LAKS aanstellerij?

22-05-2012 23:27 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Merk dat er elk jaar meer en meer klachten lijken te komen over de eindexamens. Ze worden ook zo enorm opgeblazen, alsof het alles of niets is, terwijl je ze makkelijk haalt als je gewoon je best hebt gedaan de afgelopen 4-6 jaar.

tentamens zijn ook 10 x zwaarder dan een eindexamen, en daar is ook geen klachtencentrum voor. Heb ook het idee dat veel pubers dat gebruiken als smoesje omdat ze eigenlijk niet goed geleerd hadden.

Zelf mijn VWO eindexamen in een keer gehaald en was nog flink verkouden ook. Het was echt niet zo zwaar, de schoolexamens waren lastiger... Maar dat was bij het oude VWO, is de school nu echt moeilijker geworden of zijn kinderen nu gewoon verwend?
wellicht hoef je op de middelbare school minder te leren per vak, maar uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje. je kan het niet met elkaar vergelijken, op de uni moest ik ook soms tentamens maken over 1500-3000 pagina's wetenschappelijke artikelen en boeken, mijn masterscriptie was meer dan 200 pagina's. maar ik had wel veel tijd om eraan te werken, terwijl ik op de middelbare school zo'n 35 uur per week op school zat. en dat was echt geen lachertje.
lifeforever schreef op 22 mei 2012 @ 23:45:

De middelbare school een lachertje vergeleken met een studie? Op de middelbare school vond ik geen reet aan al die vakken, wat het ontzettend moeilijk maakte. Daar waar ik tijdens mijn studie mezelf kon verdiepen in stof die ik leuk vond, wat het velen malen gemakkelijker maakte, de 8en vlogen me om de oren, daar waar ik op de middelbare school na een herkansing geslaagd ben met een gemiddelde van 5,5.

Maar laten we niet vergeten dat de bekendheid van LAKS ook steeds meer toeneemt. Vooral onder VMBO leerlingen. Wat ook zorgt dat er meer leerlingen gaan studeren.
Dan heb je geluk gehad, ik deed ook een interesse studie maar soms zaten er vakken bij die ik vreselijk vond. En waar ik ook echt keihard voor moest leren omdat ik het anders nooit zou onthouden.

Verder, 300 pagina's is een minimum natuurlijk, maar sommige studies zijn weer wat praktijkgerichter opgebouwd dan andere.
journalista schreef op 22 mei 2012 @ 23:46:

wellicht hoef je op de middelbare school minder te leren per vak, maar uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje. je kan het niet met elkaar vergelijken, op de uni moest ik ook soms tentamens maken over 1500-3000 pagina's wetenschappelijke artikelen en boeken, mijn masterscriptie was meer dan 200 pagina's. maar ik had wel veel tijd om eraan te werken, terwijl ik op de middelbare school zo'n 35 uur per week op school zat. en dat was echt geen lachertje.
Mijn MA was 15000 woorden, vond ik al veel zat :O
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:45:

[...]

De kinderen die nu slagen zitten volgend jaar op de universiteit. Die stap is ENORM. Geen wonder dat er zoveel studenten uitvallen, vind dat de stap 6 V en universiteit kleiner moet.

Dat procedeerartikel gaat trouwens over Belgie...
Elke stap is groot. Van basisschool naar VO naar MBO/HBO/WO het zijn gewoon grote overstappen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:47:

[...]

Dan heb je geluk gehad, ik deed ook een interesse studie maar soms zaten er vakken bij die ik vreselijk vond. En waar ik ook echt keihard voor moest leren omdat ik het anders nooit zou onthouden.

Verder, 300 pagina's is een minimum natuurlijk, maar sommige studies zijn weer wat praktijkgerichter opgebouwd dan andere.

Met het laatste woord 'studeren' bedoelde ik overigens 'klagen' Dat krijg je om dit tijdstip...

Ja, rotte vakken heb ik nu ook, maar het zicht op mijn werkveld maakt me ontzettend gemotiveerd. Daar waar het nut van vakken me op de middelbare school me soms geheel ontbrak. :')
En dat bedoel ik ook, ik heb nog een van de makkelijkere WO studies gedaan, geen geneeskunde of ruimtevaarttechnologie, en zelfs DAT was 10 x zwaarder dan de eindexamens.

En zo extreem zwaar hebben middelbare scholieren het niet, tenzij ze echt boven hun niveau werken. Ik had tijd voor een bijbaantje, 3 dagen per week uitgaan, een vriendje etc. Ik maakt alleen huiswerk voor wiskunde omdat ik dat niet snapte en stond een 8 gemiddeld...
Enn schreef op 22 mei 2012 @ 23:49:

[...]

Elke stap is groot. Van basisschool naar VO naar MBO/HBO/WO het zijn gewoon grote overstappen.
Precies. Ik ken in mijn omgeving trouwens slechts één iemand die met het WO is gestopt omdat het te moeilijk was. Voor de rest stopten mensen vooral omdat ze toch een verkeerde studiekeuze hadden gemaakt, of omdat ze de vrijheid van het WO niet aankonden, en daardoor weinig punten haalden.
Enn schreef op 22 mei 2012 @ 23:49:

[...]

Mwa wij hadden al een beetje huiswerk in groep 8 en in de brugklas werd je er ook niet meteen mee overspoeld, had juist het idee dat het eerste jaar ver onder mijn niveau was, omdat iedereen gelijk moest beginnen... heb nooit hogere cijfers gehaald dan in dat jaar.

Maar qua grootte van de school en afstand is het idd een grote verandering, maar dat is altijd wel. Gaat mij vooral om de lesstof.
Fijn dat jij precies weet hoe het voor iedereen is en de wijsheid in pacht hebt Rosecupcake :sarcastis
penelopeia schreef op 22 mei 2012 @ 23:50:

[...]

Precies. Ik ken in mijn omgeving trouwens slechts één iemand die met het WO is gestopt omdat het te moeilijk was. Voor de rest stopten mensen vooral omdat ze toch een verkeerde studiekeuze hadden gemaakt, of omdat ze de vrijheid van het WO niet aankonden, en daardoor weinig punten haalden.
Zo vrij was het WO toch niet? Wij hadden 80% aanwezigheidsplicht en je MOEST gewoon op het tentamens aanwezig zijn (tenzij je een goed excuus had, met bewijs) anders mocht je niet herkansen...
Maar doe dan niet zo (in mijn ogen) denigrerend over VWO leerlingen zeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
nellaaa schreef op 22 mei 2012 @ 23:51:

Fijn dat jij precies weet hoe het voor iedereen is en de wijsheid in pacht hebt Rosecupcake :sarcastis
Nou ja dat dus.
Vind dat de overgang ofwel soepeler mag verlopen ofwel dat leerlingen niet moeten klagen. Miljoenen hebben ze het voor gedaan en onderwijs was vroeger nog een stuk moeilijker.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:49:

En zo extreem zwaar hebben middelbare scholieren het niet, tenzij ze echt boven hun niveau werken. Ik had tijd voor een bijbaantje, 3 dagen per week uitgaan, een vriendje etc. Ik maakt alleen huiswerk voor wiskunde omdat ik dat niet snapte en stond een 8 gemiddeld...
Fijn voor je. Nu even nog even aan je sociale skills werken en dan wordt het vast wat met je.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:51:

[...]

Mwa wij hadden al een beetje huiswerk in groep 8 en in de brugklas werd je er ook niet meteen mee overspoeld, had juist het idee dat het eerste jaar ver onder mijn niveau was, omdat iedereen gelijk moest beginnen... heb nooit hogere cijfers gehaald dan in dat jaar.

Maar qua grootte van de school en afstand is het idd een grote verandering, maar dat is altijd wel. Gaat mij vooral om de lesstof.
Mij ook Rosecupcake ik heb geen enkel moment het over iets anders(fietsen, grote scholen ) gehad. Dat maak jij er van.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:52:

[...]

Zo vrij was het WO toch niet? Wij hadden 80% aanwezigheidsplicht en je MOEST gewoon op het tentamens aanwezig zijn (tenzij je een goed excuus had, met bewijs) anders mocht je niet herkansen...
Dat verschilt per studie. Bij mijn studie moet je ook wel aanwezig zijn, omdat we met zo weinig zijn dat één afwezige al erg opvalt, maar ik ken genoeg studies waarbij je makkelijk alle hoorcolleges kunt skippen en geen haan die ernaar kraait.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:45:

[...]

De kinderen die nu slagen zitten volgend jaar op de universiteit. Die stap is ENORM. Geen wonder dat er zoveel studenten uitvallen, vind dat de stap 6 V en universiteit kleiner moet.

Dat procedeerartikel gaat trouwens over Belgie...

Klopt, zoals je uit andere topics misschien kan merken studeer ik hier. Belgen zijn m.i. in het algemeen wat braver, dus dat ook hier de klachten stijgen is volgens mij toch wel opmerkelijk.

penelopeia schreef op 22 mei 2012 @ 23:41:

[...]

Toch vond ik de middebare school niet minder zwaar dan mijn studie. Ja, mijn tentamens zijn veel zwaarder dan de toetsen op de middelbare school, maar op de middelbare school had je veel meer vakken, veel meer contacturen, en veel meer razende hormonen waardoor je niet meer zo helder kon denken.
Hmm.. in het eerste jaar had ik 6 algemene vakken, 2 studiegebonden talen en 4 studiegebonden 'algemene' vakken (= 12 vakken). Tweede jaar is 3 vakken minor, 3 talen, 1 algemeen vak, 2 studiegebonden 'algemene' vakken... = 9 vakken. Misschien ligt het hoge aantal vakken wel aan deze opleiding hoor :)
Als we dan toch denigrerend gaan doen....heb je maar VWO gedaan???? Pas als je een gymnasiumdiploma op zak hebt tel je echt mee. Dat weet je toch wel!? 8-P
penelopeia schreef op 22 mei 2012 @ 23:54:

[...]

Dat verschilt per studie. Bij mijn studie moet je ook wel aanwezig zijn, omdat we met zo weinig zijn dat één afwezige al erg opvalt, maar ik ken genoeg studies waarbij je makkelijk alle hoorcolleges kunt skippen en geen haan die ernaar kraait.
Vriend doet een studie waar hij makkelijk een heel semester niet kan komen en waar het niemand opvalt dat hij er niet was. Pas in zijn laatste jaar, met heel veel keuzevakken, 'moet' hij soms aanwezig zijn omdat de klas zo klein is (i.c.m. mondeling examen). Ik zit in klasjes tussen de 25 en de 3 mensen, dus dan valt het wel op als je er niet bent.
Gymnasium is gewoon een onderdeel van VWO. Alleen een ander vakkenpakket.
saracenen schreef op 22 mei 2012 @ 23:54:

[...]

Klopt, zoals je uit andere topics misschien kan merken studeer ik hier. Belgen zijn m.i. in het algemeen wat braver, dus dat ook hier de klachten stijgen is volgens mij toch wel opmerkelijk.

[...]

Hmm.. in het eerste jaar had ik 6 algemene vakken, 2 studiegebonden talen en 4 studiegebonden 'algemene' vakken (= 12 vakken). Tweede jaar is 3 vakken minor, 3 talen, 1 algemeen vak, 2 studiegebonden 'algemene' vakken... = 9 vakken. Misschien ligt het hoge aantal vakken wel aan deze opleiding hoor :)
Maar die vakken had je niet allemaal tegelijkertijd neem ik aan? Ik heb per studiejaar ook 12 vakken voor elk vijf punten, maar het scheelt voor mij enorm dat ik die niet allemaal tegelijk heb, maar elk kwartaal drie.
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:53:

Vind dat de overgang ofwel soepeler mag verlopen ofwel dat leerlingen niet moeten klagen. Miljoenen hebben ze het voor gedaan en onderwijs was vroeger nog een stuk moeilijker.
Vroegah........
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:56:

Gymnasium is gewoon een onderdeel van VWO. Alleen een ander vakkenpakket.
Echt niet, gymnasium heeft meer aanzien en gymnasten 8-P zijn veelal gewoon slimmer. Ze kunnen namelijk meer aan qua lesstof.
saracenen schreef op 22 mei 2012 @ 23:54:

[...]

[...]

Oh, ik vind het prima hoor, alleen ik weet niet zoveel over eindexamens in Belgie vandaar.

Denk dat het gewoon aan de verwendheid van kinderen tegenwoordig ligt. Vroeger waren kinderen volgzamer en braver. Hoewel ik altijd geniet als ik in Belgie in de trein/winkels zit. Geen drammende, gillende kinderen die door de coupe rennen en stampvoeten dat ze een snoepje willen. In Belgie wordt nog aan discipline gedaan, heerlijk.
:rofl:

Echt niet! Gymnasium heeft alle VWO vakken + Grieks en Latijn. Een behoorlijke stap moeilijker dus. Wel even je feiten checken voordat je gaat roeptoeteren graag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven