Geld & Recht alle pijlers

Overlijden

25-12-2012 17:07 42 berichten
Vraag voor een vriend van mij: hij heeft al jaren geen contact meer met zijn moeder, op een smsje op haar verjaardag na. Echter, via een tante is duidelijk geworden dat moeder niet lang meer te leven heeft. Moeder heeft in totaal twee kinderen. Moeder heeft aangegeven geen dienst of ceremonie te willen.



Haar kinderen zullen afstand doen van de erfenis (niet dat er iets te erven valt, maar sowieso willen ze het niet hebben). Wie gaat de (zeer sobere) crematie betalen? De gemeente? En kan die het verhalen op de beide kinderen, die beiden hier geen deel aan willen nemen en beiden hier geen geld voor hebben?



Kan al googlend er niet goed uitkomen, vandaar dat ik hoop dat iemand hier het duidelijk kan maken.
Hoe het in het buitenland werkt weet ik niet, maar in NL is het alsvolgt geregeld:

Wanneer er door de nabestaanden geen opdracht gegeven wordt om de uitvaart te regelen en er is verder ook niemand die dat op zich neemt, dan komt de gemeente in aktie.

Via de gemeente wordt dan een (eenvoudige) uitvaart geregeld. Nabestaanden hebben hier dan geen stem in omdat ze geen opdrachtgever zijn.

Wanneer er geen polis/verzekering is die de kosten dekt dan worden de kosten verhaald op de erfgenamen. Een verworpen erfenis speelt hier geen rol in, als erfgenaam ben je daar nu eenmaal verantwoordelijk voor. Dat geldt ook voor het correct opleveren van de huurwoning ed., ook hier ben je als erfgenaam aansprakelijk voor.



Dit is misschien wel een handige link:

http://www.geldenrecht.nl ... n-mijn-broer-niet-betalen
In het buitenland, tenminste, zoals het bij mij destijds ging: ik wist waar man begraven moest worden en welke uitvaart maatschappij ik in wilde schakelen. Omdat man een ongeluk had gehad, werd het medisch gerechtshof ingeschakeld (om opzet uit te sluiten) contact met NL ambassade etc.

Uiteindelijk is er via een lokale uitvaartmaatschappij contact gezocht met die in NL en zo is man per auto vervoerd.



Vliegtuig hebben we aan gedacht maar dan heb je invoerrechten op Schiphol. Tenminste, dat was toen, weet niet hoe het nu precies zit.

Ik weet wel dat het een enorme papierwinkel was. Overlijden werd in de taal des lands opgesteld, moest officieel vertaald worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ringelding schreef op 25 december 2012 @ 19:09:

Als het dan toch niks uitmaakt wat er met het stoffelijk overschot gaat gebeuren, zou je evt kunnen overwegen het aan de wetenschap beschikbaar te stellen. Die zijn toch altijd weer blij met "verse" lichamen. Dat bespaart weer kosten aan een uitvaart.Dit klopt niet helemaal. Het kan gebeuren dat ten tijde van het overlijden geen behoefte is aan het lichaam, om wat voor reden dan ook. Dan zal er alsnog een uitvaart geregeld moeten worden, wat dus geld kost.
quote:ririanneke schreef op 25 december 2012 @ 23:03:

[...]



Dit klopt niet helemaal. Het kan gebeuren dat ten tijde van het overlijden geen behoefte is aan het lichaam, om wat voor reden dan ook. Dan zal er alsnog een uitvaart geregeld moeten worden, wat dus geld kost.Klopt, laatst in de krant gelezen dat er momenteel een overschot is... Verder geen advies, alleen jammer dat er hier meteen mensen met meningen komen over de relatie moeder/zoon... Je weet toch helemaal niet wat er is voorgevallen?
Alle reacties Link kopieren
Als iemand komt te overlijden en er is niemand die het op zich neemt om de uitvaart te regelen (en daarmee ook voor de kosten tekent) is de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden verantwoordelijk om de uitvaart te regelen. Dit is bij wet geregeld en heeft dus niets te maken met de woonplaats maar echt de plaats van overlijden.



Elke gemeente heeft een uitvaartonderneming in zijn gemeente aangewezen die de uitvaart gaat verzorgen. Hier is een vaste afspraak voor tussen gemeente en ondernemer. In principe wordt er dan voor een begrafenis gekozen op de gemeentelijke begraafplaats. Echter bestaat er wel de mogelijkheid dat de familie toch wat invloed kan uitoefenen en dat het een crematie wordt.



Het geen aanspraak maken op de erfenis en je terugtrekken van het regelen zijn twee losse dingen. De erfenis wordt pas later na het overlijden geregeld. Het is echter wel zo dat als je bij de gemeente aangeeft dat je niet aan de uitvaart wilt meebetalen dan geef je ook direct je rechten op eventuele erfenis op. Dit gaat namelijk over naar de gemeente. Zij zullen ook zorgdragen voor het leeghalen van het huis e.d. Alles wat zij overhouden aan het afwikkelen van de nalatenschap gaat in het potje voor een volgend overlijden zonder "nabestaanden". Als er niets overblijft dan heeft het de gemeenschap dus geld gekost.



De gemeente zal altijd op zoek gaan naar nabestaanden om hen van het overlijden op de hoogte te brengen en om na te gaan of iemand naar voren zal stappen om de uitvaart te gaan regelen. Hier kan je dus nee op zeggen. Dit gebeurt echt alleen als er niemand uit zichzelf naar voren stapt.



Ik heb jaren in de uitvaartwereld gewerkt en dit komt vaker voor dan je denkt. Sterker nog, zulke uitvaarten worden soms heel druk bezocht omdat mensen wel genoeg mensen om zich heen hebben maar niet iemand die het wil/kan betalen. Mijn ervaring is ook dat er goed valt te praten met de mensen van de gemeente en de betreffende ondernemer. Ik weet alleen niet of dit voor alle gemeenten/ondernemers geldt. Vaak kan je op voorhand al informatie bij de gemeente (sociale zaken) opvragen. Ook kan de lokale uitvaartondernemer je verder helpen. Bel er gewoon een met je verhaal. Je zal info van hen krijgen of hij verwijst je naar de juiste ondernemer door.
Alle reacties Link kopieren
Ter beschikking stellen van de wetenschap moet bij leven al geregeld worden. Als er ten tijde van het overlijden geen vraag is naar "nieuwe" lichamen dan zal er altijd nog een begrafenis of crematie moeten plaatsvinden. Geen optie in dit verhaal dus.
de kosten komen voor rekening van de erfgenamen (de kinderen). Als zijn niets willen moeten ze direct na overlijden via notaris afstand doen van alles.
Let op: geef nooit opdracht voor de uitvaart want dan ben je de klos.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 december 2012 @ 23:35:

Let op: geef nooit opdracht voor de uitvaart want dan ben je de klos.Inderdaad, zodra je bij de uitvaartondernemer je handtekening zet, ben jij verantwoordelijk voor het feit dat de rekening betaald wordt.
quote:ekeiram78 schreef op 25 december 2012 @ 23:37:

[...]



Inderdaad, zodra je bij de uitvaartondernemer je handtekening zet, ben jij verantwoordelijk voor het feit dat de rekening betaald wordt.



Klopt, dat is zeker zo. Wie opdracht geeft, krijgt de rekening onder z'n neus geschoven.



Maar ik denk dat het voor TO wel van belang is om te weten dat geen opdracht geven niet automatisch inhoudt dat je niet hoeft te betalen. Ook al regel je iets bij de notaris (afstand doen), de gemeente kan altijd de kosten verhalen.

In de praktijk gebeurt dat ook. Het zal misschien per gemeente verschillend zijn hoeveel moeite ze daar voor doen, maar in onze woonplaats is het heel recentelijk nog voorgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Wat kom jij verbittert over zijn moeder.

Er gaat iemand dood, band of geen band. En dan denken mensen aan erfenissen die ze wel/niet willen. Een begrafenis/crematie die ze niet willen bekostigen.
Klopt, maar dan is het dus een kwestie van niet betalen en erop wagen dat een rechter je gelijk geeft. Dat kan als er bijv. sprake is van een langdurig verstoorde relatie tussen ouder en kind.
Dat is toch heel begrijpelijk? Een begrafenis kan je zo een paar duizend euro kosten, nogal bitter als je moeder je bijv. heeft verwaarloosd of mishandeld.
@ekeiram78: dankjewel voor je uitgebreide bijdrage, dat zal ik zeker meenemen in mijn mail naar vriend.



Dank ook aan de anderen. Er zit meer kennis hier dan je soms denkt .
Alle reacties Link kopieren
quote:polki schreef op 25 december 2012 @ 23:57:

Wat kom jij verbittert over zijn moeder.

Er gaat iemand dood, band of geen band. En dan denken mensen aan erfenissen die ze wel/niet willen. Een begrafenis/crematie die ze niet willen bekostigen.Het is pas dom als je er niet aan denkt. Denk jij soms dat het allemaal gratis is?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:polki schreef op 25 december 2012 @ 23:57:

Wat kom jij verbittert over zijn moeder.

Er gaat iemand dood, band of geen band. En dan denken mensen aan erfenissen die ze wel/niet willen. Een begrafenis/crematie die ze niet willen bekostigen.Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Weet jij veel wat die moeder misschien allemaal wel niet heeft uitgevreten?
Polki, ik denk dat jij allerminst staat te springen als blijkt dat de overledene een schuld van zeg ¤ 20.000 achterlaat waar je niets van wist en pas achterkomt als je blind hebt aanvaard. Band of geen band.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven