Groente en fruit eten (zoon 6 maanden)

13-05-2008 13:10 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds begin april probeer ik mijn zoontje (van nu 6,5 maand) groente en fruit te laten eten. Ik was heel fanatiek zelf begonnen met groente koken en pureren (bloemkool, wortel, bonen). Helaas, hij wil het niet eten! Ook potjes vindt hij niet lekker, hij eet hooguit 3 hapjes en de rest wordt na het in zijn mond stoppen, direct weer eruit gewerkt. Fruit gaat ook moeizaam naar binnen. Op het kdv hebben ze dat nu een paar keer gedaan, met wisselend resultaat. Thuis laat ik hem wel eens stukjes banaan eten, dat gaat redelijk. En brood en soepstengel vindt hij wel leuk om te eten.

Daarom dus sinds kort begonnen met rapley, de groente in grotere (herkenbare) stukken aanbieden. Maar nee, ook dat maakt geen verschil.

Mijn oudste zoon at, zodra hij groente ging eten, meteen hele potjes leeg. Ik herken dit gedrag dus niet en weet ook niet wat ik er mee moet. Er moet toch ondertussen eens iets anders in, dan alleen maar melk. Is het een kwestie van volhouden, of zijn er tips en trucs?

Alvast bedankt. Groeten, marije
Gewoon over een tijdje weer aanbieden. Nodig heeft hij het nog niet.
Nee hoor.. rustig aan doen... een weekje (of 2) niet proberen, en dan gewoon weer eens wat aanbieden.

Ik zou veel groente proberen... als ze eenmaal fruit eerst hebben gehad en wel lekker vinden, gaat groenten vaak moeilijker.. En lekker doorgaan met brood en soepstengels :). Dan leert hij toch wat anders te eten dan melk :)
Ik had begrepen dat ze vanaf 6 maanden groente en fruit nodig hebben vanwege het ijzer? En eigenlijk wil ik wel dat hij wat meer andere dingen gaat eten. Ik geef verder bv en wil wel eens wat minder dan 5 a 6 voedingen moeten geven. Dus het is ook in mijn belang, dat hij groente gaat eten :-)
6 maanden...ik heb 6 maanden volledig borstvoeding gekregen, daarna in combi met pap en pas daarna over op meer vast voedsel en andere melkproducten.

Volgens mij is het op die leeftijd nog niet perse noodzakelijk om groente/ fruit en dergelijke te eten.
In bv zit alles :-)
.
.
.
dus?
Bedankt voor jullie reacties!

Ik wilde 3 maanden bv doen, toen wilde ik doorgaan tot 6. Nu gaat het zo goed, dat ik het prima vind nog een tijdje door te voeden. Maar het mogen van mij wel wat minder voedingen worden. Daar hoopte ik natuurlijk op als hij groente ging eten. En dat hij dan misschien gaat doorslapen...

Ok, rustig blijven aanbieden dus en hopen dat het vanzelf een keer lekker wordt gevonden...

Meer reacties zijn welkom, al was het maar voor de herkenning.
qwertu, bedankt voor de link! Ik zie nu, dat ik niet echt haast hoef te maken met vast voedsel. Komt wel goed. Van het cb had ik een lijstje gekregen met wat hij wanneer ongeveer moet eten en daaruit kreeg ik het gevoel, dat hij nu snel-snel groente, fruit en brood moet eten, zodat hij rond een jaar met de pot mee kan eten. Dat lijstje is dan misschien ook wat misleidend

Dus is bijvoeden niet nodig nog zolang TO bv geeft.

Hoezo dus dus?
.
Ik ging 'eerst wel kijken hoe het zou gaan', leek me maar niks kind aan de borst. Inmiddels hangt ze nog steeds X-D
.
Mijn zoontje heeft ook langere tijd moeten wennen. Bovendien kreeg hij anderhalve week nadat we met bijvoeden waren begonnen, ook nog eens spruw (had met bijvoeding te maken).

Ik zou het gewoon nu en dan blijven proberen, eerst een dag of 4 alleen wortel ofzo, dan weer wat anders. Mijn zoon is nu 15 maanden en de dikke eter. Maar toen dacht ik dat het nooit wat zou worden.
Heel herkenbaar! Mijn oudste at meteen hele potjes leeg, maar m'n jongste (nu 9 maanden) eet ook helemaal niet. Vol verwachting gaven we het eerste eten, maar nee hoor, vieze bekken trekken en hoofd afwenden. Omdat hij in die periode ook veel last van diarree en overgeven had, zijn we er (in overleg met de huisarts) even mee gestopt. Mijn ha zei ook dat vast voedsel pas vanaf 1 jaar noodzakelijk is. Hij stelde voor het tot 9 maanden uit te stellen, maar toen de buikgriep weer over was zijn we toch weer begonnen.

Met slecht resultaat helaas. Wel eet hij brood, dat is al heel wat vind ik. Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vind consequent elke dag groente aan te bieden (fruit laat ik nog even achterwege, geef soms wel een stukje appel om op te sabbelen). Hij vindt het gewoon echt vies en dan denk ik al snel: ik kan wel eten geven, maar hij eet het toch niet op. Dus dan schiet het er bij ons toch vaak bij in om het elke dag aan te bieden. Wel zetten we hem, als hij wakker is (meestal slaapt hij dan), bij ons aan tafel als we warm eten en geven hem dan bijv. wat spagetti (zonder zout).

Ik voel met je mee, want het is erg frustrerend.
Nog even: je schrijft dat je graag een bv minder zou willen geven. Onze jongste krijgt ook nog steeds een late fles en die wilde ik niet gaan afbouwen zolang hij overdag nog niet veel vast voedsel at. Maar ik ben daar nu toch mee begonnen. Hij krijgt steeds minder en we verwachten er eind deze week echt vanaf te zijn. Dat gaat goed, hij wordt 's nachts niet wakker van de honger. De reden waarom ik die late fles wilde afbouwen was omdat ik het idee had dat hij onvoldoende in de diepe slaap kwam omdat hij om 11 uur nog wakker werd (we maakten hem nooit wakker trouwens). Je zou dus toch gewoon een bv minder kunnen gaan geven, als het goed is zal hij dan de andere voedingen meer gaan drinken zolang hij nog geen vast voedsel eet. Hoe je één bv afbouwt weet ik trouwens niet.
Ook mijn zoontje, 6 mnd, wil de bijvoeding -nog- niet. Nu is hij momenteel door nawerkingen van griep en een luchtweginfectie sowieso helemaal in de war, maar ook toen hij nog niet ziek was wilde hij die nieuwe dingen niet. Ik was begonnen met peer, drie hapjes en dan went hij zijn hoofd af. Ook dat vieze gezicht na het eerste hapje.. Wat hij wel heel spannend vindt is zelf de lepel vasthouden en het hapje daarmee zelf in zijn mond doen, maar ik weet niet of jouw kindje dat al kan. Maar dan nog houdt het na een paar hapjes op. Ik at laatst een banaan die hij uit mijn mond keek, dus toen heb ik hem een geprakt klein stukje gegeven,. Hij begon te krijsen en wist niet hoe snel hij het weer uit zijn mond kreeg. Het wortelhapje was helemaal een drama, daarvan nam hij 1 hapje en toen ging zijn mond potdicht. De fruithap probeer ik wel elke dag, zodat hij wel vocht binnen krijgt (hij drinkt momenteel heel weinig), maar met de rest stop ik. Een broodkorstje vind hij ook wel spannend om op te sabbelen, maar laatst slikte hij het ineens door en toen bleef het hangen! Heb ik het er met mijn vinger uit moeten halen, dus dat doe ik even niet meer.

Ik zou zeggen maak je niet druk, het komt allemaal wel. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven