Geld & Recht alle pijlers

gastouder verdiensten

31-05-2012 22:31 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was aan het rekenen voor een lieve vriendin van ons hoeveel zij over zal gaan houden als ze op 2 kindjes gaat passen. Ze zal op de kindjes gaan passen bij de ouders thuis.

Volgens mij zal ze vallen inBelastingschijf 1 dus 33,33% aan (ongeveer 1/3 deel) belasting. Jullie knappe koppen weten vast of mijn berekening klopt :)

Jaarlijkse opvangkosten 24879.92

1e 6000 belastingvrij

dus 24879.92 - 6000 =18879.92

18879.95/3=6293.3 (belasting schijf 1 = 33,33% dus 1/3 deel)

6293.30x2=12586.61

12586.61 + 6000 = 18586.61

18586.61/12= 1548.88 per maand netto

Zeg aub dat ik gelijk heb, dan ben ik heel trots op me vandaag haha.
Als ze dat gaat verdienen voor 2 dagen oppassen is het de hoogste tijd voor omscholing hiero....
Als dat waar is, wil ik ook oppassen!
Die eerste 6000 worden alleen gewoon belast maar je hebt weer recht op allerlei heffingskortingen ed.
Past ze dan fulltime op voor 12 euro per uur?
Dat wil ik ook wel... :-O
Ik gebruik altijd berekenhet.nl
240 euro per dag? Oh wacht, op 2 kinderen, niet perse maar twee dagen...
Ookeentheeleut schreef op 31 mei 2012 @ 22:34:

Past ze dan fulltime op voor 12 euro per uur?
En dan ook nog 52 weken van 40 uur?
Dit kan niet kloppen. Geloof er niks van.

Allereerst trek je die 6000 niet van het totaalbedrag af. Die hoort gewoon bij schijf 1. Alles wat boven de 18.000 komt, incl die 6000, wordt in schijf 2 belast.
En als ze slim is wordt ze zelfstandig ondernemer en heeft ze recht op diverse aftrekposten, gezien het geld wat ze gaat verdienen komt ze vast aan de urennorm ed.

Maar als ze bij de ouders thuis gaat werken, meer dan 3 dagen dan wordt het gezien als dienstverband en worden de ouders werkgever, dat lijkt ik niet handig, voor die ouders dan, financieel gezien.
Dus mijn berekening klopt niet :(

Het zou gaan om 52 weken, 40 uur per week inderdaad.

Maar waarom moet ik die 6000 niet eraf tellen, die zijn toch onbelast ?

Ga eens kijken op de site ! dankjewel
Als het voor 5 dagen is praten we over een uurtarief van 12 euro inderdaad. En geen enkele week vakantie.

Je doet echt ergens iets verkeerd TO. Je jaarlijkse opvangkosten lijken me aan de hoge kant (understatement).
Dus al met al kan ze beter even naar andere zaken gaan kijken.
Je vergeet ook de mogelijke pensioenpremie.
Die 6000 zijn zeer zeker niet onbelast.
zusenzoo schreef op 31 mei 2012 @ 22:38:

Maar als ze bij de ouders thuis gaat werken, meer dan 3 dagen dan wordt het gezien als dienstverband en worden de ouders werkgever, dat lijkt ik niet handig, voor die ouders dan, financieel gezien.
Dan vervalt ook je recht op toeslag als ouder toch?
zusenzoo schreef op 31 mei 2012 @ 22:38:

En als ze slim is wordt ze zelfstandig ondernemer en heeft ze recht op diverse aftrekposten, gezien het geld wat ze gaat verdienen komt ze vast aan de urennorm ed.

Dat laatste blijkt niet zo te zijn omdat er een gastouderbureau tussen zit en er dan geen sprake is van een personeel in dienst verhaal. Ze zou 47 uur per week werken a 5.09 per uur per kind..

De vakanties zouden doorbetaald worden, maar ze zou dan niet hoeven te werken. De moeder zit in het onderwijs vandaar.
Suze02 schreef op 31 mei 2012 @ 22:40:

[...]

Dat durf ik niet te zeggen maar de ouders moeten dan een werkgeversdeel ook nog betalen aan de belasting dus ookal zouden ze toeslag krijgen dan nog moeten ze geld er op toe leggen, absoluut geen handige constructie
Suze02 schreef op 31 mei 2012 @ 22:40:

[...]

Nee hoor, mits er een gastouderbureau tussen zit. Wij hebben zelf ook een gastouder aan huis. Voor 38 uur a 5.09 per kind per uur.

Maar vind het ook zo onbeleefd om haar te vragen hoeveel ze nu netto overhoudt !
warmwaterbadeendje schreef op 31 mei 2012 @ 22:42:

[...]

Dat laatste blijkt niet zo te zijn omdat er een gastouderbureau tussen zit en er dan geen sprake is van een personeel in dienst verhaal. Ze zou 47 uur per week werken a 5.09 per uur per kind..

De vakanties zouden doorbetaald worden, maar ze zou dan niet hoeven te werken. De moeder zit in het onderwijs vandaar.

Bij gashouders aan huis gelden andere regels, zou zij bij haar thuis opvangen dan is er geen sprake van.

Maar een gashouder aan huis zeer zeker wel.
zusenzoo schreef op 31 mei 2012 @ 22:42:

[...]

Dat durf ik niet te zeggen maar de ouders moeten dan een werkgeversdeel ook nog betalen aan de belasting dus ookal zouden ze toeslag krijgen dan nog moeten ze geld er op toe leggen, absoluut geen handige constructie
Wat je zegt zusenzo klopt niet. Je doelt op het personeel aan huis, dat is het niet. Het maakt voor de belastingtoeslag niets uit waar de opvang plaatsvind. Zolang er maar gewerkt wordt met een officieel gastouderbureau.
Dat hoeft ook helemaal niet want dat kan je berekenen.

Kijk eens op www.raet.nl Daar staan een goede bruto/netto berekenaar die ook rekening houdt met de cao.
warmwaterbadeendje schreef op 31 mei 2012 @ 22:38:

Het zou gaan om 52 weken, 40 uur per week inderdaad.

Geen enkele week vakantie?

40 uur per week bij 1 gezin in huis valt niet meer onder gastouderschap.
Lees hier maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven