Paleo-principe: ervaringsdeskundigen?
donderdag 31 mei 2012 om 13:41
Ik heb een auto-imuunziekte. Daardoor veel pijn in mijn lijf en vaak last van mijn darmen. Mij is aangeraden om eens te kijken of het paleo-principe iets voor mij zou zijn.
De toegestane voedingsmiddelen zijn ontzurend dat zou een positief effect kunnen hebben. Vezels komen niet uit granen, maar uit groenten en dat zou positief kunnen werken op de darmen. Het klinkt allemaal wel aardig (heb al wat websites erop na geslagen), maar vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben. Wat zijn de voordelen? En wat zijn de nadelen?
De toegestane voedingsmiddelen zijn ontzurend dat zou een positief effect kunnen hebben. Vezels komen niet uit granen, maar uit groenten en dat zou positief kunnen werken op de darmen. Het klinkt allemaal wel aardig (heb al wat websites erop na geslagen), maar vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben. Wat zijn de voordelen? En wat zijn de nadelen?
Waar zit de any-key?

zaterdag 2 juni 2012 om 09:40
Ik heb ook een tijdje Paleo gevolgd, maar ik had juist meer klachten bij mijn darmziekte (colitis). Het bleef onrustig en de opvlammingen ginger ook niet weg. Heel vreemd want het zou juist goed zijn. Ik nu sinds een jaar weer aardappelen. Pasta Ed en voel me juist wel weer beter en energieker, Dus misschien hangt het ook erg van de persoon af.
zaterdag 2 juni 2012 om 09:54
Hoi Leentjedb, ik kwam zojuist dit topic tegen en ben erg geinteresseerd. Zou je mij die link ook willen mailen? Ik mail je meteen eventjes. Bedankt alvast.
@Oriane, ik ga me ook eens inlezen hierin. Heb jij kinderen en hoe is deze levenswijze te combineren in een gezin? Ik merk namelijk dat mijn kinderen regelmatig buikpijn en diarree krijgen tijdens/na het eten.

zaterdag 2 juni 2012 om 10:13
Ik eet niet helemaal volgens paleo, maar sommige dingen wel, ik gebruik uit verschillende 'stromingen' de dingen die bij mij passen. Ik heb ook altijd veel last van mijn darmen gehad, nu sinds de laatste maand ofzo merk ik dat het eindelijk flink verbeterd is. Ik eet wel zuivel, maar dan alleen van rauwe melk, ik maak zelf yoghurt en kefir. Met name de kefir heeft een zeer goede invloed op mijn darmen. Ik eet weinig koolhydraten en (en dus ook weinig fruit, vooral wat zuur fruit 's ochtends), veel groente, zowel rauw als gekookt (400-500 gr per dag, over meerdere momenten verspreid). Verder al langere tijd geen suiker ( wel wat rauwe honing, maar ik merk dat ik ook van bijv. palmsuiker en dadels last krijg). Alleen goed vlees/ vis en behoorlijk veel vet in de vorm van roomboter (grasboter, dit kan ik sinds kort weer eten), extra slagroom door de melk waarmee ik yoghurt maak, kokosolie. Af en toe noten, maar dit is wel minder dan een tijdje geleden. De noten week ik altijd 24 uur en vaak laat ik ze dan fermenteren in de kefir zodat het nog beter verteerbaar wordt. Ook notenmelk maak ik zelf.
Weinig koolhydraten en dan vooral glutenvrije (boekweit, quinoa, gierst) soms speltzuurdesembrood.
Het is een behoorlijke tijdsinvestering en planning, vooral als ik de hele dag van huis ben, maar ik heb het er graag voor over na al die tijd van darmproblemen. Ik ben zo blij dat het eindelijk beter gaat.

zaterdag 2 juni 2012 om 10:24
Ik zie in dit Paleo-dieet een aantal dingen die passen bij een gezonde & verantwoorde voeding. De wetenschappelijke basis lijkt me echter nogal mager.
Een van de nadelen van een 'oermens-dieet' is dat we eigenlijk helemaal niet weten wat onze verre voorouders aten. We kunnen aannemen dat ze geen cola en BigMacs hadden, en dat er ook geen zakken chips werden weggewerkt voor de televisie. Maar er is ook veel dat we niet weten zoals hoeveel vlees en vis ze nu precies wisten te vangen.
Verder is zo'n oermens-dieet denk ik niet voor iedereen weggelegd. Je maakt namelijk nauwelijks gebruik van efficient verbouwde en dus goedkope koolhydraten uit mais, graan en soja.
In plaats daarvan consumeer je meer groente en vlees, wat een stuk duurder is.
Een van de nadelen van een 'oermens-dieet' is dat we eigenlijk helemaal niet weten wat onze verre voorouders aten. We kunnen aannemen dat ze geen cola en BigMacs hadden, en dat er ook geen zakken chips werden weggewerkt voor de televisie. Maar er is ook veel dat we niet weten zoals hoeveel vlees en vis ze nu precies wisten te vangen.
Verder is zo'n oermens-dieet denk ik niet voor iedereen weggelegd. Je maakt namelijk nauwelijks gebruik van efficient verbouwde en dus goedkope koolhydraten uit mais, graan en soja.
In plaats daarvan consumeer je meer groente en vlees, wat een stuk duurder is.

zaterdag 2 juni 2012 om 10:34
Het klopt wat je zegt, het is inderdaad wel wat duurder dan een standaard voedingscentrum dieet. Al denk ik dat je wel bewuster eet, minder weggooit, eerder verzadigd bent.
Als ik het op mezelf betrek: ik heb wekelijks een bio groente pakket. Koop rauwe biologisch dynamische melk bij een boer a 50 cent de liter. Koop biovlees of eieren ook liever bij bijv boerderijwinkel ipv supermarkt, dat is goedkoper. Goed zoeken of eventueel boeren in de omgeving benaderen/ bellen. (Zo ben ik na een paar telefoontjes waarop ik nee te horen kreeg, aan mijn adres voor melk gekomen). Drink geen frisdrank, sapjes etc. Drink veel water en thee. (vind ik ook lekkerder, dus niet perse vanwege mijn eetgewoontes). Geen chips/ toastjes/ snaaidingen.
En ja, ik eet heerlijk. Het is wennen, het is anders eten. Maar er is zoveel meer dan alleen chips en snoep voor de lekker. Gewoon alleen al bewust een zelfgemaakte maaltijd eten is al verzadigend.
Pakjes en zakjes gebruikte ik sowieso al nooit maar ik denk dat een deel van de NLers daar ook flink ook kan besparen door eenmalig te investeren in verschillende soorten kruiden.
zaterdag 2 juni 2012 om 10:38
Boselfje, goed een ervaring te lezen over zuivel van rauwe melk en dat dat goed bevalt voor jouw darmen. Ik ben er achter gekomen dat rauwmelkse /boeren kaas mij heel goed bevalt (tegen een opgezette buik) en zat er gisteren over te denken om meer produkten van rauwe melk te proberen. Er wordt echter wel gewaarschuwd dat je rauwe melk eerst zou moeten koken omdat het in bacteriologisch opzicht delicaat is.
Kook jij de rauwe melk eerst voordat je die gebruikt en drink je de melk ook of maak je er alleen kefir en yoghurt van?
Sorry beetje off topic.
Kook jij de rauwe melk eerst voordat je die gebruikt en drink je de melk ook of maak je er alleen kefir en yoghurt van?
Sorry beetje off topic.

zaterdag 2 juni 2012 om 10:43
Volgens mij past melk in geen enkel oermens-dieet. Oermensen deden namelijk niet aan landbouw, en zonder landbouw kom je niet zo makkelijk aan dierenmelk.
Rauwe melk kan bacterien bevatten die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Vandaar dat voor gebruik in de zuivelindustrie melk vrijwel standaard wordt gepasteuriseerd (voldoende verwarmd om ze te doden).
Rauwe melk kan bacterien bevatten die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Vandaar dat voor gebruik in de zuivelindustrie melk vrijwel standaard wordt gepasteuriseerd (voldoende verwarmd om ze te doden).

zaterdag 2 juni 2012 om 11:12
Rauwe melk bevat inderdaad nog bacterien. Maar ook goede bacterien en enzymen en dit maakt juist dat het wél te verteren is in tegenstelling tot gepasteuriseerde/ gekookte melk. Dus ik kook het niet, daarmee doe je juist het voordeel van rauwe melk teniet. ALs je het kookt vernietig je ook het enzym lactase dat nodig is voor de vertering van lactose. Daarom kunnen veel mensen niet tegen (gepasteuriseerde) melk.
Vroeger waren de hygiene en koelmogelijkheden veel minder goed, dus mensen werden vaker ziek van rauwe melk. Tegenwoordig is het allemaal veel hygienischer, de melk wordt meteen snel gekoeld na het melken. Het is wel belangrijk om met schone attributen/ flessen etc. te werken en goed je zintuigen te gebruiken voordat je de melk drinkt.
Als je gepasteuriseerde melk laat staan/ bederven dan gaat het echt rotten. Als je rauwe melk te lang laat staan of niet koelt, dan verzuurt het door de goede bacterien! Je kunt het dan gewoon blijven drinken (Dit heb ik nooit uitgeprobeerd, maar zegt voor mij wel wat over wat koken doet met melk!)
Ik maak er meestal kefir/ yoghurt van omdat dit nog lichter verteerbaar, ik heb laatst een glas gewone melk gedronken en dit ging tot mijn verbazing ook goed! Gewoon proberen dus en het de tijd geven. Tenminste, bij mij heeft het best een poos geduurd.

zaterdag 2 juni 2012 om 12:48