Reiskosten belast: belachelijk!

25-05-2012 09:56 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van dit soort uitspraken gaan echt mijn haren overeind staan:

Kunduzpartner GroenLinks bestempelt forenzen als de 'happy few' en vindt het pendelen een overbodige en milieubelastende luxe. Volgens Kamerlid Ineke van Gent moeten forenzen dan ook dichter bij hun werk gaan wonen of thuiswerken.

Hoezo happy few??? Alsof mensen voor hun lol elke dag 1,5 uur in de trein zitten of in de auto stappen om op hun werk te komen.

Ik mag in deze tijden blij zijn dát ik een baan heb gevonden en ja die is in Amsterdam. En ik woon in Rotterdam

En dan vinden zij het voor mij een soort luxe dat ik die afstand elke dag moet afleggen?? Zijn ze gek geworden of zo? Wat is daar in godsnaam luxe aan?

Weet je wat luxe is: lekker op de fiets naar je werk kunnen!

Oplossing: iedereen moet maar naar zijn werk verhuizen

Oke, lekker handig....nog meer mensen richting de grote steden

Nog meer mensen richting Amsterdam waar er al woningnood is en de prijzen niet te betalen zijn.

Leegloop in de kleine dorpen en het platteland.

Dat ze auto km's gingen belasten vond ik al erg, maar dat je nu ook over je OV abonnement dat door je werkgever betaald wordt belasting moet gaan betalen, vind ik echt helemaal van de zotte.

Wat willen ze nou eigenlijk?? iedereen weer de auto in?

Ik kan hier echt zo boos van worden!!
Ik snap ook niet wat de gedachter er achter is. Als er nu een fatsoenlijk alternatief zou zijn. Misschien een gekke gedachte maar ik denk aan OV ofzoiets.

Maar ja vanaf mijn kleine stadje in landelijk gebied duurt het 2 uur voor ik met OV op mn werk ben. Werk dichter bij is niet te vinden in mijn branche.

Ter vergelijking:

Auto: 50 a 60 min

OV: 2 uur (mits alles aansluit en geen vertraging heeft)

Fiets: 2 uur bij 25 km/uur, moet ik wel ff een racefiets kopen. (misschien met t fiets priveplan of is dat ook al afgeschaft?)

Als reiskosten belast worden dan scheelt me dat zo'n 95 euro per maand!
Boos worden is verspilde energie, ze hebben weer een nieuwe melkkoe gevonden, jammer maar helaas.

Ik ben sowieso niet zo'n fan van GL, maar met dit soort uitspraken laten ze wel duidelijk zien dat ze niet verder kunnen kijken dan de elitaire neus lang is. Je hebt inderdaad vaak de plaats van je baan niet voor het uitkiezen en verhuizen terwijl jein een koophuis woont... Mens, dan snap je niet hoe de woningmarkt ervoor staat.

Ik ben blij dat ik een baan heb, ben voornemens heeeeel stil te blijven zitten zolang ik geschoren wordt (het gepluk aan de werkende burger onder het mom van 'crisis') en te hopen op betere tijden. Die komen vast weer!
Ik snap GroenLinks wel hoor

Je hebt in deze tijden toch zo een andere baan gevonden? en je huis is ook zo verkocht!

Dus verhuizen is toch geen enkel probleem? Gelukkig hebben we het allemaal voor het kiezen.

PFFFF echt hoor.....hoe verzinnen ze het in deze tijden??

Onvoorstelbaar dit....
Ineke van Gent is ook weer zo'n tuthola die geen benul heeft hoe de echte wereld in elkaar zit en hoe het geld dat zij zo graag als strooigoed uitdeelt eigenlijk verdient wordt.

Wie zegt dat forensen een luxe is, is gewoon niet goed snik tot op het ontoerekeningsvatbare af.
Wat ik overigens niet snap is dat de NEderlandse bevolking dit weer als makke schapen slikt.

Wanneer komen we eens in opstand??

Ze willen van alles: we moeten vooral allemaal 40 uur per week gaan werken want dat is zo goed voor de economie.

En vervolgens maken de kinderopvang dan zo duur dat je net zo goed niet kunt gaan werken

Nu dit weer: krijg je van je werkgever een OV-abonnement (wat dus GEEN extra salaris is want je kunt het nergens anders voor gebruiken), mag je daar ook weer 150 euro per maand voor neer gaan leggen

Ze maken het idd wel heeeel aantrekkelijk om aan het werk te gaan. Misschien moeten we massaal het werk eens 2 dagen neerleggen ......
Juist in deze tijd heb je geen enkele keus, dus een bezuiniging die heel veel gaat opleveren.

Als mijn man zijn lease-auto bij moet gaan tellen opgeteld bij de vermindering van mijn reiskosten, kost ons dat netto meer dan ¤ 400 per maand. Oftewel 5000 Euro netto per jaar: dat zijn toch geen bedragen meer?!

Hoezo gaat iedereen er 'maximaal' 2% op achteruit??

Even afwachten hoe de regeling precies gaat uitpakken, maar we gaan voorlopig maar van het slechtse scenario uit.
Americagirl krijgt je die gratis van je werkgever ?

Ik denk dat je wel eigen kosten daar toch ook in hebt ??

Of betaalt jouw werkgever het hele bedrag ??
Groen Links wilde dit erin hebben ivm milieu
Misschien moeten bedrijven ook gestimuleerd worden om eens ergens anders dan in de Randstad te gaan zitten. Zou de werkgelegenheid hier ook ten goede komen en niet iedereen hoeft kilometers te maken om bij zijn werk te komen, en mensen hebben de keuze om ergens landelijker te gaan wonen. Krijgt de Randstad ook weer lucht op de woningmarkt en andere drukte.

Maar bij de werkende mensen halen is misschien makkelijker of brengt meer geld in het laatje.

Als ik zie wat er hier (Betuwe, Geldersche Vallei etc..etc..) aan mooie kantoorpanden leegstaan... Bereikbaar (A15, A12) lijkt mij eerder daar een logische oplossing te liggen.
Even los van wat Ineke van Gent zegt, ben ik het eigenlijk wel eens met deze maatregel. Jij zegt melkkoe. Ik zeg iedereen betaalt belasting om bepaalde dingen in dit land mogelijk te maken die je als individu niet voor elkaar krijgt - bijstand als je echt niet kan werken, de aanleg van snelwegen, het hebben van een goed functionerende politie en rechterlijke macht. En ooit heeft iemand bedacht dat het goed was om een subsidie te geven aan mensen die ver weg van hun werk wonen. Die subsidie wordt opgebracht door alle belastingbetalers, dus ook de mensen die een duur huis zonder tuin voor lief nemen om met de fiets naar het werk te gaan. Jij vindt het onrecht, ik vind het niet onbegrijpelijk. Dan zou je nog kunnen denken dat reiskosten in het eerste half jaar na een baanwisseling onbelast zijn, omdat de tijd is die iemand gemiddeld (en ja dat is nu even anders) een huis in de buurt te kopen. En wellicht dwingt deze maatregel ook sommige bedrijven om eens na te denken waarom hun kantoor in Amsterdam moet zitten, terwijl alle werknemers in de file vanuit Almere staan. En ja, deze maatregel raakt mij ook in mijn portemonnee. En nee, ik stem geen Groen Links.
Als we nou alle verzorgings-bejaardenhuizen in Groningen en Friesland bouwen en iedereen die niet (meer) werkt naar Groningen en Friesland laten verhuizen komt er weer genoeg woonruimte in het westen vrij dat is vast waar Groen Links uiteindelijk naar toe wil.Iedereen op loopafstand van zijn werk laten wonen,minder snelwegen en auto's nodig.
Marjolein73 schreef op 25 mei 2012 @ 10:23:

Even los van wat Ineke van Gent zegt, ben ik het eigenlijk wel eens met deze maatregel. Jij zegt melkkoe. Ik zeg iedereen betaalt belasting om bepaalde dingen in dit land mogelijk te maken die je als individu niet voor elkaar krijgt - bijstand als je echt niet kan werken, de aanleg van snelwegen, het hebben van een goed functionerende politie en rechterlijke macht. En ooit heeft iemand bedacht dat het goed was om een subsidie te geven aan mensen die ver weg van hun werk wonen. Die subsidie wordt opgebracht door alle belastingbetalers, dus ook de mensen die een duur huis zonder tuin voor lief nemen om met de fiets naar het werk te gaan. Jij vindt het onrecht, ik vind het niet onbegrijpelijk. Dan zou je nog kunnen denken dat reiskosten in het eerste half jaar na een baanwisseling onbelast zijn, omdat de tijd is die iemand gemiddeld (en ja dat is nu even anders) een huis in de buurt te kopen. En wellicht dwingt deze maatregel ook sommige bedrijven om eens na te denken waarom hun kantoor in Amsterdam moet zitten, terwijl alle werknemers in de file vanuit Almere staan. En ja, deze maatregel raakt mij ook in mijn portemonnee. En nee, ik stem geen Groen Links.
Dat bedoel ik eigenlijk ook wel.
ElleMichelle schreef op 25 mei 2012 @ 10:25:

Als we nou alle verzorgings-bejaardenhuizen in Groningen en Friesland bouwen en iedereen die niet (meer) werkt naar Groningen en Friesland laten verhuizen komt er weer genoeg woonruimte in het westen vrij dat is vast waar Groen Links uiteindelijk naar toe wil.Iedereen op loopafstand van zijn werk laten wonen,minder snelwegen en auto's nodig.

Ja, doei. Dan stinkt Friesland straks naar incontinentie. En daar moet je dan als verzorgende ook maar gaan wonen? Of moeten die allemaal gaan reizen straks?

Krijg we zo'n New Kids Nitro-situatie.
Haha ElleMichelle, ik wil als niet bejaarde ook gewoon graag in Friesland blijven wonen ;)
Mooi bedacht: dan moet je maar dichter bij je werk gaan wonen. Weet je hoe duur Amsterdam is en hoe weinig huizen daar beschikbaar zijn? Lekker, totaal niet realistisch. Laten we lekker met z'n allen op een kluitje zitten, leuk.

Waarom regelen ze het OV niet gewoon beter? Meer treinen, vaker rijden (ipv 1x per uur) en 24 uur door. En maak het goedkoper, moet je kijken hoeveel mensen de auto dan laten staan en het OV nemen.

Ik stem in ieder geval geen Groen Links, deze mevrouw leeft duidelijk in een sprookjeswereld.
Marjolein73 schreef op 25 mei 2012 @ 10:23:

Even los van wat Ineke van Gent zegt, ben ik het eigenlijk wel eens met deze maatregel. Jij zegt melkkoe. Ik zeg iedereen betaalt belasting om bepaalde dingen in dit land mogelijk te maken die je als individu niet voor elkaar krijgt - bijstand als je echt niet kan werken, de aanleg van snelwegen, het hebben van een goed functionerende politie en rechterlijke macht. En ooit heeft iemand bedacht dat het goed was om een subsidie te geven aan mensen die ver weg van hun werk wonen.

Een onbelaste vergoeding is iets wat de werkgever aan de werknemer betaalt. Daar komt echt geen subsidie aan te pas! Ik vind het behoorlijk griezelig als mensen kennelijk zo zijn gehersenspoeld dat dit al een subsidie wordt genoemd. Dan is het zakgeld aan mijn kinderen ook een subsidie, want gelukkig hoeven die daar ook geen belasting over af te dragen. Hoewel het me niets zou verbazen als Van Gent daar al een plannetje voor klaar heeft liggen.

De kilometervergoeding van 19 cent is al lang niet meer kostendekkend, een gemiddelde auto kost eerder het dubbele per kilometer.

Stel je voor dat ik een medewerker vraag om een paar dagen naar het buitenland te gaan voor een dienstreis. Zou je het ook fair vinden dat de fiscus de kosten vervolgens optelt bij het inkomen en daar belasting over afdraagt?

Als mensen dingen moeten doen voor hun werk, moet de werkgever dat gewoon onbelast kunnen vergoeden. Of dat nu lunchen is met klanten of naar het werk toerijden is.
Ik denk dat bedrijven juist sneller voor grote steden kiezen zo, immers zijn er meer potentiële werknemers in de stad dan op het platenland te vinden.

Waarom zou ik in Groningen gaan zitten als ik in de randstad meer potentieel goed personeel in de buurt heb wonen? Indien de reis een barrière wordt, dan kun je maar beter in een drukbevolkt gebied je bedrijfje hebben.
[quote]Marjolein73 schreef op 25 mei 2012 @ 10:23:

kunnen denken dat reiskosten in het eerste half jaar na een baanwisseling onbelast zijn, omdat de tijd is die iemand gemiddeld (en ja dat is nu even anders) een huis in de buurt te kopen.quote]

Dat is toch pertinente onzin; zo zit de wereld toch niet meer in elkaar?

Vorig jaar was het aantal vaste aanstellingen met 98% gedaald, bijna iedereen krijgt hooguit een jaarcontract; dus dan zou je moeten gaan verhuizen en kun je met een beetje pech na een jaar weer opnieuw beginnen.

Nog even afgezien van het feit dat de huizenmarkt compleet op zijn gat ligt; kost een verhuizing ook altijd geld.

Daarnaast werken bij stellen vaak beide partners; hoe realistisch is het dat zij beiden in dezelfde plaats aan het werk kunnen?
Heeft Groen Links gezegd dat reizen voor de Happy Few is of heeft Spits dat bedacht. Ik denk het laatste want een bezuiniging waarbij maar een kleine groep mensen getroffen wordt, levert nu eenmaal niets op. Dit is een bezuiniging waarbij een grote groep getroffen wordt en die dus een substantieel bedrag oplevert en daarnaast wordt er ook nog milieuwinst geboekt. Uiteindelijk moeten die 3 miljard extra ergens vandaan komen hè. Bij ons zal het ook wel flink gaan schelen maar gelukkig geen ¤ 5000,- per jaar.
@ ondernemer wij hebben in Nederland met elkaar afgesproken dat werknemers over alle vergoedingen (loon, vakantiegeld e.d.) belasting betalen. Als je vervolgens besluit over een bepaald bestanddeel, waar niet iedereen recht op heeft, geen belasting te betalen, dan is dat een vorm van herverdeling, die ik dan op dit forum even aanduid als subsidie. Kijk, als je afspreekt dat iedereen recht heeft op een onbelaste reiskostenvergoeding van zeg 50 euro per maand, dan heb ik weer geen moeite met die maatregel. Degenen die fietsen, gaan er iets leuks voor doen. Degenen die, net als ik, in de file staan, kopen daar benzine voor.
In plaats van de mensen te belasten die daadwerkelijk geld binnenbrengen, kun je natuurlijk ook de bijstand verlagen...
in rotterdam wonen en in amsterdam werken...

tja ik snap wel waarom het zo gekomen is, maar ik heb rijbewijs noch auto. Het komt dus gewoon niet in me op om zo ver weg te solliciteren, want zonder auto kom je er gewoon niet en het OV is meestal ook geen goede optie. Ik heb altijd banen op fietsafstand gezocht en ook altijd gevonden.

Het is inderdaad niet haalbaar dat iedereen nu 'effe' een baan dicht bij huis zoekt of dichter naar zijn werk verhuisd, maar dat er een omslag in het denken hierover moet komen lijkt me wel handig ja.
Tis gewoon doodordinaire diefstal. Bombardeer dat hele kabinet 'ns plat en start opnieuw met mensen die het wél goed met de bevolking voor hebben. Met de Nederlandse bevolking dus... niet met al dat europese en ander buitenlandse spul wat van ons belastinggeld overeind gehouden en onderhouden moet worden.
Marjolein73 schreef op 25 mei 2012 @ 10:43:

@ ondernemer wij hebben in Nederland met elkaar afgesproken dat werknemers over alle vergoedingen (loon, vakantiegeld e.d.) belasting betalen. Als je vervolgens besluit over een bepaald bestanddeel, waar niet iedereen recht op heeft, geen belasting te betalen, dan is dat een vorm van herverdeling, die ik dan op dit forum even aanduid als subsidie. Kijk, als je afspreekt dat iedereen recht heeft op een onbelaste reiskostenvergoeding van zeg 50 euro per maand, dan heb ik weer geen moeite met die maatregel. Degenen die fietsen, gaan er iets leuks voor doen. Degenen die, net als ik, in de file staan, kopen daar benzine voor.

He? Waarom zou iemand die vlakbij zijn werk woont een onbelaste reiskostenvergoeding moeten krijgen?

En waarom vind jij het een vorm van subsidie, als ergens geen belasting over geheven word?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven