Negatief rapport over immigratie verdween in bureaula

25-05-2012 20:21 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.trouw.nl/tr/nl ... migratie-zijn-taboe.dhtml

Absurd toch, we mogen er over stemmen, we mogen er voor betalen

maar we mogen er vooral niet over lezen als het negatief is want o wee misschien speelt het Wilders wel in de kaart.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik lees alleen een stuk over een onderzoek. Waar is dat onderzoek dan? Toch een journalistieke taak om dat dan boeven water te krijgen? Waar is het bronmateriaal? Of lees ik eroverheen?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
shakenandstirred schreef op 25 mei 2012 @ 20:24:

Ik lees alleen een stuk over een onderzoek. Waar is dat onderzoek dan? Toch een journalistieke taak om dat dan boeven water te krijgen? Waar is het bronmateriaal? Of lees ik eroverheen?

Dat zou ik ook wel eens willen weten, ergens in een la schrijft die journalist.

Dagblad Trouw is doorgaans een betrouwbaar dagblad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ja, zo blijft het bij loos geblaat.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Gevonden

http://ejbron.wordpress.c ... schappers-over-de-feiten/
hollebollegijs schreef op 25 mei 2012 @ 20:21:

we mogen er vooral niet over lezen als het negatief is want o wee misschien speelt het Wilders wel in de kaart.
Zoals zo vaak bij dit soort zaken, worden oorzaak en gevolg gewoon omgedraaid.
Dank je :smile:
Dit is wat je krijgt als Den Haag wordt bevolkt door mensen die geen volksvertegenwoordiger willen zijn maar vooral hun maakbare utopie aan andere mensen willen opleggen.

Gewoon alles wat niet in je straatje te pas komt verstoppen.
Aan dit vraagstuk zijn een aantal bijzondere componenten verbonden:

A) Mag in de wetenschap alles uitgezocht worden? Is het wenselijk dat de wetenschap ook onderzoek gaat doen naar bijvoorbeeld de relatie tussen IQ en etniciteit?

B) En daarop volgend: hoe feilbaar is wetenschap eigenlijk? Kloppen dit soort onderzoeken altijd?

C) Migratie is simpelweg niet meer te stoppen. Wat willen de tegenstanders precies met zo'n rapport? Het is in Nederland absoluut geen geheim dat we twee soorten migranten hebben: de hardwerkende expat, die geld opgelevert, en de migrant die gevlucht is. Die laatste kost misschien. Dat is geen geheim. Maar we halen die mensen hier niet naartoe om rijk van te worden, maar uit humanitaire overwegingen.

Het is niet alleen maar economie dat de klok slaat.

D) Ik heb er moeite mee alles langs cijfers te leggen. Goed onderwijs kost namelijk ook geld. Kunst- en cultuur ook. Humaan asielbeleid ook. We moeten op de kleintjes letten, dat klopt, maar zaken die geld kosten zijn vaak van waarde.

E) Wat is eigenlijk de signatuur van de schrijver. In dit geval Joost Niemöller? Is die signatuur echt zo neutraal?

F) Het in punt 'a' genoemde onderzoek over de relatie tussen IQ en etniciteit is het type onderzoek dat in het verleden tot enorm veel bloedvergieten heeft geleid. Dat Niemöller dat onderzoek aanhaalt zegt voldoende over het feit dat bij hem alle feeling tot wat wetenschap is ontbreekt. Het haalt de rest van zijn betoog onderuit.
Het gaat hier natuurlijk om het weghouden van onwelgevallinge informatie bij de inwoners van NL.
wynette schreef op 25 mei 2012 @ 20:49:

Het gaat hier natuurlijk om het weghouden van onwelgevallinge informatie bij de inwoners van NL.
Hoezo? Welke informatie wordt precies weggehouden?
jukebox schreef op 25 mei 2012 @ 20:54:

[...]

Hoezo? Welke informatie wordt precies weggehouden?
Lees het artikel,staat het in.
wynette schreef op 25 mei 2012 @ 20:55:

[...]

Lees het artikel,staat het in.
Done! Maar ik zie niet precies welke informatie nu wordt weggehouden.
Ik denk niet dat er iets in staat dat de doorsnee burger niet al ruim 40 jaar weet.
Ik vind het een slecht artikel. Daarnaast is het volgens mij niet taboe om over criminaliteitscijfers onder verschillende etnische groepen te schrijven, dus dat klopt dan weer niet helemaal met wat de auteur schrijft.

Wat ik dan weer interessant zou vinden is waarom groepen moslims zo slecht aarden in de Nederlandse samenleving. Hier in de VS is dat namelijk niet zo; moslims doen het gemiddeld zelfs beter dan de blanke Amerikaan. Ik heb zelf ook een aantal moslimvrienden, terwijl ik die ik mijn omgeving in Nederland nauwelijks tegenkwam.

Dat is niet helemaal waar; ik woonde in Nederland een grote stad en woonde juist tussen de moslims, maar de vrouwen zie je niet op straat en bij de mannen zag ik toch een gigantisch cultuurverschil.

Mijn idee is dat het toch aan het beleid ligt, en misschien omdat de VS voor moslims geïsoleerd is het moeilijker is voor moslims om daarheen te gaan en ze daardoor hoger opgeleid zijn? Ook wordt ondernemerschap hier ontzettend gestimuleerd, en dat ligt hen volgens mij goed. Er is hier veel ruimte voor kleine buurtwinkeltjes etc, en daarmee is er voor de volgende generatie geld om een goede opleiding te volgen.
Mijn idee is dat het toch aan het beleid ligt, en misschien omdat de VS voor moslims geïsoleerd is het moeilijker is voor moslims om daarheen te gaan en ze daardoor hoger opgeleid zijn? Ook wordt ondernemerschap hier ontzettend gestimuleerd, en dat ligt hen volgens mij goed. Er is hier veel ruimte voor kleine buurtwinkeltjes etc, en daarmee is er voor de volgende generatie geld om een goede opleiding te volgen.

In de grote steden van Nederland stikt het van de buurtwinkeltjes die door mensen van buitenlandse afkomst worden gerund, dus daar kan het niet aan liggen. Vooral Turken zijn hier erg succesvol en werken hard. Ook steeds meer Marokkanen openen winkeltjes en hebben besloten dat hun toekomst hier ligt, terwijl het jaren zo is geweest dat ze hun geld liever in Marokko investeerde als opbouw voor hun terugkeer naar dat land. Wat dat soort zaken betreft gaat het steeds beter hier. Misschien dat dat wat te lang heeft geduurd en er te lang is verwacht dat het alleen maar goedkope arbeiders zouden zijn, werkend op plaatsen waar niemand anders zin in had.
Cateautje schreef op 25 mei 2012 @ 21:26:

In de grote steden van Nederland stikt het van de buurtwinkeltjes die door mensen van buitenlandse afkomst worden gerund, dus daar kan het niet aan liggen. Vooral Turken zijn hier erg succesvol en werken hard. Ook steeds meer Marokkanen openen winkeltjes en hebben besloten dat hun toekomst hier ligt, terwijl het jaren zo is geweest dat ze hun geld liever in Marokko investeerde als opbouw voor hun terugkeer naar dat land. Wat dat soort zaken betreft gaat het steeds beter hier. Misschien dat dat wat te lang heeft geduurd en er te lang is verwacht dat het alleen maar goedkope arbeiders zouden zijn, werkend op plaatsen waar niemand anders zin in had.
Er waren geen mensen voor beschikbaar, dat heeft niets te maken met "geen zin hebben".
In de VS in de situatie op heel veel gebieden anders dan hier. Ten eerste bestaat het hele land uit immigranten (op de Indianen na) en daar zijn ze zich heel bewust van, het zit immers diep in de wortels van de samenleving verankerd. Uiteindelijk is iedereen (afkomstig van een) allochtoon. Ze kijken daarom heel anders naar immigratie.

Daarnaast is het land heel erg nationalistisch. Iedereen is er trots op Amerikaan te zijn, da is hetgeen ze bindt. De kracht van het delen van een gezamenlijke identiteit speelt dus een grote positieve rol. Welke religie je hebt bijvoorbeeld is daaraan ondergeschikt, terwijl dat hier juist heel erg belangrijk is.

Tenslotte is in de VS iedereen veel meer op zichzelf aangewezen en is er niet zo'n uitgebreide verzorgingsstaat die wij kennen, dus het argument dat nieuwkomers op 'onze' zakken teren heeft veel minder gewicht.

Ik denk dat in dat soort zaken het verschil tussen Europa en de VS maken. Welk beleid er op welk moment door welke partij gemaakt wordt maakt volgens mij niet eens zo heel veel uit. Dit is een Europees probleem, het speelt in onze omringende landen ook. Ik snap daarom ook niet zo goed waarom er altijd schuldige politieke partijen aangewezen worden, in mijn ogen is dat namelijk irrelevant.
jukebox schreef op 25 mei 2012 @ 20:45:

C) Migratie is simpelweg niet meer te stoppen. Wat willen de tegenstanders precies met zo'n rapport? Het is in Nederland absoluut geen geheim dat we twee soorten migranten hebben: de hardwerkende expat, die geld opgelevert, en de migrant die gevlucht is. Die laatste kost misschien. Dat is geen geheim. Maar we halen die mensen hier niet naartoe om rijk van te worden, maar uit humanitaire overwegingen.

.

Zolang er rapporten mogen verschijnen die positief zijn over migratie lijkt het me minimaal gepast als een kritisch rapport niet in de onderste la verdwijnt.

Tegenstanders van migratie, zoals ik, worden altijd rond de oren geslagen met rapporten die lovend zijn voor migranten nu krijgen we dus eindelijk de andere kant van de medaille te zien.

Overigens moet ik mijn opmerking wat nuanceren, ik ben een voorstander van een migratiesysteem dat migranten een verblijfsvergunning geeft gekoppeld aan de duur van een werkvergunning (Zwitsers model) zit het werk er op is het exit.

Vluchtelingen kunnen in de regio worden opgevangen.

E) Wat is eigenlijk de signatuur van de schrijver. In dit geval Joost Niemöller? Is die signatuur echt zo neutraal?

.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1258818

Hij zat in Knevel & Van den Brink

wo 23 mei 2012

Kijk en oordeel zelf.

(begint ongeveer de 25ste minuut)
hollebollegijs schreef op 25 mei 2012 @ 23:58:

[...]

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1258818

Hij zat in Knevel & Van den Brink

wo 23 mei 2012

Kijk en oordeel zelf.

(begint ongeveer de 25ste minuut)
Joost is een bijzonder aardige kerel. Er is een spannende tijd geweest hij zich ook inzette voor de verzetstrijders in Iran.
kissmequick schreef op 26 mei 2012 @ 00:28:

[...]

Joost is een bijzonder aardige kerel. Er is een spannende tijd geweest hij zich ook inzette voor de verzetstrijders in Iran.

Himmler was wellicht ook een aardige kerel. Maar ik vraag toch niet of hij 'aardig' is?

En die spannende tijd in Iran zal me aan mijn reet roesten. Dat is nogal off topic.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 00:31:

[...]

Himmler was wellicht ook een aardige kerel. Maar ik vraag toch niet of hij 'aardig' is?

Inderdaad het maakt niet uit of hij wel of niet aardig is.

Ik heb zijn boek besteld, eens kijken of het interessant is.

Aan dit vraagstuk zijn een aantal bijzondere componenten verbonden:

A) Mag in de wetenschap alles uitgezocht worden? Is het wenselijk dat de wetenschap ook onderzoek gaat doen naar bijvoorbeeld de relatie tussen IQ en etniciteit?

B) En daarop volgend: hoe feilbaar is wetenschap eigenlijk? Kloppen dit soort onderzoeken altijd?

D) Ik heb er moeite mee alles langs cijfers te leggen. Goed onderwijs kost namelijk ook geld. Kunst- en cultuur ook. Humaan asielbeleid ook. We moeten op de kleintjes letten, dat klopt, maar zaken die geld kosten zijn vaak van waarde.

F) Het in punt 'a' genoemde onderzoek over de relatie tussen IQ en etniciteit is het type onderzoek dat in het verleden tot enorm veel bloedvergieten heeft geleid. Dat Niemöller dat onderzoek aanhaalt zegt voldoende over het feit dat bij hem alle feeling tot wat wetenschap is ontbreekt. Het haalt de rest van zijn betoog onderuit.
Tjonge jonge, wat ben jij naief, de hardwerkende expat en vluchtelingen. Wat het laatste betreft, dat zijn grotendeels gelukszoekers die graag in de hangmat van de Nederlandse verzorgingsstaat willen profiteren en geen stuiver bijdraqen.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 00:31:

[...]

En die spannende tijd in Iran zal me aan mijn reet roesten. Dat is nogal off topic.
ah een godwinnetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven