De ANWB Reiskosten chek.

donderdag 31 mei 2012 om 10:07
http://www.anwb.nl/auto/r ... eck,/reiskostencheck.html
Doe de ReiskostenCheck
Woon-werkverkeer volgend jaar duurder
Ontvangt u van uw werkgever een vergoeding voor uw woon-werkverkeer? Die vergoeding is nu nog onbelast, maar vanaf volgend jaar moet u er belasting over betalen. U gaat er dus financieel op achteruit, of u nu met uw auto of met de trein naar uw werk reist. Hoeveel deze bezuinigingsmaatregel van het kabinet u ongeveer gaat kosten kunt u hier uitrekenen.
Doe de ReiskostenCheck
Woon-werkverkeer volgend jaar duurder
Ontvangt u van uw werkgever een vergoeding voor uw woon-werkverkeer? Die vergoeding is nu nog onbelast, maar vanaf volgend jaar moet u er belasting over betalen. U gaat er dus financieel op achteruit, of u nu met uw auto of met de trein naar uw werk reist. Hoeveel deze bezuinigingsmaatregel van het kabinet u ongeveer gaat kosten kunt u hier uitrekenen.

donderdag 31 mei 2012 om 10:27
ik reis nu met de trein maar ik ben dus straks net zo duur uit als met de auto, gaat me 100,- per maand kosten. Ik ga een dag minder werken en voortaan met de auto als dit doorgaat, dat is voor mij het voordeligst en het comfortabelst.
Op 2 punten slaan ze dus bij mij de de plank al mis, economische stimulering en milieu.
De gedachte dat mensen gaan verhuizen naar de lokatie van hun werk is natuurlijk absurd en getuigd van weinig inzicht in de psychologie van de mens. Iemand woont ergens omdat hij daar binding heeft, is opgegroeid, sociaal netwerk en familie heeft, kinderen zijn er geworteld, partner werkt misschien wel in die buurt, de omgeving spreekt aan etc. etc etc. Als je naar verhuisstromenn kijkt zie je dat de meeste mensen zelden hun provincie uit verhuizen, dat is niet voor niks.
Ik werk zelf in Zuid Holland. No way dat ik daar ooit ga wonen, het is mijn omgeving niet en het zijn mijn mensen niet, even geheel afgezien van het feit dat ik geen hypotheek kan krijgen door de crisis en verhuizen zelf ook al snel een paar duizenden euro's kost.
Al met al een idioot plan.
Op 2 punten slaan ze dus bij mij de de plank al mis, economische stimulering en milieu.
De gedachte dat mensen gaan verhuizen naar de lokatie van hun werk is natuurlijk absurd en getuigd van weinig inzicht in de psychologie van de mens. Iemand woont ergens omdat hij daar binding heeft, is opgegroeid, sociaal netwerk en familie heeft, kinderen zijn er geworteld, partner werkt misschien wel in die buurt, de omgeving spreekt aan etc. etc etc. Als je naar verhuisstromenn kijkt zie je dat de meeste mensen zelden hun provincie uit verhuizen, dat is niet voor niks.
Ik werk zelf in Zuid Holland. No way dat ik daar ooit ga wonen, het is mijn omgeving niet en het zijn mijn mensen niet, even geheel afgezien van het feit dat ik geen hypotheek kan krijgen door de crisis en verhuizen zelf ook al snel een paar duizenden euro's kost.
Al met al een idioot plan.
donderdag 31 mei 2012 om 10:28
Ons (of eigenlijk: mijn vriend) gaat het ¤140 kosten. Da's best een fors bedrag, zeker als je bedenkt dat nog meer duurder wordt. We zijn wel druk aan het besparen, maar het is soms wel een beetje zuur dat je pogingen door dit soort acties weer teniet worden gedaan. Nou ja, je komt beter uit, maar je hebt natuurlijk liever duidelijk meer over, omdat je bespaart!

donderdag 31 mei 2012 om 10:37

donderdag 31 mei 2012 om 10:39
Ik reis zo'n 45km per enkele reis, maar ik krijg lage reiskostenvergoeding.
Dit omdat er wel een OV opstapplek in de buurt zit maar ik zelf geen 1,5u onderweg (nu 35min met auto) wil zijn en ik flexibel moet zijn ivm mijn zoontje.
Ik krijg op dit moment zo'n 45 euro per maand aan reiskostenvergoeding. Vraag me nu af of dit er dus ook helemaal af gaat of mij juist nog meer gaat kosten?
Dit omdat er wel een OV opstapplek in de buurt zit maar ik zelf geen 1,5u onderweg (nu 35min met auto) wil zijn en ik flexibel moet zijn ivm mijn zoontje.
Ik krijg op dit moment zo'n 45 euro per maand aan reiskostenvergoeding. Vraag me nu af of dit er dus ook helemaal af gaat of mij juist nog meer gaat kosten?
donderdag 31 mei 2012 om 10:46
Ik reis elke dag met de trein z'on 50 km. Werk bij spoorwegonderneming dus heb een jaarkaart maar die gaat mij nu iets van 250 euro kosten (1e klas) of 125 euro (2e klas). Trajectkaart kost 90 euro maar is weer moeilijk omdat ik ook regelmatig op diverse locaties in Nederland moet komen met de trein. Vind het dus nu nog heel onduidelijk want officieel is woonwerverkeer voor mij maar 50 km (dus lijkt het me dat ze die 50 km belasten op basis van wat je voor een retourkaart gaat betalen) maar ja... ik heb een jaarkaart omdat ik voor mijn werk (vanuit mijn standplaats) regelmatig op andere plekken moet komen. Kortom, deze regeling is voor mij echt onduidelijk eerlijk gezegd en hoop dat hij niet doorgaat. Ben het wel met de ANWB eens dat het kortzichtig en ondoordacht is om maar te hopen dat mensen gaan verhuizen naar een plek dichter bij huis, of een baan dichterbij huis gaan zoeken. Met deze economie is dat toch ondoenlijk.
Weet iemand of dit idee trouwens echt al definitief is of dat het toch nog verworpen kan worden?
Weet iemand of dit idee trouwens echt al definitief is of dat het toch nog verworpen kan worden?

donderdag 31 mei 2012 om 10:55
Denk sowieso dat er meer duidelijkheid moet komen rondom deze regeling, zoals gezegd technisch gezien is mijn woonwerkverkeer 50 km enkele reis. Maar zoals nu bekend is wordt ik belast voor de kosten van de treinkaart dat is toch bizar. Of ligt dat aan mij.
Automobilisten betalen toch ook alleen de kosten voor woon-werkverkeer en niet alle kosten die ze prive maken.
Moeilijkmoeilijk
Automobilisten betalen toch ook alleen de kosten voor woon-werkverkeer en niet alle kosten die ze prive maken.
Moeilijkmoeilijk

donderdag 31 mei 2012 om 10:58
Hier is de enkele reis ook rond de 50 km.
donderdag 31 mei 2012 om 11:02
Wat valt er te frauderen als je pak 'm beet in Almere woont en in Amsterdam je werkplek hebt?
Het is al jaren zo dat al je 2 dagen per week ergens werkt dat gezien wordt als je werkplek; dus ik zou werkelijk niet weten hoe je daarbij aannemelijk kan maken dat het om zakelijke kilometers gaat.
En dan nog: als je op de administratie werkt bij bedrijf XYZ heb je toch helemaal niks met zakelijke kilometers te maken?

donderdag 31 mei 2012 om 11:09
Op papier kan best eea veranderd worden. Zo had de vorige werkgever van mijn man een locatie van het bedrijf in een andere stad. Er werken op papier mensen, het is ingericht als kantoor, maar er zit geen mens. De mensen die er zogenaamd werken, werken op een heel andere locatie. Krijgt ie extra subsidie voor. Geen haan die ernaar kraait.
Als je ergens mee wilt frauderen, kan dat in de meeste vallen ook gewoon. Voor hoe lang is een ander verhaal.
Als er zo ingrijpend in je inkomen gesneden wordt zijn er genoeg mensen die er heel wat aan willen doen om dat te voorkomen of te compenseren, legaal of niet.
Als je ergens mee wilt frauderen, kan dat in de meeste vallen ook gewoon. Voor hoe lang is een ander verhaal.
Als er zo ingrijpend in je inkomen gesneden wordt zijn er genoeg mensen die er heel wat aan willen doen om dat te voorkomen of te compenseren, legaal of niet.

donderdag 31 mei 2012 om 12:37
Dat moet dan wel kunnen he. Ik geloof niet dat mijn man's werkgever dat een puik idee zal vinden, gezien het feit dat hij al standaard elke dag overwerkt omdat ze geen personeel kunnen vinden.
Hij zit overigens in de middelste belastingschaal, zou 50 euro per maand schelen. Daarentegen zou hij dan heel wat salaris moeten inleveren om in die schaal te komen, dat zou het alleen nog maar slechter maken.
Het verschil tussen de middelste en de hoogste schaal is dan weer een stuk minder, 37 euro bovenop die 200 euro. kan ie beter (behoorlijk) nog wat meer gaan verdienen zodat ie boven die 57.000 uit komt
Hij zit overigens in de middelste belastingschaal, zou 50 euro per maand schelen. Daarentegen zou hij dan heel wat salaris moeten inleveren om in die schaal te komen, dat zou het alleen nog maar slechter maken.
Het verschil tussen de middelste en de hoogste schaal is dan weer een stuk minder, 37 euro bovenop die 200 euro. kan ie beter (behoorlijk) nog wat meer gaan verdienen zodat ie boven die 57.000 uit komt