Geld & Recht alle pijlers

Vraag over de oude wajong

23-05-2012 12:47 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zit een aantal jaar in de oude wajong 80-100% ( voor 2010) vanwege een aantal redenen.

Mijn vraag is als je een thuis studie gaat doen wat verstandiger is, het wel of niet doorgeven aan het uwv.

Stel je geeft het door , bv:, stel het mislukt... dalijk pakken ze je wajong af en zeggen ze ga maar in de ww ofzo omdat je ook kan gaan studeren/werken.

Kunnen ze er achter komen als je het niet doorgeeft? of wat gebeurd er als je het doorgeeft via zon formulier, moet je dan op gesprek komen? gaat je % naar beneden of je uitkering weg omdat je weer kan studeren?

Ik weet niet of ik het kan trouwens maar wil het wel graag proberen want heb vrijwel geen diploma en de afspraak met de wajong was toen ook dat ik mijn opleiding uiteindelijk weer zou oppakken ( staat nog in die papieren van toen)

Maar ik kan bv ook 3 jaar studeren en dan pas het melden aan het uwv dat ik via een werkbedrijf/re integratie bureau wil gaan proberen te werken? Of zou ik zonder probleem die 3 jaar die tijd krijgen om een goed diploma te krijgen?

En dan nog de vraag over de opleiding en de onbetaalde stage, moet je daar vermelden dat je een wajong uitkering hebt of hoeft dat niet bij een stage? dat hoeft niet dacht ik? omdat het geen arbeids contract is kunnen ze er niet achter komen?

Ik wil uiteindelijk echt graag van de uitkering 'af' maar dan moet het wel haalbaar zijn natuurlijk, niet zo dat ik hiermee het mezelf moeilijker maak dat ik dalijk zonder inkomen zit en mijn huur niet meer kan betalen.

PS: graag geen kortzichtige reacties/voor oordelen over dat ik een uitkering krijg want het is echt wel terrecht en niet zomaar zo gekomen.( dat kun je natuurlijk niet inschatten zo maar ga er maar vanuit dat het zo is) Wel helpende reacties natuurlijk.

Moet ik het doorgeven aan het uwv?

Totaal aantal stemmen: 8

Ja geef het meteen door (88%)
Nee wacht er een paar maanden mee totdat je zeker weet dat h Geen stemmen
Nee wacht die 3 jaar tot je een diploma hebt (13%)
Ik zou gewoon het UWV even bellen om informatie in te winnen.
Hoezo informatie?
Heb je al die opties uberhaupt? Of zijn daar gewoon regels voor?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Geen idee hoe dat nu zit, ik zou gewoon advies inwinnen als ik jou was. In de nog oudere wajongperiode (jaren negentig) kon je na keuring met behoud van uitkering gaan studeren.
Ik krijg zo aventoe een wijzegings formulier thuis gestuurd en daar staat een opleiding bij dus dat kan ik aanvinken met uitleg.

Ik weet dat er meer mensen zijn met een wajong die studeren ( wel de oude)
hedda2hedda schreef op 23 mei 2012 @ 12:57:

Geen idee hoe dat nu zit, ik zou gewoon advies inwinnen als ik jou was. In de nog oudere wajongperiode (jaren negentig) kon je na keuring met behoud van uitkering gaan studeren.

Ik zit vanaf 2006 erin.

Ja dat heb ik ook zo gelezen dat het geen probleem is maar toch ben ik 'bang' het te melden omdat ik bang ben dat ik dalijk met niks eindig.
Hoezo informatie? Je zoekt toch antwoorden? Of vertrouw je liever op 10 anonieme forummers?
Je bent verplicht het door te geven binnen 7 dagen. Ze komen erachter vroeg of laat en dan moet je een boete betalen.

Het zal geen invloed hebben op je uitkering, zeker een thuisstudie niet. Sterker nog, wist je dat UWV je kan helpen met de kosten voor deze studie? Als je van plan bent aan het werk te gaan na deze studie (en weer gezond genoeg bent) betalen ze hem en ook evt kosten die je voor de studie maakt. Ze stimuleren juist plannen zoals die van jou om weer aan het werk te gaan. Ze kunnen je ook helpen met praktische zaken en je adviseren. Neem contact op met het UWV en maak een afspraak met iemand zodat je langs kan komen en je plannen kan bespreken. Wees eerlijk, je hebt niets te verbergen en doet niets tegen de regels als ik het zo lees.

Op je stage ben je niet verplicht te melden dat je Wajong ontvangt. Op je sollicitatie zou ik het niet zeggen, maar ik zou er niet over liegen. Als je een stage vergoeding ontvangt moet je deze opgeven aan het UWV.
borderwalk schreef op 23 mei 2012 @ 13:00:

[...]

Hoezo informatie? Je zoekt toch antwoorden? Of vertrouw je liever op 10 anonieme forummers?

Ik zoek antwoorden van mensen die dit meegemaakt hebben

en ja dan vertrouw ik die info.

Kijk als mensen iets heel negatiefs hebben meegemaakt hierdoor kan ik daar een les van nemen toch?
scheelschaapje schreef op 23 mei 2012 @ 13:01:

Je bent verplicht het door te geven binnen 7 dagen. Ze komen erachter vroeg of laat en dan moet je een boete betalen.

Het zal geen invloed hebben op je uitkering, zeker een thuisstudie niet. Sterker nog, wist je dat UWV je kan helpen met de kosten voor deze studie? Als je van plan bent aan het werk te gaan na deze studie (en weer gezond genoeg bent) betalen ze hem en ook evt kosten die je voor de studie maakt. Ze stimuleren juist plannen zoals die van jou om weer aan het werk te gaan. Ze kunnen je ook helpen met praktische zaken en je adviseren. Neem contact op met het UWV en maak een afspraak met iemand zodat je langs kan komen en je plannen kan bespreken. Wees eerlijk, je hebt niets te verbergen en doet niets tegen de regels als ik het zo lees.

Op je stage ben je niet verplicht te melden dat je Wajong ontvangt. Op je sollicitatie zou ik het niet zeggen, maar ik zou er niet over liegen. Als je een stage vergoeding ontvangt moet je deze opgeven aan het UWV.

Hé bedankt voor je reactie.

Ik ben nog niet officieel begonnen maar was wel van plan dit binnen 7 dagen dat formulier door te sturen.

Alleen iemand zei je moet dit echt niet doorgeven want ik ken iemand die daardoor uit de uitkering moest dus een beetje bang gemaakt.

De tijd dat ik een studie doe hoef ik niet perce een gesprek dat wil ik juist als ik klaar ben om via zo'n bedrijf te kunnen gaan werken, de opleiding betaal ik per maand van mijn uitkering. En ik las dat je tot een bepaalde drempel dat terug kunt krijgen van de belasting.

Ik ga een onbetaalde stage lopen dus dat is geen probleem ( ben ook al aangenomen) ik weet dat je als je echt gaat werken je het verplicht bent te melden dat je een wajong hebt en ze daar ook achter komen via het uwv vanwege het geld ofzo. maar bij een stage niet geloof ik.
Ik (nieuwe wajong) studeer met behoud van uitkering. Heb dit op advies van het UWV gedaan, en meld mijn stagevergoeding ook. Als mijn studie niet lukt (en die kans zit er in) dan is dat een bevestiging van de noodzaak van een uitkering. Dan ga ik overleggen met het UWV hoe het nu verder moet.

Het UWV wacht bij mij rustig af wat eruit komt en dan kijken we verder. Ik zou het daarom zeker melden, want als je opgeroepen wordt val je keihard door de mand.
Misschien had diegene niet gemeld dat ze een studie deed en raakte daarom de uitkering kwijt, dat kan namelijk wel. Maar iemand die 80-100% afgekeurd is en probeert toch aan het werk te gaan is alleen maar goed. Ook je stage moet je toch vermelden hoor, net als vrijwilligerswerk.

Veel succes met de opleiding!
Ik heb in 2006 dus maar 1 gesprek gehad en toen de uitkering gekregen en toen zeiden ze: over 1 jaar krijg je een herkeuring maar het rare is dat ik nooit meer iets van het uwv heb gehoord :S dus ik heb al jaren deze uitkering zonder ooit te zijn herkeurd. Dat ik een oproep krijg lijkt me dus een kleine kans alleen ik wil wel echt graag weer iets gaan doen met mijn leven.

Ik weet ook niet of het me gaat lukken hoor maarja proberen kan altijd..
scheelschaapje schreef op 23 mei 2012 @ 13:12:

Misschien had diegene niet gemeld dat ze een studie deed en raakte daarom de uitkering kwijt, dat kan namelijk wel. Maar iemand die 80-100% afgekeurd is en probeert toch aan het werk te gaan is alleen maar goed. Ook je stage moet je toch vermelden hoor, net als vrijwilligerswerk.

Veel succes met de opleiding!

Ja dat zou kunnen inderdaad!

bedankt! ik wil juist super graag van die uitkering af want ja ik krijg nu 930 euro per maand, sommige denken een lekker leven je hoeft niks te doen maar het is niet echt leuk om overal buiten te vallen en ik schaam me ook kapot dat ik een uitkering heb...
Bij mij is het ongeveer net zo gegaan. Ik ben een keer herkeurd, maar heb erna nooit iets van ze gehoord. Wel stond er een keer een man op de stoep voor een 'controle'. Maar alles was toen in orde omdat ik elke verandering netjes had gemeld.
scheelschaapje schreef op 23 mei 2012 @ 13:16:

Bij mij is het ongeveer net zo gegaan. Ik ben een keer herkeurd, maar heb erna nooit iets van ze gehoord. Wel stond er een keer een man op de stoep voor een 'controle'. Maar alles was toen in orde omdat ik elke verandering netjes had gemeld.

Raar hé ! je zou denken dat je vaker op gesprek moet ofzo..

Heb jij het ook voor psychische problemen? of lichamelijke?

( als ik vragen mag)

Ik heb het vanuit een opname gekregen in een [gesloten]kliniek.
Je moet je niet schamen, je kunt er niets aan doen dat je te ziek bent om te werken en je probeert om toch weer aan de slag te gaan!

Hier hetzelfde probleem, het is fijn dat het er is, maar je wil toch ook iets met je leven. En terwijl je vrienden steeds meer gaan verdienen, blijf je stilstaan en kun je niet meedoen met dure etentjes, vakanties, uitjes etc.
Ik heb lichamelijke problemen.
Wat voor thuisstudie wil je gaan doen?

Toen ik vanuit de Wajong een opleiding bij de LOI ben gaan doen (wat me erg goed afging) en dit doorgaf aan het UWV moest ik op gesprek komen voor een soort herkeuring. Het UWV concludeerde dat ik met deze thuisstudie vast nergens aan de bak zou komen omdat in die branche de banen niet voor het oprapen liggen. Onder dreiging uit de Wajong gezet te worden moest ik een opleiding aan het REA-college gaan volgen. Omdat het me niet lukte die opleiding te combineren met de LOI ben ik met dat laatste gestopt. Het volgen van de opleiding aan het REA liep uiteindelijk uit op een enorm fiasco waardoor ik vroegtijdig uit ben gevallen. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en heb ik nog steeds geen diploma's. Ik zit sinds kort weer werkloos thuis, in de Wajong.

De hoogte van je uitkering verandert niet als je een thuisstudie gaat volgen.
Ik wil mbo helpende welzijn doen =afmaken want heb al 1 jaar gehad voordat ik 'ziek' werd. dat is tot en met maart en dan wil ik 2 jaar verzorgende IG gaan doen en hopelijk met dat diploma in de thuiszorg/verpleeghuis gaan werken.

Als ik dit moet gaan doen bij een ROC denk ik ook dat het mislukt want ik wil de theorie liever thuis leren en dan de examens in Utrecht, ook omdat je dan minder druk hebt omdat je je eigen tijd kan indelen.

Daar ben ik dus bang voor dat ik op gesprek moet komen voor een herkeuring zodra ik de wijzeging op de post doe en hun me wat anders aanpraten waardoor het weer misgaat allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven