Kinderen
alle pijlers
Borstvoeding en hypoallergeen dieet
vrijdag 14 maart 2008 om 12:38
Mijn 5 weken oude zoontje wordt heel langzaam van een super makkelijk ventje een onrustige baby, rust en regelmaat hebben we vanaf dag 1 streng opgevolgd, daar kan het niet aan liggen denk ik. Aangezien mijn oudste zoon een behoorlijke koemelkallergie had en de symptomen ook begonnen met onrust en veel krampen (begint de jongste ook steeds meer te krijgen) wordt me nu aangeraden iig een hypoallergeen dieet te gaan volgen omdat ik hem borstvoeding geef. Beter direct mee beginnen dan te laat zeggen ze. Afspraak bij de dieetiste is gemaakt.
Wie heeft er ervaring met zo'n dieet? wat kan ik bijvoorbeeld verwachten?
Uiteraard kan de dieetiste me daar de antwoorden op geven maar ik ben gewoon nieuwschierig naar de ervaringen van anderen!
Wie heeft er ervaring met zo'n dieet? wat kan ik bijvoorbeeld verwachten?
Uiteraard kan de dieetiste me daar de antwoorden op geven maar ik ben gewoon nieuwschierig naar de ervaringen van anderen!
vrijdag 14 maart 2008 om 12:57
Rammelkont, wie raadt je dat aan? Heeft je zoontje behalve krampjes en onrust nog meer symptomen die lijken op een allergie? (eczeem? Stinkwindjes?Slecht groeien?) Ben je naar een arts (en dan niet het cb, maar een echte arts) geweest om dit te bespreken?
Je bent nooit 'te laat' met een dieet, en meteen helemaal hypo-allergeen is wel heel heftig. Ik zit nu ruim 9 maanden op een alleen maar koemlk-vrij dieet, en dat is al zwaar, meteen hypo-allergeen terwijl je niet eens weet of het echt nodig is, lijkt me wat overdreven.
Alle baby's hebben krampjes. Alle baby's worden vanaf een week of 4 onrustiger.
Als je echt denkt dat het een allergie is, en dat snap ik, vanwege je zoon, zou ik beginnen met eerst een paar dagen koemelk uit je dieet te halen. Meestal merk je na 24 tot 36 uur een duidelijk verschil. Is dat verschil er, dan hou je het dieet een week vol, en neem je daarna weer iets van koemlk. Reageert je kind, dan weet je genoeg. Reageert ie niet, kan je de volgende dag wat meer koemlkproduct nemen.
Ik zou niet zomaar op dieet gaan, niet alleen voor krampjes en onrust. Een dieet is helemaal niet leuk.
Je bent nooit 'te laat' met een dieet, en meteen helemaal hypo-allergeen is wel heel heftig. Ik zit nu ruim 9 maanden op een alleen maar koemlk-vrij dieet, en dat is al zwaar, meteen hypo-allergeen terwijl je niet eens weet of het echt nodig is, lijkt me wat overdreven.
Alle baby's hebben krampjes. Alle baby's worden vanaf een week of 4 onrustiger.
Als je echt denkt dat het een allergie is, en dat snap ik, vanwege je zoon, zou ik beginnen met eerst een paar dagen koemelk uit je dieet te halen. Meestal merk je na 24 tot 36 uur een duidelijk verschil. Is dat verschil er, dan hou je het dieet een week vol, en neem je daarna weer iets van koemlk. Reageert je kind, dan weet je genoeg. Reageert ie niet, kan je de volgende dag wat meer koemlkproduct nemen.
Ik zou niet zomaar op dieet gaan, niet alleen voor krampjes en onrust. Een dieet is helemaal niet leuk.
vrijdag 14 maart 2008 om 13:22
tila bedankt voor je reactie, de kinderarts waar we voor controle waren en de CB arts hebben het aangeraden, hypoallergeen danwel koemelkvrij. Mijn oudste had naast koemelkallergie ook een overgevoeligheid voor soja, de kinderarts had het over eerst helemaal hypoallergeen gaan en dan langzaam dingen toevoegen onder begeleiding van een dieetist (deze kinderarts heeft zoon ook gezien toen hij koemelkallergie klachten had).
Uiteraard horen krampjes erbij maar mijn allarm bellen gaan echt rinkelen bij extreem veel kramp, vreselijke stinkwinden (ja die heeft hij dus, echt niet te harden ) en onrust. Misschien overdreven maar wat ik met de oudste heb meegemaakt wil echt geen 2e keer meer.
Waarschijnlijk zal de dieetist me ook aanraden alleen koemelk weg te laten denk ik zo als ik jouw verhaal lees... nou ja ik zie het wel wat ze gaat zeggen!
Uiteraard horen krampjes erbij maar mijn allarm bellen gaan echt rinkelen bij extreem veel kramp, vreselijke stinkwinden (ja die heeft hij dus, echt niet te harden ) en onrust. Misschien overdreven maar wat ik met de oudste heb meegemaakt wil echt geen 2e keer meer.
Waarschijnlijk zal de dieetist me ook aanraden alleen koemelk weg te laten denk ik zo als ik jouw verhaal lees... nou ja ik zie het wel wat ze gaat zeggen!
vrijdag 14 maart 2008 om 13:27
rammelkomt, hier ook eerst een dieet zonder ei, melk en soya, en toen 1 vor 1 de producten weer toegevoegd. Het is wel de beste manier om vast te stellen of er een allergie is of niet, omdat je dan de verschillende stoffen goed kunt isoleren. En natuurlijk vind ik het nu, alleen zonder melk, makkelijker, maar een dieet zonder ei, melk en soya is goed te doen. Vroeger adviseerden ze nog wel eens om ook vis, schaal en schelpdieren, noten etc. weg te laten, maar tegenwoordig doen de meeste kinderartsen dat niet meer. Als je vertrouwen hebt in de kinderarts zou ik gewoon zijn advies volgen. Het is maar tijdelijk, en dan heb je daarna wel scherp waar je kindje wel en niet op reageert.
vrijdag 14 maart 2008 om 13:34
Kijk, met stinkwinden erbij zit je al meer richting een allergie.
Ik zou zeggen: begin nu met koemelk weglaten. Meestal is dat de grootste boosdoener. Dat kan je rustig een week of twee doen zonder supplementen te nemen, je krijgt dan zelf nog geen tekorten.
Hypo-allergeen betekent en melk, en ei, en soya, en dat is echt een heel zwaar dieet. Merk je niet genoeg verbetering na alleen koemelk weglaten (en na een week, twee weken weet je dat echt wel) , dan kan je altijd nog op hypo-allergeen gaan. Werkt dat ook niet, dan kan je daarna ook nog het gruweldieet doen (ook geen noten, zaden, varkensvlees, vis, ect). Daar heb je echter wel begeleiding van een dietist bij nodig, ik weet niet wanneer je de afspraak hebt?
Tips voor koemelkvrij: shop bij AH. De eigen merk margarine is koemelkvrij en best lekker, ze hebben brood zonder koemelk, en op de vleeswarren en koekjes enzo staat duidelijke allergie informatie. Lees alle etiketten: ook in dingen waar je het echt niet in verwacht, zitten allergenen.
Jommetje reageert naast koemelk op op schelpdieren als ik ze eet, maar die zijn makkelijk te omzeilen. Hij reageert echter niet op soya als ik het eet, maar toen ik hem laatst zelf soyamelk ga, kreeg ie wel eczeem.
Succes!
Ik zou zeggen: begin nu met koemelk weglaten. Meestal is dat de grootste boosdoener. Dat kan je rustig een week of twee doen zonder supplementen te nemen, je krijgt dan zelf nog geen tekorten.
Hypo-allergeen betekent en melk, en ei, en soya, en dat is echt een heel zwaar dieet. Merk je niet genoeg verbetering na alleen koemelk weglaten (en na een week, twee weken weet je dat echt wel) , dan kan je altijd nog op hypo-allergeen gaan. Werkt dat ook niet, dan kan je daarna ook nog het gruweldieet doen (ook geen noten, zaden, varkensvlees, vis, ect). Daar heb je echter wel begeleiding van een dietist bij nodig, ik weet niet wanneer je de afspraak hebt?
Tips voor koemelkvrij: shop bij AH. De eigen merk margarine is koemelkvrij en best lekker, ze hebben brood zonder koemelk, en op de vleeswarren en koekjes enzo staat duidelijke allergie informatie. Lees alle etiketten: ook in dingen waar je het echt niet in verwacht, zitten allergenen.
Jommetje reageert naast koemelk op op schelpdieren als ik ze eet, maar die zijn makkelijk te omzeilen. Hij reageert echter niet op soya als ik het eet, maar toen ik hem laatst zelf soyamelk ga, kreeg ie wel eczeem.
Succes!
vrijdag 14 maart 2008 om 13:42
volgende week heb ik een afspraak ik ben benieuwd wat hij/zij ook zegt!
thanx voor de tips, Appie de place to be dus!! Ik begin direct met koemelkvrij, mannetje heeft veel kramp nu en heb gister een heel pak melk opgezopen en 4 boterhammen kaas gegeten Tegen beter weten in eigenlijk maar goed, niet meer doen dus.
Lika wat jij omschrijft dat is wat de kinderarts bedoelde, heel langzaam alles weer toevoegen. Bedankt voor je info.
Het gruweldieet hahahaha niet om te lachen maar die naam..
thanx voor de tips, Appie de place to be dus!! Ik begin direct met koemelkvrij, mannetje heeft veel kramp nu en heb gister een heel pak melk opgezopen en 4 boterhammen kaas gegeten Tegen beter weten in eigenlijk maar goed, niet meer doen dus.
Lika wat jij omschrijft dat is wat de kinderarts bedoelde, heel langzaam alles weer toevoegen. Bedankt voor je info.
Het gruweldieet hahahaha niet om te lachen maar die naam..
vrijdag 14 maart 2008 om 14:41
Ik heb ruim een half jaar een hypoallergeen dieet gevogld(ook geen noten, vis en schaal-en scheldpdieren) en vond het best meevallen, al was het in het begin wennen. Ook bij de Super de Boer staat goed op de verpakking aangegeven wat voor allergenen er inzitten. Voordeel van het dieet was dat ik binnen een half jaar van mijn zwangerschapskilo's af was en nog 5 kilo meer.
Bij het brood van de Appie kon ik btw nooit vinden of er koemelk in zat, maar al het oerbrood van de Super is iig koemelkvrij(Maar vaak weer pitten en zaden). Bij het voedingscentrum kun je ook lijsten bestellen van voedingsmiddelen die koemelk, ei en soyavrij zijn, per winkel. Hoef je in de winkel je niet al de etiketten af te gaan.
Bij het brood van de Appie kon ik btw nooit vinden of er koemelk in zat, maar al het oerbrood van de Super is iig koemelkvrij(Maar vaak weer pitten en zaden). Bij het voedingscentrum kun je ook lijsten bestellen van voedingsmiddelen die koemelk, ei en soyavrij zijn, per winkel. Hoef je in de winkel je niet al de etiketten af te gaan.
vrijdag 14 maart 2008 om 15:37
vrijdag 14 maart 2008 om 18:40
Het voedingscentrum loopt vaak achter met de info. Je kunt beter bij de fabrikant of de winkel om lijsten vragen. Veel fabrikanten hebben een site waar ook veel info te vinden is. Ik heb destijds oa van Super de Boer en de Edah lijsten met allergenen in eigen merkproducten gekregen. Mijn kinderen reageren ook op lactose. Dat is iets wat je ook in de gaten moet houden. Lactose (melksuiker) kan ook in producten zitten zonder dat ze koemelkeiwit bevatten. Later bleken ze ook een tarwe-intolerantie te hebben dus kant en klaar kopen doen we maar weinig.
Marina
Marina
dinsdag 18 maart 2008 om 21:44
Rammelkont, mijn ervaring is zo'n beetje als die van Lika.
Ben zelf wel voorzichtig geweest met noten enzo, maar die hoef je idd in eerste instantie niet weg te laten.
Ik had alleen een keer een vreemde dietiste, die me zei dat ik wel gewone koemelk mocht geven aan mn kind.
Ik: HUH?!
Zij: oh nee, dat ik ook zo
Bij haar ben ik dus niet meer geweest.
Ben zelf wel voorzichtig geweest met noten enzo, maar die hoef je idd in eerste instantie niet weg te laten.
Ik had alleen een keer een vreemde dietiste, die me zei dat ik wel gewone koemelk mocht geven aan mn kind.
Ik: HUH?!
Zij: oh nee, dat ik ook zo
Bij haar ben ik dus niet meer geweest.
donderdag 20 maart 2008 om 09:54
nee universe dat kan ik me voorstellen dat je daar niet meer terug bent geweest, ik heb zoiets met de CB arts gehad bij mn oudste.
Inmiddels ben ik bijna een week koemelkvrij aan het eten en drinken en het is een wereld van verschil, een stuk minder stink windjes en de krampen zijn bijna over, ja de bijbehorende krampjes zijn nog wel aanwezig maar dat is normaal. Ze zijn iig een stuk minder heftig. De rust is terug!
Dieetist heeft afgebeld, die was ziek, dus nu begin april pas een afspraak. Tot die tijd kan ik gewoon zo door gaan.
Inmiddels ben ik bijna een week koemelkvrij aan het eten en drinken en het is een wereld van verschil, een stuk minder stink windjes en de krampen zijn bijna over, ja de bijbehorende krampjes zijn nog wel aanwezig maar dat is normaal. Ze zijn iig een stuk minder heftig. De rust is terug!
Dieetist heeft afgebeld, die was ziek, dus nu begin april pas een afspraak. Tot die tijd kan ik gewoon zo door gaan.
donderdag 20 maart 2008 om 11:02
ja joh echt een heel groot verschil, nu nog provorceren want deze periode viel wel samen met regelen/sprongetje dus ik hou zelf nog een slag om de arm maar het lijkt super te gaan!
Appie is inderdaad super shoppen voor mama,op alles van hun huismerk staat echt super de allergie info vermeld!!
(moet toch iets aan die nick gaan doen, de kilo's vliegen er af met die borstvoeding en dat dieet )
donderdag 27 maart 2008 om 11:22
hallo TO,
Ook ik heb bij m'n dochtertje een streng hyperallergeen dieet gevolgd. Na 3 maanden van huilen en krampen, wat steeds erger werd, was voor mij de maat vol.
De symptomen op internet herkende ik en na telefonisch contact ben ik meteen begonnen met het dieet. En niet half, maar helemaal, alleen dan kun je dingen uit gaan sluiten. Dus geen soya en geen melkproducten en man o man, dat spul lijkt in het begin overal in te zitten. Maar ook dat went en je leert snel wat je wel kunt eten. Ik ben heel even ook zelfs weer vlees gaan eten (ben vegetarier), want anders was het niet gezond.
Maar het was het dubbel en dwars waard, binnen een dag (echt waar!) trad er al verandering op en veranderde ze van een huilbaby in een ontspannen baby.
Dus ik ben van mening: baat het niet, dan schaadt het niet.
Oja, op het borstvoedingsforum vindt je ook veel info onder de zoekfunctie.
Overigens heb ik daarna meerdere artikelen gelezen over koemelk en dat wij eigenlijk maar een raar volk zijn die dat tot zich neemt. Wist je dat alleen de Westerse wereld dat namelijk doet. Aziatische mensen kunnen bijvoorbeeld al vaak niet goed tegen melk. Maargoed, ik wijd uit.
Na een paar maanden ben ik voorzichtig gaan opbouwen en dat ging goed. Met een jaar was mijn dochter allergievrij.
Succes ermee!
Ook ik heb bij m'n dochtertje een streng hyperallergeen dieet gevolgd. Na 3 maanden van huilen en krampen, wat steeds erger werd, was voor mij de maat vol.
De symptomen op internet herkende ik en na telefonisch contact ben ik meteen begonnen met het dieet. En niet half, maar helemaal, alleen dan kun je dingen uit gaan sluiten. Dus geen soya en geen melkproducten en man o man, dat spul lijkt in het begin overal in te zitten. Maar ook dat went en je leert snel wat je wel kunt eten. Ik ben heel even ook zelfs weer vlees gaan eten (ben vegetarier), want anders was het niet gezond.
Maar het was het dubbel en dwars waard, binnen een dag (echt waar!) trad er al verandering op en veranderde ze van een huilbaby in een ontspannen baby.
Dus ik ben van mening: baat het niet, dan schaadt het niet.
Oja, op het borstvoedingsforum vindt je ook veel info onder de zoekfunctie.
Overigens heb ik daarna meerdere artikelen gelezen over koemelk en dat wij eigenlijk maar een raar volk zijn die dat tot zich neemt. Wist je dat alleen de Westerse wereld dat namelijk doet. Aziatische mensen kunnen bijvoorbeeld al vaak niet goed tegen melk. Maargoed, ik wijd uit.
Na een paar maanden ben ik voorzichtig gaan opbouwen en dat ging goed. Met een jaar was mijn dochter allergievrij.
Succes ermee!
donderdag 27 maart 2008 om 14:25
oei, zwieber. Je begeeft je op gevaarlijk ijs met een aantal borstvoedingsmama's (hihi, ik schaar me daar ook een beetje onder ook al geef ik al een tijdje geen bv meer)door dit te stellen.
Gek is het niet dat veel kinderen met een allergie voor koemelk zitten. Het is immers redelijk onnatuurlijk, melk van een koe drinken. En met name die bewerkte kunstvoedingsmelk (alhoewel het wel een goed alternatief kan zijn).
Wat is dan wel natuurlijk? Borstvoedingsmelk! Precies gemaakt op wat een baby nodig heeft en geeft nog heel veel extra's ook wat kunstmelk niet kan evenaren. Lijkt me duidelijk...
Over die bloedtesten durf ik niets te zeggen, bij mij was het snel genoeg duidelijk en daarom heb ik me daar nooit mee bezig gehouden.
Gek is het niet dat veel kinderen met een allergie voor koemelk zitten. Het is immers redelijk onnatuurlijk, melk van een koe drinken. En met name die bewerkte kunstvoedingsmelk (alhoewel het wel een goed alternatief kan zijn).
Wat is dan wel natuurlijk? Borstvoedingsmelk! Precies gemaakt op wat een baby nodig heeft en geeft nog heel veel extra's ook wat kunstmelk niet kan evenaren. Lijkt me duidelijk...
Over die bloedtesten durf ik niets te zeggen, bij mij was het snel genoeg duidelijk en daarom heb ik me daar nooit mee bezig gehouden.
donderdag 27 maart 2008 om 14:32
Zwieber, de fles is juist nìet het idee bij allergische kindjes. Door moedermelk hebben de darmpjes van kindjes een heel veel grotere kans om gezond dicht te groeien dan bij kunstvoeding. Zelfs als je niet op dieet bent, is moedermelk nog steeds eerste keus bij kindjes met een allergie.
Baby's worden geboren met darmpjes die niet 'af' zijn: in het slijmvlies zitten nog relatief grote gaatjes, die grotere stukjes voedingsmiddelen doorlaten dan zou moeten. Het duurt een tijd vor die gaatjes zijn diochtgegroeid. Bij allergische kindjes herkent het lijf die grotere stukjes voeding niet, en stuurt het immuunsysteem er op af, met allergische verschijnselen als gevolg.
Kunstvoeding is gemaakt van koeienmelk. Koemelkeiwitten zijn heel groot en heel allergeen. Ook al zijn de eiwitten in bijv. nutramigen helemaal klein verknipt, het blijft lichaamsvreemd.
In moedermellk zitten immunoglobulinen. Die helpen de darmpjes om de gaatjes dicht te maken, zodat de te grote eiwitten niet meer in de bloedbaan kunnen komen. In kunstvoeding zit dat niet, de darmpjes zullen het dichtgroeien dus helemaal zelf nmoeten doen, en dat lukt nooit zo goed als met moedermelk en duurt veel langer.
Ook zitten er in moedermelk witte bloedcellen die bacterien etc opruimen, wat bij allergische kindjes erg fijn kan zijn, omdat hun weerstand lager is: hun lijfje is immers hard aan het werk tegen de allergie. In moedermelk zitten ook antistoffen, die het immuunsysteem van de baby ondersteunen, wat de allergische baby ook erg goed kan gebruiken.
Zelfs als je als borstvoedende moeder niet op dieet gaat en je kindje dus blootstelt aan allergenen, is dit nog steeds beter voor de baby dan kunstvoeding geven. Zelfs hypoallergene danwel zwaar gehydrolyseerde kunstvoeding.
De meeste borstgevoede baby's groeien met 1 jaar over hun allergie heen.
Ik vind het fijn voor je dat jij je beter voelde bij de fles, maar het is niet beter voor de baby, en al helemaal geen hart onder de riem voor iemand die met een dieet aan het oefenen is.
Enneh: alleen allergisch voor melk als je kindje kunstvoeding krijgt? Heb je wel eens op het etiket gekeken? Er zit echt wel wat meer in dan alleen maar melk!
donderdag 27 maart 2008 om 14:55
@ Imni, super dat het dieet zo aansloeg bij jullie, hier ook het geval en ik laat alleen de koemelk weg, super, mannetje is een stuk tevredener en niet geheel onbelangrijk hij drinkt een stuk rustiger, de stinkwindjes zijn weg en heel af en toe bij een uienmaaltijd van mama nog kramp, mama kan niet alles onthouden he Dus tot nu toe geen reden om nog meer dingen uit mijn dieet te skippen, gelukkig!!
@zwieber, en dat wil ik nou net niet horen...grrrrrrrrrrrrrrrr (net nu alles eindelijk lekker loopt met die BV)
Mijn eerste zoon heeft volledig fles gehad en is uiteindelijk bij nutramigen uitgekomen en toen bleek dat hij zo allergisch was heb ik gezworen ondanks mn borstverkleining mn 2e alle goeds van mama mee te geven en dat doe ik dus ook, en nee de fles is voor mij dus absoluut geen alternatief, zeker niet zolang het goed blijft gaan.
Alleen koemelk skippen heeft hier na 3 dagen het gewenste effect gehad en daarnaast is het zo dat als je kind allergisch is, de klachten bij BV een stuk milder zijn of helemaal wegblijven, nog een reden om niet over te gaan op de fles toch?
Ik snap je gedachtengang wel hoor maar het is in mijn ogen de oplossing niet.
En ik denk overigens ook dat je met Bv er beter een vinger op kanleggen waar je kind allergisch voor is, ik ken geen flesvoeding waar het ene wel in zit en het andere niet, neem Nutramigen, daar zit geen koemelkeiwit in geen soya geen lactose dus dan weet je nog niet welk stofje er voor zorgt dat je kleine zich niet lekker voeld.
daarnaast gaat mama met alle liefde op een dieet hoor, ben al bij dat het lukt deze keer!!
@zwieber, en dat wil ik nou net niet horen...grrrrrrrrrrrrrrrr (net nu alles eindelijk lekker loopt met die BV)
Mijn eerste zoon heeft volledig fles gehad en is uiteindelijk bij nutramigen uitgekomen en toen bleek dat hij zo allergisch was heb ik gezworen ondanks mn borstverkleining mn 2e alle goeds van mama mee te geven en dat doe ik dus ook, en nee de fles is voor mij dus absoluut geen alternatief, zeker niet zolang het goed blijft gaan.
Alleen koemelk skippen heeft hier na 3 dagen het gewenste effect gehad en daarnaast is het zo dat als je kind allergisch is, de klachten bij BV een stuk milder zijn of helemaal wegblijven, nog een reden om niet over te gaan op de fles toch?
Ik snap je gedachtengang wel hoor maar het is in mijn ogen de oplossing niet.
En ik denk overigens ook dat je met Bv er beter een vinger op kanleggen waar je kind allergisch voor is, ik ken geen flesvoeding waar het ene wel in zit en het andere niet, neem Nutramigen, daar zit geen koemelkeiwit in geen soya geen lactose dus dan weet je nog niet welk stofje er voor zorgt dat je kleine zich niet lekker voeld.
daarnaast gaat mama met alle liefde op een dieet hoor, ben al bij dat het lukt deze keer!!
donderdag 27 maart 2008 om 15:09
Goed te horen dat het stukken beter gaat met de kleine rammelkont. Fles of borstvoeding is natuurlijk een heel andere discussie ( en welke beter is voor het kindje is afhankelijk van een hoop omstandigheden maar uiteindelijk je eigen keus. Ik vind soms die pro-borstvoedingsmensen zoooo dwingend dat ik me er aan erger. Ieder mag toch gewoon zelf kiezen en dat doe je altijd met een reden want uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn kind.) en aangezien ik geen ervaring heb met borstvoeding en wel met de fles kon ik alleen vertellen dat ik het erg praktisch vond (had ook weinig keus want kleine man werd na geboorte gelijk afgevoerd met de couveuse naar JKZ). Wel respect dat je het volhoudt! Je moet gewoon doen waar je je prettig bij voelt...
Overigens schijnt het zo te zijn (heb het zelf nooit getest, wellicht iemand anders?) dat als een kind ergens heel allergisch voor is, zoals bijvoorbeeld koemelk, je dat kan zien door melk op de huid te druppelen. Soms krijgen ze dan al uitslag (althans, dat beweerde een dietiste ooit tegen mij). Weet iemand of dat echt zo is?
Overigens schijnt het zo te zijn (heb het zelf nooit getest, wellicht iemand anders?) dat als een kind ergens heel allergisch voor is, zoals bijvoorbeeld koemelk, je dat kan zien door melk op de huid te druppelen. Soms krijgen ze dan al uitslag (althans, dat beweerde een dietiste ooit tegen mij). Weet iemand of dat echt zo is?
donderdag 27 maart 2008 om 15:19
Zwieber, wat beter is voor het kindje is geen keus, maar een feit. Wat beter werkt voor jou, dat is een keus.
Je zegt in je vorige post al vrijwel meteen dat pro-bv-ers zo dwingend zijn. Zou dat misschien kunnen komen door de onlogische dingen die door mensen die niets van bv weten in het rond gestrooid worden?
Ik snap niet hoe je, als je dit topic echt gelezen hebt, kan gaan roepen dat het beter is om aan de fles te gaan, terwijl je kennelijk niets weet van allergie icm borstvoeding. De moeders hier die op dieet zijn, die willen dat zelf, en die zoeken advies en steun. 'Ga maar aan de fles want dat is beter' is nou net niet waar ze op zitten te wachten. Bovendien is het niet waar.
De huid hoeft niet altijd te reageren op het allergeen. Het kan wel, dat klopt, maar het is geen feilloze test. Jommetje kan absoluut niet tegen melk, maar krijgt geen uitslag als er melk op z'n huid komt.
Het gaat ook niet twee kanten op: als de huid ergens op reageert, is je kindje dùs allergisch. Allergische kindjes hebben vaak een heel gevoelig huidje, en het minste of geringste kan al voor irritatie zorgen. Jom is niet allergisch voor parfums etc, maar kan van een creme oid wel een geïrriteerde huid krijgen. En dat krijgt ie sneller als ie per ongeluk toch iets verkeerd heeft gegeten. Als ik dus een misser in het dieet maak, kan ik hem niet insmeren met kruidvat billenzalf, terwijl dat normaal wel kan.
Enneh: 'doen waar je je prettig bij voelt' is ook een lastige. Ik ben namelijk erg blij dat ik mijn zoon melk kan aanbieden waar hij wel tegen kan (en wat ie lust: hij heeft sporadisch wat nutramigen gehad, maar dat blieft ie niet. Geef em eens ongelijk, wat een stinkzooi!). Ik voel me echter helemaal niet blij met het al tien maanden zelf geen melkproducten mogen.
Je zegt in je vorige post al vrijwel meteen dat pro-bv-ers zo dwingend zijn. Zou dat misschien kunnen komen door de onlogische dingen die door mensen die niets van bv weten in het rond gestrooid worden?
Ik snap niet hoe je, als je dit topic echt gelezen hebt, kan gaan roepen dat het beter is om aan de fles te gaan, terwijl je kennelijk niets weet van allergie icm borstvoeding. De moeders hier die op dieet zijn, die willen dat zelf, en die zoeken advies en steun. 'Ga maar aan de fles want dat is beter' is nou net niet waar ze op zitten te wachten. Bovendien is het niet waar.
De huid hoeft niet altijd te reageren op het allergeen. Het kan wel, dat klopt, maar het is geen feilloze test. Jommetje kan absoluut niet tegen melk, maar krijgt geen uitslag als er melk op z'n huid komt.
Het gaat ook niet twee kanten op: als de huid ergens op reageert, is je kindje dùs allergisch. Allergische kindjes hebben vaak een heel gevoelig huidje, en het minste of geringste kan al voor irritatie zorgen. Jom is niet allergisch voor parfums etc, maar kan van een creme oid wel een geïrriteerde huid krijgen. En dat krijgt ie sneller als ie per ongeluk toch iets verkeerd heeft gegeten. Als ik dus een misser in het dieet maak, kan ik hem niet insmeren met kruidvat billenzalf, terwijl dat normaal wel kan.
Enneh: 'doen waar je je prettig bij voelt' is ook een lastige. Ik ben namelijk erg blij dat ik mijn zoon melk kan aanbieden waar hij wel tegen kan (en wat ie lust: hij heeft sporadisch wat nutramigen gehad, maar dat blieft ie niet. Geef em eens ongelijk, wat een stinkzooi!). Ik voel me echter helemaal niet blij met het al tien maanden zelf geen melkproducten mogen.
donderdag 27 maart 2008 om 15:40
Mijn dochtertje had waarschijnlijk ook alleen een KMA, maar mijn dietiste raadde me aan om ook de soja weg te laten, omdat die producten (qua eiwit-structuur) zoveel op elkaar lijken en dat je anders mogelijk die allergie kunt opwekken.
Maarja... dat heb ik toen dus maar voor waarheid aangenomen.
Fijn in ieder geval dat het beter gaat Rammelkont! Ook voor Qwertu.
Ik heb al vaak gedacht dat veel huilbabies voorkomen kunnen worden door borstvoeding met een koemelkvrijdieet. Misschien zouden veel meer baby's minder krampjes hebben.
Want ik denk dat veel baby's in lichte mate gevoelig op melkeiwitten (in de borstvoeding) reageren. Als ze een aantal maanden ouder zijn, kunnen ze al weer veel meer hebben...
Maarja... dat heb ik toen dus maar voor waarheid aangenomen.
Fijn in ieder geval dat het beter gaat Rammelkont! Ook voor Qwertu.
Ik heb al vaak gedacht dat veel huilbabies voorkomen kunnen worden door borstvoeding met een koemelkvrijdieet. Misschien zouden veel meer baby's minder krampjes hebben.
Want ik denk dat veel baby's in lichte mate gevoelig op melkeiwitten (in de borstvoeding) reageren. Als ze een aantal maanden ouder zijn, kunnen ze al weer veel meer hebben...
donderdag 27 maart 2008 om 15:44
Als eerste hoef je niet zo aanvallend te reageren. Het was een suggestie, ik heb niet gezegd dat het beter is, wel dat het praktischer is. Ik ken een hoop mensen met allergisch kind die begonnen met borstvoeding en die twijfels hadden over het dieet omdat ze bang waren dat als ze zelf een fout in het dieet maakte (kan gebeuren tenslotte) het kindje daaronder leidde. Vandaar de suggestie.
Als tweede, ik had al zo mijn twijfels over die huid-test... goed te horen dat je uit eigen ervaring dat hebt kunnen bevestigen.
Als laatste wat beter is voor het kind is afhankelijk van omstandigheden, soms is de ene keus beter dan de andere. Als het een feit was zou er geen discussie zijn. Het enige waar ik me aan ergerde is dat pro-bv zo bekeerderig zijn, alsof hun keuze heilig is en het allerbeste onder alle omstandigheden maar dat is niet zo. In principe is van oorsprong borstvoeding beter maar nu niet altijd. Maar het was niet mijn bedoeling een discussie hierover te openen hoor. Het was echt alleen een suggestie en ik heb wel respect voor jullie bv-ers!