LAKS aanstellerij?

22-05-2012 23:27 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Merk dat er elk jaar meer en meer klachten lijken te komen over de eindexamens. Ze worden ook zo enorm opgeblazen, alsof het alles of niets is, terwijl je ze makkelijk haalt als je gewoon je best hebt gedaan de afgelopen 4-6 jaar.

tentamens zijn ook 10 x zwaarder dan een eindexamen, en daar is ook geen klachtencentrum voor. Heb ook het idee dat veel pubers dat gebruiken als smoesje omdat ze eigenlijk niet goed geleerd hadden.

Zelf mijn VWO eindexamen in een keer gehaald en was nog flink verkouden ook. Het was echt niet zo zwaar, de schoolexamens waren lastiger... Maar dat was bij het oude VWO, is de school nu echt moeilijker geworden of zijn kinderen nu gewoon verwend?
Geen klachtencentrum voor tentamens? Wat dacht je van de examencommissie van jouw opleiding!! Als jij misstanden constateert tijdens je tentamen dan kun je daar aankloppen.
Natuurlijk, maar wat ik bedoel is, er zullen altijd wel foutjes zijn. Maar ik heb het idee dat de pubers van nu zich erg snel gekrenkt voelen. Een fout constateren is een ding, Maar wat ik meekrijg op tv is dat ze dat allemaal als excuus gebruiken. "het was te warm/.koud/donker/licht in het lokaal DUS ik ben gezakt". "Er was een dt fout in het tentamen Nederlands en daarom heb ik nu een 4".Nee, je bent gezakt omdat je slecht geleerd hebt. Punt.
Hier ook een stijging van aantal klachten over examens (= tentamens).
Ik denk niet dat de leerlingen perse verwend zijn geworden, maar wel mondiger. En het LAKS noteert de klachten, dat betekent niet dat ze het er ook inhoudelijk mee eens zijn.

Bij mij op school waren tentamens vergelijkbaar met de examens, misschien iets diepgaander. Dat komt ook omdat er minder stof behandeld wordt bij tentamens.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:32:

Natuurlijk, maar wat ik bedoel is, er zullen altijd wel foutjes zijn. Maar ik heb het idee dat de pubers van nu zich erg snel gekrenkt voelen. Een fout constateren is een ding, Maar wat ik meekrijg op tv is dat ze dat allemaal als excuus gebruiken. "het was te warm/.koud/donker/licht in het lokaal DUS ik ben gezakt". "Er was een dt fout in het tentamen Nederlands en daarom heb ik nu een 4".Nee, je bent gezakt omdat je slecht geleerd hebt. Punt.
Dat kunnen ze best aandragen allemaal, maar ze blijven gezakt. En dit soort smoesjes zijn van alle tijden hoor.
Wat voor opleiding heb je gedaan? Op het wo moest je soms 300 pagina's leren voor een vak, dit was net zo veel als de totale eindexamenstof van 5 vakken :S. Of het profielwerkstuk, ook een lachertje vergeleken met een fatsoenlijk essay.
Op zich is het natuurlijk goed dat scholieren ergens hun klachten kwijt kunnen. Maar ik vind het wel idioot dat scholieren elkaar oproepen om zoveel mogelijk te klagen, omdat dan de norm misschien wel versoepeld wordt. Zo loop je het risico dat de klachten minder serieus genomen worden, ook de klachten die in feite wel serieus zijn.

Bovendien gaan de klachten niet over of examens te moeilijk zijn, maar of er misschien dingen zijn gevraagd die niet tot de leerstof behoorden, of dat er misschien onwijs herrie werd gemaakt door de docenten, dat soort dingen. Een klacht als 'vraag acht was te moeilijk' wordt door het Laks niet serieus genomen en niet geregistreerd. Een klacht als 'vraag acht was onduidelijk geformuleerd' daarentegen wel, en terecht.
Ze zijn me iets te mondig geworden, ze denken dat zij het allemaal voor het zeggen hebben. Mijn buurman is docent en die klaagt dat de leerlingen van nu van HEM verwachten dat hij hen bediend in plaats van andersom. Vind dat van de pot gerukt.
Rosecupcake, de zuurheid druipt van je posts af. Waar komt dat vandaan?
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:34:

Wat voor opleiding heb je gedaan? Op het wo moest je soms 300 pagina's leren voor een vak, dit was net zo veel als de totale eindexamenstof van 5 vakken :S. Of het profielwerkstuk, ook een lachertje vergeleken met een fatsoenlijk essay.

SOMS? Hier 9 van de 10 cursussen 300+ pagina's. Echt, het middelbaar is een lachertje qua grootte van de lesstof vergeleken met WO.

edit: Maar klagen mag natuurlijk altijd, mits gegrond :)
Uh, rosecupcake...

Jij bent toch zelf net klaar met studeren? Dan heb je zelf nog vrij recent zelf ook eindexamen gedaan. De generatie waar jij je zo aan ergert, daar val je zelf ook onder.
Lekker positief weer Rosecupcake.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:35:

Ze zijn me iets te mondig geworden, ze denken dat zij het allemaal voor het zeggen hebben. Mijn buurman is docent en die klaagt dat de leerlingen van nu van HEM verwachten dat hij hen bediend in plaats van andersom. Vind dat van de pot gerukt.
Ze? Sja wellicht denk ij dat ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Haha, ik moest idd ook een beetje lachen om die 300 pagina's Saracenen. Hier geen vakken van minder dan 600 pagina's en vaak ook nog een paper die je erbij moet schrijven (naast het tentamen wat je moet doen).
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:34:

Ben je nu het WO aan het vergelijken met het VWO? Bijzonder.
saracenen schreef op 22 mei 2012 @ 23:37:

[...]

SOMS? Hier 9 van de 10 cursussen 300+ pagina's. Echt, het middelbaar is een lachertje qua grootte van de lesstof vergeleken met WO.

edit: Maar klagen mag natuurlijk altijd, mits gegrond :)
Toch vond ik de middebare school niet minder zwaar dan mijn studie. Ja, mijn tentamens zijn veel zwaarder dan de toetsen op de middelbare school, maar op de middelbare school had je veel meer vakken, veel meer contacturen, en veel meer razende hormonen waardoor je niet meer zo helder kon denken.
privacy
anoniem_116466 wijzigde dit bericht op 13-11-2012 00:55
Reden: privacy
% gewijzigd
Ik vind het aanstellerij, ja. Ik kan het Nederlands-examen in mijn tijd nog wel herinneren (2005). Werd een enorme heisa gemaakt over het woord 'sedert', wat veel mensen niet begrepen. Kom nou zeg. Zijn toen ook een hoop klachten over binnengekomen geloof ik.

Ach tja, ergens snap ik het ook wel, als er een plek is om je onvrede over dingen te spuien dan wordt het gedaan, maar ik geloof best dat leerlingen maar denken dat ze over alles maar kunnen klagen.
Ja, en het VWO was ook heel anders dan de basisschool. Echt, dat knutselwerkje was niks vergeleken met het latere profielwerkstuk profielwerkstuk. Een boekje van 20 pagina's lezen. Laat me niet lachen.
_lupine_ schreef op 22 mei 2012 @ 23:44:

Ja, en het VWO was ook heel anders dan de basisschool. Echt, dat knutselwerkje was niks vergeleken met het latere profielwerkstuk profielwerkstuk. Een boekje van 20 pagina's lezen. Laat me niet lachen.

Dat dus.

Oh en in mijn geval was de basisschool heel anders dan de kleuterschool. Echt dat zelfportretdat ik maakte op de kleuterschool was niks vergeleken met het opstel dat ik over mijzelf moest schrijven in groep 8.
Weet je, opleidingen zijn niet voor niets zo ingericht. Ze passen bij de leeftijdsfase waar je in zit. De basisschool doe je als volwassene ook met 10 vingers in je neus, maar als je 8 bent is dat hartstikke geschikt voor je en vaak precies moeilijk genoeg. Vergelijken heeft dus geen enkele zin.
Ste_ schreef op 22 mei 2012 @ 23:44:

Ik vind het aanstellerij, ja. Ik kan het Nederlands-examen in mijn tijd nog wel herinneren (2005). Werd een enorme heisa gemaakt over het woord 'sedert', wat veel mensen niet begrepen. Kom nou zeg.
Best wel triest ja. Wij mochten bij onze examens (niet alleen bij Nederlands) gewoon een NL woordenboek erbij houden trouwens. Zo heb ik tijdens mijn Nederlands eindexamen geleerd wat 'erudiet' betekent :)
De middelbare school een lachertje vergeleken met een studie? Op de middelbare school vond ik geen reet aan al die vakken, wat het ontzettend moeilijk maakte. Daar waar ik tijdens mijn studie mezelf kon verdiepen in stof die ik leuk vond, wat het velen malen gemakkelijker maakte, de 8en vlogen me om de oren, daar waar ik op de middelbare school na een herkansing geslaagd ben met een gemiddelde van 5,5.

Maar laten we niet vergeten dat de bekendheid van LAKS ook steeds meer toeneemt. Vooral onder VMBO leerlingen. Wat ook zorgt dat er meer leerlingen gaan klagen.
Enn schreef op 22 mei 2012 @ 23:41:

[...]

Ben je nu het WO aan het vergelijken met het VWO? Bijzonder.

De kinderen die nu slagen zitten volgend jaar op de universiteit. Die stap is ENORM. Geen wonder dat er zoveel studenten uitvallen, vind dat de stap 6 V en universiteit kleiner moet.

Dat procedeerartikel gaat trouwens over Belgie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven