Samsom: mes in kinderbijslag

26-05-2012 21:21 324 berichten
DEN HAAG - PvdA-leider Diederik Samsom wil het mes zetten in de kinderbijslag. Die zou inkomensafhankelijk moeten worden.

Het geld dat dat opbrengt zou naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat zei Samsom zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij, waar hij met leden goede ideeën besprak voor het verkiezingsprogramma van de PvdA.

Samsom wil verder het zwangerschapsverlof dat ouders hebben rond de geboorte van hun kind uitwisselbaar maken. Nu hebben vrouwen recht op 16 weken en mannen op 2 dagen. Samsom wil het mogelijk maken dat ze elkaar dagen geven.

Meer dan 1000 ideeën waren door leden geopperd op de site van de partij. „Deze stond er gewoon tussen. 1000 ideeën. Pats, een pareltje”, zei Samsom.

Volgens Samsom zijn er zat mannen die wel meer tijd aan hun baby zouden willen besteden en zijn er vrouwen die sneller weer aan het werk willen dan na 16 weken.

Samsom was ook enthousiast over een idee om zonnepanelen te verplichten in de nieuwbouw via een bepaling in het bouwbesluit. Andere voorstellen, bijvoorbeeld om de marktwerking in de zorg te schrappen, zijn al door de PvdA overgenomen.
Alle reacties Link kopieren
jollie schreef op 26 mei 2012 @ 22:58:

Bij veel allochtonen is een groot gezin heel gewoon. Als je dan ook nog een paar kinderen in het buitenland opgeeft, dan tikt het aardig aan. De bevolkingsaanwas wordt ook bepaald door immigratie en er komen hier elk jaar aardig wat mensen binnen. Grenzen vervagen en er zullen steeds meer arbeidsimmigranten naar Nedeland komen. Dus daar hoef je echt geen kindje extra voor te nemen.
Owwwwwwwwwww......je hebt het over buitenlanders!!! Ja, zeg dat dan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
jollie schreef op 26 mei 2012 @ 22:58:

Bij veel allochtonen is een groot gezin heel gewoon. Als je dan ook nog een paar kinderen in het buitenland opgeeft, dan tikt het aardig aan. De bevolkingsaanwas wordt ook bepaald door immigratie en er komen hier elk jaar aardig wat mensen binnen. Grenzen vervagen en er zullen steeds meer arbeidsimmigranten naar Nedeland komen. Dus daar hoef je echt geen kindje extra voor te nemen.
Oh ja, tuuuurlijk, het is weer eens allemaal de schuld van de allochtonen! 8-P
saaaaar81 schreef op 26 mei 2012 @ 23:00:

[...]

Waar oa kinderbijslag valt.

De ene hand wast de andere hand.

Precies ik betaal ook voor de Deltawerken terwijl ik 80 meter

boven NAP woon.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef op 26 mei 2012 @ 23:02:

[...]

Precies ik betaal ook voor de Deltawerken terwijl ik 80 meter

boven NAP woon.

Schandalig!!!

( X-D )
ketricken schreef op 26 mei 2012 @ 23:01:

[...]

Oh ja, tuuuurlijk, het is weer eens allemaal de schuld van de allochtonen! 8-P

nee dat is gewoon een feit.

al daalt dat wel flink.

het aantal bijstandsgerechtigden onder allochtonen is wel veel hoger dan bij autochtonen.
en als het onderloopt dan is het zeeland en wellicht de randstad, niet veel verloren dus :+
Hoewel ik er helemaal voor ben dat ouders onderling het beste kunnen bepalen hoe ze zorgtaken verdelen, gaat het hierbij dus wel om bevallingsverlof. Dat is bedoeld als herstelperiode van de vrouw na de bevalling. Het is geen zorgverlof. Als ik me het goed herinner is er zelfs niet zo heel lang geleden in de politiek een discussie geweest om het bevallingsverlof met twee weken te verlengen omdat zoveel vrouwen zich ziek melden omdat er niet voldoende tijd (minimaal 4 weken zwangerschapsverlof dus maximaal 12 weken bevallingsverlof) zou zijn om zich te herstellen.

Volgens mij is ouderschapsverlof ingesteld als "zorgverlof". Dat zou je wellicht overdraagbaar kunnen maken? Alhoewel ik me afvraag hoe werkgevers hier mee om zouden gaan. Als het erom gaat dat mannen ook moeten herstellen van een bevalling dan zouden ze er eens over na moeten denken om die twee dagen die vaders nu krijgen als "vaderverlof" eens aan te passen.
Da overdraagbaar baby verlof gaat natuurlijk niet werken.16 weken is kort. Daarvan zitten er al 4 tot 6 weken vóór de bevalling (meer nog als je overtijd gaat). Rest je 10 tot 12 weken. Maar het probleem is, je weet van te voren niet hoe je uit de bevalling komt. Je kunt dat overdraagbare dus pas een tijdje daarna gaan regelen, als je bijgekomen bent. En daar zullen werkgevers weer niet zo blij mee zijn lijkt me. Die moeten toch vervanging hebben, als je dan als vrouw ineens eerder terugkomt, zitten ze met extra kosten, als man ineens weken thuisblijft, moet er misschien ook wel vervanging komen. Komt bij dat het uwv nu het zwangerschapsverlof doorbetaalt, maar hoe doen ze dat dan? Extra administratie extra kosten.

Het plan is leuk hoor, maar ik denk dat je een minimum moet stellen dan. Vrouw is minstens tien weken vrij na de bevalling, man vier, met nog 4 of 6 extra weken die ze kunnen verdelen. Te bepalen binnen twee weken na de geboorte. Heb je meteen een fatsoenlijk aantal weken, toch verdeling mogelijk, maar wel binnen kaders.

Kinderbijslag zou ik afschaffen na de tweede, en een limiet eraan stellen. Plus niks meer vanaf de 75000 bruto.

Maar ja, ik denk niet dat op dit gebied de grootste bezuinigingscapaciteit zit.
genkie schreef op 26 mei 2012 @ 23:05:

[...]

al daalt dat wel flink.

het aantal bijstandsgerechtigden onder allochtonen is wel veel hoger dan bij autochtonen.

Wat daalt?

En sinds wanneer hebben we het over de bijstand?
Feit is dat er wel degelijk grotere gezinnen in Nederland zijn en vaak zijn dat inderdaad allochtone gezinnen met een laag inkomen. Ik geef allochtonen nergens de schuld van, ik geef alleen maar aan dat het onzin is om te zeggen dat al die kindjes nodig zijn voor onze toekomst. Binnen Europa zullen meer mensen verhuizen naar een land waar wel werkgelegenheid is, dus er komen vanzelf nieuwe arbeidskrachten bij. Ik (en ik denk velen met mij) heb in ieder geval gekozen voor kinderen, omdat ik ze zelf graag wilde. Niet met het idee om voor toekomstige arbeidskrachten te zorgen....
saaaaar81 schreef op 26 mei 2012 @ 23:00:

[...]

Nee, je schrijft bijv. over stufi die mijn kinderen niet meer zullen krijgen (en jij wel hebt gehad).

Misschien moet je het wel zo zien, jij hebt stufi gehad en daardoor heb je een goede baan en daardoor betaal je nu belasting zodat iedereen fijn kan leven in deze verzorgingsstaat. Waar oa kinderbijslag valt.

De ene hand wast de andere hand.

Yep, dat was precies mijn stelling, de generatie voor mij heeft gewerkt voor mijn stufi en ik werk op mijn beurt weer voor de stufi van andermans kinderen die op hun beurt mijn kont kunnen afvegen. Ik viel over jouw reactie naar een andere poster dat die zelf kon zorgen dat ze haar kont af kon vegen X-D omdat ze vindt dat de kb wel afgeschaft kan worden. Mss heb ik dat verkeerd opgevat.

Anyway, ik ben het met de andere poster eens dat het krijgen van kinderen een eigen keuze is en dat daar m.i. geen bijdrage voor gegeven hoeft te worden in de vorm van kinderbijslag. Andere zaken als stufi, kinderopvang, etc. prima. Nou ben ik zelf kind van een bijstandsmoeder en weet dat kb nodig was om rond te kunnen komen. Vandaar dat ik vind dat kb 'gedowngrade' mag worden tot een inkomensafhankelijk iets en wat mij betreft mag die 'winst' geïnvesteerd worden in de zorg, daar profiteren we allemaal van.
genkie schreef op 26 mei 2012 @ 23:05:

[...]

al daalt dat wel flink.

Deze discussie ging niet over de bijstand. Het irriteert mij mateloos dat bij elk probleem wat er is, er meteen een beschuldigend vingertje richting allochtonen gewezen wordt! Daar reageerde ik op
Oh, ik heb ze alleen maar vanwege het wegvallen van mijn pensioen. lekker handig.
ninon schreef op 26 mei 2012 @ 23:14:

[...]

Yep, dat was precies mijn stelling, de generatie voor mij heeft gewerkt voor mijn stufi en ik werk op mijn beurt weer voor de stufi van andermans kinderen die op hun beurt mijn kont kunnen afvegen. Ik viel over jouw reactie naar een andere poster dat die zelf kon zorgen dat ze haar kont af kon vegen X-D omdat ze vindt dat de kb wel afgeschaft kan worden. Mss heb ik dat verkeerd opgevat.

Anyway, ik ben het met de andere poster eens dat het krijgen van kinderen een eigen keuze is en dat daar m.i. geen bijdrage voor gegeven hoeft te worden in de vorm van kinderbijslag. Andere zaken als stufi, kinderopvang, etc. prima. Nou ben ik zelf kind van een bijstandsmoeder en weet dat kb nodig was om rond te kunnen komen. Vandaar dat ik vind dat kb 'gedowngrade' mag worden tot een inkomensafhankelijk iets en wat mij betreft mag die 'winst' geïnvesteerd worden in de zorg, daar profiteren we allemaal van.
Ik snap je (ben het er niet helemaal mee eens ;-) ) maar ik snap je,
saaaaar81 schreef op 26 mei 2012 @ 23:17:

[...]

Ik snap je (ben het er niet helemaal mee eens ;-) ) maar ik snap je,
Pfiew, gelukkig :smooch: Gaat er een rose'tje op drinken.
ninon schreef op 26 mei 2012 @ 23:19:

[...]

Pfiew, gelukkig :smooch: Gaat er een rose'tje op drinken.
:-d Ik drink een thee op je!
@katricken, i.p.v. zo aangebrand te reageren, moet je eerst eens beter lezen. Ik geef helemaal geen oordeel over arbeidsimmigratie, maar schrijf alleen maar dat er daardoor geen noodzaak is om veel kindjes op de wereld te zetten. En is het nu ook al politiek incorrect om te beweren dat de grote gezinnen vaker bij allochtonen voorkomen? Wel eens de gemiddelde gezinsgrootte in een villawijk en een achterstandswijk vergeleken? Dat zijn toch gewoon feiten?
saaaaar81 schreef op 26 mei 2012 @ 23:21:

[...]

:-d Ik drink een thee op je!
Ik weet niet of je proost zegt als je thee drinkt, maar proost :)

Back on topic dan maar weer.
jollie schreef op 26 mei 2012 @ 23:22:

@katricken, i.p.v. zo aangebrand te reageren, moet je eerst eens beter lezen. Ik geef helemaal geen oordeel over arbeidsimmigratie, maar schrijf alleen maar dat er daardoor geen noodzaak is om veel kindjes op de wereld te zetten. En is het nu ook al politiek incorrect om te beweren dat de grote gezinnen vaker bij allochtonen voorkomen? Wel eens de gemiddelde gezinsgrootte in een villawijk en een achterstandswijk vergeleken? Dat zijn toch gewoon feiten?

Ja, en ze jatten ook allemaal.

8-P
Dat slaat toch helemaal nergens op.
jollie schreef op 26 mei 2012 @ 23:26:

Dat slaat toch helemaal nergens op.
Fijn dat je dat zelf ook inziet.
Mijn punt is gewoon dat iedereen het recht heeft om een gezin te kunnen stichten en dat kinderbijslag voor maximaal 2 kinderen daarbij kan helpen. Als je er meer wilt, dan moet je ze zelf maar onderhouden. Een ander hoeft dan toch niet voor jouw "hobby" te betalen?
@ jollie: de grote gezinnen komen net zo vaak voor bij gereformeerde gezinnen in de bible belt. Het was misschien wat kort door de bocht van mij, maar ik hoor de laatste tijd iets te vaak dat alles de schuld is van allochtonen (en van MOE-landers die onze banen inpikken trouwens).
jollie schreef op 26 mei 2012 @ 23:29:

Mijn punt is gewoon dat iedereen het recht heeft om een gezin te kunnen stichten en dat kinderbijslag voor maximaal 2 kinderen daarbij kan helpen. Als je er meer wilt, dan moet je ze zelf maar onderhouden. Een ander hoeft dan toch niet voor jouw "hobby" te betalen?

Jij sleept zelf de buitenlanders in de bijstand erbij.

Nergens voor nodig.

En hoe kom je erbij dat je door kinderbijslag je gezin onderhoudt? Het is een steuntje in de rug, juist daarvoor is het ook bedoelt.
ketricken schreef op 26 mei 2012 @ 23:31:

@ jollie: de grote gezinnen komen net zo vaak voor bij gereformeerde gezinnen in de bible belt. Het was misschien wat kort door de bocht van mij, maar ik hoor de laatste tijd iets te vaak dat alles de schuld is van allochtonen (en van MOE-landers die onze banen inpikken trouwens).
Helemaal niet kort door de bocht, je hebt helemaal gelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven