Actueel
alle pijlers
Fitna The Movie - online
donderdag 27 maart 2008 om 19:06
zaterdag 29 maart 2008 om 13:13
Dank voor je steun. Maar het is nog lulliger, eigenlijk. In de passage die Willem wraakt stel ik slechts een vraag. Omdat 'False Flag'-operaties een realiteit zijn, is het in het geheel niet uitgesloten dat daar hier ook sprake van is. Laten we niet vergeten dat Fitna niet volledig van het internet is verdwenen, maar dat één provider die propaganda voor Wilders' xenofobe standpunten heeft verwijderd, waarbij we hen maar op hun woord moeten geloven dat er bedreigingen aan het adres van werknemers zijn binnengekomen, zonder dat we weten óf dat het geval is geweest (of misschien door angstige werknemers is gesuggereerd of overdreven), en áls het al heeft plaatsgevonden, wie dan de 'zender' is.
Zo er bedreigingen zijn binnengekomen, dan verwacht ik dat er door justitie in Engeland werk van wordt gemaakt, en hoop ik dat snel duidelijk wordt hoe deze persoon of personen worden aangepakt. Ik ben benieuwd.
zaterdag 29 maart 2008 om 13:35
Jaap, meestal ga ik voor de nuancering dus in deze houd ik dan ook de optie open dat het laatste zinnetje wat je postte iets is dat jij je afvraagt en dat niet als vaststaand feit afgedaan kan worden. De rest wat je postte waren feiten. Houdt aan de andere kant weer niet in dat deze vraag uiteindelijk niet betekent dat het wel degelijk een feit kan zijn. Met andere woorden, ook in die vraag kan een kern van waarheid zitten maar het kan ook gewoon iets zijn wat jij subjectief denkt. Een vraag met een twee kanten op werking.
De reden van het verwijderen van het Fitna filmpje op Liveleak moeten we afwachten. Ook dat kan twee kanten op werken. Het kan zijn dat ze inderdaad bedreigd zijn en uit voorzorgmaatregelen de film verwijderd hebben of ze hebben een andere voor ons niet duidelijke reden om de film te verwijderen.
De reden van het verwijderen van het Fitna filmpje op Liveleak moeten we afwachten. Ook dat kan twee kanten op werken. Het kan zijn dat ze inderdaad bedreigd zijn en uit voorzorgmaatregelen de film verwijderd hebben of ze hebben een andere voor ons niet duidelijke reden om de film te verwijderen.
Het is mij: shaHla (Iranian version)
zaterdag 29 maart 2008 om 13:55
Op zich, als er een bedreiging uit de Moslim-hoek is binnengekomen, dan heeft dit zonder meer een averechts effect gehad. De 'statement' van 'LiveLeak' is eerder een ondersteuning voor Wilders, die het dan ook meteen als zodanig uitbuitte, net als zijn propagandisten op de diverse fora. En ze hadden misschien een punt gehad als 'Fitna' daarmee in het geheel verdwenen zou zijn. Maar omdat het nog gewoon te zien is op diverse andere websites, heeft Wilders daardoor de 'best of both worlds'.
De vraag die daardoor bij mij opkomt is: Hebben we nu te maken met een domme Moslim? Of een slimme Wilders(-fan)?
zaterdag 29 maart 2008 om 14:41
Vraag... Is dat zo... een onjuiste tendentieuze verklarig? Hoe weet je dat dan? Weet je ook wat er WEL staat dan? Want als er niet staat wat W beweert dat er staat dan hebben we met regelrechte manipulatie te maken natuurlijk.
Speld twee en speld drie, daarvan begrijp ik sowieso niet wat je bedoelt.
zaterdag 29 maart 2008 om 15:10
zaterdag 29 maart 2008 om 15:13
Jaap, je laatste reactie begrijp ik niet helemaal. Ter voorbeeld: wat bedoel je met het averechtse effect in je eerste zin?
Ashton, punt twee lijkt me anders heel duidelijk. In de film van Wilders is een verkeerde foto gebruikt. Daar wordt in dit topic al diverse malen naar verwezen hoe dat in elkaar zit. Even teruglezen misschien?
Ook punt drie is sowieso door mij al eerder aangehaald. Het bloed op de gezichtjes van de kinderen. Die houden verband met een ritueel wat vooral in Iran gebruikelijk is. Moharram heet het. Verwijst naar een maand maar ook naar de slachting in Kaballa duizenden jaren geleden en waar de huidige bewoners zogenaamd nog om rouwen door elk jaar opnieuw die happening te herdenken. Het is dus niet iets wat met de Islam en uit diens naam een aanslag waardoor daarna kinderen met bloed op hun gezichtjes te filmen waren. Dat bloed was afkomstig van dat ritueel waarbij mensen zichzelf pijnigen met kettingen e.d. om het lijden van ene Hussein te herdenken. Duidelijker kan ik het niet zeggen. Google waarschijnlijk wel.
Ashton, punt twee lijkt me anders heel duidelijk. In de film van Wilders is een verkeerde foto gebruikt. Daar wordt in dit topic al diverse malen naar verwezen hoe dat in elkaar zit. Even teruglezen misschien?
Ook punt drie is sowieso door mij al eerder aangehaald. Het bloed op de gezichtjes van de kinderen. Die houden verband met een ritueel wat vooral in Iran gebruikelijk is. Moharram heet het. Verwijst naar een maand maar ook naar de slachting in Kaballa duizenden jaren geleden en waar de huidige bewoners zogenaamd nog om rouwen door elk jaar opnieuw die happening te herdenken. Het is dus niet iets wat met de Islam en uit diens naam een aanslag waardoor daarna kinderen met bloed op hun gezichtjes te filmen waren. Dat bloed was afkomstig van dat ritueel waarbij mensen zichzelf pijnigen met kettingen e.d. om het lijden van ene Hussein te herdenken. Duidelijker kan ik het niet zeggen. Google waarschijnlijk wel.
anoniem_32439 wijzigde dit bericht op 29-03-2008 15:15
Reden: leiden moest lijden zijn
Reden: leiden moest lijden zijn
% gewijzigd
Het is mij: shaHla (Iranian version)
zaterdag 29 maart 2008 om 15:20
Hear hear, Heejhallo! Ik wil trouwens nog even opmerken dat het me echt stoort dat iemand zoveel ophef veroorzaakt en dan zo'n knullig werk op het net slingert. Ongelooflijk echt. Uiteraard is het niet verstandig het auteursrecht te schenden door gebruik van de Deense cartoon. Vervolgens maakt een foto van de verkeerde moslim, waarbij ten onrechte wordt aangegeven dat het de moordenaar van Van Gogh betreft, de film in mijn ogen amateuristisch. Dan laat ik de andere zaken die ik amateuristisch vind er even buiten.
Vervolgens toont de film een krantenknipsel waar iets over het Boerkaverbod wordt gezegd, begeleid door beelden van een vrouw in chador. Niet echt een fout nee, ware het niet dat dit beeld wordt gebruikt om een punt te maken. Anders zou immers dat hele beeld overbodig zijn geweest, niet? Ik krijg door de andere slordigheden echter het gevoel dat de cameraman tevergeefs heeft gezocht naar een vrouw in Nederland met een echte, zo'n pastelkleurige, Afghaanse burqa en dan uiteindelijk genoegen heeft genomen met een vrouw in chador.
Dan iets wat mij gewoon stoort: die suggestieve tabellen. Eerst de cijfers van NL, dan de cijfers van Europa die zo'n beetje in elkaar overgaan, waardoor het net lijkt alsof er immens veel moslims in Europa wonen. Ook het feit of daar ja of te nee Nederlanders en Europeanen mee worden geteld wordt niet duidelijk gemaakt.
Door al dit slordige en suggestieve geknip en geplak heb ik inmiddels ook het idee dat een van de beelden van dode soldaten die door straten worden gesleept, er een is van de slag om Mogadishu, 1993. Als dat zo is, dan is dat een beeld van een moord in de naam van een Somalische warlord, niet in de naam van Allah. Dat ik me moet gaan afvragen of ik wel te zien krijg wat er gesuggereerd wordt, stoort mij. Het maakt de film voor mij nog minder treffend dan ie al was doordat het pure propaganda is.
Of kort samengevat: ik vind naast de inhoudelijke boodschap de film zelf ook ruk.
zaterdag 29 maart 2008 om 16:14
Shahla is al ingegaan op spelden 2 en 3. De tendentieuze vertaling ziet op de tekst die in beeld komt bij de beelden van 9/11. Aldus Dick Vlasblom, islamkenner, gisteren in de NRC:
"Zo gebruikt Wilders soera 8, vers 60 uit de Koran. Dat vers dateert van kort na de slag bij Badr in het jaar 624, toen Mohammed en zijn jonge gemeente een beslissende overwinning behaalden op hun Mekkaanse tegenstanders. De Nederlandse vertaling uit 1974 luidt: ‘En maakt voorbereiding tegen wie gij kunt aan weerstandskracht en uitrusting van paardenvolk, om daarmede te verschrikken Allah’s vijand en uw vijand en anderen buiten hen, welke gij niet kent, maar welke Allah kent.’ Wilders maakt van ‘verschrikken’ ‘terroriseren’."
En dan is er nog een speld: er schijnt een beeld in te zitten van het neerhalen van een kruis van een kerk, daarmee suggererend dat het door moslims gebeurt (ik heb de film niet helemaal gezien, vandaar "schijnt"). Is niet zo, gebeurt door Kosovaren in de oorlog tegen de Serviërs. Deel van de Kosovaren is weliswaar islamitisch, maar niet allemaal, en dit is meer geïnspireerd door racistische motieven (jegens de Serviërs) dan door religieuze. Aldus de NRC van vandaag.
zaterdag 29 maart 2008 om 16:58
Slecht het journaa gezien met fragmenten uit de film. Naar mijn idee een ontzettend eenzijdig en niet realistisch beeld van moslims en de islam.
Zo'n film had je ook kunnen maken met een heel positief beeld als je net zo eenzijdig alleen maar beelden laat zien van vredeliefende uitspraken en goede daden die er vanuit het moslim geloof zijn geuit en gedaan.
Bovendien niet echt iets nieuws.
Mijn beeld is er niet door veranderd. Ja ik weet dat er een klein deel extremisten is en ja ik weet dat er passage in de koran staan die op verschillende manier vertaald kunnen worden en die veel misbruiken om geweld te plegen. Maar om die passage's zonder het vervolg te citeren wat er ook in de koran staat (het maar dat er achter komt) is misleidend. Is gekleurd.
Ik had er niet anders verwacht van Wilders maar ben blij dat er blijkbaar meer Nederlanders zijn die toch verder kijken dan het beeld dat Wilders heeft.
Zo'n film had je ook kunnen maken met een heel positief beeld als je net zo eenzijdig alleen maar beelden laat zien van vredeliefende uitspraken en goede daden die er vanuit het moslim geloof zijn geuit en gedaan.
Bovendien niet echt iets nieuws.
Mijn beeld is er niet door veranderd. Ja ik weet dat er een klein deel extremisten is en ja ik weet dat er passage in de koran staan die op verschillende manier vertaald kunnen worden en die veel misbruiken om geweld te plegen. Maar om die passage's zonder het vervolg te citeren wat er ook in de koran staat (het maar dat er achter komt) is misleidend. Is gekleurd.
Ik had er niet anders verwacht van Wilders maar ben blij dat er blijkbaar meer Nederlanders zijn die toch verder kijken dan het beeld dat Wilders heeft.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
zaterdag 29 maart 2008 om 17:37
Daar ben ik het niet mee eens nijn dat je de term "dom" niet mag gebruiken in deze discussies.
Ook al worden mensen gedreven door emotie,ik vind het toch echt dom als je je eigen emotie niet toets aan meerdere opvattingen,informatie e.d.
Ik vind het dom als mensen een" waarheid" aannemen die een emotie van een ander als basis heeft.
Ik vind het dom als je de mens niet meer kan zien,maar alleen maar zijn religie,afkomst,huidskleur,geaardheid en wat je nog meer kan bedenken.
Wat jij interessant vind aan mijn opmerking dat ik niet denk binnen kaders en grenzen,en daar aan toevoeg dat ik dat denk niet te doen.
Kan ik wel anders formuleren.
Ik wil niet binnen kaders en grenzen denken.En nee,ik ben niet overtuigd dat ik dat nooit doe,ik ben ook maar een mens. Net zo goed te beinvloeden door input van buitenaf. Maar ik ben er wel allert op.Ik probeer altijd te toetsen waar mijn mening of gevoel vandaan komt.
Ik zeg nergens dat het niet goed is om binnen kaders en grenzen te denken. Als een persoon dat duidelijker vindt en veiliger is het wellicht een prettige vorm om je in te bewegen.
Als het tunnelvisie veroorzaakt vind ik het wel wat enger worden.
Ik voel mij er niet prettig bij.
Zo, ik hoop dat ik je een beetje antwoord heb gegeven.
zaterdag 29 maart 2008 om 17:46
a 29 mrt 2008, 12:40 | 207 reacties
Minister vraagt Jami af te zien van islamfilm
DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) heeft Eshan Jami opgeroepen geen aanstootgevende film tegen de islam te maken. Het eerste fragment dat Jami inmiddels heeft voorvertoond geeft een beeld van een tekenfilm over de islam waarop de minister niet zit te wachten.
Doe alsjeblieft niet mee aan die valse beeldvorming die een wig drijft in onze samenleving”, zei Hirsch Ballin zaterdag in het radioprogramma Tros Kamerbreed.
De minister hoopt dat Jami luistert naar de oproep die het kabinet deze week heeft gedaan rondom het verschijnen van Wilders' film Fitna. „Ik denk dat hij dan over een heel andere film moet gaan nadenken dan die waarvan we de eerste aanstootgevende beelden hebben gezien.”
Jami wil zijn anti-islamtekenfilm 20 april uitbrengen. Deze week liet hij op televisie al een fragment uit The Life of Mohammed zien. Daarop staat de profeet Mohammed in gezelschap van zijn 9-jarige vrouw Aisa. De profeet heeft een erectie en is onderweg naar een moskee om zijn vrouw te ontmaagden.
In een reactie stelt Jami na te denken over het verzoek van Hirsch Ballin.
Minister vraagt Jami af te zien van islamfilm
DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) heeft Eshan Jami opgeroepen geen aanstootgevende film tegen de islam te maken. Het eerste fragment dat Jami inmiddels heeft voorvertoond geeft een beeld van een tekenfilm over de islam waarop de minister niet zit te wachten.
Doe alsjeblieft niet mee aan die valse beeldvorming die een wig drijft in onze samenleving”, zei Hirsch Ballin zaterdag in het radioprogramma Tros Kamerbreed.
De minister hoopt dat Jami luistert naar de oproep die het kabinet deze week heeft gedaan rondom het verschijnen van Wilders' film Fitna. „Ik denk dat hij dan over een heel andere film moet gaan nadenken dan die waarvan we de eerste aanstootgevende beelden hebben gezien.”
Jami wil zijn anti-islamtekenfilm 20 april uitbrengen. Deze week liet hij op televisie al een fragment uit The Life of Mohammed zien. Daarop staat de profeet Mohammed in gezelschap van zijn 9-jarige vrouw Aisa. De profeet heeft een erectie en is onderweg naar een moskee om zijn vrouw te ontmaagden.
In een reactie stelt Jami na te denken over het verzoek van Hirsch Ballin.
zaterdag 29 maart 2008 om 19:13
Bij de moord op Theo van Gogh, won de anti-Moslim beweging alleen maar aan kracht door die moord. Het bedreigen van die provider die 'Fitna' als eerste bracht is dan ook niet 'handig' als je toegewijd bent aan het verspreiden van de Islam, maar wel 'handig' als je uit bent op een confrontatie. Inmiddels is iedereen met meer dan twee hersencellen het er wel over eens dat 'Fitna' bedoeld is als een provocatie. En in dat verband is het ook interessant om kennis te nemen van de blijdschap bij kringen rond Al Qaida, die in 'Fitna' propaganda zien voor hun strijd. De vraag die al geruime tijd boven de materie zweeft, is in hoeverre de extremisten van beide zijden elkaar de bal toespelen, om de mensen die gewoon verder willen gaan met hun leven en het uitbouwen van hun geluk, het leven zuur te maken. Wat niet goed begrepen wordt in onze samenleving, is dat dictators elkaar niet zelden heel goed begrijpen, en op cynische wijze de buit verdelen.
zaterdag 29 maart 2008 om 23:50
Dikke lul drie bier. Wilders maakte de film zeker in de hoop dat geen hond het er over zou hebben en niemand hem zou bekijken. Wanneer een man die op zijn manier kritiek heeft op islam/moslins een fim gaat maken over moslims, nee dan is het heel erg gek dat mensen het er over gaan hebben. Dat geloof je toch zeker zelf niet?
Het kabinet kan het in de ogen van wilders fans toch niet goed doen. Immers de film negeren zou de kritiek opleveren dat ze de kop in het zand steken en er wel ophef over maken is dus ook niet goed.
zaterdag 29 maart 2008 om 23:55
zondag 30 maart 2008 om 04:51
Wilders voelde wel heel erg veel nattigheid toen bleek dat zijn aankondiging serieus werd genomen. Godverdefuck, dat bedoelde hij ook alweer niet, beetje gekut enzo, maar een echte film, nee, dat had Wildertje niet in gedachten. Moet je als dombo verdomme in een dag een film in elkaar zetten....ga der maar aan staan!! Zo gezegd, zo gedaan. Een dombofilm die je met gemak in een uur in elkaar zet, wat een primeur...hahaha!! Deze mafketel, Wilders dus, wordt nu dus ook door moslims uitgelachen. Die dachten eerst nog, die Wilders, daar moet ik voor oppassen....hahaha!! Nou ja, eind goed...al goed. Wat een belachelijk knipsel zeg, en die foto blunder van Mohammed B. Zouden er behalve Wilders nog mensen zijn die hun naam aan dit filmpje durven te verbinden...hahahaha!