Geld & Recht alle pijlers

Overlijden

25-12-2012 17:07 42 berichten
Vraag voor een vriend van mij: hij heeft al jaren geen contact meer met zijn moeder, op een smsje op haar verjaardag na. Echter, via een tante is duidelijk geworden dat moeder niet lang meer te leven heeft. Moeder heeft in totaal twee kinderen. Moeder heeft aangegeven geen dienst of ceremonie te willen.



Haar kinderen zullen afstand doen van de erfenis (niet dat er iets te erven valt, maar sowieso willen ze het niet hebben). Wie gaat de (zeer sobere) crematie betalen? De gemeente? En kan die het verhalen op de beide kinderen, die beiden hier geen deel aan willen nemen en beiden hier geen geld voor hebben?



Kan al googlend er niet goed uitkomen, vandaar dat ik hoop dat iemand hier het duidelijk kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Een hoop aannames voor iemand die al jaren geen contact meer met zijn moeder heeft.

Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat ze wel een uitvaartpolis heeft.
Alle reacties Link kopieren
Toch iets beter leren googlen dan:



http://www.uitvaart.nl/ju ... k-kosten-uitvaart/566/566



Hier vind je heel veel informatie.



Triest trouwens dat het zo moet gaan met hun moeder. Maar goed, ik ken de achtergrond verder niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft moeder een uitvaartpolis? Kan ook best zijn dat ze een ander familielid of vriendin gevraagd heeft alles te regelen na overlijden.



Triest dat het zo lopen moet. Moeder ernstig ziek en met beide kinderen geen contact meer heeft.
Hooguit een smsje op haar verjaardag, bizar, en deze vraag op kerst is ook bizar.



Er is genoeg te vinden over erfenis en accepteren of verwerpen op internet, kijk goed bij notarissen en erfrecht.

Hou er ook rekening mee dat de nabestaande een huis vol geschiedenis moeten leegruimen of verkopen.
@registreerjenu: die site had ik idd ook gevonden. Maar, ik zie daar staan dat de gemeente de kosten "kan" verhalen. Niet dat ze dit standaard doen. En elders op dezelfde site las ik dat je als erfgenaam de erfenis kunt weigeren, en daarmee ook de begrafeniskosten kunt weigeren mochten die op jou neerkomen (dan mag je natuurlijk geen eisen stellen aan de begrafenis) maar elders las ik weer van niet. Vandaar dat ik zeg, ik kom er al googlend niet helemaal uit. En wat zouden voor gemeenten een reden zijn om al of niet de kosten te gaan verhalen op de kinderen?



Een uitvaartpolis, hmmm, goed punt. Schaam me dat ik hier niet aan gedacht heb. Zal het eens navragen want dan is het hele probleem natuurlijk opgelost.



En dat het triest is dat deze twee kinderen al jaren geen moeder meer in hun leven hebben, en deze zieke moeder haar kinderen niet meer heeft, staat buiten kijf. Blij dat het bij mij anders is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Als de kinderen weigeren te betalen dan draait de gemeente voor de kosten op, dus wordt het een gemeente graf
@redband: moeder woont in het buitenland, kinderen zullen dat huis dus niet hoeven leegruimen, het is een huurhuis dus verkopen komt er niet aan te pas. Dat scheelt weer. En tja, de vrouw ligt nu op sterven, kan het ook niet helpen dat het Kerstmis is en ter sprake komt.
Maar dan hebben jullie met buitenlandse erfrecht te maken, en niet met Nederlandse.
Alle reacties Link kopieren
Als je contact opneemt met een begrafenis/uitvaart ben jij degene die voor de kosten opdraait, althans dit was in het verleden wel zo.
Ok, jammer, geen uitvaartpolis. Ik was er al vanuit gegaan eigenlijk dat dit niet zo zou zijn.



Om t nog iets ingewikkelder te maken: moeder overlijdt ws hier in Nederland, niet in haar woonplaats. Maar qua erfrecht maakt dat toch niet uit? Moeder is en blijft Nederlandse qua nationaliteit.
Ga naar een notaris.
Naar een notaris gaan is natuurlijk een goede optie, maar helaas kost dat geld en dat heeft deze vriend nou juist niet. Ik lees hier op het forum ook weleens verhalen van mensen die jarenlang geen contact met hun ouders hebben (gehad), vandaar dat ik hoopte dat iemand uit eigen ervaring zou kunnen vertellen hoe zoiets gaat.
Misschien wilt ze wel in haar woonplaats begraven worden.(buitenland)
Ze heeft niets met begraven of cremeren, ziet een dood lichaam als een ding en zou het prima vinden om door de vuilnisophaaldienst meegenomen te worden, bij wijze van spreken. Het maakt haar dus absoluut niets uit wat er met haar lichaam gebeurt.



Meteen een goede les voor mij om dit soort dingen dus wel goed te regelen, wil niet dat mijn lief ooit voor dit soort problemen komt te staan.
Wie weet heeft ze zelf wel van alles op papier staan, jullie spreken elkaar nooit.
quote:Teigera schreef op 25 december 2012 @ 17:21:

@redband: moeder woont in het buitenland, kinderen zullen dat huis dus niet hoeven leegruimen, het is een huurhuis dus verkopen komt er niet aan te pas. Dat scheelt weer. En tja, de vrouw ligt nu op sterven, kan het ook niet helpen dat het Kerstmis is en ter sprake komt.



Hoe kan het dat moeders in Nederland overlijdt? Ik vraag me af of de gemeente gaat opdraaien voor de kosten van de uitvaart van een buitenlander. Hoe is het in het land waar ze woont geregeld en geldt die wetgeving wellicht alsnog.



Pas als moeders langer dan 10 jaar in het buitenland woont en staat ingeschreven, wordt ze als buitenlander gezien voor de Nederlandse successiewet. Tot die tijd is het erfrecht gewoon van kracht.



Sterkte in ieder geval.
anoniem_122304 wijzigde dit bericht op 25-12-2012 18:22
Reden: alinea weggevallen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 25 december 2012 @ 17:43:

Wie weet heeft ze zelf wel van alles op papier staan, jullie spreken elkaar nooit.Vind het ook maar een raar verhaal. Er is al jaren geen enkel contact en toch weet TO blijkbaar precies wat betreffende persoon wel/niet heeft en wat ze wil.
quote:girasole3 schreef op 25 december 2012 @ 18:25:

[...]

Vind het ook maar een raar verhaal. Er is al jaren geen enkel contact en toch weet TO blijkbaar precies wat betreffende persoon wel/niet heeft en wat ze wil.

Ik niet, heb geen relatie met deze mevrouw. Ik vertel hier wat deze vriend mij vertelt, die het weer hoort van tante (zus van moeder). Ik vind het ook een erg ingewikkeld en raar verhaal, vandaar dat ik om hulp vraag.



Dank voor de opmerking over het al dan niet in het buitenland ingeschreven staan, dat ga ik aan vriend doorgeven die het dan even moet uitzoeken. Weet ook niet of hij dat zo precies weet (waar zij ingeschreven staat en of zij mss al langer dan 10 jaar in het buitenland ingeschreven staat), maar misschien zijn tante wel.

Daarop voortbordurend: zou de gemeente waarin zij overlijdt wel de begrafenis gaan doen? Eigenlijk gek toch? Als ik op vakantie ben op Sicilië en ik kom daar te overlijden, dan gaat de gemeente aldaar mij toch ook niet begraven? Dan ga ik toch terug naar mijn eigen land? Iemand die daar iets over weet?
Zo, en wat zouden jullie er van denken, alle eigen wijzigheid op zij zetten en contact op nemen met zijn moeder??( oh, en niet via de jaarlijkse felicitatie sms maar echt eens in gesprek gaan met elkaar?)
quote:redband schreef op 25 december 2012 @ 18:56:

Zo, en wat zouden jullie er van denken, alle eigen wijzigheid op zij zetten en contact op nemen met zijn moeder??( oh, en niet via de jaarlijkse felicitatie sms maar echt eens in gesprek gaan met elkaar?)Ik snap die gedachte, maar ik ga daar niet op in, ik oordeel niet over de acties van deze vriend en het zou mooi zijn als anderen dat ook niet deden. Je hebt zijn leven niet geleefd. Ik ook niet, gelukkig.
Ik oordeel nergens, maar dat doe jij wel.Maar goed, sterkte hoef ik blijkbaar niet te wensen, maar succes met napluizen.
Alle reacties Link kopieren
Als het dan toch niks uitmaakt wat er met het stoffelijk overschot gaat gebeuren, zou je evt kunnen overwegen het aan de wetenschap beschikbaar te stellen. Die zijn toch altijd weer blij met "verse" lichamen. Dat bespaart weer kosten aan een uitvaart.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland wordt het dan betaald door de gemeente, wwarin de persoon is overleden, maar alles van waarde in haar huis/ bank gaat dan ook naar het betalen van de uitvaart.

Maar dit is in het buitenland, dus daar kunnen andere regels gelden.
quote:ringelding schreef op 25 december 2012 @ 19:09:

Als het dan toch niks uitmaakt wat er met het stoffelijk overschot gaat gebeuren, zou je evt kunnen overwegen het aan de wetenschap beschikbaar te stellen. Die zijn toch altijd weer blij met "verse" lichamen. Dat bespaart weer kosten aan een uitvaart.Beschikbaarstellen aan de wetenschap is een goede. Lijkt me wel dat dit met de mevrouw zelf overlegd moet worden (je moet er ook voor tekenen) en ik weet natuurlijk niet hoe ze hierover denkt. Ik maak wel een mailtje vanavond naar vriend toe met alles wat hieruit komt aan tips. Dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven