Werk & Studie alle pijlers

oppas ziek, dus zelf niet kunnen werken?

30-03-2008 21:28 98 berichten
Zal meteen met de deur in huis vallen, ik zit dinsdag met een probleem! Ik werk 2 vaste dagen, en op die dagen is mijn dochter bij de oppas, das oma. En nu is oma dus in het weekend op bezoek geweest bij de dokterswacht, enorm last van der nek, aan de valium gezet, en zonet even gebeld, en totaal geen verbetering, ze kan dus helemaal niks! Kan niet eens zelf uit bed komen.. Nu knijp ik 'm natuurlijk al voor dinsdag, heb al vriendinnen gebeld, maar deze werken allemaal dinsdag, en kunnen dus niet oppassen. Moet ik morgenmiddag meteen mn werk al bellen om te melden dat ik er dinsdag niet ben, want ja, zonder oppas kan ik dus niet gaan werken, of moet ik het nog even aankijken? Ik werk in een winkel, en als ik morgen tegen openingstijd meteen bel is er tijd om een vervanger voor dinsdag te regelen. Moet hiervoor een vrije dag opofferen, maar die kan ik op een later tijdstip (als oma weer beter is) wel weer inhalen. Woon nog maar net in deze buurt, dus goed contact heb ik nog niet met de buren, en bovendat ben ik ook niet zo iemand die makkelijk haar kind van half 9 tot half 7 "even" bij iemand anders stalt.. Wat zouden jullie in mijn positie doen??

(weet trouwens niet zo goed of dit topic nu bij werk of kinderen hoort, gaat eigenlijk over allebei he?!)
Alle reacties Link kopieren
Wat mensen zonder kinderen nogal eens vergeten is dat kinderen mensen met een eigen mening en wil zijn. Daar kan je wel heel leuk van verzinnen dat je die bij een wildvreemde oppas achterlaat, maar wat nu als het kind dat helemaal niet trekt? En dus uren hartverscheurend huilt, of juist boos krijst, of een driftaanval krijgt, of zichzelf zo overstuur maakt dat het gaat kotsen?

Het is niet uit overbezorgdheid of gemakzucht dat ouders niet zomaar iedereen op een kind laten passen, hoor. En nog afgezien van hoe je kind erop reageert: zou jij een wildvreemde die je nog nooit hebt gezien je huissleutels geven om op je loodgieter te wachten, omdat je je baas niet met het probleem van jouw overstroming wil opzadelen? Of denk je dan ook "hmmm, een vreemde in mijn huis laten zonder dat ik zelfs maar weet wie het is.... misschien niet zo'n goed idee?"

Als je dat al van je huis denkt, waarom verwacht je dan wel dat mensen zo onzorgvuldig en roekeloos omgaan met hun kind?
Am Yisrael Chai!
Droppen bij de onbekende buurvrouw/iemand van oppascentrale:

Oja en als je kind dan mishandeld word, of door een onnodige val zelfs overlijd, is het natuurlijk ook je eigen schuld...?
fashionvictim schreef op 01 april 2008 @ 20:02:

Wat mensen zonder kinderen nogal eens vergeten is dat kinderen mensen met een eigen mening en wil zijn. Daar kan je wel heel leuk van verzinnen dat je die bij een wildvreemde oppas achterlaat, maar wat nu als het kind dat helemaal niet trekt? En dus uren hartverscheurend huilt, of juist boos krijst, of een driftaanval krijgt, of zichzelf zo overstuur maakt dat het gaat kotsen?

Het is niet uit overbezorgdheid of gemakzucht dat ouders niet zomaar iedereen op een kind laten passen, hoor. En nog afgezien van hoe je kind erop reageert: zou jij een wildvreemde die je nog nooit hebt gezien je huissleutels geven om op je loodgieter te wachten, omdat je je baas niet met het probleem van jouw overstroming wil opzadelen? Of denk je dan ook "hmmm, een vreemde in mijn huis laten zonder dat ik zelfs maar weet wie het is.... misschien niet zo'n goed idee?"

Als je dat al van je huis denkt, waarom verwacht je dan wel dat mensen zo onzorgvuldig en roekeloos omgaan met hun kind?

Chapeau!!!!

Had mn kop al zitten breken wat voor reactie ik op Antonio zou geven, maar sluit me gewoon volledig bij jou aan!! Mn kind is geen wegwerpartikel, wat ik zomaar bij Jan en alleman dump, zou wel eens handig zijn misschien, maar geen realiteit. Dochterlief word ook weleens gekscherend een kleine rooie duivel genoemd, en ik kan je verzekeren, als ze haar dag niet heeft, en je niet kent, dan duurt een dag van half 9 tot half 7 lang hoor, zeker voor een onbekende dame van de oppascentrale, dus eigenlijk bewijs ik de oppascentrale ook nog een dienst om er geen gebruik van te maken ;-) (Dit laatste was natuurlijk met de nodige sarcasme he?!)
Aan sommige mensen wil ik mn boek nog niet uitlenen. Laat staan dat ik daar mn kind zomaar achter laat......
Sja Maroon, het valt me wel vaker op hoor. Zelfs huisdieren worden in het algemeen niet bij Jan en Alleman gedumpt, maar van ouders wordt dan ineens wel verwacht dat ze een levend, ademend, van hen afhankelijk kind bij de eerste de beste voorbijganger in de armen drukken want anders zou een kinderloze weleens met de realiteit van kinderen hebben geconfronteerd kunnen worden. Hou toch op, als je je goudvis, je parkiet of je kat ook niet bij iemand zou achterlaten van wie je niet weet of die hem wel te eten geeft en of je parkiet er uberhaupt nog wel is als je terugkomt, moet je ook niet stampvoeten dat ik mijn kind wél bij zo iemand zou moeten achterlaten.
Am Yisrael Chai!
playmobil schreef op 01 april 2008 @ 20:17:

Aan sommige mensen wil ik mn boek nog niet uitlenen. Laat staan dat ik daar mn kind zomaar achter laat......
Hahaha, je laat me lachen. Maar helemaal mee eens.
Am Yisrael Chai!
Het is zo raar he... Mensen lenen niet zomaar hun auto aan iemand uit, maar met hun kind hebben ze idd geen enkel probleem.
Dus oppascentrales zijn er alleen voor onverantwoorde, gevaarlijke mensen die graag risico's nemen? Je kan ook niet eens een voorgesprekje hebben met een oppasdame?

Over in huizen zijn van mensen: ik wordt als electrmonteur ook wel eens alleen gelaten in een huis door een dame, die dan weggaat. Gaat altijd goed.

Mijn moeder werkte vroeger ook, en had op zaterdag een oppasmeisje. Twee weet ik er nog: Tineke en Loes. Loes was later manisch depressief, maar ik vond haar heel erg lief. Tineke was ook heel ok hoor.

En die kwamen gewoon op een advertentie af.

Een oppasmeisje heeft me een keer voor mijn blote billen geslagen, wat ik vernederend vond. Die had ik natuurlijk moeten aanklagen, met wat ik nu weet. Op water en brood met deze pedofeuze in spe!
Nou ja, zo zou jij het doen. Ik zou mijn kind nevernooit bij een onbekende achterlaten, daarvoor is ze me net iets te lief.
Antonio,

De situaties waarom het hier gaat, zouden in de praktijk gewoon neerkomen op een wildvreemde bij je kind achterlaten. Een oppas vind je niet op maandag voor de dinsdag, en dat was wel de situatie waar het hier om ging.

Ik durf er heel wat om te verwedden dat ook die oppasmeisjes waar jij zulke goede herinneringen aan hebt niet gelijk dezelfde dag op jou kwamen oppassen.

En ik sluit me bij Fleur aan, ik zou ook nooit mijn kind bij een vreemde achterlaten.
Am Yisrael Chai!
Dus je laat je kind ook niet achter op school, want dan gaan er ook allemaal rare dingen gebeuren als je weg bent? Of op het kinderdagverblijf? Die mensen ken je ook niet.

Ik was eens op een sportschool (niet mijn vaste dus), en er was een jongetje die wou alles doen wat ik deed, bijvoorbeeld op de lopende band lopen. Ik vond dat goed, en liet het ventje voor me lopen op de lopende band. Hij had nog wat wensen, die ik vervulde, en zijn moeder maakte een compliment over mijn omgang met kinderen. Ze vroeg me wat ik van mijn beroep was en of ik misschien ook op kinderen wou passen. Ik heb toen beleefd bedankt, maar ik voelde me enigzins gevleid. Ik geef ook wel toe dat ik het een enorme verantwoordelijkheid vindt.
Op haar kdv ken ik de leidsters toch! Ik heb daar een kennismakingsgesprek gehad, ik weet bij wie ze zit. Vind ik nogal anders dan een onbekende die 's ochtends op de stoep staat om op mijn zieke kind te passen omdat ik zo nodig moet werken terwijl ik ook een vrije dag op kan nemen.
Dat weet ik niet meer Fashion, maar wat ik wel vind, is dat het een beetje voorbereiding nodig heeft allemaal. Nou heeft TO al een mooi alternatief, maar met een beetje voorbereiding kom je tot een bevredigend alternatief voor oma.

Zal ik jullie eens de grootste schrik doen beleven van je hele forumcarriere?

Oppascentrale Chez Antonio!

Beste moeders,

Antonio kent de problemen van de moderne vrouw maar al te goed. Vaak alleenstaande moeder, want er is geen redelijke kerel meer te vinden, dan maar alleen. En toch moet je werken, of wil je eens uit, welnu, dan kan met oppascentrale Chez Antonio.

Antonio kent het leven van de moderne vrouw. Hij kijkt of de naad van uw kous we recht zit, doet even de rits dicht van uw galajurk, leert uw kids een goocheltruc die de kinderen de volgende dag vol trots aan u laten zien, is niet bang van honden, is een dolle liefhebber van katten, en geeft hijgers aan de telefoon van katoen.

Antonio kan prima voorlezen, neemt zijn studiemateriaal mee naar uw huisje, hij gaat zittend plassen en blijft van uw prive spullen af.

Indien u wenst, maakt hij ook nog een maaltijd voor u klaar dat u gelijk aan tafel kan na die slome vergadering, of er staan een paar snacks klaar, zodat u geen zak chips hoeft open te trekken. Dit alles begeleidt door heerlijke Belgische bieren, die ervoor zorgen dat de maaltijd of snack een culinair hoogtepunt worden.

Ook heeft hij nog een paar heerlijk ontspannende massages in petto, als u dat wenst.

Zijn uitlaat van zijn auto is pico bello in orde, dus als hij wegrijdt schrikken de kinderen niet wakker.

Bij tijdig informeren neemt Antonio leuke films van de Dikke en de Dunne mee, zodat jong en oud zich slaplacht.

Resume: toon past op alles wat ouder is dan 4 jaar (poepluiers wisselen is hem een gruwel). Hij heeft echter geen ervaring of de kunde voor gehandicapten (zowel lichamelijk als geestelijk).

Oppas bestellen, Toon bellen!
fleurtje schreef op 01 april 2008 @ 22:23:

Op haar kdv ken ik de leidsters toch! Ik heb daar een kennismakingsgesprek gehad, ik weet bij wie ze zit. Vind ik nogal anders dan een onbekende die 's ochtends op de stoep staat om op mijn zieke kind te passen omdat ik zo nodig moet werken terwijl ik ook een vrije dag op kan nemen.
En zo'n kennismaking, dat kan toch ook bij een oppascentrale?
Niet als je zo'n oppas direct de volgende dag nodig hebt. Bovendien weet ik helemaal niet of zij wel vantevoren weten wie ze gaan sturen, wie er op dat moment kan. Maar als jij 's ochtends belt omdat je iemand nodig hebt, lijkt het me niet dat je nog kan kennismaken. Tenzij jij bedoelt dat je elkaar ziet voordat je naar je werk gaat.
Atonio,

Er zijn twee soorten oppascentrales. De goedkope versie is niet anders dan marmtplaats: je meld je aan als oppas, je laat een advertentie en that's it. Een pedofiel of iemand die niet geschikt is, kan ook een advertentie plaatsen. Één van de mensen die ik kreeg via de centrale was een oma met een rolstoel: hoe kan die lieve mevrouw op een peuter en een kleuter oppassen?

Lang geleden ben ik ook lid van de duurdere versie geweest. Je betaal maandelijks een flink bedrag, maar de kandidate zijn gescreend: er is een verklaring ontrent goed gedraag en ze kunnen bepaalde diplomas gratis halen (zoals EHBO voor kinderen). Ik ben een paar maanden er lid van geweest omdat ik geen familie of vrienden in de buurt had. Toen kwam zo'n noodgeval. Ik moest een oppas binnen één week vinden. Ik heb het bij de centrale aangemeld en helaas, ze konden niemand in mijn omgeving beschikbaar. Ik heb direct afgemeld, want ik betaalde juist voor noodsituaties.
fleurtje schreef op 02 april 2008 @ 06:59:

Niet als je zo'n oppas direct de volgende dag nodig hebt. Bovendien weet ik helemaal niet of zij wel vantevoren weten wie ze gaan sturen, wie er op dat moment kan. Maar als jij 's ochtends belt omdat je iemand nodig hebt, lijkt het me niet dat je nog kan kennismaken. Tenzij jij bedoelt dat je elkaar ziet voordat je naar je werk gaat.

Dan is het ook wel heel kort dag. Je zal al maatregelen moeten gaan treffen voor de toekomst, dat je nooit zonder zit.

Dan wat MEFS zegt: ik vind het ook een moeilijk punt. Ik zag dat je in Amsterdam Kriterion hebt, wat een bekende naam is: het is een club studenten die ook een benzinestation heeft, een bioscoop en dus ook een oppacentrale. Je ziet allemaal jaren 50-60 heren in pak die op baby's passen. Grappig, maar wat krijg je ervoor? Ik vind mezelf maar een slechte oppas. Als kind was ik waarschijnlijk al dol op vrouwen, ik denk dat ik minder geschikt ben daardoor, ik denk dat kinderen een meisje willen als oppas. Ik snap ook wel dat je kind aan een oppas overgeven iets heel engs is, je oogappeltje zomaar bij iemand achterlaten. Maar je werk verzuimen daarom is ook niet goed.

Er is volgens mij ook een broodje aap verhaal over: vrouw belt de oppas op in haar bezorgdheid, en vraagt of het goed met de baby gaat. Oppas antwoord: "prima, de baby wordt al lekker bruin in de oven."
Antonio schreef op 02 april 2008 @ 09:42:

[...]

Dan is het ook wel heel kort dag. Je zal al maatregelen moeten gaan treffen voor de toekomst, dat je nooit zonder zit.

Ja, je kunt nu maatregelen treffen door je voor de toekomst aan te melden bij zo'n centrale. Kan, heb je helemaal gelijk in, Maar dan nog weet je niet wie er bij je op de stoep staat op het moment supreme. Of dacht je dat je vantevoren iedereen te spreken zou krijgen, voor het geval dát?

Nee, ik gebruik hier liever mijn vakantiedagen voor. Gelukkig heb ik dat recht ook. Dus 'je werk verzuimen is ook niet goed' , vind ik echt nergens op slaan.
fashionvictim schreef op 01 april 2008 @ 20:19:

Sja Maroon, het valt me wel vaker op hoor. Zelfs huisdieren worden in het algemeen niet bij Jan en Alleman gedumpt, maar van ouders wordt dan ineens wel verwacht dat ze een levend, ademend, van hen afhankelijk kind bij de eerste de beste voorbijganger in de armen drukken want anders zou een kinderloze weleens met de realiteit van kinderen hebben geconfronteerd kunnen worden. Hou toch op, als je je goudvis, je parkiet of je kat ook niet bij iemand zou achterlaten van wie je niet weet of die hem wel te eten geeft en of je parkiet er uberhaupt nog wel is als je terugkomt, moet je ook niet stampvoeten dat ik mijn kind wél bij zo iemand zou moeten achterlaten.

En daar gaan we weer, de strijd tussen kinderrijke en kinderlozen wordt er weer bijgehaald. En weer door de mama's die elkaar hier lopen op te fokken. Net alsof een kinderloze persoon een koud, hard en gevoelloos persoon is die compleet voorbij gaat aan wat een kind is.

Als je voor kinderen kiest, moet je ook de consequenties nemen. Dus inderdaad een vrije dag nemen als je oppas ziek is. En je niet zelf ook ziekmelden. TO heeft dat dus prima opgelost.

En de consequentie van werk en kind combineren (om welke reden je die keuze dan ook maakt), is dat je opvang moet regelen met een backup plan. En dat is in principe geen probleem van je baas, want hij heft die keuze niet voor jou gemaakt.

De situatie zoals FV het beschrijft (kind lang huilen) heb ik als vrijwilliger bij een psz vaak genoeg meegemaakt. Je zult je toch ook realiseren FV dat je niet aan iedere gril van je kind toe kunt geven? Een kind moet op een gegeven moment ook leren dat hij een andere volwassene als begeleider heeft.
Ik kreeg niet de indruk dat Maroon, of wie dan ook hier, overweegt zichzelf ziek te melden.
fleurtje schreef op 02 april 2008 @ 11:25:

Ik kreeg niet de indruk dat Maroon, of wie dan ook hier, overweegt zichzelf ziek te melden.
Dat zeg ik ook niet Fleurtje. Jij weet echter net zo goed als ik dat het in de praktijk vaak genoeg gebeurd. En dat vind ik fout. In goed overleg een dag vrij of ruilen (waarbij je van je baas in geval van nood inderdaad flexibiliteit mag verwachten) is prima, jezelf ziek melden terwijl je dat niet bent, is m.i. verkeerd.
Dat is het ook. Maar ik moet wel zeggen: als ik een baas en collega's zou hebben die zó inflexibel zouden zijn dat het een noch het ander mogelijk zou zijn, dan weet ik zo net nog niet wat ik zou doen.
Tja, dan krijg je uiteraard een heel andere situatie. Normaal gesproken zou ruilen mogelijk moeten zijn, tenzij de aard van het bedrijf dat niet toelaat. Ik kan me ook voorstellen dat er banen zijn waarbij er niet zomaar even iemand geruild kan worden (ik denk aan het onderwijs bijvoorbeeld of aan de zorg).
Pinksterbloempje schreef op 02 april 2008 @ 11:21:

[...]

En daar gaan we weer, de strijd tussen kinderrijke en kinderlozen wordt er weer bijgehaald. En weer door de mama's die elkaar hier lopen op te fokken. Net alsof een kinderloze persoon een koud, hard en gevoelloos persoon is die compleet voorbij gaat aan wat een kind is.

De reactie van Booyahh en van Antonio vond ik inderdaad in die categorie vallen, alsof kinderen een wegwerpartikel zijn.

Als je voor kinderen kiest, moet je ook de consequenties nemen. Dus inderdaad een vrije dag nemen als je oppas ziek is. En je niet zelf ook ziekmelden. TO heeft dat dus prima opgelost.

En de consequentie van werk en kind combineren (om welke reden je die keuze dan ook maakt), is dat je opvang moet regelen met een backup plan. En dat is in principe geen probleem van je baas, want hij heft die keuze niet voor jou gemaakt.

De situatie zoals FV het beschrijft (kind lang huilen) heb ik als vrijwilliger bij een psz vaak genoeg meegemaakt. Je zult je toch ook realiseren FV dat je niet aan iedere gril van je kind toe kunt geven? Een kind moet op een gegeven moment ook leren dat hij een andere volwassene als begeleider heeft.

Ik vind helemaal niet dat ik verplicht ben een back-up plan te hebben, ik heb de opvang goed geregeld voor werktijden, maar voor alles wat daarbuiten valt of voor calamiteiten als ziekte neem ik gewoon vrij. Daar heb ik die dagen voor, ik vind niet dat een ander mij kan opleggen hoe ik met mijn kind dien om te gaan.

En nee, ik geef niet aan iedere gril van mijn kind toe, daarom heb ik opvang die hij kent, vertrouwt, die ik ken en vertrouw en waar ik echt niet wakker lig van wat gehuil. Iets anders wordt het als mijn kind bij een wildvreemde maar de hele dag moet huilen, bijvoorbeel domdat hij daar niet goed verzorgd wordt of omdat hij bang is, of nog erger, omdat hij misbruikt of mishandeld wordt. Als je zo'n situatie als "niet aan elke gril toegeven" beschrijft ben je niet goed bij je paasei.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 02 april 2008 @ 12:48:

[...]

De reactie van Booyahh en van Antonio vond ik inderdaad in die categorie vallen, alsof kinderen een wegwerpartikel zijn.

[...]

Ik vind helemaal niet dat ik verplicht ben een back-up plan te hebben, ik heb de opvang goed geregeld voor werktijden, maar voor alles wat daarbuiten valt of voor calamiteiten als ziekte neem ik gewoon vrij. Daar heb ik die dagen voor, ik vind niet dat een ander mij kan opleggen hoe ik met mijn kind dien om te gaan.

En nee, ik geef niet aan iedere gril van mijn kind toe, daarom heb ik opvang die hij kent, vertrouwt, die ik ken en vertrouw en waar ik echt niet wakker lig van wat gehuil. Iets anders wordt het als mijn kind bij een wildvreemde maar de hele dag moet huilen, bijvoorbeel domdat hij daar niet goed verzorgd wordt of omdat hij bang is, of nog erger, omdat hij misbruikt of mishandeld wordt. Als je zo'n situatie als "niet aan elke gril toegeven" beschrijft ben je niet goed bij je paasei.

Jij bent lekker agressief Fahion Victim. Ga gerust verder je gang. Ik heb helemaal geen zin in een discussie met iemand die het nodig vind om zo raar te reageren en die zo haar eigen conclusies en gevolgtrekkingen trekt.

Eén goede raad: Misschien is het handig om eens begrijpend te leren lezen, zonder dat je direct hele scenario's erbij verzint in iemand anders haar/zijn posting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven