Geld & Recht alle pijlers

persoonlijke lening? 2e hypotheek? wat is wijsheid?

06-09-2012 13:12 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wij hebben een koopwoning waar we nu zo'n 8 jaar wonen, eigenlijk moet er heel wat aan gedaan worden maar we houden maandelijks weinig over. We hadden nl een beleggingshypotheek en hebben deze om laten zetten naar bank spaar met de nodige extra maandelijkse kosten. We hebben-hadden een persoonlijke lening, die is nu bijna afgelost. (200 euro per maand).



Nu hebben we écht een nieuwe voordeur nodig en eigenlijk ook verf om de buitenboel te verven. Ook de keuken kan niet heel lang meer mee denk ik. Wat is dan wijsheid, opnieuw een persoonlijke lening? Of zijn er andere opties. Ik snap dat sparen nog beter is maar die mogelijkheid is er niet aangezien de voordeur echt 'haast' heeft.



Alle tips zijn welkom
love is enough...
quote:merano schreef op 06 september 2012 @ 16:58:

[...]



Omdat het idoot veel geld is voor een deur. Bij de gamma kun je maar uitkiezen: hardhouten deuren voor 450 euro.



Als je het kunt betalen moet je dat toch gewoon doen? Onze voordeur kostte nog meer dan die 1200 euro. Want er kwam ook nog verf bij, schildermaterialen, het ding moest afgehangen, een veiligheidsslot erin, noem maar op.



Maar goed, dat geld heeft to niet. Die moet gewoon even met de kieren blijven zitten en er een kek gordijntje voorhangen, zodat het niet tocht van de winter.

En dan volgend jaar een nieuwe deur kopen van geld dat ze gespaard heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:helene31 schreef op 06 september 2012 @ 17:21:

[...]





Dat is bij ons ruim tien jaar geleden ook niet gedaan hoor. Toen was ik 22, het was nog niet aan de orde.



Gelukkig kunnen we het huis op een salaris bekostigen, want inmiddels werk ik dus niet meer.Als je sinds 8 jaar 2 kinderen hebt waarvan 1 naar school gaat, dan zat dat al wel in de planning toen het huis gekocht werd, vermoed ik zo. En dan is het verstandig om parttime werken etc. mee te nemen in de berekeningen in hoeverre de hypotheek op te brengen is.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je de keuken vervangen als je er geen geld voor hebt? Mijn ouders hebben hun keuken al 25 jaar en zijn geenszins van plan dat ding te vervangen. Hoeft ook niet, hij doet t nog. Miujn oma had al helemaal een keuken uit 1906 ofzo. Deed het ook nog. (maar dat was vooroorlogse kwaliteit natuurlijk;)



Ik vervang m nu wel, omdat ik het leuk vind en omdat ik het geld er voor heb. Maar als ik het geld niet had, dan zou de keuken het nog wel 20 jaar uithouden hoor.
quote:girlinthefire schreef op 06 september 2012 @ 13:18:

Een voordeur kost je misschien 300-400 euro? Als je daar al een lening voor moet afsluiten..

Niet zo snugger, sorry.

oeps, geloof je het zelf? Een goede voordeur inclusief veilige sloten etc kost je minstens 2-4000 euri...

Of je moet zo'n ik-trap-het-wel-kapot-deurtje willen hebben.

Ben ook bezig met een nieuwe voordeur maar voor een stevige veilige (en ook mooie) deur kom je niet onder de 3-4000 euri.

En die gammameuk ed kan prima meer zijn geen veilige deuren want alles zónder extra sluitingen (vierpuntssluiting bijvoorbeeld, )



Voor een veilige voordeur dient er toch een vakman bij te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 06 september 2012 @ 19:16:

[...]



oeps, geloof je het zelf? Een goede voordeur inclusief veilige sloten etc kost je minstens 2-4000 euri...

Of je moet zo'n ik-trap-het-wel-kapot-deurtje willen hebben.

Ben ook bezig met een nieuwe voordeur maar voor een stevige veilige (en ook mooie) deur kom je niet onder de 3-4000 euri.

En die gammameuk ed kan prima meer zijn geen veilige deuren want alles zónder extra sluitingen (vierpuntssluiting bijvoorbeeld, )



Voor een veilige voordeur dient er toch een vakman bij te komen.Als je vierduizend euro voor een deur hebt gespaard zou ik nog even doorsparen. Nog 24 deuren en je hebt een heel huis. Met deur.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Deur van 1200 euro ? Je kan bij een bouwmarkt een prima hardhouten deur kopen voor minder dan de helft, beslag is daar ook niet zo prijzig.. Een beetje handige man hangt die deur zo op..





Tha orchid, wij hebben een deur van de praxis, met 4 punts sleuting en politie keurmerk (laten keuren ivm verzekering etc).. Die deur was 679 euro (zonder beslag) en moest uiteraard nog in de verf en er kwam nog een glassset bij (hebben wij bij glasbedrijf laten maken, veiligheidsglas..).. Ik denk dat wij in totaal iets van 8 of 900 euro kwijt waren met ALLES.. En je kan ook goedkoper hoor..
Alle reacties Link kopieren
wij hebben ook geen duizenden euro's als buffer hoor.. en wij wonen ook in een koophuis. Maar wij sparen voor onderhoud.



We hebben 5 jaar gespraard voor een nieuwe keuken

Dit jaar is het hele huis geschilderd buiten (door een goede schilder) en we hebben binnen alles opnieuw geschilderd en nieuwe vloeren.

Nu aan het sparen voor een dakkapel en nieuwe badkamer.. dat zal ook zomaar 2/3 jaar duren.. Ik wil daar pertinent niet voor lenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 06 september 2012 @ 19:28:

[...]





Als je vierduizend euro voor een deur hebt gespaard zou ik nog even doorsparen. Nog 24 deuren en je hebt een heel huis. Met deur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 06 september 2012 @ 13:23:

Goeie voordeur zoeken op MP. Zelf schilderen, de verf van de Action is prima. Wat nou lenen. En een keuken functioneert zolang hij niet instort. Het is crisis tante.



normaal doe ik +1 maar nu + 100

beter kun je het niet omschrijven Fame!!
Alle reacties Link kopieren
quote:weleer schreef op 06 september 2012 @ 14:38:

Ik ben heel blij met jullie adviezen geloof me maar ik word er ook enorm onzeker van... Terwijl ik alleen maar trots ben dat we al die gaten tamelijk goed op hebben kunnen vangen.... alleen is dit het einde ervan denk ik....we hebben nu inderdaad geen reserves meer...Ik zou wachten met die deur als jij schrijft dat je geen reserves hebt... wat als morgen je wasmachine kapotgaat in een huishouden met 4 personen? Of je auto gaat kapot? Dat zijn bedragen die je hoppa NU moet kunnen pinnen.

Een voordeur kan dan wel een paar maandjes wachten.....
quote:thaorchid schreef op donderdag 06 september 2012 19:16 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="girlinthefire in "persoonlijke lening? 2e hypotheek? wat i..."" class="messagelink">girlinthefire schreef op 06 september 2012 @ 13:18</a>:</b>

Een voordeur kost je misschien 300-400 euro? Als je daar al een lening voor moet afsluiten..

Niet zo snugger, sorry.</div></blockquote>

oeps, geloof je het zelf? Een goede voordeur inclusief veilige sloten etc kost je minstens 2-4000 euri...

Of je moet zo'n ik-trap-het-wel-kapot-deurtje willen hebben.

Ben ook bezig met een nieuwe voordeur maar voor een stevige veilige (en ook mooie) deur kom je niet onder de 3-4000 euri.

En die gammameuk ed kan prima meer zijn geen veilige deuren want alles zónder extra sluitingen (vierpuntssluiting bijvoorbeeld, )



Voor een veilige voordeur dient er toch een vakman bij te komen. Eh..ik heb ook een huis?? Veiligheidsbeslag zit in mijn bedrag inderdaad niet inbegrepen, maar een gamma-praxis-whatever-deur voldoet prima. En trommel een mannetje op om de deur op maat te schaven, via Werkspot bijv. Zitten momenteel heel veel handige mensen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Misschien mosterd maar ik zou hier zeker geen lening voor afsluiten. Spaar een paar maanden voor die voordeur, leef extra zuinig. Voor de keuken kun je ook kijken of je alleen de frontjes kunt vervangen, is de keuken echt zo slecht dat je er niet meer in kunt koken of het is het een luxe probleem, ofwel smaak?

Ik vind dit echt dingen die niet "leenwaardig" zijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 06 september 2012 @ 19:33:

We hebben 5 jaar gespraard voor een nieuwe keuken.

Nu aan het sparen voor een dakkapel en nieuwe badkamer.. dat zal ook zomaar 2/3 jaar duren.. Ik wil daar pertinent niet voor lenen.Haha wat een heerlijk nuchter en stevig antwoord! In vier zinnen een beetje discipline, spaarzaamheid, geduld en verstandigheid. Goed om te lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven