Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
superstar_2 schreef op 11 april 2008 @ 13:19:

Ik kan prima roken en praten tegelijk.

Shaggies draaien doe ik niet ik rook alleen klare sigaretten.
Het gaat er natuurlijk om, of je ook zo gezellig kan beppen als je niet rookt, of verstomd dan het geluid en zit je onzeker naar je handen te staren
Geen probleem hoor Liv, natuurlijk kon je dat niet weten
prada schreef op 11 april 2008 @ 13:16:

En dan daarbij, duss als ik het goed begrepen heb geniet je ergens van ómdat je verslaafd bent. Rare beredenering hoor. Ik geniet van een wijntje maar voel me geen alcoholist, geniet van sex, maar kan makkelijk een paar dagen zonder, schone ramen, heerlijk, maar echt geen poetsfobie. Maar als ik zeg dat ik geniet van een sigaretje ben ik verslaafd, mmm...

Eeeh, nee, dan heb je het niet goed begrepen. Er is nogal een verschil tussen ergens gezond van genieten en ergens verslaafd aan zijn. Je kunt ook verslaafd raken aan sex, alcohol of ramen lappen. Niet allemaal lichamelijk ongezond, maar geestelijk wel erg vervelend.

Als jij op zijn tijd een sigaretje kunt roken en jezelf niet verslaafd noemt: prima, ga je gang. Maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat je wel degelijk verslaafd bent. nicotine is namelijk één van de meest verslavende stoffen die er bestaan....
Geloof mij Meds, voor "junks" maakt het echt niet uit of ze alleen gebruiken of in een groep.
prada schreef op 11 april 2008 @ 13:23:

Geen probleem hoor Liv, natuurlijk kon je dat niet weten
Kee. Lijkt me moeilijk hoor, tjonge....
meds schreef op 11 april 2008 @ 13:22:

[...]

Het gaat er natuurlijk om, of je ook zo gezellig kan beppen als je niet rookt, of verstomd dan het geluid en zit je onzeker naar je handen te staren
Nee hoor geen last van als ik op en feestje ben waar niet gerookt word dan word ik niet zenuwachtig en praat ik nog net zoveel als anders...
Het cliché blijkt altijd weer waar: ex-rokers zijn de ergste soort. Omdat anderen hun fantastische voorbeeld niet wensen te volgen, zijn het meteen verslaafde junks met betonnen platen voor hun idiote koppen (met grauwe huid, natuurlijk), die in feite het leven niet aankunnen. Tsja, het is maar hoe je het bekijkt, denk ik dan.
En ga mij a.u.b. niet jou normen en waarden opleggen. Deze verslaving, het roken dus, ontneemt mij mijn leven niet. Ik functioneer prima, werk, studeer, heb twee leuke jongens die mij een fijne moeder vinden, heb een relatie, geweldige vrienden en vriendinnen. Noem mij geen junk als je niet weet wat dat inhoudt..
complicated schreef op 11 april 2008 @ 13:29:

Het cliché blijkt altijd weer waar: ex-rokers zijn de ergste soort. Omdat anderen hun fantastische voorbeeld niet wensen te volgen, zijn het meteen verslaafde junks met betonnen platen voor hun idiote koppen (met grauwe huid, natuurlijk), die in feite het leven niet aankunnen. Tsja, het is maar hoe je het bekijkt, denk ik dan.

Laat mijn huid nou prachtig zonnebankbruin zijn.. X-D

Mijn tanden zitten ook niet rot in mijn mond en mijn vingers zijn ook niet bruinig van de rookaanslag...
Nog even voor Meds, als je teruggelezen zou hebben (Misschien wel gedaan, dan sorry). Manlief heeft door het roken kanker gekregen, uit respect voor hem rook ik niet als we uit eten gaan, als we samen voor de televisie zitten e.d. En nog steeds communiceren we, ook als ik niet rook
pom508 schreef op 11 april 2008 @ 12:35:

Soundpost, hoe verklaar jij dan dat het mij gewoon enorm makkelijk is afgegaan?

Ik had nl. al heel snel geen last van rokers of ontwenningsverschijnselen, terwijl ik toch een behoorlijke tijd gerookt heb.

De ontwenningsverschijnselen kunnen gepaard gaan met bijv. depressie, maar acupunctuur heeft mij geholpen om dit heel makkelijk allemaal de baas te kunnen zijn.

Er zijn heel veel mensen gestopt met roken, onderschat dat niet.

Het is geen fabeltje dat afkicken van roken slechts 6 weken duurt, maar zoals ik al postte je moet echt proberen sigarettenrook te vermijden omdat iedere keer je lichaam weer getriggerd wordt en je gewoon wat langer af moet kicken. Wat dat betreft is het voor vele rokers een zegen, dat er op zoveel plaatsen niet meer gerookt mag worden.

Dan kan ik de vraag ook omdraaien: hoe verklaar je dat het zoveel mensen zoveel moeite kost om te stoppen?

Ik heb het ook niet over het fysieke afkicken of het verdwijnen van de nicotine uit je lichaam en de verschijnselen. Ik heb het over het gegeven dat je lichaam/je hersenen zijn ingesteld op de stof en uit evenwicht raken als het niet meer toegediend wordt. Bij veel mensen duurt het evenwicht hervinden echt wel langer dan die 6 weken.

Ik weet niet hoe lang jij hebt gerookt? Ik heb bv meer dan de helft van mijn leven gerookt (18 jaar lang meer dan 30 sig per dag) vanaf mijn puberteit. Al die jaren zijn mijn hersenen dus ingesteld op die stof en de werking ervan. En het duurde echt wel langer dan 6 weken voordat mijn lijf en hoofd het evenwicht had hervonden. Bv de slapeloosheid, black-outs, depressie, maag-darm ellende ed duurde toch echt wel 4 maanden En die verhalen ken ik van meer mensen uit mijn omgeving.

Het zal wel per persoon verschillen, de verslavingsgevoeligheid en rookduur en hoeveelheid. Maar ik vind het ook een ontkenning van de moeite die het veel mensen kost om er zomaar van uit te gaan dat het niet langer dan 6 weken duurt. Dat vind ik teveel een hoera verhaal uit zelfhulpboeken.Dat er geen troep meer in het bloed te vinden is wil niet zeggen dat je lichaam gewend en in evenwicht is.
anoniem_58180 wijzigde dit bericht op 11-04-2008 13:45
Reden: 2 jaartjes minder, met dat ongeveer werd ik wel veel ouder nu ;-)
% gewijzigd
Nou ik zie er niet uit hoor. Manlief opperde zojuist dat ik misschien maar eens even een douche moest nemen, want "je ziet er niet uit"

K**sigaretten
prada schreef op 11 april 2008 @ 13:10:

Ja, natuurlijk geniet ik ervan. Zou een heroine verslaafde echt genieten van zijn shot, of neemt hij die omdat life sucks? Wacht, ik zal het vanavond eens aan mijn oudste vragen, die mag dit weekend met verlof uit de afkickkliniek............

Prada, je lichaam geniet omdat de verslaving gevoed wordt. Niet meer, niet minder. Ik geniet ook van de vroege ochtend en mis de stinkstok niet. Echt niet.

Ik geniet juist meer, omdat mijn smaak beter is, reuk beter is, geen ochtend hoesten meer, er toch een bevrijding is omdat je niet meer rookt.

Er zijn buiten de financiele en gezondheidsvoordelen, nog heel veel andere voordelen aan het niet roken.

Een ding moet je van doordrongen zijn, je levenskwaliteit verminderd helemaal niet als je niet rookt, die verbetert juist.
complicated schreef op 11 april 2008 @ 13:29:

Dank je compli, erg verhelderend dit. Ik ben blijkbaar de ergste soort (soort wat?) en ik vind mezelf fantastisch.

Nou ik heb nieuws voor je: ik ben ook maar een mens, toevallig (oa door omstandigheden) gestopt met roken. Maar doordat ik gestopt ben zie ik nu wel de vele valkuilen en het ontkennende gedrag dat veel rokers vertonen. En dat is niet veroordelend bedoeld, ik deed precies hetzelfde.
Uit gezondheidsnet.nl:

Rookverslaving erfelijk bepaald

Mensen die het al jaren niet lukt te stoppen met roken, hebben vanaf nu een goed excuus. Rookverslaving is volgens Europese wetenschappers namelijk genetisch bepaald.

peuken-roken

Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrijft Nature. De wetenschappers hebben ontdekt dat de erfelijke genetische verandering van invloed is op ons rookgedrag. Mensen met het 'rookgen' hebben daardoor 30 procent meer kans op longkanker.

Ongeveer de helft van de mensen in Europa bezit een variant van het 'rookgen'. Het gen zorgt er niet voor dat je sneller begint, maar maakt het wel moeilijker om te stoppen met roken. Jaarlijks sterven in de Europese Unie een half miljoen mensen aan de gevolgen van roken.

Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrijft Nature. De wetenschappers hebben ontdekt dat de erfelijke genetische verandering van invloed is op ons rookgedrag. Mensen met het 'rookgen' hebben daardoor 30 procent meer kans op longkanker.

Ongeveer de helft van de mensen in Europa bezit een variant van het 'rookgen'. Het gen zorgt er niet voor dat je sneller begint, maar maakt het wel moeilijker om te stoppen met roken. Jaarlijks sterven in de Europese Unie een half miljoen mensen aan de gevolgen van roken.
pom508 schreef op 11 april 2008 @ 13:38:

[...]

Prada, je lichaam geniet omdat de verslaving gevoed wordt. Niet meer, niet minder. Ik geniet ook van de vroege ochtend en mis de stinkstok niet. Echt niet.

Ik geniet juist meer, omdat mijn smaak beter is, reuk beter is, geen ochtend hoesten meer, er toch een bevrijding is omdat je niet meer rookt.

Er zijn buiten de financiele en gezondheidsvoordelen, nog heel veel andere voordelen aan het niet roken.

Een ding moet je van doordrongen zijn, je levenskwaliteit verminderd helemaal niet als je niet rookt, die verbetert juist.
Ja, plus het eeuwige: waar zijn mijn sigaretten? als je de deur uitgaat. en het: oh jee, laatste sigaret in zicht, snel nieuwe halen..... prettig om daar ook vanaf te zijn ;-)
Prada, ramen zemen, sex en alcohol met mate zijn niet schadelijk voor de gezondheid.

Alcohol heeft nog als bijkomstigheid dat je je wat losser gaat voelen en het ontspant. Bovendien is lang niet iedereen die alcohol drinkt er aan verslaafd. Iemand drinkt doorgaan alcohol omdat hij of zij het echt lekker vindt.

Een sigaret is niet lekker. Ga maar eens na toen je de eerste sigaretten rookte, die waren verre van lekker.

Complicated, klopt, gestopte rokers lijken feller.

Maar gestopte rokers zijn ook erg confronterend voor rokers, want zij laten zien dat stoppen met roken wel degelijk kan.

Ik meende hier te lezen dat jouw stoppoging mislukt is? Dat er bij jou wel degelijk een wens is om het te laten, maar het je simpelweg niet lukt?

Superstar, je bent waarschijnlijk nog jong. Zonnebank is zeer slecht voor de huid, roken ook. Dat gaat heel erg hard met jouw huidveroudering. Maar ja, je gaf al aan dat je je weinig bekommert om je toekomstige gezondheid. Ook voor je schoonheid zorg je slecht.
prada schreef op 11 april 2008 @ 13:35:

Nou ik zie er niet uit hoor. Manlief opperde zojuist dat ik misschien maar eens even een douche moest nemen, want "je ziet er niet uit"

K**sigaretten
Haha, anders steek je er nog 1 op zodat je je achter de rook kan verstoppen :)
Soundpost schreef op 11 april 2008 @ 13:47:

Uit gezondheidsnet.nl:

Mensen die het al jaren niet lukt te stoppen met roken, hebben vanaf nu een goed excuus. Rookverslaving is volgens Europese wetenschappers namelijk genetisch bepaald.

peuken-roken

Als toevoeging even. Als je moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap, dan ben je al rookverslaafd wanneer je geboren bent. Je hoeft er maar een te roken om niet meer zonder te kunnen.

Soundpost, dat bewijst nog steeds niet dat het afkicken simpelweg maar 6 weken duurt.

Stoppen met roken is niet makkelijk, maar de periode dat het moeilijk is, is toch relatief kort te noemen. Wanneer het roken met net zulke ogen bekeken gaat worden als bijv. het nemen van drugs (binnenkort zijn peuken net zo duur), dan zouden echt meer mensen doorzetten om te stoppen.

Een nicotine verslaving is een hardnekkige. Mijn vader stopte met roken op zijn 73ste en heeft zijn gehele leven gerookt. Het is hem zonder hulpmiddelen gelukt. Hij is nu bijna 81.

Hij stopte omdat hij hees werd, er zat eelt op zijn stembanden. Dit zou zich onherroepelijk gaan ontwikkelen tot keelkanker, maar onbekend over welke periode dit ging. Hij is wel gestopt.

Wat dat betreft begrijp ik jou echt niet Prada. Je bent trots op je kinderen, man en vrienden. Je hebt gezien wat de gevolgen van roken zijn bij je man en toch ga je door met roken onder het mom van 'het is zo lekker'. Een verse haring is ook lekker, eet die dan, is nog gezond ook. Jij weet wat een desatreuze ziekte als kanker voor invloed heeft op het gezinsleven en toch ga je gewoon door met roken.

Ik schat zo om 2 redenen, de angst om te stoppen en de angst om aan te komen.
Complicated, klopt, gestopte rokers lijken feller.

Maar gestopte rokers zijn ook erg confronterend voor rokers, want zij laten zien dat stoppen met roken wel degelijk kan.

Ik meende hier te lezen dat jouw stoppoging mislukt is? Dat er bij jou wel degelijk een wens is om het te laten, maar het je simpelweg niet lukt?

Ik heb jaren dat ik wel rook en jaren dat ik niet rook. Dan heb ik er opeens geen zin meer in.

We zijn de laatste keer gestopt met roken toen mijn bevallige Alpennimf in verwachting raakte van onze kleine held. Alleen had ik er toen nog wél zin in, dus dat was anders. Toen de kleine man was geboren, ben ik weer gaan roken (niet binnen, natuurlijk) en later mijn vrouw ook.
pom508 schreef op 11 april 2008 @ 13:53:

[...]

Als toevoeging even. Als je moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap, dan ben je al rookverslaafd wanneer je geboren bent. Je hoeft er maar een te roken om niet meer zonder te kunnen.

Soundpost, dat bewijst nog steeds niet dat het afkicken simpelweg maar 6 weken duurt.

Een nicotine verslaving is een hardnekkige. Mijn vader stopte met roken op zijn 73ste en heeft zijn gehele leven gerookt. Het is hem zonder hulpmiddelen gelukt. Hij is nu bijna 81.

Hij stopte omdat hij hees werd, er zat eelt op zijn stembanden. Dit zou zich onherroepelijk gaan ontwikkelen tot keelkanker, maar onbekend over welke periode dit ging. Hij is wel gestopt.
Nee, ik ben ook niet degene die zegt dat het maar 6 weken duurt. Dat was jij toch? En als er al een paar tegenvoorbeelden zijn waarbij het langer dan 6 weken duurde, is het toch duidelijk?
Dank je compli, erg verhelderend dit. Ik ben blijkbaar de ergste soort (soort wat?) en ik vind mezelf fantastisch.

Nou ik heb nieuws voor je: ik ben ook maar een mens, toevallig (oa door omstandigheden) gestopt met roken. Maar doordat ik gestopt ben zie ik nu wel de vele valkuilen en het ontkennende gedrag dat veel rokers vertonen. En dat is niet veroordelend bedoeld, ik deed precies hetzelfde.
Wat ik bedoel is dat je onder ex-rokers vaak de felste anti-roken lieden aantreft. Jij geeft me niet de indruk daartoe gerekend te moeten worden.
pom508 schreef op 11 april 2008 @ 13:49:

Superstar, je bent waarschijnlijk nog jong. Zonnebank is zeer slecht voor de huid, roken ook. Dat gaat heel erg hard met jouw huidveroudering. Maar ja, je gaf al aan dat je je weinig bekommert om je toekomstige gezondheid. Ook voor je schoonheid zorg je slecht.

Ik ben 33 en nog geen rimpeltje te zien..

Onder de zonnebank is slecht,de gewone zon is ook slecht..

En nee ik lig niet dagelijks onder de zonnebank..

Alles waar té voor staat is niet goed..

Zelfs aan het sporten kun je verlaafd raken:

Kun je ook te veel sporten?:

Kun je ook te veel sporten?Daarop zeggen niet alleen sportartsen ja, maar ook psychologen. Sporten omdat je het leuk vindt en omdat je er de gezondheidsvoordelen van inziet, kan geen kwaad. Toch is er een groeiend aantal sporters dat zich verplicht voelt om te sporten, ondanks kwetsuren die ze links en rechts oplopen. En die hebben dan veel kans om een ‘sportverslaving’ of ‘sportstoornis’ te ontwikkelen, soms in combinatie met eetstoornissen.

Volgens psychologe Theresa Fassihi, verbonden aan het Eetstoornissencentrum van de Menninger Clinic in Houston (VS), bestaan er geen formules of definities om te bepalen of iemand te veel sport voor de verkeerde redenen, omdat hij of zij zich hiertoe verplicht voelt. “Wanneer echter het verplichte sporten iemands leven bepaalt of beïnvloedt, dan heb je een probleem”, vult Theresa Fassihi aan.

Te veel in de file staan is ook slecht voor je gezondheid door alle uitstoot die je binnen krijgt..

En als je alles maar moet laten omdat het slecht voor je is kun je beter in een hutje op de heide gaan wonen..
Soundpost schreef op 11 april 2008 @ 13:57:

[...]

Nee, ik ben ook niet degene die zegt dat het maar 6 weken duurt. Dat was jij toch? En als er al een paar tegenvoorbeelden zijn waarbij het langer dan 6 weken duurde, is het toch duidelijk?

X-D Het woordje langer in de zin vergeten.

Jouw artikel bewijst niet dat het afkicken van roken langer dan 6 weken duurt.
superstar_2 schreef op 11 april 2008 @ 14:01:

[...]

Ik ben 33 en nog geen rimpeltje te zien..

Onder de zonnebank is slecht,de gewone zon is ook slecht..

En nee ik lig niet dagelijks onder de zonnebank..

Alles waar té voor staat is niet goed..

Zelfs aan het sporten kun je verlaafd raken:

Kun je ook te veel sporten?:

Kun je ook te veel sporten?Daarop zeggen niet alleen sportartsen ja, maar ook psychologen. Sporten omdat je het leuk vindt en omdat je er de gezondheidsvoordelen van inziet, kan geen kwaad. Toch is er een groeiend aantal sporters dat zich verplicht voelt om te sporten, ondanks kwetsuren die ze links en rechts oplopen. En die hebben dan veel kans om een ‘sportverslaving’ of ‘sportstoornis’ te ontwikkelen, soms in combinatie met eetstoornissen.

Volgens psychologe Theresa Fassihi, verbonden aan het Eetstoornissencentrum van de Menninger Clinic in Houston (VS), bestaan er geen formules of definities om te bepalen of iemand te veel sport voor de verkeerde redenen, omdat hij of zij zich hiertoe verplicht voelt. “Wanneer echter het verplichte sporten iemands leven bepaalt of beïnvloedt, dan heb je een probleem”, vult Theresa Fassihi aan.

Te veel in de file staan is ook slecht voor je gezondheid door alle uitstoot die je binnen krijgt..

En als je alles maar moet laten omdat het slecht voor je is kun je beter in een hutje op de heide gaan wonen..

Superstar het gaat hier niet over te veel sporten. Het gaat over de ongelooflijk slechte gewoonte roken. Jij haalt er nog even bij dat je er zo lekker bruin uitziet door de zonnebank.

Wederom bewijs je hoe kortzichtig je bent. Jouw huid veroudert razendsnel, dat ga je echt zien.

De zon is slecht voor je huid, maar ik kan niet leven zonder naar buiten te gaan. Uitlaatgassen zijn slecht voor de gezondheid, maar ik kan simpelweg niet leven zonder te ademen.

Je kunt gewoon verder leven zonder sigaretten en zonnebank en dan is de wereld al ongezond genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven