Hoe hoog is jouw studieschuld?
vrijdag 1 juni 2012 om 13:05
De gemiddelde studieschuld van een student is ¤15.000 na hun afstuderen, las ik ergens.
In mijn geval klopt dat. Na een jaar WO ben ik gestopt en begonnen aan HBO. Nu ben ik aan het afstuderen. Ik krijg nu geen studiefinanciering meer, doordat ik dus in mijn vijfde studiejaar zit.
Mijn ouders hadden hier niet voor gespaard, want ze hebben nog drie kinderen.
Ik heb zelf wel altijd een bijbaan gehad, maar niet genoeg om alle kosten te dekken. Bovendien heb ik twee keer een half jaar in het buitenland stagegelopen en daar geen inkomsten uit kunnen halen.
Hierdoor zal mijn studieschuld om en nabij de ¤15.000 euro
worden als ik in oktober hopelijk klaar ben.
Hoe hoog is jullie studieschuld en hoeveel betalen jullie af per maand?
Ik schaam me nogal voor mijn schuld en vraag me af wat de situatie van lotgenoten is.
In mijn geval klopt dat. Na een jaar WO ben ik gestopt en begonnen aan HBO. Nu ben ik aan het afstuderen. Ik krijg nu geen studiefinanciering meer, doordat ik dus in mijn vijfde studiejaar zit.
Mijn ouders hadden hier niet voor gespaard, want ze hebben nog drie kinderen.
Ik heb zelf wel altijd een bijbaan gehad, maar niet genoeg om alle kosten te dekken. Bovendien heb ik twee keer een half jaar in het buitenland stagegelopen en daar geen inkomsten uit kunnen halen.
Hierdoor zal mijn studieschuld om en nabij de ¤15.000 euro
worden als ik in oktober hopelijk klaar ben.
Hoe hoog is jullie studieschuld en hoeveel betalen jullie af per maand?
Ik schaam me nogal voor mijn schuld en vraag me af wat de situatie van lotgenoten is.

vrijdag 1 juni 2012 om 13:47
volgens mij heb ik zometeen ook een best hoge studieschuld *slik* maar heb geen ouders die mee konden betalen en ik had meestal wel een bijbaantje om rond te komen. Ik heb wel bij moeten lenen in de maanden dat ik geen werk had en voor het collegegeld. Ik heb begrepen dat als je nu afstudeert, je de eerste 2 jaar niet verplicht bent om al te gaan aflossen ivm baan zoeken e.d. Wel wordt aangeraden om toch wel in die 2 jaar te sparen zodat wanneer je begint met aflossen, je meteen een groot bedrag kan storten. Ik denk dat ik dat ga doen, het is een hele opluchting als die studieschuld weg is. Overigens heb ik mijn lening niet gebruikt voor vakanties ofzo.

vrijdag 1 juni 2012 om 13:48
@nellaaa
Zo zou je het inderdaad kunnen zien. Mijn vriend heeft een eigen huis en daar woon ik bij in, hij betaalt de vaste lasten en ik betaal mijn eigen vaste lasten, als zorg, collegegeld, telefoon, boodschappen etc.
Als ik mijn baan heb gaan we daar gewoon zo mee door, maar zal ik het grootste gedeelte van mijn loon aflossen.
Wij hebben er beide geen problemen mee. Vriend redeneert dat of er nou 1 of 2 mensen in een huis wonen, de woonlasten stijgen niet enorm.
Zo zou je het inderdaad kunnen zien. Mijn vriend heeft een eigen huis en daar woon ik bij in, hij betaalt de vaste lasten en ik betaal mijn eigen vaste lasten, als zorg, collegegeld, telefoon, boodschappen etc.
Als ik mijn baan heb gaan we daar gewoon zo mee door, maar zal ik het grootste gedeelte van mijn loon aflossen.
Wij hebben er beide geen problemen mee. Vriend redeneert dat of er nou 1 of 2 mensen in een huis wonen, de woonlasten stijgen niet enorm.
vrijdag 1 juni 2012 om 13:49
Zoals al eerder gezegd; studieschuld wordt wel meegenomen. Het enige is dat je de gok zou kunnen nemen dat je het niet opgeeft bij de berekening, omdat de schuld niet geregisteerd is bij bv. BKR.
(Let ook wel even op de kleine lettertjes waarbij staat dat de offerte alleen geldt als alles naar waarheid is ingevuld......)
Wanneer je netjes je schuld opgeeft wordt je leencapaciteit lager en kan je dus minder lenen.
Ik had een schuld van ¤ 18.000 en nu 2.5 jaar later is deze ong. ¤ 10.000. Het aflossen staat nu even op een lager pitje omdat wij liever sparen voor de kosten die komen kijken als wij een nieuw huis gaan kopen (de rente van de IB-lening is lager dan de vermoedelijke hypotheekrente, dus stop ik liever het geld daarin).
(Let ook wel even op de kleine lettertjes waarbij staat dat de offerte alleen geldt als alles naar waarheid is ingevuld......)
Wanneer je netjes je schuld opgeeft wordt je leencapaciteit lager en kan je dus minder lenen.
Ik had een schuld van ¤ 18.000 en nu 2.5 jaar later is deze ong. ¤ 10.000. Het aflossen staat nu even op een lager pitje omdat wij liever sparen voor de kosten die komen kijken als wij een nieuw huis gaan kopen (de rente van de IB-lening is lager dan de vermoedelijke hypotheekrente, dus stop ik liever het geld daarin).
Ik wil ook een motto

vrijdag 1 juni 2012 om 13:52
Ik vind de vergelijking tussen studieschuld topics vaak uitlopen op een beetje snoeven. Aan de ene kant "Ik heb hard gewerkt dus ik heb geen studie, heb jij 10.000 schuld, wat een bedrag etc, ben blij dat ik daar geen last van heb" en dan aan de andere kant "ik heb de tijd van mijn leven gehad, ben blij dat ik niet thuis ben blijven wonen en ik had het binnen 2 jaar zonder pijn afgelost".

vrijdag 1 juni 2012 om 13:55
Ja in dat geval was het niet heel verstandig geweest om snel af te lossen. Wat verstandig is, is echt afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Ik ben na mijn studie bijna een jaar in mijn kamer gebleven, toen kon ik sparen. Daarna promotie gemaakt, ging flink meer verdienen + samenwonen dus verhuiskosten hebben me ook niet echt pijn gedaan. Vervolgens naar een land vertrokken buiten de Eurozone, met dank aan de lage eurokoers was de lening extra snel afbetaald.
vrijdag 1 juni 2012 om 13:59

vrijdag 1 juni 2012 om 14:01
vrijdag 1 juni 2012 om 14:02
Ik zie eigenlijk niet waardoor vriend een bak geld kwijt is, mocht het uitgaan.. Hij betaalt niks voor mij, de boodschappen worden verdeeld, uitgaan, vakanties etc ook, alleen woon ik bij hem in, in een huis waar hij zelf al een aantal jaren woont, dus zelf op kan brengen en qua leefkosten loopt het niet op in de honderden.
Als je dat al niet voor elkaar over hebt en alles als een last ziet..
Andersom had ik hetzelfde gedaan..
Wij hebben dit op deze manier bedacht en wij zien er beide niets verkeerds in.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:03
in een relatie deel je toch alles?
vind dit heel vreemd.
dus als degene met de studieschuld hierdoor wel heeft gestudeerd en een goede baan heeft.
studieschuld afgeslost en dan veel geld overhoud dan mag vriend daar dus ook niks van meehebben?
want dat komt dan op het zelfde neer.
ik heb ook een flinke schuld ( studie door omstandigheden niet af kunnen maken dus moet alles terug betalen incl. ov)
maar betaal nu naar draagkracht.
vriend studeert nog en heeft straks geen schuld, hij werkt er veel naast. maar hierdoor doet hij wel een aantal jaar langer over zijn studie, wat dus ook extra geld kost ( extra studiegeld maar hij kan nu ook niet hele dagen werken en hij heeft een baan die nu minder verdient dan als hij al klaar zou zijn)