Vakantiegeld komt eraan.
dinsdag 22 mei 2012 om 19:47

Het is dit jaar bij mij nog nooit zo welkom geweest.
Wat gaan jullie ervan/ermee doen? En krijgen jullie het ook einde van deze maand of in juni of....anders.
Ik trap af:
Mijn roodstand opheffen.
Nieuwe kleding kopen (pas nagenoeg niets meer na mijn dieet)
Mijn auto een grote beurt laten geven.
Geld apart zetten om daadwerkelijk op vakantie te gaan in september.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 23 mei 2012 om 14:11

woensdag 23 mei 2012 om 22:19
Veel mensen idd die roodstand aflossen of de reparatie van de auto ofzo betalen. Ik vraag me dan toch af of die mensen daar niet maandelijks iets voor apart zetten? Wij calculeren met de vaste lasten ook kosten voor de auto in, reparaties voor het huis, apparatuur die stuk kan gaan enzo. Daar zetten wij maandelijks al geld voor apart. Natuurlijk is daarmee niet alles op te vangen, maar ik heb nog nooit mijn vakantiegeld aan zoiets uit hoeven geven omdat ik het anders niet kon betalen. Vakantiegeld gaat hier echt naar vakantie en de rest op de spaarrekening of we kopen er iets leuks voor
maar schulden ofzo aflossen is gelukkig nog nooit nodig geweest.

woensdag 23 mei 2012 om 22:55
In mijn geval stond ik rood omdat de hond dusdanig veel kostte aan da kosten dat het spaarpotten daartegen. Iet bestand was.. Ging om veel held. Wij sparen maandelijks voor de medische kost,en van onze honden.. APK en dat soort dingen gaan uit ander potje.. En van onze spaarrekening kan je niet pinnen. Meestal schrijf ik van te voren over van rekening a naar b .maar. Nu ,er de hond kon dat niet.. Was spoed.. Dus "voorgeschoten" van de lopende rekening.. En tja.. Dat soort bedragen houden wij niet zomaar over op de lopende rekening.. Dus zo raar is dat niet.. En in de tijden zitten veel mensen krap en gebruikers vakantiegeld voor,gaten te dichten.
Wat ik dan raar vind dat het überhaupt raar vonden wordt dat niet iedereen een dikke spaarrekening heeft..
Wat ik dan raar vind dat het überhaupt raar vonden wordt dat niet iedereen een dikke spaarrekening heeft..

woensdag 23 mei 2012 om 23:00
Het is moet bedoeld als in, iedereen moet een dikke spaarrekening hebben, hoor

donderdag 24 mei 2012 om 09:03
Ja nou ja, ik had liever ook niet rood gestaan, maar het is nou eenmaal gebeurd. Deels door omstandigheden, deels door eigen laksheid. Maar als het straks opgelost is, zet ik roodstaan meteen uit en zijn we weer safe.
Soms komen grote uitgaves allemaal tegelijk. Dan heb je èn een dure APK, èn de wasmachine gaat stuk, èn je fiets wordt gejat, èn je krijgt een flinke boete, èn de belastingdienst komt met een naheffing uit 2008. Daar kan mijn spaarrekening niet tegenop.
Soms komen grote uitgaves allemaal tegelijk. Dan heb je èn een dure APK, èn de wasmachine gaat stuk, èn je fiets wordt gejat, èn je krijgt een flinke boete, èn de belastingdienst komt met een naheffing uit 2008. Daar kan mijn spaarrekening niet tegenop.
donderdag 24 mei 2012 om 10:03
Inderdaad! Ik heb mn rood-kunnen-staan teruggezet van 1000 naar 500 en dat vonden ze al lastig! Ze verdienen er natuurlijk veel aan; roodstaan is duur! Toch merk ik dat ik het soms 'handiger' vind om heel eventjes rood te staan, dan om van te voren geld van een spaarrekening naar mn lopende rekening te halen.
Eigenlijk ben je dan best een dief van je eigen portemonnee.
Vakantiegeld komt bij mij volgende maand pas, ik wou dat het er al was!
Zeg maar Spijker.

donderdag 24 mei 2012 om 10:11
Minimaal bedrag dat je bij ons rood kunt staan (rabo) is 500 euro. Nu hebben we een limiet van 1000. Maar ik ga hem dus naar 0 zetten. Ik heb echt spijt dat we ooit tot 1000 zijn gegaan, want je vraagt het aan als buffertje voor als het eens krap is en dat de automatische incasso's dan toch door kunnen gaan, maar in de praktijk gaat het gewoon op.
donderdag 24 mei 2012 om 10:15
Dat heb ik dus ook, bij de rabo wilde ik het rood kunnen staan lager zetten maar ik kon alleen 500 of niets.
Vreemd toch, waarom zou je niet kunnen instellen dat je 100 euro rood kunt staan? Zodat je nog nét die dag voor je salaris een treinkaartje kunt kopen, maar nooit echt veel rente hoeft te betalen omdat je niet nadacht/geen zin had om het van je spaar te halen?
Vreemd toch, waarom zou je niet kunnen instellen dat je 100 euro rood kunt staan? Zodat je nog nét die dag voor je salaris een treinkaartje kunt kopen, maar nooit echt veel rente hoeft te betalen omdat je niet nadacht/geen zin had om het van je spaar te halen?
Zeg maar Spijker.

donderdag 24 mei 2012 om 11:06
We hebben ook genoeg geld op de spaarrekening staan (ruim 10.000 euro) maar we gebruiken niet al ons vakantiegeld voor vakantie en van de rest kunnen we dan mooi die APK betalen. Ik had natuurlijk ook kunnen zeggen dat we het overschot van het vakantiegeld sparen, en dat we de APK van de spaarrekening betalen...
Natuurlijk weten we dat die kosten eraan komen en het geld daarvoor is er dus ook, maar nu komt het toevallig zo uit dat de APK in dezelfde maand valt als dat het vakantiegeld binnen komt en gebruiken we het restant daarvan dus voor die APK. Zo kunnen we ons spaargeld ongemoeid laten. Overigens kunnen we en willen we niet rood staan, is ook nog nooit gebeurd.
donderdag 24 mei 2012 om 11:13
@Ivetje.
In mijn geval kon ik langere tijd niets apart zetten omdat ik in scheiding lag, twee huizen moest betalen, een ex had die rekeningen liet liggen etc..etc..
Er ging dus veel meer uit dan erin kwam. Op een gegeven moment doe je wat je kunt om verdere problemen (hypotheekachterstand, deurwaarders etc..) te voorkomen, dan ben je namelijk vele malen verder van huis en overzie je het helemaal niet meer op den duur.
Dat betekent in de praktijk dus dat ik mijn spaargeld noodgedwongen heb moeten gebruiken om vaste lasten te betalen, zo ook om het verlies bij te passen toen het huis verkocht werd. Omdat het leven daarna ook nog doorgaat en er natuurlijk altijd onvoorziene uitgaven komen die betaalt moeten worden is er op een gegeven moment een roodstand ontstaan en loop ik al een tijdje achter de feiten aan en kon ik langere tijd geen nieuwe buffer opbouwen.
Zoals ik zullen er wel meer mensen zijn die in vergelijkbare situaties verkeren.
Welgemeend fijn voor jou dat jij je vakantiegeld echt uitsluitend aan de vakantie kan besteden.
In mijn geval kon ik langere tijd niets apart zetten omdat ik in scheiding lag, twee huizen moest betalen, een ex had die rekeningen liet liggen etc..etc..
Er ging dus veel meer uit dan erin kwam. Op een gegeven moment doe je wat je kunt om verdere problemen (hypotheekachterstand, deurwaarders etc..) te voorkomen, dan ben je namelijk vele malen verder van huis en overzie je het helemaal niet meer op den duur.
Dat betekent in de praktijk dus dat ik mijn spaargeld noodgedwongen heb moeten gebruiken om vaste lasten te betalen, zo ook om het verlies bij te passen toen het huis verkocht werd. Omdat het leven daarna ook nog doorgaat en er natuurlijk altijd onvoorziene uitgaven komen die betaalt moeten worden is er op een gegeven moment een roodstand ontstaan en loop ik al een tijdje achter de feiten aan en kon ik langere tijd geen nieuwe buffer opbouwen.
Zoals ik zullen er wel meer mensen zijn die in vergelijkbare situaties verkeren.
Welgemeend fijn voor jou dat jij je vakantiegeld echt uitsluitend aan de vakantie kan besteden.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 24 mei 2012 om 11:43
Dan heb je gewoon erg mazzel of erg goed alles voor elkaar dat je ook geld apart kunt zetten voor reparaties/dingen vervangen etc. Hier zit dat er op dit moment met een studerende zoon die op kamers zit echt niet in. Komt wel weer maar op dit moment gaat het niet en ben ik blij dat de APK tegelijk met het vakantiegeld is. Het zorgt er voor dat we toch nog auto kunnen blijven rijden en dat is dan ook een keuze en wat mij betreft ook een goede bestemming van het vakantiegeld omdat we het hele jaar door er iets aan hebben.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
donderdag 24 mei 2012 om 11:57