Wie heeft het gouden idee?

23-05-2012 13:36 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat creatieve ideeën nodig op het gebied van medicijnen toedienen aan een 8 maanden oude baby.

Mijn zoontje heeft een stofwisselingsziekte waardoor hij de rest van zijn verdere leven heel veel medicijnen zal moeten slikken. Momenteel is dit 1/3 van de voeding. We deden de vloeibare medicijnen door een fles pap. 5 keer per dag. Hierdoor dronk hij de medicijnen zonder probleem op. Alleen is het inmiddels een grote vent aan het worden die geen behoefte meer heeft aan 5 papflessen op een dag. Logisch! Dus hij weigert soms te drinken. Ik moet hem dan dwingen om de flessen op te drinken en dat is een walgelijke strijd. Morgen hebben we een afspraak met de chirurg voor advies over een PEG-sonde. (een permanente opening in de buik waardoor de medicijnen toegedient kunnen worden.) Maar dat duurt natuurlijk nog even. Omdat ik niet wil dat veel voedingen in een huilend kind en huilende moeder eindigt, ben ik op zoek naar ideeën.

Hij drinkt soms een paar slokken rooibosthee. Echter te weinig om zijn medicijnen mee te mengen. Puur kan ik het niet geven, het brandt erg in zijn slokdarm. Had zelf al danoontje bedacht voor na zijn avondeten, maar misschien wordt dat te waterig. Bovendien kan ik dat niet 5x geven. Met warm eten en zijn fruithapje wil ik het niet mengen. Die smaken moeten puur blijven en dat eten vindt hij (nu nog) heel leuk. Zijn er hier moeders die op 8 maanden oude leeftijd al diksap adviseren? Andere sappen?

Oh, ik heb zo met mijn kleine vent te doen. Ben bang dat als ik blijf dwingen hij mij niet meer lief vindt. Bovendien gaat de lol van eten er voor hem zo wel af :-( Vrijdag komt trouwens de prelogopediste weer voor advies. Maar dat zijn nog heel wat voedingen voor ze er is...

Misschien hier iemand?
SuzanneSuus, mee eens, maar verwacht tegelijkertijd van de apotheker geen wonderen. Wij hebben hier wel gezeten met een kleuter die antibiotica moest, die het NIET doorslikte, die zich bij twee volwassenen losworstelde en wat was de tip van de apotheker: gebruik "desnoods" een spuitje. Ehhh... daar waren we zeg maar al tien stappen voorbij.

Ik zou het dus aan de apotheker èn de kinderarts vragen en dus ook gewoon hier op het forum. ;-)
achnein schreef op 23 mei 2012 @ 14:25:

[...]

Wij gebruiken verdikkingsmiddel voor mensen die een beroerte hebben gehad en zich daardoor snel verslikken. Je kunt het zo dik maken als je wilt, van chocolademelk kun je chocoladevla maken! Heel fijn spul.

hier moest ik ook gelijk aan denken.

kan je bij de apotheek kopen maar kom even niet op de naam
Forum op mijn mobiel, weet nu niet meer precies wie wat gezegd heeft. Dus maar per tip:

Apotheker heeft 1 vd medicijnen in poedervorm gemaakt. Het lichaam nam de medicijnen niet goed op, dus kreeg hij meer epileptische aanvallen. We zitten dus echt vast aan de vloeibare vorm. Maskeren kan ook echt niet.

In fruit of groente wil ik het echt niet doen. 30 cc zoete troep blijf je proeven. Niet lekker met brocolli, tomaat en pasta...

Heb hem vanavond griekse yoghurt gegeven. Hij vond het heeeeerlijk! Het smaakte mij zelfs ook. Lekker juist dat beetje zoet erdoor heen. Alleen het was veel te dun. Dus misschien toch dat verdikkingsmiddel? Hij wordt gek van al die pap, dus daar wil ik het juist niet mee verdikken. Het toetje hebben we dus!!! Heb ook diksap en appelmoes geprobeerd: jak! Smaakte verschrikkelijk.

Iemand opperde hem zelf iets te laten doen, lepel naar zijn mond ofzo. Goed idee, maar dat kan die van ons nog lange niet. Hij heeft een motorische ontwikkeling van een 2 maanden oude baby, geestelijk is hij verder, maar dat kan hij dus niet. Net als een ijsje. Gaat niet lukken.

Echt super dat meedenken. Das inderdaad beter dan de appotheek of arts! Bedankt! Enne.... Meer ideeen blijven natuurlijk welkom :-)
jacjac schreef op 23 mei 2012 @ 22:33:

[...]

hier moest ik ook gelijk aan denken.

kan je bij de apotheek kopen maar kom even niet op de naam
Wij gebruikten in het ziekenhuis Resource, daar hadden we ook kant-en-klare verdikte appelsap en jus d' orange van
Als ijsje zou ik sowieso niet doen, het veranderen van de temperatuur van medicatie kan de werking beínvloeden.

Bij een medicijn wat koel bewaard moet worden, is de richttemperatuur tussen 4 en 7 graden. De meeste vriezers zijn -18 en dat is echt te koud!

Een pegsonde voor medicatie kan een uitkomst zijn, zeker als je gaat merken dat hij niet meer wil drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven