Kinderen
alle pijlers
toelatingsbeleid openbare school?
dinsdag 25 maart 2008 om 11:39
Hallo allemaal,
als pleegmoeder wil ik mijn pleegkinderen naar dezelfde school brengen als mijn eigen kinderen. Dat is praktisch gewoon het meest handige, ik kan niet op 2 plaatsen tegelijk aanwezig zijn s ochtends en s middags. Het gaat hier om een tijdelijke plek op school, openbare school. Nu zegt de school: de klassen zijn nu al erg vol, is al een probleem, dus we willen je pleegkinderen graag elders plaatsen, zelfde school, andere lokatie. Vanuit hen te begrijpen, maar hoe doe ik dat praktisch? En dus de vraag hier van mijn kant: hoe zit het met het feit dat een openbare school nooit leerlingen mag weigeren? Mag het om deze reden wel? Als ik hierover in gesprek ga met de school zou ik het handig vinden als ik weet wat ze wel en niet mogen doen?
Hopelijk kan iemand me hier antwoord op geven!
groetjes en bedankt alvast, Mieper
als pleegmoeder wil ik mijn pleegkinderen naar dezelfde school brengen als mijn eigen kinderen. Dat is praktisch gewoon het meest handige, ik kan niet op 2 plaatsen tegelijk aanwezig zijn s ochtends en s middags. Het gaat hier om een tijdelijke plek op school, openbare school. Nu zegt de school: de klassen zijn nu al erg vol, is al een probleem, dus we willen je pleegkinderen graag elders plaatsen, zelfde school, andere lokatie. Vanuit hen te begrijpen, maar hoe doe ik dat praktisch? En dus de vraag hier van mijn kant: hoe zit het met het feit dat een openbare school nooit leerlingen mag weigeren? Mag het om deze reden wel? Als ik hierover in gesprek ga met de school zou ik het handig vinden als ik weet wat ze wel en niet mogen doen?
Hopelijk kan iemand me hier antwoord op geven!
groetjes en bedankt alvast, Mieper
dinsdag 25 maart 2008 om 11:54
dinsdag 25 maart 2008 om 12:02
kleuters... de school is een kwartier fietsen weg ofzo...., als we kunnen fietsen, of het wordt lopen of toch een fietskar ofzo aanschaffen, maar dat is nogal een kapitaal voor die tijdelijke opvang!
Kijk, als de school het recht heeft om dit te zeggen, prima, maar dan weet ik dat tenminste.... toch? Dan moet ik een oplossing gaan bedenken.
Mieper
Kijk, als de school het recht heeft om dit te zeggen, prima, maar dan weet ik dat tenminste.... toch? Dan moet ik een oplossing gaan bedenken.
Mieper
dinsdag 25 maart 2008 om 12:03
Maar als een school zegt dat de klassen vol zijn, dan zijn ze vol. Sommige scholen willen niet meer dan 22 leerlingen (alhoewel dat te duur is) en andere scholen niet meer dan bijv. 32 leerlingen.
Het hangt overigens helemaal af van het soort onderwijs, de grootte van je klaslokaal en daarnaast ook van de leerlingen in je groep.
Het hangt overigens helemaal af van het soort onderwijs, de grootte van je klaslokaal en daarnaast ook van de leerlingen in je groep.
dinsdag 25 maart 2008 om 12:05
dinsdag 25 maart 2008 om 13:14
Hoi Mieper,
Ja, en eigenlijk 'weigeren' ze je pleegkinderen ook niet, ze willen ze alleen op de andere locatie plaatsen. Ze zijn dus wel welkom op de school.
Op de school bij ons in de buurt zit het kleutergebouw een stuk verderop van het andere gebouw.
Maar beide gebouwen zijn vanaf kwart over acht open. Dan kun je dus je ene kind vroeg wegbrengen en daarna de andere. Misschien is dat bij jullie ook wel zo?
Ja, en eigenlijk 'weigeren' ze je pleegkinderen ook niet, ze willen ze alleen op de andere locatie plaatsen. Ze zijn dus wel welkom op de school.
Op de school bij ons in de buurt zit het kleutergebouw een stuk verderop van het andere gebouw.
Maar beide gebouwen zijn vanaf kwart over acht open. Dan kun je dus je ene kind vroeg wegbrengen en daarna de andere. Misschien is dat bij jullie ook wel zo?
dinsdag 25 maart 2008 om 13:23
Mijn zoontje zit ook op een openbareschool en omdat ze grotendeels de de gemeente betaald worden hebben ze hier het beleid dat ze geen kinderen mogen weigeren. Ik weet natuurlijk niet of dat per gemeente verschilt. Hier is het zo geregeld dat er een "extra" kleuterklas geopend wordt als alle klassen vol zitten (boven de 30 kinderen) Deze kinderen worden dan verspreid over de klassen als het nieuwe schooljaar gaat beginnen enz. Dat je je pleegkinderen op dezelfde school wilt hebben lijkt me logisch want elke dag dat gestress lijkt me niks. De kinderen blijven tijdenlijk (ws 6 weken en eventueel een verlenging van 6 weken) Ik vraag me af of het nu echt zoveel moeite is voor hooguit 12 weken een extra kindje op te vangen. Ze kunnen natuurlijk een uitzondering maken voor zo'n speciaal geval. Dat er een extr locatie is is wel fijn maar niet handig. Hoe doen andere ouders dat?
dinsdag 25 maart 2008 om 13:35
beide locaties beginnen tegelijk, de deur gaat 10 minuten voor half 9 open.... wil mijn zoontje niet te veel benadelen nu ik 2 andere kids bij me heb, en hem dus wel in de klas afzetten, zoals ik nu ook doe. Dus ben nooit om half 9 op de andere locatie. Maar misschien willen ze me daar wat extra tijd geven. het gaat tenslotte om kleuters en die hebben dacht ik vrij spelen tot 9.00u? Dus misschien ligt daar een oplossing....
dinsdag 25 maart 2008 om 13:38
nee, het is minimaal 6 weken, en in eerste instantie niet langer dan 3 maanden. dan is het volgens mij zomervakantie... dus ik denk dat het alleen om dit schooljaar gaat. Mijn eigen kind op de andere locatie is geen optie. Ik wil dat voor hem gewoon de basis van zijn leventje hetzelfde blijft. Er verandert toch al veel als er pleegkinderen bij komen. (niet dat dat een probleem is hoor).
dinsdag 25 maart 2008 om 13:42
dinsdag 25 maart 2008 om 15:19
Mijn zoontje gaat ook vanaf half 9 (meteen bij binnekomst) in de kring dus dat zou bij ons geen optie zijn. Je zou aannemen dat een school rekening moet houden met eventuele extra leerlingen in geval van pleegkinderen. Zeker omdat het tijdelijke kinderen zijn lijkt het me dat ze hier een andere regel voor zouden moeten hebben. Jouw pleegkinderen zijn niet de enige pleegkinderen in nederland en deze school ook echt niet de eerste die pleegkinderen tijdelijk in de klas krijgt. Ik zou een gesprek met de directeur aavragen over hun beleid en eventuele oplossingen voor 2 locaties.
Kan me voorstellen dat je je eigen kindje niet teveel van zijn normale ritme wil afnemen, voor hem veranderd er ookal genoeg in deze weken.
Kan me voorstellen dat je je eigen kindje niet teveel van zijn normale ritme wil afnemen, voor hem veranderd er ookal genoeg in deze weken.
zaterdag 29 maart 2008 om 22:15
Openbare scholen mogen geen kinderen weigeren. Ze kunnen wel een advies geven zeker bij volle klassen.
Verder is de maximale groepsgrootte al een aantal jaren geleden afgeschaft. Ook al stop je 50 kinderen in een klas, de inspectie kan hooguit zeggen dat ze het niet verstandig vinden,maar het is niet verboden. Dit is hoe de directeur het mij vertelde.
Ondertussen geef ik les aan een kleutergroep met 35 kinderen en het schooljaar duurt nog tot eind juni, ik ben er nog niet.
Moet er wel bij zeggen dat het de kwaliteit niet ten goede komt, ik heb maar 1 paar handen.
Verder is de maximale groepsgrootte al een aantal jaren geleden afgeschaft. Ook al stop je 50 kinderen in een klas, de inspectie kan hooguit zeggen dat ze het niet verstandig vinden,maar het is niet verboden. Dit is hoe de directeur het mij vertelde.
Ondertussen geef ik les aan een kleutergroep met 35 kinderen en het schooljaar duurt nog tot eind juni, ik ben er nog niet.
Moet er wel bij zeggen dat het de kwaliteit niet ten goede komt, ik heb maar 1 paar handen.
zaterdag 29 maart 2008 om 22:29
De school weigert deze kinderen ook niet, maar wil ze op een andere locatie plaatsen. En dat mag de school wél.
Ik zou trouwens (als je nog wel pleegkindjes krijgt) met de school overleggen of je ze dan iig vroeger mag brengen op die andere locatie. Ik snap wel dat de school 1 lijn moet trekken, want overvolle klassen daar is niemand bij gebaat. En pleegkindjes zijn toch kinderen die vaak wat meer zorg en aandacht nodig hebben. Die neem je er niet 'zomaar even bij'.
Ik zou trouwens (als je nog wel pleegkindjes krijgt) met de school overleggen of je ze dan iig vroeger mag brengen op die andere locatie. Ik snap wel dat de school 1 lijn moet trekken, want overvolle klassen daar is niemand bij gebaat. En pleegkindjes zijn toch kinderen die vaak wat meer zorg en aandacht nodig hebben. Die neem je er niet 'zomaar even bij'.