Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Prada, als roker loop je meer risico op allerlei soorten kanker. Maar er zijn er een aantal die er significant uitspringen (zie mijn opsomming)
Stoppen lijkt moeilijker dan het is trouwens
Het is wat het is.
zeker....
tja
http://img.photobucket.com/albums/v232/bloggershowcase/Verbodenteroken.jpg
http://cheese.web-log.nl/photos/uncategorized/rookverbod_in_horeca.jpg
Dotten schreef op 03 april 2008 @ 23:40:

Lekker rokend heb ik de hele discussie gelezen, jullie moeten zelf maar eens terug lezen wat een haat en nijd er is tussen rokers en niet rokers, hoe zal dit worden vanaf 1 juli???

Ik ben bang dat het alleen maar erger zal worden, want de niet rokers gaan steeds een stapje verder.

De niet-rokers doen niks hoor: de overheid beslist hier.

Verder klets je onzin, want in Zweden is al jaren zo'n rookverbod in de horeca en geen roker die er daar een probleem van maakt om ff naar buiten te gaan om zijn sigaretje te roken.

En waarom zou die zogenaamde haat en nijd erger worden per 1 juli? Jarenlang heb je mogen roken in de horeca en was er ook geen haat en nijd, simpelweg omdat niet-rokers óf niet gingen óf niet klaagden. Waarom zou dat nu ineens veranderen?

Ah, ik weet het al: omdat rokers agressief worden als ze niet mogen roken! X-D

Verder begrijp ik het argument (geloof van FV) niet dat als alle werknemers roken het kul is om het roken te verbieden: hoe doe je dat dan met sollicitanten? Eerst vragen of ze wel roken?

Bovendien is het een beetje lastig controleren en is het veel makkelijker om één lijn te trekken, dus alle werkplekken rookvrij. Kunnen er ook geen misverstanden over bestaan.
Ja het zal steeds erger worden. De niet rokers zullen de rokers met Pek en Veren door de straten jagen. We kunnen ook alle rokers kaal scheren zodat je ze van verre kan herkennen. En als een roker iets crimineels doet zetten we hem het land uit...
Het begint er langzamerhand inderdaad steeds meer op te lijken. De roker is verworden tot paria, maar ondertussen wordt de Nederlander steeds vetter, loopt de stress voor menigeen te hoog op, zitten we met een enorme groep steuntrekkers, vergrijpt een aanzienlijk deel van de jongeren zich aan drugs en vooral heel veel drank, krijg je dagelijks de grootste rotzooi binnen als je in de eeuwige files staat, wordt het volk stelselmatig tegen elkaar opgehitst door machtsgeile politici die voor eigen gewin in de Kamer zetelen, neemt de armoede toe, is er een huizentekort, daalt de kwaliteit van het onderwijs al jaren en probeert onze grotendeels gristelijke regering de een na de andere truuk om weer naar bijbelse waarden te leven, zoals zondagsrust en meer kinderen 'om de kosten van vergrijzing op te vangen'.

Als er maar nergens een kroeg in het land is, waar men onder elkaar nog een peukje mag opsteken, dan komt de rest ook wel goed. Zielig zootje.
Nou nou wat een gezellig topic is dit ;-)

Laat ik maar gewoon reageren op de openingspost en de postings waar ik jeuk van krijg ff terzijde schuiven.

Ik ben een roker dus moet teveel opwinding vermijden voordat de combi van te hoge bloeddruk en peuk me fataal wordt X-D

Ik denk dat er weldegelijk omzetverlies op de loer ligt voor een aantal ondernemers ook al wijst onderzoek mss anders uit.

Gaan die cijfers van dat onderzoek over zowel restaurants, kroegen etc of alleen over kroegbezoek dat is toegenomen?

Kan het me niet voorstellen dat dit voor kroegen gunstig uit gaat pakken, voor restaurants wel weer maar we zullen zien.

Net zoals we ook wel zullen zien hoe lang het duurt voordat je als roker ook op het terras niet meer mag roken.

Zou me niets verbazen als het ooit nog zover komt dat je zelfs niet meer op straat mag lopen met een sigaret en er voor op de bon kunt worden geslingerd. 8-P

De kleine bruine kroegjes die geen ruimte hebben voor speciale rookruimtes en hun klanten dus naar buiten moeten sturen, ik denk dat die voornamelijk de dupe gaan worden.
Mooie opsomming Compli! Maar roken is en blijft ongezond X-D
Openingspost herlezen en het gaat dus wel alleen om kroegbezoek. Oké. We zullen zien.

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is zeg ik als roker maar niet-drinker.

Wordt het geen tijd dat drankinname ook aan banden wordt gelegd net zoals roken?

Drank kan ook overlast en gevaarlijke situaties veroorzaken, moet ik als niet-drinker daar onder lijden? X-D
Deze paria is weer half begonnen. En elke keer als ik dit topic voorbij zie komen, denk ik: goh, ik heb wel zin in een sigaret. *en zij voegde de daad bij het woord* ;-)
Sjaan mag van mij ook. Leg maar aan banden hoor.

Complicated: Moet steeds zo lachen om je argumenten die echt helemaal nergens meer over het roken gaan. Haal er maar zoveel argumenten bij die je kunt verzinnen maar het feit is dat het super is dat er een rook verbod is, ik graag alle rokers de andere kant van de straat op stuur en ik zeker ook niet op het terras in de rook wil zitten. Omdat er zoveel mis is met de maatschappij kan je natuurlijk niet bij de pakken neer gaan zitten en zeggen: laat dan dit verbod ook maar zitten. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Waarom zijn al die verboden nodig is een goeie vraag. Die zijn dus zo broodnodig omdat de roker zich niet in kan houden zonder een dergelijk verbod. Dat is dus wel duidelijk. Dus wie zijn hier de zeikerds en slappelingen? Juist de rokers, die lopen te zeiken dat ze hun kankerstokje niet meer mogen opsteken. En dan ook nog lopen zeuren dat het zo vervelend is om zich aan te passen en om andere mensen geen overlast te bezorgen. Oh oh wat vervelend dat je rekening met anderen moet houden zeg. Vette pech zeg ik nu keihard juist omdat in de jaren gebleken is dat de roker degene is die zich niet WIL aanpassen.

En ja ik hoop dat er over een aantal jaar roken op straat ook verboden word en dan niet in eerste instantie voor de rookoverlast maar voor al die gore peuken die op straat liggen. De mensen die hun asbak zo op straat legen of hun peuk al rijdend vanuit de auto het raam uit flikkeren. Want daar heb ik nog niemand over gehoord. Dubbele vervuiling dus. (En ja, voordat iemand weer met dat argument komt, al die andere vervuilers van de straat mag je ook van mij hard aanpakken)
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
PS: Een roker KAN zich trouwens ook moeilijk aanpassen want het is een verslaving en die verslaving is de baas. Daarom kun je niet anders dan er een hard verbod op leggen anders heeft het geen zin, want een verslaving is altijd hardnekkiger. Eigenlijk hartstikke zielig dat ze zo afhankelijk zijn.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Tante Sjaan: wat alcohol betreft zijn er al regels. Het is alleen wat lastig te controleren als iemand thuis een fles whiskey leegzuipt en vervolgens in zijn auto stapt bijv.

Ik vraag me dan verder af in hoeverre jouw gezondheid in gevaar gebracht wordt door iemand die een paar glazen wijn in jouw nabijheid drinkt.
Veel rokers en drinkers in je vriendenkring zeker chica?

:rofl:
Precies als iemand zich een leververvetting vreet of drinkt moet ie helemaal zelf weten. Wij worden daar niet ziek van. Als de drinkers met drank op achter het stuur gaan zitten lopen wij wel gevaar en dus is dat strafbaar. Dat is de volgende stap, roken in het openbaar moet zwaar bestraft worden. Als misdrijf.
minimaal 4 jaar
Liv, ik plaatste een smiley, geen serieuze opmerking dus.

Als ik bepaalde postings lees krijg ik haast zin om ook zeikerig te doen, vandaar.
Soundpost schreef op 03 april 2008 @ 23:30:

Vinyl, de verademing is je gegund, vind het alleen jammer dat het van bovenaf opgelegd moet worden.

Wat vergeten wordt volgens mij is dat rokers inmiddels al jaren op heel veel plekken niet mogen roken waar ze het wel zouden willen (openbare gelegenheden zoals theater, trein, winkels, bieb, scholen, werk, etc etc etc). Dit valt niet-rokers waarschijnlijk niet eens meer op. De momenten waarop rokers kunnen balen overtreffen de momenten (alleen die kroeg en een verjaardag) waarop niet-rokers balen

Dat is geen argument verder, maar geeft aan hoe veel rokers zich al inhouden om niet-rokers een plezier te doen. Zie dat dan! ;-)

Volgens mij is het heel simpel : de niet-roker ondervindt schade van de roker.

Dat alleen al zou een reden moeten zijn voor de roker om alleen daat te roken waar hij een ander geen schade berokkent.

De nieuwe wet waarbij Nederland overigens een van de laatste Europese landen is om 'm in te voeren is dus ter bescherming van de niet-roker. Die kiest namelijk door niet te roken voor zijn gezondheid. Als die dan toch bedreigd wordt door mensen die hardnekkig door blijven roken, zijn er maatregelen te verwachten.

Een rookvrije werkplek of openbare gelegenheid is simpelweg een recht en geen verbod.

In Bhutan mag je trouwens alleen maar roken in je eigen huis....het kan nog erger, hier mag je op straat straks nog wel roken.
Als ze dan maar wel een rokersruimte hebben in de bajes.
Onderdezon schreef op 04 april 2008 @ 15:18:

Deze paria is weer half begonnen. En elke keer als ik dit topic voorbij zie komen, denk ik: goh, ik heb wel zin in een sigaret. *en zij voegde de daad bij het woord* ;-)
:rofl: ... ik ook trouwens
Tante Sjaan schreef op 04 april 2008 @ 15:43:

Liv, ik plaatste een smiley, geen serieuze opmerking dus.

Als ik bepaalde postings lees krijg ik haast zin om ook zeikerig te doen, vandaar.
Overheen gekeken, excuus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven