Werk & Studie alle pijlers

Uitkering en sollicitatieplicht

05-04-2008 16:36 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden ben ik vanuit de WIA in de bijstand terecht gekomen. Ik heb ziekte van Lyme en ben nogal ziek.

Een tijdje terug kreeg ik van de gemeente een oproep voor een gesprek over deelname aan de arbeidsmarkt. Ik kon toen niet op deze afspraak komen omdat ik te ziek was en heb afgebeld.

De dame die ik aan de telefoon kreeg vertelde me toen dat ik een oproep zou krijgen voor een belastbaarheidsonderzoek. Echter kreeg ik zojuist weer een (blijkbaar standaard?) oproep voor en gesprek over deelname op de arbeidsmarkt. Ik ben nog steeds ziek maar ga wel naar de afspraak, het lijkt me wel prettig om iemand face-to-face te spreken en mijn situatie uit te leggen.

In de brief staat dat je bewijs van sollicitaties van de afgelopen maanden moet meenenemen. En hier maak ik me nu erg zorgen om want die heb ik niet. Ik ben ziek en vind mezelf te ziek om te solliciteren. Natuurlijk begrijp ik dat ik niet degene ben die beslist of ik wel/niet kan werken maar ik was|(ben) echt simpelweg te ziek om serieus te solliciteren. Ik denk dat ik prima bemiddelbaar ben v.w.b werk, heb twee afgeronde HBO studies en het zal me echt wel een keer lukken uit de bijstand te komen. Maar nu dus even niet.

Mijn vraag: wat zijn de consequenties van het niet kunnen overleggen van sollicitaties? Wat als je echt ziek bent en de gemeente vindt dat je moet werken?

Het klinkt misschien raar maar ik ben echt heel erg ongerust. Ik weet namelijk zeker dat ik op dit moment geen werk aan kan.

Enorm bedankt voor jullie reacties.
Je komt net uit de WIA dus ik zou me niet zo'n zorgen maken over dat je niet hebt gesolliciteerd in die tijd. Probeer inderdaad op het gesprek te komen, doe je verhaal, en wacht het belastbaarheidsonderzoek af.

Het zijn geen boemannen bij de Sociale Dienst.
Vraag me wel af waarom je niet in de WIA bent gebleven..
Ik had geen recht meer op WIA.

Dank je voor je reactie.

Ik had al meteen bij de gemeente gemeld dat ik ziek was (toen ik uit de WIA kwam). Nu ze naar sollicitaties vragen ben ik wat in de war.
Ik zou het zoals mamzelle al zegt gewoon even afwachten..

Ga naar die afspraak en leg je verhaal uit...

Als je gewoon eerlijk bent dan zal het vast wel goed komen..
Eerlijk waarover bedoel je precies? Er valt niet echt veel oneerlijk te zijn geloof ik.
Piepje, als je geen recht meer hebt op WIA betekent dat dan dat je arbeidsgeschikt verklaard bent en dus volgens de 'regels' niet meer ziek?

Ik denk dat je in het gesprek je situatie zo goed mogelijk kunt uitleggen. Maar ja, als je sollicitatieplicht hebt dan zul je daar toch aan moeten voldoen.

Niet om je bang te maken maar ik heb laatst een boete gehad van het UWV. Ben werkeloos en kon van de laatste maanden geen bewijzen van mijn sollicitatieactiviteiten overleggen. ( had een dip en was er rommelig mee omgegaan). Ik heb een boete gekregen van rond de 50 euro dus dat valt nog mee.
Zou het niet gewoon een standaard brief van de gemeente kunnen zijn? Ik zou je verhaal uitleggen en ook aangeven op welke termijn je zelf weer denkt te kunnen gaan solliciteren en voor hoeveel uur dan etc. Dan laat je in ieder geval zien dat je er actief mee bezig bent.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
als je een uitkering kreeg en niet meer in de WIA dan was je wel verplicht te solliciteren. Ik ben bang, dat ondanks dat jij meende te ziek te zijn om te solliciteren, dat je dit toch verplicht was te doen, anders vragen ze je niet hiervoor het bewijs te overleggen. Zorg dat je uit dit gesprek duidelijk wordt hoe het nou zit, anders ben je straks de sjaak. En als je uit de WIA bent, wat krijg je dan nu?
Ik was volgens de WIA weer arbeidsgeschikt. Ik dook dus weer helemaal in uitzendbureaus etc omdat het moest maar nog steeds ziek. Ik heb toen aan het CWI aangegeven dat ik toch echt nog te ziek was om te werken en zij hebben het toen overgedragen aan de gemeente zelf met de mededeling dat ik dan niet kon solliciteren. Vervolgens kreeg ik een uitnodiging voor een gesprek die ik moest afzeggen omdat ik ziek was. Telefonisch gaf mijn klantmanager(heet dat zo?) aan dat ik een belastbaarheidsonderzoek zou krijgen maar ik krijg dus een brief waarin staat dat ik moet komen en mijn sollicitaties moet overleggen.

Eerlijk gezegd was ik in de veronderstelling dat ik niet hoefde te solliciteren. Dit omdat ik me ziek had gemeld en er toen werd gezegd dat het overgedragen zou worden etc. Ik krijg nu ook het gevoel dat ik iets helemaal niet goed heb gedaan...
kun je anders niet een verklaring van je arts krijgen over je huidige situatie?
in de bijstand ben je gewoon verplciht om te solliciteren... als je daarvoor te ziek was had je je ziek moeten melden bij het UWV...

ik zou me goed voorbereiden op het gesprek als ik jou was.. blijkbaar was je niet ziek genoeg om in de wia te kunnen blijven?

probeer in elk geval aan te tonen dat je echt ziek genoeg was/bent om te kunnen solliciteren, bijvoorbeeld met een verklaring van je arts o.i.d.

en anders zit er niks anders op om toch te gaan solliciteren...
ik was dus te laat met mijn reactie... vervelend... ik zou de situatie gewoon uitleggen en je goeie kant laten zien... proberen zoveel mogelijk mee te werken in alles wat ze voorstellen... dan laat je in elk geval je goede wil zien... en maar hopen dat t meevalt
[quote]Carlice schreef op 05 april 2008 @ 17:33:

als je een uitkering kreeg en niet meer in de WIA dan was je wel verplicht te solliciteren. Ik ben bang, dat ondanks dat jij meende te ziek te zijn om te solliciteren, dat je dit toch verplicht was te doen, anders vragen ze je niet hiervoor het bewijs te overleggen. Zorg dat je uit dit gesprek duidelijk wordt hoe het nou zit, anders ben je straks de sjaak. En als je uit de WIA bent, wat krijg je dan nu?[/quote]

bijstand...
sweety1980 schreef op 05 april 2008 @ 17:40:

kun je anders niet een verklaring van je arts krijgen over je huidige situatie?
Ja, dat kan wel. IK heb een fijne huisarts die ik op regelmatige basis zie (ik moet vaak bloedprikken en vaak medicijnen tegen gewrichtsontstekingen). Zij vindt uberhaupt dat ik het heel, heel rustig aan moet doen.
heb je ondertussen nou wel gesolliciteerd? Heb je schriftelijk doorgegeven dat je te ziek was om te solliciteren? Ze laten je niet uit de WIA gaan als je te ziek was, volgens hen was je dus weer in staat om te solliciteren en dat heb je dus niet gedaan. Neem een briefje mee van je huisarts, als je niets hebt om te laten zien kom je ook zo onvoorbereid over. Ze willen nu vast stellen hoeveel je zou kunnen werken per week, laat je huisarts in die brief daarvoor een schatting/aanbeveling geven wat zij ervan vindt.
Carlice schreef op 05 april 2008 @ 17:58:

heb je ondertussen nou wel gesolliciteerd? Heb je schriftelijk doorgegeven dat je te ziek was om te solliciteren? Ze laten je niet uit de WIA gaan als je te ziek was, volgens hen was je dus weer in staat om te solliciteren en dat heb je dus niet gedaan. Neem een briefje mee van je huisarts, als je niets hebt om te laten zien kom je ook zo onvoorbereid over. Ze willen nu vast stellen hoeveel je zou kunnen werken per week, laat je huisarts in die brief daarvoor een schatting/aanbeveling geven wat zij ervan vindt.

Ja hoor, ze laten regelmatig mensen uit de WIA gaan die nog steeds ziek zijn, erg genoeg maar waar.

En zoals ik al eerder schreef heb ik me ziek gemeld bij het CWI(na eerst me ingeschreven te hebben bij uitzendbureaus omdat ik immers sollicitatieplicht had). Bij het CWI werd er gezegd dat het overgedragen zou worden aan de gemeente ivm ziekte. Vervolgens vertelde de gemeente me dat ik een belastbaarheidsonderzoek zou krijgen maar ipv dat onderzoek moet ik op gesprek komen om mijn sollicitaties te overleggen.

(ik hoop dat ik zo duidelijker ben)
Het is dus een miscommunicatie tussen jou en de cwi adviseur. Hoeveel tijd zit er tussen de melding bij het CWI en de "overdracht" naar de Gemeente toe? Je kan altijd nog aangeven dat je gebeld hebt naar werkgevers om te informeren of er werk was. Wel zou ik eerlijk aangeven dat je jezelf nog op dit moment nog niet in staat acht om te werken maar dat het geen onwil is en dat je graag zo'n belastbaarheidsonderzoek wil ondergaan.

Als je goedgekeurd wordt voor de WIA wil niet zeggen dat je arbeidsgeschikt bent. Zegt alleen dat er wordt verwacht dat je met de beperkingen die je hebt in staat wordt geacht om in ieder geval 65% van je laatstverdiende loon te genereren....
Je kunt je bij de sociale dienst ook ziek melden hoor !!

Je krijgt dan een afspraak met een arts.

Maar wacht eerst je afspraak af bij de sociale dienst, zeg bij het gesprek waarom je niet gesolliciteerd heb. Leg je situatie uit en neem ook brieven mee, waarom je uit de Wia bent enzo en de brief van een huisarts die achter je staat is natuurlijk erg prettig. Ze gaan het allemaal kopieren, dus zoveel mogelijk meenemen over hoe en wat van je ziekte, ziek is ziek. Hun kunnen namelijk niet een diagnose stellen, wel uitkeringen verstrekken.

Wees niet bang, ze eten je niet op, misschien willen ze wel dat je arbeidstherapeutisch aan het werk gaat, Ik bedoel bv een 4 uurtjes per dag met een maximum van zoveel uur. Ga eerst maar naar dat gesprek. Dan weet je meer.

groetjes mr
Tja, er worden inderdaad regelmatig mensen een arbeidsongeschiktheidsuitkering uitgegooid die te ziek zijn om te solliciteren, laat staan om te werken. Mijn vriend ging van volledig afgekeurd naar volledig goedgekeurd. Dat heeft een half jaar geduurd, er kwam een zaak tegen het UWV en na het zien van een bezwaararts werd hij weer volledig afgekeurd. Het is zo'n willekeur.............. Hij ging dus van WAO naar WW en had sollicitatieplicht. De sollicitaties heeft die toen via werk.nl gedaan. Dus CV ingevuld en digitaal solliciteren. Gemiddeld een sollicitatie per week, want ja, hij had een inkomen nodig. In zijn CV heeft die wel zijn beperkingen geschreven zodat de werkgever wist waar die aan begon. Gek hè, hij kreeg nooit een uitnodiging..........Maar soms wel een reactie met dat ze hem sterkte wenste.
Die beperkingen accentueren bij een sollicitatie kunnen je een korting van 20% voor 16 weken op een ww uitkering kosten. Daar komt bij dat je een "goede" beurt maakt bij werkgevers, Misschien nog niet aan gedacht, maar een WW uitkering is eindig en straks hoeft ie nergens meer aan te kloppen voor werk. Ja, bij de gemeente voor wwb als jouw inkomsten lager liggen dan pak em beet ¤ 1100,- netto per maand en kan ie zo door naar een werk direct plek.

Handig dit soort adviezen.........
Hij accentueerde de beperkinge n niet, hij was gewoon eerlijk in wat hij meende aan te kunnen. In de tussentijd was hij bezig met de zaak tegen het UWV. Hij zit nu weer volledig in de WAO en er moest weer een verrekening komen met de WW, want hij had dus een paar maanden WW ontvangen en dat moest weer teruggedraaid worden naar WAO.
anoniem_41855 wijzigde dit bericht op 05-04-2008 18:42
Reden: aanvulling
% gewijzigd
dan heb ik niets gezegd, sorry. (beroepsdeformatie)
Mijn verhaal over mijn vriend was alleen maar ter illustratie over dat er soms mensen de arbeidsongeschiktheidsuitkering uitgaan die toch echt te ziek zijn voor de arbeidsmarkt. Dat het soms een willekeur is en ik denk dat TO daar ook ten prooi aan is gevallen.
Wel vreemd hoor die keuringen soms.

Ik ken een vrouw die wegens psychische klachten bij de nieuwe, strengere keuring eerst 100% goed gekeurd was. Ze was het daarmee niet eens en heeft een second opinion aangevraagd. Deze arts had haar weer 100% afgekeurd. Er zit hier nogal een verschil in: eerst helemaal goed gekeurd en daarna 100% afgekeurd....

Ik weet niet piepje, of je eens een second opinion kunt overwegen? Ik lees dat je je echt nog te ziek voelt om te werken.

Ik geloof ook wel dat je via de sociale dienst je ziek kan laten keuren. Maar waarom dan bij de sociale dienst wel en bij het UWV niet? Ik vind het soms erg krom in elkaar zitten... Het UWV schuift zo hun clienten telkens maar naar de gemeente. Dan zijn zij ervan af, want zij moeten zo min mogelijk mensen in de WIA krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven