Meer vergoedingen IVF en ICSI

13-03-2008 10:07 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig worden 3 pogingen vergoed. Mijn nicht is gelukkig eindelijk zwanger via IVF. De laatste pogingen heeft zij echter zelf betaald en kunnen betalen. Had zij dit niet gekund had zij nooit kinderen gehad. Dit gegeven vind ik zo erg. Zo oneerlijk. Ik snap wel dat je niet oneindig door kan gaan maar 3 is wel erg weinig. Tel erbij op als een ontdooing niet goed lukt waardoor er geen terug plaatsing kan plaats vinden telt wel als poging.
nou precies daarom dus.
arwen173 schreef op 03 april 2008 @ 10:55:

[...]

omdat dat niet realistisch is en je in een soort van nazi samenleving terecht gaat komen. En jij hebt hulp nodig en dan moet van te voren wel bekeken worden of je dat aankan. Zuur ja, maar ook nodig en realistisch.

oh nee ik begrijp het 8-P .. mensen met fertiliteits problemen mogen ook nog wel even bloot gesteld worden aan nazi-chtige praktijken zoals je het zelf zo mooi verwoord ....

maar bij vruchtbare mensen zou dat belachelijk zijn .....
Drie realistische pogingen, daar kan ik inkomen, en volgens mij wordt er ook over gesproken om dat te veranderen.

En waarom jij wel en ik niet? Heel simpel, omdat jij hulp nodig hebt om zwanger te worden. En je hebt dus ook te maken met de verantwoordelijkheid van degene die jou helpt. Als fertiliteitsarts zou ik die achterbuurvrouw niet willen behandelen. Maar je kan iemand natuurlijk niet verplicht steriliseren.
Overigens vind ik nazi-praktijken niet gepast, dat zou verplichte sterilisatie zijn. Maar iets doen is nog heel wat anders dan iets niet doen.
nippo schreef op 03 april 2008 @ 11:01:

En waarom jij wel en ik niet? Heel simpel, omdat jij hulp nodig hebt om zwanger te worden. En je hebt dus ook te maken met de verantwoordelijkheid van degene die jou helpt. Als fertiliteitsarts zou ik die achterbuurvrouw niet willen behandelen. Maar je kan iemand natuurlijk niet verplicht steriliseren.

Maar dan zouden alle net zwangeren zich ook wel even kunnen melden bij het "geschiktheids loket" .....

om meteen de psychische achtergrond en mogelijk strafblad te checken

gelijke monniken gelijke kappen
Hoe zie jij het voor je dan? iedereen vanaf de geboorte aan de prikpil en en daarmee mag pas gestopt worden als je aan kinderen wil beginnen? En zoals ik al eerder heb geschreven, het is ook tenenkrommend dat veel mensen maar kinderen blijven krijgen die er werkelijk niks van bakken, maar hoe wil je dat controleren? Ik zeg niet dat ik het goed vind dat maar iedereen kinderen krijgt, maar dat is nou eenmaal zo en ik zie niet hoe je dat kan aanpakken. En als je hulp vraagt en krijgt, is het toch logisch dat er gekeken wordt of je dat aankan en daar mee om kan gaan? Iemand die een nieuwe nier of een nieuwe lever krijgt, wordt ook uitgebreid gescreend.
nippo schreef op 03 april 2008 @ 11:02:

Overigens vind ik nazi-praktijken niet gepast, dat zou verplichte sterilisatie zijn. Maar iets doen is nog heel wat anders dan iets niet doen.
ik vind dat ook niet gepast hoor, laat dat duidelijk zijn (was het toch ook wel mag ik hopen) maar als je van te voren bij iedereen gaat screenen, krijg je dus dat je een groep niet zal helpen om zwanger te worden en een andere groep zou moeten steriliseren. En daar zit toch een verschil in vind ik.
Yamuna, er is per definitie geen sprake van geljke monikken gelijke kappen. Omdat er bij jou een derde persoon bij betrokken is die zijn handelen ook moet verantwoorden.

Ik snap je frustratie, maar wat vind je nu echt? Vind je dat de achterbuurvrouw van Arwen IVF zou moeten krijgen als ze dat zou willen? Of zijn er voor jou ook grenzen? En waarom zou je met betrekking tot medische gezondheid alleen naar de lichamelijke gezondheid kijken en niet naar de psychische?
Zoals ik al op dat andere topic had aangegeven...ooit...

Mochten ze ooit zover gaan dat ze me willen screenen, vind ik dat best. Ik weet dat ik niks te verbergen heb, capabel ben om moeder te worden etc. Dus mij zou het jeuken wat ze doen.

En ik moet toegeven dat als je hulp van buitenaf nodig hebt, heeft buitenaf de mogelijkheid er regels aan te verbinden. Kan ik het er niet mee eens zijn, zou er alleen weinig aan kunnen veranderen.

Deze discussie blijft maar terugkomen om de zoveel tijd, en je krijgt er gewoon geen duidelijke conclusie uit.
Yamuna schreef op 03 april 2008 @ 11:00:

[...]

oh nee ik begrijp het 8-P .. mensen met fertiliteits problemen mogen ook nog wel even bloot gesteld worden aan nazi-chtige praktijken zoals je het zelf zo mooi verwoord ....

maar bij vruchtbare mensen zou dat belachelijk zijn .....
voorkomen die mensen kinderen krijgen is anders dan mensen helpen met kinderen krijgen. Vind ik.
Yamuna schreef op 03 april 2008 @ 10:52:

maar arwen als ik gescreend zou moeten worden ... waarom zou jij dan niet gescreent moeten worden ?

Ok, even een keihard en duidelijk antwoord dan:

Omdat het zonde en verspilling is om geld te pompen in iets dat bij voorbaat gedoemd is te mislukken. Gemeenschapsgeld enzo. (Ja, als je op natuurlijke wijze zwanger kunt worden, dan maak je uiteindelijk ook gebruik van gemeenschapsgeld, dat is waar. Maar daar zijn iig geen ivf-kosten aan verbonden).
arwen173 schreef op 03 april 2008 @ 11:12:

[...]

voorkomen die mensen kinderen krijgen is anders dan mensen helpen met kinderen krijgen. Vind ik.

bij het niet helpen, voorkom je dat ze kinderen krijgen ...

dus uiteindelijk bijna het zelfde
Die conclusie is ook lastig, omdat iemand grenzen moet bepalen. Ok, terminale longkanker, geen ivf, is iedereen het over eens, psychoot die op straat woont ook niet, ook duidelijk. Maar dan, ooit depressief geweest en behandeld? vind ik geen probleem, maar misschien anderen wel. Vroeger in therapie geweest voor angststoornissen? en nog last daarvan? is dat een grens? En dat maakt het lastig. Wie bepaalt wie wel geschikt is en wie niet. Of geschikt, beetje gek woord, maar wie wel geholpen wordt en wie niet.
Yamuna schreef op 03 april 2008 @ 11:15:

[...]

bij het niet helpen, voorkom je dat ze kinderen krijgen ...

dus uiteindelijk bijna het zelfde
nee, ik vind dat een heel groot verschil. Maar als je dat niet snapt, kan ik het ook niet uitleggen.
Bij niet helpen voorkom je helemaal niet dat mensen kinderen krijgen. Je maakt alleen de kans kleiner.

Yamuna, vind jij dat die achterbuurvrouw IVF moet krijgen?
lezen nippo , daar had ik al op geantwoord.
je vindt van niet, dus selectie. En waarom bij haar dan wel? omdat zij bewezen heeft dat ze het niet kan? En de veroordeelde voor kindermoord, mag die ivf krijgen?
Als je vindt van niet, ben jij dus ook voor selectie. Zo simpel is het.
8-P
Helemaal eens met Nippo, die uitlegt WAAROM er wel gescreend zou kunnen gaan worden, net als bij andere medische ingrepen/aandoeningen. Maar je moet het ook wel willen begrijpen natuurlijk 8-P
ja niet dan?, reactie op yamuna, niet op star
Star schreef op 03 april 2008 @ 11:29:

Maar je moet het ook wel willen begrijpen natuurlijk 8-P

ik begrijp jullie standpunt wel

maar ik deel jullie mening niet
Ah ok, dacht dat je de uitleg niet begreep.
Maar wat is jouw mening dan Yamuna? Dat iedereen IVF moet kunnen krijgen, zonder restricties? Blijkbaar niet, want de achterbuurvrouw mag niet van jou. Wat wil je dan? Ik begrijp het echt niet meer.
Hoe is onze mening dan anders als jij vindt dat de buurvrouw uit dit verhaal geen recht heeft op ivf? Of vind jij dat iedereen gescreend moet worden? de hele bevolking? En hoe zie je dan dan voor je? dan heb je het dus wel over verplichte sterilisatie als je niet door de screening heen komt als vruchtbaar stel.

Want wat is dan precies jouw mening? iedereen screenen? of niemand, maar dan ook niet de buurvrouw en die mag dan ook ivf. En de veroordeelde kindermoordenaar ook. En als jouw mening is iedereen screenen, vind ik het wel interessant om te lezen wat jouw mening dan is als iemand niet door de screening heen komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven