Geld & Recht alle pijlers

Foutieve afschrijvingen, wie verantwoordelijk?

31-05-2012 09:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, is me ook wat....

Ik kijk mijn bankafschriften na en nu blijkt dat er regelmatig een automatische incasso wordt gedaan door KPN. Ik zit niet bij KPN, dus ben gaan bellen.

Nu blijkt dat mijn rekeningnummer gebruikt wordt onder naam van een ex werkgever! Sowieso weet ik niks van dit abbonnement af, maar er wordt dus ook foutief afgeschreven, immers naam en rekening nummer kloppen niet bij elkaar.

Kan ik het afgeschreven bedrag ergens verhalen? Bij KPN, de ex werkgever, of de bank?
Ik weet dat je n automatische afschrijving van max 4 weken geleden kan storneren bij je bank. Gewoon via internetbankieren of via helpdesk bank.

Voor de bedragen die voor die tijd zijn afgeschreven zou ik zeker contact opnemen met de bank.

Ik denk dat zij je wel kunnen adviseren hoe dit af te handelen. Lekkere (ex)werkgever dan.. Je staat in ieder geval in je recht, dat lijkt me duidelijk.
Zorgen dat KPN het geld terugstort en dat ze moeten zorgen voor het goede rekeningnummer van je ex-werkgever.

Zo moeilijk zal het voor hun niet zijn om het rekeningnummer te veranderen in de administratie.
Als je internetbankieren hebt, kun je het geld gewoon meteen zélf terugboeken. Staat meteen weer op je rekening.
Kunnen zij aantonen dat je hen gemachtigd hebt om dat geld af te schrijven en/of dat je ergens een contract hebt ondertekend daarvoor? Zo nee, als de sodemieter terug betalen en de rente ook!

Sommige bedrijven hebben een webcare team die dit soort zaken heel snel oplossen zodra je negatieve geluiden laat horen. Dus als ze na een telefoontje het niet heel snel in orde gaan maken, dan meteen in de virtuele pen klimmen en gaan klagen via hun twitteraccount. Dan wil het wel eens heel snel opgelost kunnen worden.

Succes, altijd leuk dat soort onverwachte extra administratie die je mag gaan voeren :no:
goldi schreef op 31 mei 2012 @ 09:23:

Als je internetbankieren hebt, kun je het geld gewoon meteen zélf terugboeken. Staat meteen weer op je rekening.
Alleen bedragen die max. 4 weken geleden zijn afgeboekt. Voor de bedragen die voor die periode zijn afgeschreven moet je echt andere stappen ondernemen..
Ik denk dat de bank verantwoordelijk is. Die hoort te controleren of naam en rekeningnummer bij elkaar horen.
Chica007 schreef op 31 mei 2012 @ 09:27:

[...]

Alleen bedragen die max. 4 weken geleden zijn afgeboekt. Voor de bedragen die voor die periode zijn afgeschreven moet je echt andere stappen ondernemen..
Wij hebben een jaar lang iets voor een vorige bewoner betaald, dat maandelijks automatisch afgeschreven werd van onze rekening. Dit hebben we allemaal teruggekregen.
Tja, maar vabn WIE krijg je het terug? KPN, de bank of ex-werkgever? Jee, haha, maar goed dat ik even goed keek op mijn afschriften!
intheheart schreef op 31 mei 2012 @ 09:37:

Tja, maar vabn WIE krijg je het terug? KPN, de bank of ex-werkgever? Jee, haha, maar goed dat ik even goed keek op mijn afschriften!
Van KPN lijkt me, want die heeft nu immers jou geld. Anders even informeren bij de bank, die hebben er vast wel ervaring mee.
Eerst storneren van de laatste afschrijvingen, contact opnemen met KPN, over onrechtmatige afschrijvingen, en informeren hoe dit met terugewerkende kracht op te lossen. Vervolgens ex werkgever bellen dat je prive gegevens nog worden gebruikt en dat daar kosten op gemaakt zijn, bedrag van afschrijvingen doorgeven en informeren wat daar aan gedaan gaat worden.

Succes.
Ik zou dit aan jouw bank vragen.

Als het een goede bank is, gaan ze dit voor je oplossen.

En anders vraag (eis) je dat de bank jou een kopie van de oorspronkelijk machtiging aan KPN verstrekt, omdat fraude met jouw rekeningnummer gepleegd wordt, en jij z.s.m. aangifte wilt doen.

(Die machtiging zullen ze dan aan KPN vragen, want bedrijven hoeven de machtigingen niet naar de bank te sturen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Dank alvast voor alle tips!

Heb de bank gebeld, en volgens hen zou KPN terug moeten betalen....

Als KPN niet betaalt, ga ik mijn ex-werkgever benaderen ( geen prettige man).

Toevallig tijdje terug nog een rechtsbijstandsverzekering afgesloten. Mss dus wel niet voor niets ;-)
Heeft de bank dan geen verantwoordelijkheid met het matchen van naam en rekeningnummer? Rare gang van zaken..
vind het raar dat iemand zijn afschriften niet wekelijks bekijkt , je wilt toch weten wat er met je geld gebeurd.
astrid1974 schreef op 31 mei 2012 @ 10:06:

Heeft de bank dan geen verantwoordelijkheid met het matchen van naam en rekeningnummer? Rare gang van zaken..

Dat vind ik dus ook. Het wordt niet gecontroleerd (of slechts steeksproefgewijs) omdat anders te veel boekingen zouden mislukken en omdat het de banken te veel geld kost. Nu zadelen ze hun klanten dus op met een risico. Er zijn gevallen bekend waarin iemand XX.XXX euro overmaakte naar een vreemde die vervolgens nergens meer te vinden was. En het is helemaal niet zeker dat je het weer terugkrijgt van de bank, ze kunnen slechts een vriendelijk verzoek tot terugbetaling neerleggen bij de ontvanger.

Eigenlijk zou het beter zijn om het naam veld maar te verwijderen bij het maken van een boeking, om duidelijk te maken dat het rekeningnummer leidend is. Nu hebben veel mensen een vals gevoel van zekerheid.
intheheart schreef op 31 mei 2012 @ 09:58:

Dank alvast voor alle tips!

Heb de bank gebeld, en volgens hen zou KPN terug moeten betalen....

Als KPN niet betaalt, ga ik mijn ex-werkgever benaderen ( geen prettige man).

Toevallig tijdje terug nog een rechtsbijstandsverzekering afgesloten. Mss dus wel niet voor niets ;-)
Bij de ABN Amro staat dit op de site:

Als u vindt dat een bedrag ten onrechte is afgeschreven, kunt u in bepaalde gevallen een afschrijving terug laten boeken. Dit kan als een bedrag dubbel is afgeschreven. Dit kan ook als u geen machtiging hebt afgegeven. U kunt dan bij één van onze vestigingen tot 13 maanden na afschrijving melding maken van een onterechte incasso.

Lijkt mij dat andere banken ook wel zo'n regel hebben.

Zij zijn verantwoordelijk hoor, de bank dus. Immers zij schrijven af zonder een machtiging. Laat je niet wegsturen met het excuus dat je het bij de KPN moet gaan halen.

Overigens storneren kan bij de ABN Amro ook tot 56 (!) dagen, best lang dus. Zal ook wel overal gelijk zijn.
De ontvanger van het geld , zou het terug moeten betalen. In dit geval is de kpn de ontvanger. Dus die zou je moeten benaderen. Willen ze dat niet dan ga je in overleg met de bank voor andere mogelijkheden . Je ex werkgever staat hier na mijn mening helaas buiten. Hij zal wel denken : mooi lekker makkelijk..... Ik bellen op een ander zijn kosten.
mama_lein schreef op 31 mei 2012 @ 09:29:

Ik denk dat de bank verantwoordelijk is. Die hoort te controleren of naam en rekeningnummer bij elkaar horen.
dat is niet waar
En doooooor!

Klopt.

Ze zijn echter wel verantwoordelijk voor een incasso waarvoor geen machtiging is afgegeven.
Sim69 schreef op 31 mei 2012 @ 10:34:

[...]

Dat vind ik dus ook. Het wordt niet gecontroleerd (of slechts steeksproefgewijs) omdat anders te veel boekingen zouden mislukken en omdat het de banken te veel geld kost. Nu zadelen ze hun klanten dus op met een risico. Er zijn gevallen bekend waarin iemand XX.XXX euro overmaakte naar een vreemde die vervolgens nergens meer te vinden was. En het is helemaal niet zeker dat je het weer terugkrijgt van de bank, ze kunnen slechts een vriendelijk verzoek tot terugbetaling neerleggen bij de ontvanger..

je bent toch als volwassende zelf verantwoordelijk voor wat je intypt.

Rare conclusie dat je dus de fout die je zelf maakt maar op de bank kan afschuiven...
en idd weer bellen met je bank en zeggen dat je een melding onterechte incasso wilt doen wat Courage al zei.

zelf storneren kun je tegenwoordig langer dan 4 weken hoor. is tegenwoodrig 8 weken (56 dagen)
Sim69 schreef op 31 mei 2012 @ 10:34:

[...]

Dat vind ik dus ook. Het wordt niet gecontroleerd (of slechts steeksproefgewijs) omdat anders te veel boekingen zouden mislukken en omdat het de banken te veel geld kost. Nu zadelen ze hun klanten dus op met een risico. Er zijn gevallen bekend waarin iemand XX.XXX euro overmaakte naar een vreemde die vervolgens nergens meer te vinden was. En het is helemaal niet zeker dat je het weer terugkrijgt van de bank, ze kunnen slechts een vriendelijk verzoek tot terugbetaling neerleggen bij de ontvanger.

Dit heeft helemaal niets met het verhaal van TO te maken. Wat jij beschrijft is iemand die van zijn eigen rekening een bedrag over maakt en een fout rekeningnummer invult. Dus dan ligt de fout bij degene die de overschrijving doet.

TO heeft het over een bank die geld afschrijft zonder machtiging van TO. De bank is verantwoordelijk voor het hebben van een machtiging en moet de afschrijvingen ongedaan maken. En dit komt dan dus inderdaad van het rekeningnummer van KPN.
mamavanvier schreef op 31 mei 2012 @ 10:32:

vind het raar dat iemand zijn afschriften niet wekelijks bekijkt , je wilt toch weten wat er met je geld gebeurd.

Tegenwoordig krijg je toch helemaal niet wekelijks je afschriften?

En over dat de bank niet verantwoordelijk is wist ik helemaal niet. Dacht dat die toch echt moesten controleren of naam nummer overeenkomt.

Ik heb namelijk ook zoiets gehad toen ik zelf iets over wilde maken naar mijn moeder. Waarschijnlijk was er een typfout gemaakt maar het geld werd niet overgemaakt.
Zoiets is mij in het verleden ook eens gebeurd en doordat ik op vakantie geweest was, was de storneringstermijn verstreken toen ik het merkte. Nadat ik een melding bij de bank gedaan had, werd het geld gewoon terug gestort, maar de machtiging werd niet gecorrigeerd: in de maanden erna werd steeds weer geld van mijn rekening gehaald. Er gingen nog wel wat tekefoontjes overheen om dat recht te zetten. Let dus de komende maanden goed op dat het niet mis blijft gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven