Wie heeft het gouden idee?
woensdag 23 mei 2012 om 13:36
Ik heb wat creatieve ideeën nodig op het gebied van medicijnen toedienen aan een 8 maanden oude baby.
Mijn zoontje heeft een stofwisselingsziekte waardoor hij de rest van zijn verdere leven heel veel medicijnen zal moeten slikken. Momenteel is dit 1/3 van de voeding. We deden de vloeibare medicijnen door een fles pap. 5 keer per dag. Hierdoor dronk hij de medicijnen zonder probleem op. Alleen is het inmiddels een grote vent aan het worden die geen behoefte meer heeft aan 5 papflessen op een dag. Logisch! Dus hij weigert soms te drinken. Ik moet hem dan dwingen om de flessen op te drinken en dat is een walgelijke strijd. Morgen hebben we een afspraak met de chirurg voor advies over een PEG-sonde. (een permanente opening in de buik waardoor de medicijnen toegedient kunnen worden.) Maar dat duurt natuurlijk nog even. Omdat ik niet wil dat veel voedingen in een huilend kind en huilende moeder eindigt, ben ik op zoek naar ideeën.
Hij drinkt soms een paar slokken rooibosthee. Echter te weinig om zijn medicijnen mee te mengen. Puur kan ik het niet geven, het brandt erg in zijn slokdarm. Had zelf al danoontje bedacht voor na zijn avondeten, maar misschien wordt dat te waterig. Bovendien kan ik dat niet 5x geven. Met warm eten en zijn fruithapje wil ik het niet mengen. Die smaken moeten puur blijven en dat eten vindt hij (nu nog) heel leuk. Zijn er hier moeders die op 8 maanden oude leeftijd al diksap adviseren? Andere sappen?
Oh, ik heb zo met mijn kleine vent te doen. Ben bang dat als ik blijf dwingen hij mij niet meer lief vindt. Bovendien gaat de lol van eten er voor hem zo wel af
Vrijdag komt trouwens de prelogopediste weer voor advies. Maar dat zijn nog heel wat voedingen voor ze er is...
Misschien hier iemand?
Mijn zoontje heeft een stofwisselingsziekte waardoor hij de rest van zijn verdere leven heel veel medicijnen zal moeten slikken. Momenteel is dit 1/3 van de voeding. We deden de vloeibare medicijnen door een fles pap. 5 keer per dag. Hierdoor dronk hij de medicijnen zonder probleem op. Alleen is het inmiddels een grote vent aan het worden die geen behoefte meer heeft aan 5 papflessen op een dag. Logisch! Dus hij weigert soms te drinken. Ik moet hem dan dwingen om de flessen op te drinken en dat is een walgelijke strijd. Morgen hebben we een afspraak met de chirurg voor advies over een PEG-sonde. (een permanente opening in de buik waardoor de medicijnen toegedient kunnen worden.) Maar dat duurt natuurlijk nog even. Omdat ik niet wil dat veel voedingen in een huilend kind en huilende moeder eindigt, ben ik op zoek naar ideeën.
Hij drinkt soms een paar slokken rooibosthee. Echter te weinig om zijn medicijnen mee te mengen. Puur kan ik het niet geven, het brandt erg in zijn slokdarm. Had zelf al danoontje bedacht voor na zijn avondeten, maar misschien wordt dat te waterig. Bovendien kan ik dat niet 5x geven. Met warm eten en zijn fruithapje wil ik het niet mengen. Die smaken moeten puur blijven en dat eten vindt hij (nu nog) heel leuk. Zijn er hier moeders die op 8 maanden oude leeftijd al diksap adviseren? Andere sappen?
Oh, ik heb zo met mijn kleine vent te doen. Ben bang dat als ik blijf dwingen hij mij niet meer lief vindt. Bovendien gaat de lol van eten er voor hem zo wel af
Misschien hier iemand?
woensdag 23 mei 2012 om 13:43
woensdag 23 mei 2012 om 13:45
Diksap of roosvicee lijkt me geen probleem bij kindje van 8 mnd. Mijn zoon wilde rond die leeftijd nog maar weinig melk uit een flesje drinken dus om toch aan zijn vocht te komen kreeg hij wat sap. Hoeveel vocht heb je nodig om de medicijnen mee te mengen? Ik bedoel, 3 keer een grote fles sap is ook niet de bedoeling natuurlijk!
woensdag 23 mei 2012 om 13:48
Wat fijn, zo snel al reacties!
Ik meng nu 30 tot 45 cc medicijnen met 60 cc melk en daar gooi ik dus om alle smaakjes te maskeren een eetlepel pap bij. Dus ik heb zo 60 cc vocht van sap oid per keer nodig. 5x per dag is dat dus echt teveel. Maar.... Al kan ik maar 1x sap geven.
Domme vraag: is sap diksap? Of is sap echt vruchtensap?
Ik meng nu 30 tot 45 cc medicijnen met 60 cc melk en daar gooi ik dus om alle smaakjes te maskeren een eetlepel pap bij. Dus ik heb zo 60 cc vocht van sap oid per keer nodig. 5x per dag is dat dus echt teveel. Maar.... Al kan ik maar 1x sap geven.
Domme vraag: is sap diksap? Of is sap echt vruchtensap?
woensdag 23 mei 2012 om 13:53
woensdag 23 mei 2012 om 13:55
Als het een kleine hoeveelheid vloeibare medicijnen betreft; er zijn speciale speentjes die je kunt vullen. Misschien dat een mix van water, medicijn (en eventueel een druppeltje Carvan Cevitam oid om de bittere smaak weg te halen) een oplossing is?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
woensdag 23 mei 2012 om 14:05
De medicijnen hebben geen andere toedieningsvorm. Dus we moeten het hiermee doen. Het zijn 2 medicijnen; 1 hele zoete en 1 zonder smaak, maar die brandt dus heel erg (soort Wodka).
Roosvicee heb ik geprobeerd, is even goed gegaan, maar toen niet meer. De smaak van dat mierzoete blijft dan. Heb dus meer/andere smaken nodig om het hem te laten drinken.
Zucht... Moeilijk he? Lief dat jullie meedenken.
Appelmoes ga ik proberen!
Roosvicee heb ik geprobeerd, is even goed gegaan, maar toen niet meer. De smaak van dat mierzoete blijft dan. Heb dus meer/andere smaken nodig om het hem te laten drinken.
Zucht... Moeilijk he? Lief dat jullie meedenken.
Appelmoes ga ik proberen!
woensdag 23 mei 2012 om 14:09
ipv danoontje zou ik griekse yoghurt geven. Dat is lekker dik dus als je er wat duns door doet wordt het niet meteen vloeibaar. Het is ook niet echt zuur dus je hoeft er niks door te doen. Een beetje diksap kan wel natuurlijk.
Diksap is ingekookt vruchtensap. Er zitten geen toegevoegde suikers in maar wel de suikers die van nature in fruit aanwezig zijn en dat zijn er best veel. Maar ik gaf het ook hoor, aan mijn oudste.
Diksap is ingekookt vruchtensap. Er zitten geen toegevoegde suikers in maar wel de suikers die van nature in fruit aanwezig zijn en dat zijn er best veel. Maar ik gaf het ook hoor, aan mijn oudste.
woensdag 23 mei 2012 om 14:10
Appelmoes , vruchtenmoes , yoghurt, vanille vla , roosvicee , diksap, knijpfruit (en dan met lepeltje geven) , , soort van papje maken met liga + medicijnen + wat roosvicee , roeren door de warme maaltijd (potje) , potje frujit roeren , je kan evt wanneer het te dun wordt een pot verdikkingsmiddel halen bij de apotheek. Dan wordt het dikker en is het meer als een papje
woensdag 23 mei 2012 om 14:12
Iets met honing erin? Nadeel is dat het slecht voor de tandjes is.
Of een soort smoothie maken op yoghurt basis?
Of een soort smoothie maken op yoghurt basis?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
woensdag 23 mei 2012 om 14:16
Ik heb geen tips voor je over hoe het medicijn te geven, maar wel iets te zeggen over je angst dat je zoon je straks niet meer lief vindt. Ik moest mijn zoon meerdere injecties per dag geven, en ik had in het begin dezelfde angst. De ziekenhuispsycholoog zei toen, dat hoe jong kinderen ook waren, ze altijd doorhebben of iets noodzakelijk is of dat 't uit 'gemenigheid' is. En uiteindelijk bleek dat ook. Zoon was wel boos, maar niet op ons.
woensdag 23 mei 2012 om 14:20
Griekse yoghurt is een goed idee! Appelmoes ga ik zelf maken, hoeft er geen suiker in. Van verdikkingsmiddel heb ik nog nooit gehoord, goede tip. Kan ook kijken of dat Nutriton iets is!
Ik merk het al; ik ben te schijterig. Ik denk bij alles: mag dat wel ivm de suikers. Omdat hij al zoveel medicijnen krijgt, wil ik het overige zo puur mogelijk houden. Maar dat moet ik maar laten varen. Het belangrijkste is dat hij het binnenkrijgt!
Ik merk het al; ik ben te schijterig. Ik denk bij alles: mag dat wel ivm de suikers. Omdat hij al zoveel medicijnen krijgt, wil ik het overige zo puur mogelijk houden. Maar dat moet ik maar laten varen. Het belangrijkste is dat hij het binnenkrijgt!
woensdag 23 mei 2012 om 14:22
woensdag 23 mei 2012 om 15:08
Ach, wat klinkt dat verdrietig!
Bestaat er iets als een patiënten vereniging waar je tips zou kunnen krijgen over hoe ouders van andere patientjes het hebben aangepakt?
Gaat het misschien beter als hij meer zelf mag doen? (mierzoete) antibiotica geven aan mijn zoon met een spuitje was een drama, het hem van een lepeltje laten innemen ging veel beter. (maar dat ging natuurlijk om kleine hoeveelheden gedurende een korte periode.)
woensdag 23 mei 2012 om 22:06
Pap kun je ook door fruithapjes gooien, door appelmoes, desnoods door diksap. Als het probleem is dat het te dun wordt, kun je het met verdikkingsmiddel dikker maken, maar dus ook gewoon met pap.
Ik maakte zelf voor mijn dochter altijd "fruitpap" als ze ziek was. Gewoon gepureerd fruit (of een potje) met een eetlepel pap erdoor (rijstebloem/rijstebloem vanille/bamix), dat dikt prima in. Daar kun je gerust een drankje door mixen en het daarna met wat pap indikken. En idem met alle andere vloeibare voedingsmiddelen dus.
Sterkte!