel nodig vind. Geef bv misschien scheelt dat, dat je 's morgens vroeg dan wel vroeg je bed uit moet om 'm te voeden. Maar dat houdt natuurlijk wel een keer op, en dan gaat ie echt wel logeren. En of het nou 1 of 2 nachtjes is...ik denk dat je er zelf een goed gevoel bij moet hebben. En als je zelf iets leuks gaat doen in de tijd dat ie logeert is dat toch prima. Je moet ook een beetje aan jezelf denken en je relatie.

Een week op vakantie naar het buitenland vind ik wel iets anders hoor! (via via wel eens gehoord, maar dat vind ik echt niet kunnen als ze nog zo klein zijn)
javaaar schreef op 24 maart 2008 @ 13:39:

Een week op vakantie naar het buitenland vind ik wel iets anders hoor! (via via wel eens gehoord, maar dat vind ik echt niet kunnen als ze nog zo klein zijn)
Tsja... wij gaan als Kruimel een maand of 10 is 4 dagen op motorweekend (naar duitsland), en dan gaat Kruimel bij opa en oma logeren. Kan dat wel volgens jou dan? En waar ligt dan de grens? Ik denk dat de een kind liever nog niet uit logeren doet, en de ander een weekje bij opa en oma prima vind; Zolang de kindjes vol liefde goed verzorgd worden zie ik het probleem niet zo. Ik zou zelf een week ook veel te lang vinden nog, maar als anderen dat wel doen veroordeel ik dat echt niet.
Mijn dochter is met 5 weken voor het eerst uit logeren gegaan bij oma en opa. Ik had een kerstfeest van mijn werk en vond het heerlijk om lekker een avondje uit te gaan. Ook helemaal geen schuldgevoel gehad. Het komt regelmatig voor dat ze bij oma en opa slaapt. Oma en Opa vinden het fantastisch en ik vind het ook fijn om eventjes samen met mijn vriend te zijn,.
Eowynn_ schreef op 21 maart 2008 @ 19:57:

2 maanden zou ik zelf nóóit doen. Dochter ging hier voor het eerst uit logeren toen ze een jaar geweest was en dan nog alleen omdat het niet anders kon. Eerder vond ik het niet nodig/niet leuk.
Mijn dochter (26 maanden) is nog nooit uit logeren geweest. Tot nu toe niet nodig/niet leuk, zelfde als Eowynn zegt.
Eowynn_ schreef op 21 maart 2008 @ 19:59:

Het kan trouwens geen kwaad ofzo, en not done is wel een groot woord, maar snappen doe ik het niet, dat je je kindje zo vroeg uit logeren doet.

Zoon is nu 5 maanden en ik moet er niet aan denken dat hij ergens anders slaapt. Hij krijgt nog 1 of 2 nachtvoedingen. Dochter kreeg met 6 of 7 maanden ook nog wel een nachtvoeding, en dat was BV, dus logeren vond ik niet zo'n strak plan.

dochter ging voor het eerst alleen logeren bij opa en oma toen ze 11 weken was en ik weer ging werken, 2 nachten, met volledige bv, was dat ook mogelijk. van te voren het leplazarus gekolft en hele koelbox meegegeven en ging prima. Sindsdien slaapt ze regelmatig bij mijn ouders en bij schoonouders, 1 of 2 nachtjes. Is voor iedereen leuk (ik weet niet of het leuk voor haar was toen ze 11 weken was hoor, maar ze deed het toen goed) nu begint ze al te glunderen als we de oprit oprijden bij opa en oma, en weet precies waar haar bedje staat.

Dit zijn echt van die gevoelsdingen, voelt het goed, moet je het doen, voelt het niet goed, moet je het niet doen. Maar wij hebben er alleen maar profijt van gehad in de zin van dat we haar daar prima achter kunnen laten, wetende dat ze ons niet mist en het gewoon goed doet. (eet, drinkt, slaapt en niet huilt)
vivalina schreef op 21 maart 2008 @ 20:15:

Probleem is, die persoon die de mening erop nahoudt, is familie, nogal dichtbij zeg maar. En ze heeft inderdaad kinderen, en vindt blijkbaar dat je de eerste jaren je kind niet mag laten logeren ergens... want een kind heeft een stabiele basis nodig, hij wordt nu eenkennig, als de omgeving nu steeds verandert, krijgt hij problemen met vertrouwen krijgen en bla bla bla........... (hij is verdorie 1x uit logeren geweest nu!!)
wat een onzin, problemen met vertrouwen krijg je echt niet door bij opa en oma te slapen.
Onze dochter is nu net 2 geworden en ook zij slaapt regelmatig bij opa en oma. Sterker nog: 1 keer per week. Oma past die dag op(vaste dag in de week), en wij gaan aan het werk. Omdat onze dochter ander heel vroeg uit bed moet(5.30) en normaal tot een uur of 8.00 slaapt, brengen we haar de avond er voor al naar oma. Als ze een slechte slaper zou zijn, dan zouden we dat zeker niet elke week doen. Maar ze vindt het hartstikke leuk! Ook op vakanties, weekendjes weg(de eerste weekendje weg, was ze 8 weken oud) slaapt ze prima, ondanks dat ze op een vreemde plek in een vreemd bed moet slapen.

Ik denk persoonlijk dat hoe flexibeler je er nu mee om gaat, hoe makkelijker het wordt, als ze wat groter zijn!

Groetjes, Josje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven