Geld & Recht alle pijlers

wat doen wij fout qua uitgaven?

29-05-2012 09:09 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allem,aal,

na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:

Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.

Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)

onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:

ink

+-3100

uitg

hypotheek+spaar 1250

verz huis 50

zorgverz 210

auto (verz/bel/benz) 120

internet/gsm 100

gwl 200

boodschappen 400

over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120

totaal ong 2500

dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)

Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.

Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?

gr
soulvain schreef op 29 mei 2012 @ 14:14:

[...]

hou mijn hart vast met de nieuwe reiskosten regeling in 2013 we hebben nu een lease auto alleen zakelijk gebruik die extra kosten kunnen we er niet bij hebben. en onze eigen auto weg doen of een zuiniger exemplaar valt neit mee. het is al een oud gebakje en veel familie en vrienden wonen verder weg (moeilijk met duur oV en neit te fietsen)

Sja, maar als de auto toch belast gaat worden, kun je hem dus net zo goed privé rijden en dus de andere weg doen.

Anyway, toch snap ik niet zo goed, zoals je al zegt, dat je niet kunt uitkomen met 600 euro volledig vrij te besteden. Zelfs niet dat dat ook maar enigzins lastig zou kunnen zijn. Aangezien zelfs je boodschappen bij jou al bij vaste lasten vallen is dit bedrag volledig vrij per maand? Dat is 150 euro per week vrij te besteden. Ik zou vooral dus eens opschrijven waar dat nu daadwerkelijk naar toe gaat, want nu lijk je gewoon elke maand 600 euro 'kwijt' te zijn?

Aan de andere kant denk ik ook dat je je vaste lasten te laag hebt ingeschaald op jaarbasis. Ik ben elke maand al 108 euro kwijt voor alle verzekeringen (reisverz, inboedel, aanspr, rechtsbijstand, geen zorg), gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting en eigen bijdrage zorg. Dat is dan voor één persoon, eenpersoonhuishouden, dus zal voor jullie nog iets hoger liggen wrs. En die zie ik helemaal niet terug? En dan nog VvE kosten, maar wrs zitten die bij jou in 'onderhoud huis', omdat je dat zelf moet doen.

Ik zou dus niet 10 euro proberen te besparen op de boodschappen als je elke maand 600 vrij te besteden uitgeeft. Ik zou ze daar in zoeken.

Edit: ook je internet/televisie/gsm vind ik wel vrij normaal itt anderen hier. Ik neem aan dat het dan om 2 mobiele abonnementen gaat en Internet en TV. Natuurlijk kun je daar ook vast een tientje besparen, maar ook dat is dus tientjes werk, terwijl je van 600 euro niet weet waar het blijft (dat lees ik dan zo iig).
xJanna schreef op 29 mei 2012 @ 14:21:

[...]

Dat denk ik wel. Kijk maar eens op het vrekkentopic. Er zijn echt heel veel geld terug acties en ook steeds iets kopen wanneer het in de reclame is maakt echt veel verschil. Bijv. alleen deo, douchegel, wasmiddel, tandpasta enzo kopen wanneer het in de reclame is. En de groenten kiezen die in de reclame zijn. En vlees ook, dat kan je ev. invriezen.
ik heb nu 100 euro voor 5personen! dat is erg laag zeker met luiers.en ik wil wel gezond eten fruit/groenten zijn ondanks diepvries/seizoen niet goedkoop!. op de site van het nibud bij de personlijke budget berekenaar is boodsch/wasmiddel/pers verzorging bij elkaar 560 per maand als basis behoefte voor een gezinssamenstelling als wij. ik denk dat wij dat met 400 netjes doen.(natuurlijk zou ik meer willen doen) vooral onze vaste lasten zijn het probleem en de losse dingen die ik nu aan het uitzoekenm ben
Ja, maar zodra je bijvoorbeeld wasmiddel koopt, maar dat hele bedrag door een geld terug actie weer terug krijgt, ben je toch goedkoper (namelijk gratis wasmiddel!) uit?
Ik denk ook dat andere dingen meer een probleem zijn, maar alle beetje helpen, toch? :) En bijv. luiers zijn best vaak in de aanbieding en op het vrekkentopic of op het topic baby vrekking worden die aanbiedingen vaak genoemd.
natuurlijk probeer ik het ind egaten te houden x Janna!
Wat Zazu zegt wou ik ook net gaan zeggen. Als je toch voor de lease auto moet betalen, kun je toch besparen op je eigen auto, door deze weg te doen?

Verder heeft iedereen het hier al gezegd: je moet je uitgaven een tijd veel en veel beter bijhouden. Ik mis in het rijtje bijvoorbeeld je Woz en andere gemeentelijke belastingen. Dat is dan ineens een aanslag die op die 600 euro drukt vermoed ik zo.

Je man krijgt nog vakantiegeld (zit niet bij je maandbedrag in vermoed ik) maar misschien ook wel een 13e maand of bonus? Die zou ook gespaard kunnen worden.

Ik weet niet of 400 euro voor boodschappen veel of weinig is, ook dat is iets wat je alleen zelf kunt beoordelen. Maar ik vind 600 euro 'over' dat iedere maand op gaat zonder dat je weet waaraan, wél erg veel. Vooral omdat je dus niet weet waar het naar toe gaat.
soulvain schreef op 29 mei 2012 @ 14:29:

[...]

ik heb nu 100 euro voor 5personen! dat is erg laag zeker met luiers.en ik wil wel gezond eten fruit/groenten zijn ondanks diepvries/seizoen niet goedkoop!. op de site van het nibud bij de personlijke budget berekenaar is boodsch/wasmiddel/pers verzorging bij elkaar 560 per maand als basis behoefte voor een gezinssamenstelling als wij. ik denk dat wij dat met 400 netjes doen.(natuurlijk zou ik meer willen doen) vooral onze vaste lasten zijn het probleem en de losse dingen die ik nu aan het uitzoekenm ben

Het ligt vooral aan hoe je je boodschappen indeeld denk ik.

Ik had afgelopen weekend bijvoorbeeld een hele grote bak champignons voor 1,39, twee kilo prei voor 1,89, een paprika 0,75, verschillende verse kruiden 1,65 en een zak boeren soepgroenten 1,29. Uien, knoflook en pijnboompitjes had ik nog liggen.

Daar heb ik zaterdag een pizza van gemaakt met zelfgemaakte groene pesto, champignons, prei, grove stukken rode ui en kaas en los reepjes paprika erbij, omdat zoon die niet mag. Zondag heb ik er champignon-preisoep en groetensoep van gemaakt. Daarbij had ik de laatste restjes van de groenten door elkaar gemixt, stokbroodje met kruidenboter (zelfgemaakte) besmeerd, groenten erover en met een klein beetje kaas in de oven. Gisteren hebben we de pesto opgemaakt in een pasta met tonijn en pijnboompitjes en daarnaast een groene salade. En vanavond eten we de rest van de twee soepen met een tosti, aangezien iedereen dan op verschilende tijden sport en dus ook eet.

Zo hebben we 4 dagen heerlijk en vers gegeten en maar 7,- aan groenten uitgegeven. Ik gebruik ongeveer 90,- euro per week voor een gezin met twee kinderen (wel uit de luiers), maar daar zit dan af en toe een tijdschrift of eens een extra ijsje enz gewoon bij in. Heel strikt aan de boodschappen kom ik meestal tussen de 75,- en 80,- per week.
beelicious schreef op 29 mei 2012 @ 09:24:

Hoeveel zorgtoeslag krijg je? En hoeveel krijg je terug van de belastingdienst?

600¤ is best veel hoor om over te houden. Ik zou een tweede rekening openen. Een voor de vaste lasten een voor de extra's.

Dan zou ik automatisch instellen dat er 100¤ naar de spaarrekening gaat en 500¤ om te besteden. Echter zou ik niet meer pinnen. Maar 100¤ per week opnemen, kom je tekort heb je je 'reserve 100' nog op de bank staan :) wat daar van overblijft naar de spaarrekening.

Van je 400¤ aan boodschappen zou ik ook koopzegels kopen, zo spaar je 10% van je boodschappengeld!

Ik weet niet hoeveel weken er bij jou in de maand zitten, maar bij mij zijn dat er meer dan 4. Als je elke week 100 boodschappengeld pint, ben je op maandbasis 433,33 euro kwijt.

@TO: ik zou als ik jou was eens precies uitrekenen hoeveel je kwijt bent aan alles. Dus jaarlijkse kosten, maandelijkse kosten, alles op een rij. Dan kun je de jaarlijkse en incidentele kosten delen door twaalf om op een maandbedrag uit te komen. De jaarbedragen ga je dan maandelijks sparen (zo krijg je er nog rente over ook!), zodat je precies weet wanneer je hoge kosten kunt verwachten en zodat je die dan alleen maar van de spaarrekening hoeft over te schrijven.

Dat lijstje met kosten moet veel uitgebreider dan wat je nu opschrijft. Zoals meerdere mensen opmerken, is 600 euro per maand veel geld waarvan je niet precies weet waar het aan op gaat. Houd dat eens ouderwets een paar maanden bij. En schrijf eens echt álles op. Dus ook: schoolgeld, bijdrage schoolreisje, kapper (hoe vaak gaan jullie en wat kost het per keer? maak er een jaarbedrag van en deel het door 12 om een maandbedrag te krijgen), kosten van je betaalrekening, wa-verzekering, onderhoud huis, onderhoud tuin, etc. Specificeer ook de losse eindjes eens. Kinderfeestje? Reserveer maandelijks een bedrag voor de verjaardagen van de gezinsleden en voor zoiets als Sinterklaas. Je weet dat het elk jaar komt, dus daar kun je per maand een klein bedrag voor sparen. Reserveer een bedrag voor kadootjes voor anderen. Wat over is in de goedkopere maanden, spaar je op voor de duurdere maanden.

Vaste lasten kunnen van een aparte rekening. Stort daar elke maand het complete bedrag aan vaste lasten naartoe (dus ook de jaarlijkse lasten) en laat het automatisch afschrijven. Naar die rekening hoef je dan in principe niet meer om te kijken. De overige kosten kunnen van een rekening waar je wel een pinpas van hebt. Pin alleen wat binnen je budget valt. Alles wat over is, gaat naar de spaarrekening. Zet jezelf gewoon op rantsoen, vraag jezelf bij alles af of je het echt nodig hebt en houd je uitgaven bij in een kasboek of in excel.

Pin elke week boodschappengeld, maak een weekmenu aan de hand van de aanbiedingen, koop non-food alleen als het in de aanbieding is en stop het geld dat je aan het eind van de week over hebt uit je huishoudportemonnee in de spaarpot. Zo kun je op jaarbasis een leuk bedrag bij elkaar sparen.
Je kunt om te beginnen ook je betalingsoverzicht van internetbankieren exporteren en importeren in excel. Zo kun je over het afgelopen jaar al uitzoeken wat nou precies je vaste lasten zijn (ook de jaarlijkse) en hoeveel geld er per maand naar "de rest" gaat.
Mits je dan dus al je kleine uitgave ook via de pin betaald. Als je elke week 200,- contant opneemt, dan ga je die kleine bedragen nooit terug vinden in je bankoverzicht.
Waarom ben je zoals je schrijft veel geld kwijt aan luiers als je jongste al drie is? Heeft dat een reden?

En wanneer je (te) duur wilt wonen én al je kinderbijslag wilt oppotten dat niet enkel bedoeld is als spaargeld, vind ik dat je in een luxe positie zit. Kiezen of delen, het lijkt me prima te doen van 3200 euro.
Sunemom schreef op 29 mei 2012 @ 13:21:

[...]

Hier ook een kind met veel ernstige allergien en dat is bij ons eigenlijk juist een besparing geweest. Zoveel dingen die we ooit standaard in huis hadden kopen we nooit meer, omdat zoon het toch allemaal niet mag. Ik maak tegenwoordig heel veel dingen zelf. Het scheelt veel geld, is lekkerder en gezonder en het scheelt zoveel in risico als je een ernstig allergisch kind hebt.

Ik heb een tijd terug dit boek gekocht. Dat is inmiddels echt mijn bijbeltje. Er staat zoveel in wat zoon wel mag eten en het zijn stuk voor stuk heerlijke recepten.

Om e.e.a wat minder duur te maken ga ik trouwens ook elke week naar een echte groentenboer; goedkoper, lekkerder en goed advies als ik weer eens watnieuws wil proberen.
Wat een fijne tip! Even een vraag, worden er veel "vervangers" gebruikt in het boek? Ik lees bij koemelkvrije recepten vaak soja als vervanger, maar daar kan mijn dochter juist ook niet tegen. Dus ik zoek eigenlijk recepten die niet steeds de "nepversies" van producten bevatten.
reglisse schreef op 29 mei 2012 @ 21:01:

[...]

Wat een fijne tip! Even een vraag, worden er veel "vervangers" gebruikt in het boek? Ik lees bij koemelkvrije recepten vaak soja als vervanger, maar daar kan mijn dochter juist ook niet tegen. Dus ik zoek eigenlijk recepten die niet steeds de "nepversies" van producten bevatten.

Nee er worden heel weinig vervangers gebruikt. Het is vooral op een andere manier naar voedsel kijken. Veel allerierecepten mag mijn zoon alsnog niet, omdat er vervangers worden gebruikt of kruiden die hij niet mag enz. Dit is echt behoorlijk allergeenvrij, het enige wat wel regelmatig gebruikt wordt is (tarwe)patentbloem (maar volgens mij kun je dat indien nodig vervangen door een andere soort.

De recepten zijn vrij van de meest voorkomende allergenen:

-koemelkeiwit

-lactose

-soja-eiwit

-kippenei

-pinda

-noten

-vis, schaal- en schelpdieren

-wortel

-tomaat

-paprika

-citrusvruchten

-kiwi

-aardbeien en andere rode vruchten

-sesam

-zaden en pitten

-veel kruiden en specerijen

-smaakmakers als mosterd en azijn

Van de ongeveer 150 recepten kan ik er misschien 10 niet gebruiken voor mijn zoontje. Er zitten ook veel basisdingen bij zoals een verrukkelijk recept voor ketjap. En je kunt er echt vanalles vinden van gezinsmaaltijd (heerlijke uitgebreide nasi met gebakken banaan) tot kinderverjaardagstaarten, hapjes (bitterballen) enz. Echt geweldig voor iedereen die veel beperkingen in zijn dieet heeft.

Toen ik in eerste instantie hoorde wat zoona llemaal niet mocht gebruiken zonk de moed me echt in mijn schoenen en dit boek heeft er echt voor gezorgd dat we weer regelmatig met het hele gezin eten.
ik vind het best veel geld wat je overhoudt..... Hier een gezin met 2 volwassenen en drie kinderen (5+3+3) en we doen van 300 euro álles.... (boodschappen, kleding, verzorgingsproducten enz.)

Het is ook maar net wat je gewend bent denk ik, ik moet wel, er is gewoon écht niet meer, en dat is soms zuur, maar het is even niet anders, er komen vast ooit betere tijden.

Het heeft mij heel erg geholpen om álles op te schrijven wat ik uitgaf, daar kun je echt winst uit halen. En aanbiedingen enz. in de gaten houden.

Vrekkentopic hier op de pijler is geweldig, daar haal ik heel veel tips weg, mss ook tip voor jou?
Goedemorgen,

De uitgebreide analyse moet nog maar tot nu toe lijken onze vaste lasten toch hoger (vooral door het huis). we hebben een extra check nodig of we hier wat aan kunnen veranderen.

Verder spenderen we snel kleine dingen aan de kinderen. dat kan minder.

verder wil ik marktplaats vol zetten voor de babyspullen en overige.

en ik wil per maand een (klein) vast bedrag op de spaar zetten. onze belasting teruggaaf gaat er ook op.

Maar daarnaast zijn er ook een aantal kosten die in de 'wacht' staan: grote schade aan de auto (ok hij rijd nog maar is zo ook niets waard bij evt verkoop) de cv zou vervangen moeten worden. deze is oud en vooral niet zuinig. dit zijn geen kleine kosten......... maar het begin is er!!
Soulvain..

Ik wens je iig heel veel succes. en kijk ook gewoon goed wat je op de diverse verzekeringen etc kunt bezuinigen.

Je kunt denken, ja das misschien maar 5e, maar als je dat bij aantal dingen hebt, kan het oplopen.. En alle beetjes helpen toch..

Maar ik weet zeker dat jullie het gaan redden!
Wij gebruiken de kinderbijslag ook echt voor kinderkleding.

We hebben 2 kinderen van 7&4 en krijgen 417 euro per kwartaal,dat is 139 pm, dus 69.5 per kind per maand.

Soms leg ik wat bij(winterjas,schoenen) maar voor 70 euro per kind per maand kun je heeeel veel H&M kopen hoor.

Dan hou je al meer over van die 600 euro,en zou je bv 150 pm kunnen sparen.

Verder vind ik jullie hypotheek hoog,wij hebben 4000 netto pm,en betalen 1/4 dus 1000 netto hypotheek.
.....
Wat doe je fout? dat is je vraag.

Je hebt geen idee waar je geld blijft.

De bankafschriften van het afgelopen jaar en bij pakken en alles en dan ook alles opschrijven. Dat blijkt vanzelf dat er een hele grote post is "geen idee waar het aan uitgegeven is" en je vaste lasten zullen ook hoger blijven dan je ingeschat had.

Succes
Oriane schreef op 29 mei 2012 @ 09:25:

Je woont gezien je inkomen in een veel te duur huis omdat dit veel meer san een derde van je kosten is. Als een van jullie zonder werk raakt hang je meteen. Stom. En daar zit het in.
Dit begrijp ik niet.De regering stelt toch juist als eis dat men een derde van het inkomen kwijt moet zijn aan wonen. Of is dat alleenb ij een huurwoning.
Lammy, dat huis is waarschijnlijk gekocht toen Soulvain zelf nog meer werkte. En toen was het wel in verhouding.

Ik denk dat dit soort gemiddelden door woningbouwverenigingen wordt gebruikt om te analyseren of iemand draagkrachtig genoeg is om een bepaald huis te bekostigen.
Die hypotheek is inderdaad hoog, maar de rest vind ik ook fors. Wij hebben een gezamenlijke pot waar maandelijks ¤3122,50 binnenkomt, dat is inclusief de HRA. Onze hypotheeklasten (bruto) zitten op ruim ¤2250. Dat betekent dat we ongeveer ¤875 over hebben voor de overige dingen. Wij verdelen dat als volgt (afgerond):

GWL: ¤279 (groot huis, nog niet zo goed geïsoleerd, zijn we wel mee bezig)

Reservering gemeentelijke belastingen: ¤72

Telefoon: ¤18

Water: ¤12

Woonverzekering: ¤39

Internet: ¤25

Reservering hefpunt (water geloof ik): ¤37,50

Hypotheeksparen: ¤22,50 (door af te lossen, besparen we dat bedrag aan rente. Dat storten we weer naar een aparte hypotheekrekening, zodat we daarmee weer kunnen aflossen)

Reserveringen: ¤190

Rabobank pakketkosten: ¤1,50

TV: ¤16

Reservering Waterschapsheffing: ¤34,50

Boodschappen: ¤160

Het voorschot van GWL is net omhoog gegaan, van ¤230 naar ¤279, dus ik moet nog even kijken hoe we dat gat gaan dichten (uitgaven zitten nu net wat boven wat er eigenlijk over is). Dat heb ik echter pas net deze week gehoord, dus ben daar nog niet voor gaan zitten.

Wij zijn met z'n tweetjes. Bij de boodschappen zit ook eten voor de kat en wat voor de konijnen. Voor inenten e.d. sparen we apart, omdat we er nogal veel hebben. Ook betalen we allebei zelf onze GSM, zorgverzekering, autoverzekering, brandstof, e.d. Voor mij persoonlijk is dat ongeveer ¤150 per maand.
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
Die boodschappen zijn per week neem ik aan. Maakt mij niet wijs dat je 40 euro per week kwijt bent.
lammy schreef op 31 mei 2012 @ 13:22:

Die boodschappen zijn per week neem ik aan. Maakt mij niet wijs dat je 40 euro per week kwijt bent.
Nee, dat is per maand, inderdaad ¤40 per week. Dat is heel goed te doen als je met twee personen bent, veel 'from scratch' maakt en een beetje bewust inkoopt.
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
lekkerlevenmetminder schreef op 31 mei 2012 @ 13:31:

[...]

Nee, dat is per maand, inderdaad ¤40 per week. Dat is heel goed te doen als je met twee personen bent, veel 'from scratch' maakt en een beetje bewust inkoopt.
Wat is 'from scratch'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven