Kinderen
alle pijlers
Schone luier
vrijdag 16 mei 2008 om 15:16
Ik heb van de kraamhulp bij mijn eerste kindje geleerd altijd de baby te rollen. Dus de baby op de ene zij rollen, dan de luier er half onder, baby op de andere zij rolen en de luier aan die kant er onder uit trekken. Dit om de belasting op de heupjes minimaal te houden.
Nu was ik van de week bij de kinderarts en die tilde zo hup de baby omhoog aan de enkeltjes en schoof de luier weer terug onder de billen.... Dit leek mij niet echt prettig voor de kleine.
Welke manier is het beste en hoe doen jullie dit?
Nu was ik van de week bij de kinderarts en die tilde zo hup de baby omhoog aan de enkeltjes en schoof de luier weer terug onder de billen.... Dit leek mij niet echt prettig voor de kleine.
Welke manier is het beste en hoe doen jullie dit?
vrijdag 16 mei 2008 om 17:53
Een van mijn zoontjes is in volkomen stuit geboren en moest dus ook gecontroleerd worden op heupdysplasie. Ze hebben echter nooit dit advies gegeven, dus dat zal ook per ziekenhuis/kinderarts verschillen dan? In het ziekenhuis doen ze echt wel wat het beste is voor die kleintjes. Ik kan me dus niet voorstellen dat het schadelijk kan zijn. Ik neem ook aan dat iedere verse moeder en vader voorzichtig met zijn baby om zal gaan en dan zal er heus niet zomaar wat gebeuren.
vrijdag 16 mei 2008 om 19:30
vrijdag 16 mei 2008 om 22:28
Voor de heupen is het inderdaad niet zo goed om aan de enkels op te tillen. Mijn dochter bleek met 3 maanden een dysplasie te hebben en ze moest toen een spreidbroekje. We kregen toen ook het advies om niet aan de enkels op te tillen bij het verschonen.
Bij kindjes zonder heupafwijking zal het vast geen kwaad kunnen.
Bij kindjes zonder heupafwijking zal het vast geen kwaad kunnen.
zaterdag 17 mei 2008 om 08:51
Mijn zoontje is ook in stuit geboren, maar heb ook nooit het advies gekregen om niet aan de enkeltjes op te tillen.
Wel heb ik gehoord dat het niet goed is om maar 1 been aan het enkeltje op te tillen (en de andere dus te laten bungelen), dan heb je veel meer belasting op de heupen.
Maar gevoelsmatig kan ik me ook wel voorstellen dat het optillen bij de enkeltjes een belasting kan zijn op de heupen, ze worden toch "uitgerekt". Maar of het schadelijk is, die kinderen zijn nog zo flexibel.
Wel heb ik gehoord dat het niet goed is om maar 1 been aan het enkeltje op te tillen (en de andere dus te laten bungelen), dan heb je veel meer belasting op de heupen.
Maar gevoelsmatig kan ik me ook wel voorstellen dat het optillen bij de enkeltjes een belasting kan zijn op de heupen, ze worden toch "uitgerekt". Maar of het schadelijk is, die kinderen zijn nog zo flexibel.
maandag 19 mei 2008 om 21:51
Aan één enkeltje vast houden? Lijkt mij niet echt prettig!
Knieën naar de buik duwen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat moet ik maar eens proberen morgen. Als ik er op tijd aan denk.. Die handeling van nieuwe luier geven gaat zo op de automatische piloot dat het al klaar is voor ik er bij stil sta!
Wel grappig om al die verschillende adviezen te lezen. Uiteindelijk doet iedereen toch wat hij/zij denkt dat het best voor de baby is.
Nog even een andere vraag over schone luiers:
Gebruiken jullie altijd vochtige doekjes of maak je schoon met water en een washandje?
Verwissel je bij een plasluier ook wel eens zonder schoon te maken?
Knieën naar de buik duwen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat moet ik maar eens proberen morgen. Als ik er op tijd aan denk.. Die handeling van nieuwe luier geven gaat zo op de automatische piloot dat het al klaar is voor ik er bij stil sta!
Wel grappig om al die verschillende adviezen te lezen. Uiteindelijk doet iedereen toch wat hij/zij denkt dat het best voor de baby is.
Nog even een andere vraag over schone luiers:
Gebruiken jullie altijd vochtige doekjes of maak je schoon met water en een washandje?
Verwissel je bij een plasluier ook wel eens zonder schoon te maken?
woensdag 21 mei 2008 om 12:24
Ik til haar op onder de billetjes, zo hebben wij het geleerd van de kraam. Ook niet aan de enkels omdat dit slecht zou zijn. En nu is het zo'n gewoontje geworden, dat ik me er niet echt iets bij voor kan stellen om een kind aan de enkels op te tillen bij het verschonen.
Bij elke luierwisseling gebruik ik vochtige doekjes om schoon te maken, ook bij enkel een plasluier.
Bij elke luierwisseling gebruik ik vochtige doekjes om schoon te maken, ook bij enkel een plasluier.
woensdag 21 mei 2008 om 12:34
woensdag 21 mei 2008 om 12:41
Yep, van mijn opengesneden buik tot aan mijn anus (had nl. een keizersnee)
Ok, om in de woorden van mijn nichtje van 6 te spreken: ik veeg altijd mijn MUTSJE af.
Ik deed Iris een schone luier om terwijl ze ernaast stond (dat nichtje dus, niet Iris) en toen zei ze tegen me: "dat is een meisje, want ze heeft een mutsje".
Kunnen ze die kinderen niet gewoon het normale woord leren... had ik toch bijna mijn mutsje aan de hele goegemeente laten zien, want mijn broek zakte ervan af
Maar goed, dat is weer een andere discussie (die hier overigens ook regelmatig gevoerd is).
Ok, om in de woorden van mijn nichtje van 6 te spreken: ik veeg altijd mijn MUTSJE af.
Ik deed Iris een schone luier om terwijl ze ernaast stond (dat nichtje dus, niet Iris) en toen zei ze tegen me: "dat is een meisje, want ze heeft een mutsje".
Kunnen ze die kinderen niet gewoon het normale woord leren... had ik toch bijna mijn mutsje aan de hele goegemeente laten zien, want mijn broek zakte ervan af
Maar goed, dat is weer een andere discussie (die hier overigens ook regelmatig gevoerd is).
woensdag 21 mei 2008 om 13:44
Ahhjaaa!
Hoe noem je de geslachtdelen!? Is nog nooit besproken hier op t forum!
Onze dochter van 17 maanden hebben we aangeleerd dat t dr kruis (je) is.
Spleetje etc. vind ik niks.
Maar muts spant de kroon.
Is dat niets? ''Je kroontje?''
Hoe noem je de geslachtdelen!? Is nog nooit besproken hier op t forum!
Onze dochter van 17 maanden hebben we aangeleerd dat t dr kruis (je) is.
Spleetje etc. vind ik niks.
Maar muts spant de kroon.
Is dat niets? ''Je kroontje?''
anoniem_6181 wijzigde dit bericht op 21-05-2008 13:45
Reden: smiley en een stukkie vergeten :)
Reden: smiley en een stukkie vergeten :)
% gewijzigd