Geld & Recht alle pijlers

wat doen wij fout qua uitgaven?

29-05-2012 09:09 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allem,aal,

na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:

Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.

Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)

onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:

ink

+-3100

uitg

hypotheek+spaar 1250

verz huis 50

zorgverz 210

auto (verz/bel/benz) 120

internet/gsm 100

gwl 200

boodschappen 400

over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120

totaal ong 2500

dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)

Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.

Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?

gr
Je woont gezien je inkomen in een veel te duur huis omdat dit veel meer san een derde van je kosten is. Als een van jullie zonder werk raakt hang je meteen. Stom. En daar zit het in.
yasuko schreef op 29 mei 2012 @ 09:19:

Hypotheek en spaar 1250.

Hoeveel is de hypoth en hoeveel spaar?

netto hypotheek 1000

200 teruggaaf die in de spaar hypotheek gedeelte gestop word van 200
soulvain schreef op 29 mei 2012 @ 09:21:

hallo

bedankt voor de snelle reacties. nee de 600 is niet alleen voor kleding. maar voor alles buiten de vaste posten en incidentiele posten.

dus die 600 is echt vrij en over?Mens, dat is toc luxe?

de kinderbijslag zet ik op de spaarrekening van de kids voor hun studie later.

meer oppaskinderen ben ik naar opzoek en idd wil ik straks werken. het geld vliegt er zo doorheen. misschien moet ik echt alles opschrijven!
ja alles opschrijven, echt alles. Ook dat ijsje dat je voor de kinderen haalt (is toch weer 3 x 1,50= 4,50) en dat leuke shirtje in de aanbieding voor 'maar' 10 euro. Het meeste geld gaat nl in die kleine dingetjes zitten
Heel gedetailleerd een overzicht maken van waar de afgelopen 3 maanden jullie geld naar toe is gegaan. Dus alle posten van je bankafschrift naar excell, en gaan groeperen.

Die 1000 eruro voor extra's aan kleding, auto onderhoud en boodschappen is best riant. Maar daar red je het dus niet mee, probeer dus vooral daar op te focussen.

En heb je je hypotheekrenteaftrek al bij je inkomsten opgeteld, of laat je dat eens per jaar uitkeren?

En je moet inderdaad meer gaan werken dat beter betaald als je hier niet verder in kunt schrappen.
Ik snap het niet, 200 teruggaaf over 1.250? Dat kan toch niet? Als je 476 euro aan hypotheekrente betaalt, heb je al een aftrek van 200 euro. En die 200 los je extra af, bovenop een vaste inleg?
Waar haal je boodschappen? Misschien kun je daar op bezuinigen? Bewaar eens een tijdje alle bonnetjes (ook van dat ene kleine dingetje van de action) en kijk eens wat je dat allemaal kost in totaal. Heb ik ook gedaan en het viel mij op dat ik daarop flink kon bezuinigen
Oh, bij die 3100 euro zit la je hypotheekrente-teruggave. Jullie hypotheek is heel duidelijk gebaseerd op een veeeel hoger inkomen dan wat er nu binnenkomt.

Je zult meer moeten gaan werken om het wat royaler te krijgen. Da's de enige oplossing. Of je huis te koop zetten en goedkoper gaan wonen. Maar dat lijkt me momenteel geen handige move. Dus dat wordt werken, to. Echt werken buiten de deur, dat meer zoden aan de dijk zet dan die paar oppaskindjes.
De kinderbijslag op zij leggen voor de studie is een nobel streven. Je kan bv beginnen met de helft van het bedrag opzij leggen voor de studie. Ze zijn nog jong.
ik ga de bankafschriften maar een uitpluizen.................

we nemen als voorlopige teruggaaf niet alles alleen het gedeelte voor de spaar de rest 1 x per jaar.............
"Van je 400¤ aan boodschappen zou ik ook koopzegels kopen, zo spaar je 10% van je boodschappengeld!"

Wat zijn koopzegels?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
yoshe schreef op 29 mei 2012 @ 09:24:

210,- aan zorgverzekering voor 5 personen?

Overigens vind ik 600,- over houden, na aftrek van alle boodschappen etc best een hoop geld. Ik zou eens kritisch kijken waar die 600,- aan op gaat.

Zuinigere en betere auto aan rijden?

210 voor zorgverzekering is toch niet zo raar? De kinderen zijn nog gratis. Dan is het 105 euro per volwassene. Wij zijn duurder verzekerd.

De hypotheek vind ik ook aan de hoge kant. Maar das lastig op bezuinigen.

600 euro vind ik ook vrij ruim om naast alle vaste lasten en boodschappen over te houden. Daar moet toch zeker 100 euro per maand van te sparen zijn.

Zoals gezegd is, eens inzichtelijk maken waar het allemaal aan op gaat.
De kosten voor internet en gsm zouden misschien wel naar beneden kunnen.Je wilt niet weten hoeveel doelloze onnodige telefoontjes of smsjes er per dag wel niet verstuurd worden of gepleegd worden. Neem anders facebook voor de flauwekul dingen. Heb ik ook en dat scheelt me maandelijks zowat 20 euro bel tegoed.
Inderdaad echt alles opschrijven dat helpt echt.

Er zijn ook sites die je meehelpen en ook de ing,rabo en abn amro hebben zo'n geldinzicht software die je tijdelijk kan inzien.

Ik ben erachter gekomen dat ik af en toe toch teveel naar de supermarkt ga en daar wat drinken koop. Ook flesje water. Is altijd goedkoper dan een terasje maar goed.Kan ik op bezuinigen.

Ook op telefoon en internet kun je bezuinigen. Scheelt een paar tientjes in de maand maar reken maar na. Na ongeveer 10 maanden. Dat kan best veel geld opleveren.

Probeer ook je vakantiegeld mee te rekenen en belastingteruggave en hypotheek aftrek bij je inkomen te rekenen.
cherryoncream schreef op 29 mei 2012 @ 09:39:

De kosten voor internet en gsm zouden misschien wel naar beneden kunnen.Je wilt niet weten hoeveel doelloze onnodige telefoontjes of smsjes er per dag wel niet verstuurd worden of gepleegd worden. Neem anders facebook voor de flauwekul dingen. Heb ik ook en dat scheelt me maandelijks zowat 20 euro bel tegoed.
Dit idd, ik ben in totaal 40 euro kwijt aan internet (20e) en telefoon (20 euro btg per maand).
Volgens mij wil je gewoon veel te veel als je het met 600,- per maand over niet red.

Wij (2 volwassenen, 2 kinderen van 7 en 4 jaar) hebben na de vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, energie, water, internet/telefoon, gsm's) nog 650,- over. Dat hebben we als volgt gebutgetteerd:

100,- sparen voor onvoorziene kosten

50,- sparen voor de leuk

350,- boodschappen

50,- kleding/schoenen

100,- overig, dagje weg, cadeautjes, kleine dingetjes enz.

Alles voor de kinderen gaat van de kinderbijslag. In de praktijk betekent dat dat ik daar ongeveer 115,- per maand van gebruik:

15,- basketbal dochter

45,- zwemles zoon

45,- kleding schoenen

10,- oveigen (deze maand bijvoorbeeld de avondvierdaagse).

Zo blijft er van de kinderbijslag zo'n 200,- per jaar over voor schoolgeld en de kinderfeestjes.

Alles wat er overblijft van belastingteruggave (gebruiken we voor grote aankopen als een nieuw tuinstel enz) en vakantiegeld (gebruiken we voor de vakanie van het jaar erna) enz wordt gespaard. Einde van het jaar proberen we minimaal 1500,- gespaard te hebben. Wat we meer gespaard hebben verdelen we over de spaarrekeningen van de kinderen.
mali30 schreef:

"Van je 400¤ aan boodschappen zou ik ook koopzegels kopen, zo spaar je 10% van je boodschappengeld!"

Wat zijn koopzegels?
koopzegels kan je kopen bij o.a. Jumbo en Ah. Voor elke euro die je uitgeeft mag je een zegel van 10cent kopen. Deze plak je in een boekje. Als 't boekje vol is lever je het in en krijg je gemiddeld per 25¤, 1¤ extra. Je krijgt meer terug dan je hebt ingelegd. Nou spaar ik ze niet voor die ene euro, maar omdat 't zo lekker weg spaart! Zo spaar ik een paar boekjes, en dan lever ik ze tegelijk in!
Besparen op de kleine dingetjes, zoals al eerder gezegd. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, heb je best veel.

Daarnaast zou ik gewoon een vast bedrag per maand over laten schrijven naar je spaarrekening. Dan heb je dus nog minder te besteden, maar bij mij lukt het vaak wel om me dan 'in te houden' met de kleine uitgaven.

Doe dat dan gewoon automatisch per maand als je loon net binnen is. Dat werkt voor mij het best!

Succes!
Kijk niet alleen naar je uitgaven, maar ook hoe je producten gebruikt. Hoeveel shampoo, hoeveel wasmiddel, hoeveel tandpasta e.d.. Dit kan vaak echt veel minder. Je hoeft niet je hele tandenborstel te voorzien van tandpaste, met een drupje ter grote van een erwt heb je ook voldoende. Net als met wasmiddelen, met de helft van de voorgeschreven hoeveelheid wordt je was ook prima schoon.

Kijk eens naar je drinken. Hier gaat vaak veel geld in om. Wij zijn, om andere redenen, helmaal overgeschakeld op kraanwater. Dit scheelt echt veel geld. En voor een smaakje doe je er een klein scheutje limonade in. Veel goedkoper dan al die sapjes e.d..

Zoals door velen al gezegd, houdt een kasboek bij en schrijf echt elke uitgave op. Wees kritisch naar jezelf. Doe geen impuls aankopen, vaak zijn deze eigenlijk zonde van het geld.
soulvain schreef op 29 mei 2012 @ 09:37:

ik ga de bankafschriften maar een uitpluizen.................

we nemen als voorlopige teruggaaf niet alles alleen het gedeelte voor de spaar de rest 1 x per jaar.............
Maar dan spaar je toch?
Sunemom schreef op 29 mei 2012 @ 09:51:

Volgens mij wil je gewoon veel te veel als je het met 600,- per maand over niet red.

Wij (2 volwassenen, 2 kinderen van 7 en 4 jaar) hebben na de vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, energie, water, internet/telefoon, gsm's) nog 650,- over. Dat hebben we als volgt gebutgetteerd:

100,- sparen voor onvoorziene kosten

50,- sparen voor de leuk

350,- boodschappen

50,- kleding/schoenen

100,- overig, dagje weg, cadeautjes, kleine dingetjes enz.

Alles voor de kinderen gaat van de kinderbijslag. In de praktijk betekent dat dat ik daar ongeveer 115,- per maand van gebruik:

15,- basketbal dochter

45,- zwemles zoon

45,- kleding schoenen

10,- oveigen (deze maand bijvoorbeeld de avondvierdaagse).

Zo blijft er van de kinderbijslag zo'n 200,- per jaar over voor schoolgeld en de kinderfeestjes.

Alles wat er overblijft van belastingteruggave (gebruiken we voor grote aankopen als een nieuw tuinstel enz) en vakantiegeld (gebruiken we voor de vakanie van het jaar erna) enz wordt gespaard. Einde van het jaar proberen we minimaal 1500,- gespaard te hebben. Wat we meer gespaard hebben verdelen we over de spaarrekeningen van de kinderen.

Zo, jij hebt het goed voor elkaar! Zo weet je precies wat en in en uit gaat.

Heb je dit ook allemaal in een Excel-bestand of zo? Anders weet je vast niet meer precies hoeveel je waar aan uitgegeven hebt...

Ik wil het ook zo! :)
1250,- euro alleen om te wonen vind ik erg veel. Nu gaat het grootste deel op aan de hypotheek. Als je goedkoper gaat wonen bv 600,- per maand heb veel meer ruimte om lekker en onbezorgd te leven. Ook de vaste lasten zoals gwl en de verzekeringen gaan dan omlaag. En meer werken ik heb ook kinderen maar van jongs af aan heb ik altijd 4 dagen gewerkt.
beelicious schreef op 29 mei 2012 @ 09:54:

[...]

koopzegels kan je kopen bij o.a. Jumbo en Ah. Voor elke euro die je uitgeeft mag je een zegel van 10cent kopen. Deze plak je in een boekje. Als 't boekje vol is lever je het in en krijg je gemiddeld per 25¤, 1¤ extra. Je krijgt meer terug dan je hebt ingelegd. Nou spaar ik ze niet voor die ene euro, maar omdat 't zo lekker weg spaart! Zo spaar ik een paar boekjes, en dan lever ik ze tegelijk in!
Doe ik inderdaad ook. Niet voor die euro, maar omdat je ongemerkt spaart. Ik heb zo'n 8-9 boekjes per jaar, waarvan ik kortingspassen van onze stad en museumjaarkaarten koop. Op die manier kunnen we 'van de zegels' het hele jaar door goedkope dagjes it.
theepoes schreef op 29 mei 2012 @ 09:58:

[...]

Zo, jij hebt het goed voor elkaar! Zo weet je precies wat en in en uit gaat.

Heb je dit ook allemaal in een Excel-bestand of zo? Anders weet je vast niet meer precies hoeveel je waar aan uitgegeven hebt...

Ik wil het ook zo! :)
Ik ben heel ouderwets, ik schrijf het nog op in een kasboek. Budget bovenaan en dan alle uitgaven eronder. Wat ik (per budget) eind van de maand over heb tel ik op en dat gaat naar de spaarrekening. Ook als het maar een tientje is totaal, in de loop van een jaar tikt dat toch lekker aan.
Sunemom schreef op 29 mei 2012 @ 10:03:

[...]

Ik ben heel ouderwets, ik schrijf het nog op in een kasboek. Budget bovenaan en dan alle uitgaven eronder. Wat ik (per budget) eind van de maand over heb tel ik op en dat gaat naar de spaarrekening. Ook als het maar een tientje is totaal, in de loop van een jaar tikt dat toch lekker aan.

Ik heb het een tijdje via Excel bij gehouden, maar eigenlijk deed ik daar vrij weinig mee. Behalve constateren dat het wel prima ging, of dat we iets meer uitgaven dan de maand ervoor... Maar als je overal budgetten voor maakt, heb je natuurlijk veel meer overzicht.

Misschien vanmiddag maar even een kasboek kopen en alles weer bijhouden! :) (al ziet het inkomsten-uitgaven-plaatje er hier momenteel wel prima uit, toch leuk om het weer bij te houden...)
Geen vetpot? Als dit geen vetpot is, hoe zit het dan met het minimum en modaal, want dit zit er ver boven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven