Hoe pedagogisch verantwoord ben jij.

26-03-2008 10:21 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
10.15. Zoon zit met een beker roosvicee en wat stukjes appel naar babytv te loeren en ik zit heerlijk te forummen. Pedagogisch heeeeeeeel verantwoord.

Ik merk best dat ik op dingen moet gaan letten die ik eerder altijd deed. Ivm goede voorbeeld geven enzo. Ik had altijd een groot deel van de dag de tv aanstaan (als ik thuis was). Wil niet dat zoon de hele dag voor de tv hangt, dus tv staat een stuk minder aan.

Snaaien doe ik het liefst de hele dag door. Maarja is ook geen goed voorbeeld dus dat ben ik ook wat aan het minderen. (wel goed voor die dikke dijen van me).

Hoe pedagogisch verantwoord ben jij?
Hahaha, vooral dat tv-kijken is herkenbaar dus.

@arwen, zoals je weet had ik ook de roze gedachte dat ik zomers lekker op een terras zou hangen terwijl zoon in de buggy zou slapen. No way! Mijn minimonster slaapt dus alleen in bed in een afgeschermde ruimte. Heel pedagogisch verantwoord ben ik nu dus altijd 's middags thuis. (hoe is het trouwens met je baby).

.
anky schreef op 26 maart 2008 @ 13:19:

Tegenwoordig word ik trouwens opgevoed door mijn kinderen.

Dochter van 3: "mama, je moet je koffie midden op de tafel zetten, anders valt hij op de grond en dan moet je schoonmaken en dan word ik erg boos"

Zoon van 2: "mama, jij mag de baby niet duwen, anders moet je naar de gang"

"mama, jij mag maar één koekje. Nou is het genoeg. Morgen mag je er weer 1".

Het wordt ook nog wel wat met mij :) .
:rofl:
Héérlijk topic!

Ik ben ook helemáál niet pedagogisch verantwoord, en bij nummer twee zelfs nog minder dan bij nummer 1. Waar mijn oudste pas met een maand of 14 voor het eerst tv ging kijken zit jongste al vanaf 6 maanden voor de buis. Oudste kreeg met anderhalf zijn eerste chipje, jongste met 8 maanden (nee, geen gewoon chippie, zo'n kaasknabbelgeval, zó onpedagogisch ben ik nou ook weer niet).

Hier zitten ze ook véél voor de tv, in ieder geval 's ochtends een half uur (en op mijn vrije dagen ook weleens tweeeneenhalf uur :-$), ze krijgen best vaak snoep of chips, drinken bij het ontbijt (dat ze voor de tv eten) diksap, en 's nachts ligt er regelmatig een (of twee) bij ons in bed. Ik val ook best vaak uit als ik het geklier zat ben en maak ook wel eens ruzie met manlief waar ze bij zijn. Overigens maken we het ook weer goed waar ze bij zijn dus dat vind ik nog niet eens zo onpedagogisch.

Echt, ik heb vriendinnen die het allemaal zoooo geweldig doen, geen snoep, alleen rozijntjes, geen zout, max 1 bumbafilmpje per dag (en dat is dus niet 1 dvd, nee, 1 filmpje van 5 minuten haha). Kan er weleens jaloers op worden. Maar toch zijn hun kinderen nèt zo leuk en nèt zo irritant als mijn kinderen, merk echt geen verschil.
lilalore schreef op 26 maart 2008 @ 13:40:

Echt, ik heb vriendinnen die het allemaal zoooo geweldig doen, geen snoep, alleen rozijntjes, geen zout, max 1 bumbafilmpje per dag (en dat is dus niet 1 dvd, nee, 1 filmpje van 5 minuten haha). .
Ah joh, dat zéggen ze alleen maar!
Ik weet niet wat er nou zo geweldig is om je kind alle leuke dingen van het leven te onthouden. Laatst nog een heel sip koppie gezien omdat iedereen een zakje chips mocht en dat kind niet omdat moeders zo graag pedagogisch verantwoord wil doen. Brak mijn hart.

Ik ben dus denk ik niet zo pedagogisch verantwoord X-D
Ze (4,5 en 2,5) kijken teveel tv op sommige dagen (zoals nu met die zeikregen). Zoon drinkt nog weleens een fles. Recentelijk gooide dochter een hartgrondig godverdomme eruit en zoon een shit :-$ Snoepen 2 keer per dag in principe. Ik schreeuw wel eens tegen ze als ik het helemaal zat ben en ze schreeuwen ook weleens terug (jaja, slecht voorbeeld). Pamman en ik hebben ook weleens woorden waar ze bij zijn en dan knuffelen we het ook heel pedagogisch verantwoord weer goed waar de kinderen bij zijn.

Maar ze buitenshuis (in winkels, op visite) gedragen ze zich behoorlijk goed. Dus ik doe niet alles fout :)
fleurtje schreef op 26 maart 2008 @ 13:46:

[...]

Ah joh, dat zéggen ze alleen maar!
Was 't maar waar! Ben erbij geweest, idd: alle kindjes mochten chips, en die twee kregen een rijstewafel. En toen een van de (ook al niet verantwoorde) vaders die kids stiekem toch een sjippie gaf waren ze oprecht verbaasd dat kindlief toen geen rijstewafel meer wilde. :rolling:
Oh ja, die van mij krijgen nog drie keer per dag een fles, altijd mee in bed anders slapen ze niet. Ze zijn drie en anderhalf :-$.
dat snoepen in de auto vind ik dus doodeng, zeker als ik alleen ben. Ben als de dood dat koekje in het verkeerde keelgat schiet op de snelweg. Alhoewel ik dat gejengel in de auto ook verschrikkelijk vind en af en toe een klein koekje naar achteren doorgeef.

Ruzie maken en weer goed maken vind ik overigens heel pedagogisch hoor, hoort bij het leven.

En krokus, baby nummer 2 is zo'n zoet kind, slaapt overal, dit weekend op een verjaardag met 30 mensen in een woonkamer gepropt, sliep de hele tijd door, even drinken en weer verder. Nou kind nr 1 was na zo'n verjaardag 3 weken van slag geweest.
oh ja, kind mag tv kijken maar wil het niet helaas, lijkt me zo handig om haar af en toe voor de tv te kunnen parkeren, maar nee hoor, mevrouw vindt daar niks aan.
Ik ben de minst pedagogisch verantwoorde moeder.

Ik ben zo inconsequent als een suikertante. En zo schreeuwerig onhebbelijk als een stiefheks.
Soms is het ook gewoon leuk om pedagogisch onverantwoord te zijn. Ik had laatst zin om cadeautjes voor ze te kopen, dat zijn we gaan doen. Of op een regenachtige zondagmiddag een matras naar beneden slepen, allemaal in pyjama, bakjes met allerlei lekkers op tafel en lekker tv kijken. Hadden 's avonds natuurlijk geen honger meer maar we hadden wél een leuke middag.
Mijn zoon is nu....(even nadenken hoor, tijdje terug wist ik het precies op de dag af...) bijna 14 maanden en hem interesseert de tv geen bal. Het boeit hem gewoon niet dus kan ik lekker naar mijn favo soap kijken.

Eten doen we aan tafel, veel gezelliger en bovendien hoef ik zoon dan niet te voeren maar kan hij het zelf doen.

Alles wat hij aan eten en drinken krijgt, wordt in de stoel genuttigd. Hij loopt dus niet met een beker of koekje door het huis maar gewoon op een vast plek. Voornamelijk omdat het een rustmoment is maar het scheelt ook in opruimen. Ik vind het maar raar, kinderen die door een huis banjeren met een koek in de mond.

Heel wat pedagogisch gedoe is dus ook vanuit gemakzucht voor mezelf, hihihi!
Pammie schreef op 26 maart 2008 @ 14:10:

Soms is het ook gewoon leuk om pedagogisch onverantwoord te zijn. Ik had laatst zin om cadeautjes voor ze te kopen, dat zijn we gaan doen. Of op een regenachtige zondagmiddag een matras naar beneden slepen, allemaal in pyjama, bakjes met allerlei lekkers op tafel en lekker tv kijken. Hadden 's avonds natuurlijk geen honger meer maar we hadden wél een leuke middag.
Oeh, dat lijkt me idd leuk zeg! En dan vooral omdat je kinderen wel in de gaten hebben dat het iets speciaals is en daar lekker van genieten! Dan ben je gewoon de allerbeste mama die er maar is, heerlijk!!!!
[quote]arwen173 schreef op 26 maart 2008 @ 14:04:

En krokus, baby nummer 2 is zo'n zoet kind, slaapt overal, dit weekend op een verjaardag met 30 mensen in een woonkamer gepropt, sliep de hele tijd door, even drinken en weer verder. quote]

HET BESTAAT!!!??? Hahaha. Fijn voor je dat het goed gaat.
ja krokus, echt het bestaat! niet alleen is het heerlijk om zo'n rustig en makkelijke baby te hebben, het is ook zo fijn om nu de bevestiging te krijgen dat het dus niet aan ons lag, je kind heeft een karakter vanaf dag 1. En dat kan je versterken of afzwakken, daar geloof ik wel in, maar veranderen kan dus niet. Eerste kind is gewoon van nature een druk, onrustig kind wat heel gevoelig is (was, het wordt steeds minder) voor prikkels en waar regelmaat en rust heel belangrijk voor zijn. Voor zover ik nu kan zeggen bij baby, maakt het haar allemaal niks uit en slaapt ze overal en bijna altijd.
Ik geloof dat ik dan nog redelijk streng ben vergeleken met de rest hier. TV keek dochter nooit, tot een maand of 2 geleden (ze is nu bijna 2). Nu kijkt ze weleens, maar dan een DVD van Bob de Bouwer of Bumba, en dan max een minuut of 15/20. Soms heel handig, maar langer dan dat vind ik niet nodig en ook niet elke dag.

Wat betreft eten ben ik wel iets makkelijker geworden, maar snoepen doet ze niet veel, alleen bij hoge uitzondering en dan nog pas sinds kort.

En Fleurtje, mensen zeggen niet alleen dat ze dat zo doen, ze doen het soms ook echt zo, ik tenminste wel.
En leuke dingen doen we genoeg, maar ik heb wel bepaalde principes waar ik me gewoon aan hou, dat is iets anders dan je kind de leuke dingen van het leven onthouden. Ik kan soms enorm gaan zitten kliederen met eten, samen met haar, of ik ga lekker met water zitten klooien. Vies worden mag altijd, daar ben ik helemaal niet streng in.

Maar in wat ze eet, kijkt op tv en dat soort dingen, daar ben ik wel streng in ja. Al krijgt ze dan met de pasen heus weleens een hapje paasei of een chipje op visite. Maar als er kindjes bij ons op visite komen die allemaal aan de frisdrank zitten krijgt zij toch echt gewoon diksap.
Pammie schreef op 26 maart 2008 @ 13:51:

Ik weet niet wat er nou zo geweldig is om je kind alle leuke dingen van het leven te onthouden. Laatst nog een heel sip koppie gezien omdat iedereen een zakje chips mocht en dat kind niet omdat moeders zo graag pedagogisch verantwoord wil doen. Brak mijn hart.

Ik ben dus denk ik niet zo pedagogisch verantwoord X-D

Dat vind ik ook erg om te zien..

Ik ben dus ook niet pedagogisch verantwoord..

Zoon zit nu ook aan de kaaschippies.. ;-)
Goh, ik doe hier gewoon een tip op. Je kind een koekje in de auto geven. Was ik nog niet opgekomen en ik haaaaat ook dat gejengel in de auto. Ga zo dochter ophalen van kdv en da's een half uur rijden. Ik stop dus ff een koekje in mijn zak.

Nu ben ik zeker heel onpedagogisch verantwoord he?

Ik doe nu trouwens ook dingen waarvan ik voor ik een kind kreeg zei dat ik dat nooit zou doen. Dochter is nu 13 maanden en kijkt tv, krijgt dingen met suiker, knaagt lekker chippies als wij dat ook doen. Ik had me toch voorgenomen om dat zeker het eerste jaar niet te doen, maar ik vind het nu ook allemaal niet meer zo boeiend. Dochter overeet zich nooit (wat zeg ik, het is een sprietje), gaat tijdens Bumba gewoon weer met haar speelgoed spelen en snoept heel matig (hier thuis eigenlijk nooit, maar dat is omdat mama nu Sonjabakkert en dus ook niet snoept). Ze kan het dus prima met mate allemaal doen en dan vind ik het niet meer zo belangrijk om daar strikte regels voor te hebben.
kjong schreef op 26 maart 2008 @ 14:10:

Ik ben de minst pedagogisch verantwoorde moeder.

Ik ben zo inconsequent als een suikertante. En zo schreeuwerig onhebbelijk als een stiefheks.

Ik heb het vanavond nog even nagevraagd. Of ik een beetje deug, in de moederrol.

Kjongen (bijna 9) zegt:

je bent aardig, want ik mag lekker veel van je

je bent lief, om mee te knuffelen enzo

en je bent verzorgend, dat je zegt dat ik wel weer genoeg snoep op heb,

maar je schreeuwt wel, maar dat snap ik wel als je iets al 4 keer gevraagd hebt.
kjong schreef op 26 maart 2008 @ 21:55:

[...]

Ik heb het vanavond nog even nagevraagd. Of ik een beetje deug, in de moederrol.

Kjongen (bijna 9) zegt:

je bent aardig, want ik mag lekker veel van je

je bent lief, om mee te knuffelen enzo

en je bent verzorgend, dat je zegt dat ik wel weer genoeg snoep op heb,

maar je schreeuwt wel, maar dat snap ik wel als je iets al 4 keer gevraagd hebt.
:rofl:
Zo pedagogisch verantwoord dat;

ik zelf ipv een boterham 's ochtends stiekem en uit het zicht, in de keuken een stukje chocolade naar binnen prop en volhou dat ik nooit ontbijt :-)

Ik een hekel heb aan gezeur aan tafel en wil dat mijn dochter van 7 netjes en gezond eet. Maar dat ik zo heel af en toe na een drukke werkdag met eten uit de snackbar op de bank, voor de tv plof met bordje op schoot en tv aan!!

We vrijdag pizzadag hebben en dan mag de tv aanblijven.

Een collega vertelde laatst dat kids alleen boterhammen met vlees/kaas in hun lunchpakket hebben. Flesje water erbij en een appel! Nooit iets van zoet en geen sapjes of yoghurtdrinks mee. Ook thuis niet.

Hier altijd voldoende, gezonde maar ook af en toe lekkere variatie.
Hahahaha Anky, dochter voedt mij ook op gnagna. Mama, je moet met mondje dicht eten. Niet knoeien mama. Nou moet je even stil zijn mama, nee mag niet, anders word ik heeeel boos (diepe frons op haar gezichtje)...

Pedagogisch verantwoord, euh, effe denken. Anderen vinden vooral dat ik mijn dochter erg goed opvoed (wat een bescheidenheid stel ik hier weer tentoon ugh) en dat ze netjes en beleefd is en daarnaast toch nog vrolijk, vriendelijk en assertief. Nou ja, komt erop neer dat ik ouderwetse opvoednormen kennelijk toch erg belangrijk vind. Dus goed luisteren, niet in de rede vallen, opruimen, vriendelijk vragen en dat soort dingen.

Waarin ik dan weer geen ster blijk: als er mot is, is er mot. Dus er wordt ook wel eens geruzied waar dochter bij is en helaas vind ik het dan erg moeilijk om aan uitstellen te doen. We proberen het wel erg hard hoor!

Ohja, schelden. Nou, dochter hoor ik achterin de auto wel eens gossedonne zeggen, oepsie. Maar als ik iets kut vind, vind ik het kut. Het flikkert eerder mijn mond uit dan dat ik erover heb nagedacht. Dus ik vrees dat ik ook dat nog wel eens vanaf de achterbank ga horen. Maar goed, schelden is hier zeker geen werkwoord, dus is het vooral voorbehouden aan kutte situaties en daar is ze gelukkig meestal niet bij.

Ik heb heeeeeel erg af en toe wel eens tandenpoetsen overgeslagen, omdat ik dan geen zin meer had in poetsen 's avonds en ik haar zo snel mogelijk in bed wilde kiepen. Maar da's uitzondering hoor : )

Ik fiets ook door rood en steek ook wel eens over door rood. Ik leer dochter absoluut te wachten op groen licht. Maar ik vind het ook belangrijk dat ze zelf leert denken en dat rood soms ook wel eens een eeuw wachten kan betekenen op een kip op een step. Tja (dorp), dan heb ik liever dat ze goed oplettend door rood loopt, dan dat ze onoplettend door groen loopt. Dus beetje beide eigenlijk. Het goede voorbeeld mits verhaal.

Ik ben ook een slecht voorbeeld als het op luieren aankomt, want 's ochtend zijn we beiden een slak en is dochter pas best laat in d'r kleren. Luiwammessen kunnen we hier erg goed voor twaalven. Niet per se met tv, want dat is max. 3 kwartier. Maar in pyama lummelen tot 10.00 a 11.00 uur is op mamadagen eerder regel dan uitzondering. Terwijl vriend haar meestal voor 09.00 uur in d'r kleren heeft.

Moet ik nog effe doorgaan?
als lunch hebben ze bij mij ook altijd kaas of worst :) en een stukje fruit, geen water maar limonade.

-eh- even denken, ik val wel eens onredelijk uit tegen de kinderen.

zoon en dochter mogen altijd zelf weten wat ze aan willen ( 5 en 6 ) en dat ziet er niet altijd leuk uit, maar als het hun smaak is, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan. Ik heb zelf ook een nogal aparte smaak, vandaar. ( weet even niet of dit nou wel of niet pedagogisch onverantwoord is.. )

Als ik geen zin heb in koken eten we patat of brood.

We doen wel eens scheten wedstrijdje.

tv als zoethoudertje heb ik hier niet, ze mogen maximaal 3 filmpjes van nicolodeon junior of zeppelin kijken, en dan gaat ie uit.

Snoepen mogen ze hier wel, al vanaf veels te jong , dat is wel slecht :) Maar wel lekker.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven