Entertainment alle pijlers

Char ontmaskerd.......wie gaat er kijken?

23-03-2008 19:45 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond:Char ontmaskerd

Programma's als De nieuwe Uri Geller, Het zesde zintuig en Char, het medium zijn razend populair. Hebben zij echt paranormale gaven of acteren ze gewoon goed? Zembla dook in het fenomeen Char. Om 21.45 op 3.

Ik ga denk ik wel kijken. Hoewel ik wel geloof in het paranormale, twijfel ik ook wel eens over Char. Ik ben best benieuwd naar de bevindingen!
Maar goed, het grootste deel van de wereldbevolking gelooft in van alles en nogwat. Het meest opmerkelijke vind ik wel dat er nog nooit is aangetoond dat iemand daadwerkelijk contact zou hebben met overledenen. En eigenlijk is dat wat iedereen het liefste zou willen (vandaar het geloof).

Onze wetenschap kan enorm veel, maar op dat gebied komen alleen mensen in blauwe jurken, mensen met graancirkels in de achtertuin en mensen die 650 euro voor een reading vragen in aanmerking die eigenlijk niet meer kunnen dan beginletters raden, iets vertellen over bijzondere foto's en belangrijke sieraden.
nell schreef op 02 april 2008 @ 14:35:

Derren Brown is de straat op geweest in zijn serie 'trick of the mind' en heeft een aantal staaltjes van 'mindreading' gedaan waar je koud van wordt.

Ik heb al een aantal van zijn filmpjes gezien, woest interessant, mijn kinderen zijn geïnspireerd en proberen mij d.m.v. suggesties zover te krijgen dat ik hun lievelingseten ga koken!

En ik ben er BIJNA ingetrapt!!

Snappie?
Jammer voor je kinderen dat jij die filmpjes ook gezien hebt ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zucht...

Elektriciteit is de verplaatsing van elektronen. Als op een plaats meer elektronen zijn dan op een andere plaats dan resulteert dat in een zogeheten spanningsverschil, de elektronen proberen dat op te heffen door van de ene plaats naar de andere te stromen.

Elektronen een hebben een negatieve lading daarom is afgesproken dat wat in de elektronica 'Stroom' genoemd wordt in precies de tegenovergestelde richting loopt als de elektronen.

Kwantummechanica kan ik niet "jip en janneke" maken. Als ik dat zou kunnen dan kon Stephen Hawking inpakken, en won ik dit jaar de Nobelprijs.
Ik denk ook niet dat je het 'jip en janneke' zou hoeven maken, t gaat me meer om de uitgangspunten waarmee gewerkt wordt.

En die uitgangspunten kunnen wel degelijk raakvlakken hebben met andere 'zienswijzen' en een netwerk vormen van allemaal puzzelstukjes.

Dat maakt dat voor mij de waarheid in het midden ligt.

Op een zeker moment kwam een wijze geleerde er achter dat de aarde niet plat maar rond bleek te zijn.

Voor deze conclusie werd de beste man dan ook vermoord.

Want hij was niet trouw aan de huidige wetenschap.

Dat en vele andere voorbeelden geven aan dat de wetenschap geen absolute zekerheid kan bieden in onze zoektocht naar waarheid.

Als tegenhanger zijn er voldoende bewijzen van mensen die zogezegd 'doorsloegen' in religieuze of new-age achtige visies die ook niet geheel op de werkelijkheid bleken te stuiten.

Als ik mij vastbindt op het een of het ander ontwikkel ik zodanig een kokervisie dat ik de mogelijkheid van nieuwe bevindingen volledig uitsluit.

En dat is nou net de reden waarom ik mezelf niet in een hokje wil (laten) plaatsen van groeperigen met verschillende benamingen en zienswijzen.
Noah1983 schreef op 03 april 2008 @ 12:25:

Ik denk ook niet dat je het 'jip en janneke' zou hoeven maken, t gaat me meer om de uitgangspunten waarmee gewerkt wordt.

En die uitgangspunten kunnen wel degelijk raakvlakken hebben met andere 'zienswijzen' en een netwerk vormen van allemaal puzzelstukjes.

Er is helemaal geen eenduidig uitgangspunt t.a.v kwantummechanica. De geleerden zijn daar bij lange na nog niet uit. Hoe kan het dan in vredesnaam aangewend worden voor andere 'zienswijzen"

Dat maakt dat voor mij de waarheid in het midden ligt.

Op een zeker moment kwam een wijze geleerde er achter dat de aarde niet plat maar rond bleek te zijn.

Voor deze conclusie werd de beste man dan ook vermoord.

Want hij was niet trouw aan de huidige wetenschap.

Dat en vele andere voorbeelden geven aan dat de wetenschap geen absolute zekerheid kan bieden in onze zoektocht naar waarheid.

Als tegenhanger zijn er voldoende bewijzen van mensen die zogezegd 'doorsloegen' in religieuze of new-age achtige visies die ook niet geheel op de werkelijkheid bleken te stuiten.

Als ik mij vastbindt op het een of het ander ontwikkel ik zodanig een kokervisie dat ik de mogelijkheid van nieuwe bevindingen volledig uitsluit.

En dat is nou net de reden waarom ik mezelf niet in een hokje wil (laten) plaatsen van groeperigen met verschillende benamingen en zienswijzen.
Nee maar kun jij me een richting noemen die er ' wel uit is' dan?

En wanneer zijn we dr uit?

Het gaat me er meer om dat ik wens open te blijven staan voor verschillende visies daarop, zonder dat ik me vastklamp aan iets.

Want de ervaring leert dat het onderzoek naar ' de waarheid' nog bij lange na geen grond onder de voeten heeft.

En dat is prima, want maakt dat het leven niet juist interessant?

Voor mij wel in ieder geval.
Ik sluit dus niet per definitie iets uit, maar ga ook niet klakkeloos ergens in mee.

En t enige dat je dan kunt doen is vertrouwen op je eigen gevoel en je verdiepen in je eigen waarheid zonder die te blokkeren door angst of afkeer van wat er nog meer mogelijk is.
Ik baseer me liever op iets dat wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Ik geloof niet zonder meer in zaken die mij onwaarschijnlijk lijken, omdat ze niet onderzocht kunnen worden of omdat bij onderzoek niks gevonden wordt. Dat heeft voor mij niks met angst of afkeer te maken. Ik denk zelfs wel eens dat de angst voor de eindigheid en het grote NIETS eerder een reden is tot geloof in het paranormale, dan dat angst een reden zou zijn om niet te geloven in deze zaken.
meds schreef op 04 april 2008 @ 01:05:

Ik denk zelfs wel eens dat de angst voor de eindigheid en het grote NIETS eerder een reden is tot geloof in het paranormale, dan dat angst een reden zou zijn om niet te geloven in deze zaken.

Helemaal mee eens.

En volgens mij is vrijwel elke godsdienst daar op gebasseerd.
Ik kan met oprechtheid zeggen dat ik niet vanwege angstgevoelens ervaar wat ik ervaar.

Ik leef en geniet van mijn leven zoals ik het mee mag maken, en ik doe dat het liefst met de dag. Juist omdat ik de waarde van ieder moment als iets kostbaars zie.

Ik bedenk mij ook altijd dat zorgen voortkomen uit je druk maken om het verleden of over de toekomst. Want vaak zijn zorgen zaken die in onze gedachten spelen zonder dat de werkelijke situatie zich op precies dat moment afspeelt. Met andere woorden, onze gedachten en belevenissen omtrent die situaties. Ik vind het daarom belangrijk om met mijn aandacht in het moment te blijven staan.

Daarentegen vertrouw ik wel op mijn eigen wijsheid, waarvan ik ook overtuigd ben dat ieder mens die in zich draagt als een bron die je wel of niet actief wilt gebruiken in je leven.

En natuurlijk sta ik daarbij open voor de informatie die mij toekomt en bekijk ik op ieder moment wat dat met me doet.

Dat wij (meds)het niet eens worden over dit onderwerp is duidelijk.

Maar tevens niet de reden dat ik inga op dit forum.

De reden dat ik dat wel doe, is omdat ik het interessant vind om te zien wat mijn reacties met anderen doen.

Ik ben wel blij Meds, dat je je - in mijn ogen - enigzins defensieve houding wat meer getemperd hebt en vanuit jouw eigen belevenis reageert nu. Daarmee kun je namelijk veel interessante gesprekken met mensen voeren.
yoyo2 schreef op 04 april 2008 @ 11:48:

[...]

Helemaal mee eens.

En volgens mij is vrijwel elke godsdienst daar op gebasseerd.

Daarmee ben ik het ook eens.

Omdat godsdienst zich vasthoudt aan dogma's en strenge regels (kokervisie). Maar niet alleen godsdiensten doen dit, de wetenschap heeft hier ook een aardig handje van.

Ik probeer de ervaring zelf te ondergaan zonder me ergens op vast te binden uit angst dat de waarheid wel eens groter of anders zou kunnen zijn.
Hoe een interessant en leuk topic om zeep geholpen kan worden door iemand die zichzelf veeeeuuuuuls te serieus neemt... :no:
Ik krijg de kriebels van kwantumfysica gebruiken terwijl je er niets vanaf weet.
Nee joh, die kriebels worden veroorzaakt door geesten..... boehoeeeee
Noah schreef: Ik ben wel blij Meds, dat je je - in mijn ogen - enigzins defensieve houding wat meer getemperd hebt en vanuit jouw eigen belevenis reageert nu. Daarmee kun je namelijk veel interessante gesprekken met mensen voeren.

Tjonge, jonge Noah wat een zelfoverschatting. We voeren hier op dit forum al jaaaaren interessante gesprekken met Meds, daar hebben we jou niet voor nodig hoor!

Ik heb zo het een en ander gelezen van jouw reacties hier en mijns inziens val je gewoon in hetzelfde ouwe gezeur dat de ongelovigen moeten bewijzen dat iets paranormaals NIET bestaat!

Maar je moet het niet omdraaien he, als jij beweert dat iets WEL bestaat, dan ligt de bewijslast bij jou.

Oh en wat de werking van electriciteit betreft....als je wilt weten hoe dat werkt bestudeer dan eens een natuurkunde boekje uit het VMBO of zo.
.... grinnik.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven