Dorp of stad met kinderen?

19-05-2008 10:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie in een dorp of in een stad? En woonde je daar al voordat je kinderen kreeg of ben je verhuisd? En had dat iets te maken met de kinderen?

Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van het wonen in een stad of in een dorp vooral tov kinderen?

Wij wonen nu in een stad en zijn sterk aan het twijfelen of we niet naar een kleinere plaats willen verhuizen, onder andere vanwege onze kinderen. Al spelen er natuurlijk meer dingen mee, waaronder bijvoorbeeld dichter bij familie wonen, huizenprijzen die veel lager liggen, enzovoorts.

Maar aan de andere kant vind ik het in onze stad ook best leuk, we beginnen ons sociale leven hier weer wat op te pakken, alles is bij de hand en makkelijk te bereiken, er is hier best veel te doen.

Wat zijn jullie overwegingen geweest om te wonen waar je nu woont en heeft het krijgen/hebben van kinderen daarin meegespeelt?
Nou FV, ik kom uit zo'n klein stadje en hoewel daar best drugs te krijgen waren en er best gedronken werd was het echt niet zó erg. Van die zuipschuren had je bij ons niet en buiten blowen om gebeurde er ook niet echt veel met drugs, op een enkeling na natuurlijk. Maar die dingen die jij beschrijft lijken me excessen.
Eowynn, wat ik weet van mijn nichtjes en neefjes (gelukkig ben ik Toffe Tante Tila aan wie ze een hoop meer vertellen dan aan hun ouders,, juist omdat ik uit Amsterdam kom X-D en dus wel 'ervaring zat' zal hebben) die in van die leuke dorpen wonen zijn die excessen helemaal niet zo bijzonder. Komen ze heel vaak voor.

Helaas hebben mijn neefjes en nichtjes wel al die vooroordelen die ik net noemde. En hun vriendjes ook. :(
anky schreef op 19 mei 2008 @ 13:35:

Mijn bezwaar tegen de stad is geloof ik dat ik helemaal geen streetwise kinderen wil. Althans, nog niet zolang ze nog niet in de puberteit zitten. Streetwise mogen ze worden als ze op kamers gaan en studeren enzo X-D .

Meestal gaan ze dan pas echt los, als ze gaan studeren.

Ik denk dat gedoseerd streetwise worden een stuk stabieler is dan opeens losgelaten worden in Die Grote Boze Stad waar ze zoveel Geweldigs Slechts over hebben gehoord.

Daar gaat je studiespaarpot! X-D

Streetwise wil niet zeggen dat ze tegen je gaan staan rappen als ze thuis komen, of een grote bek tegen je geven, maar wèl dat ze bijvoorbeeld hun fiets op slot moeten zetten en op moeten letten op hun portemonnee en hun busabonnement.
nippo schreef op 19 mei 2008 @ 15:21:

Natuurlijk denk ik niet dat er geen drank en drugs zijn in een dorp, kom op zeg.
Hoezo zeg je dat nu? Het was toch niet te krijgen in jouw dorp?
Wij wonen nu in de randstad, aan de rand van een van de G4. Voor de randstad ideaal: rustige straat waar de kinderen gewoon buiten kunnen spelen, veel kinderen in de buurt, winkels en ov op loopafstand enz. Maar toch willen we weg. Man en ik komen beiden niet uit de randstad en 'hebben' er ook helemaal niets mee. Ik ben al die wachtlijsten (kinderopvang, zwemles, hockey, nso, muziekles) spuugzat. Ik ben de drukte op de wegen hiernaartoe spuugzat. Als ik in mijn oude regio ben, valt me de rust en de ruimte, zowel in fysieke (veel groen) als in psychische zin (minder haast) op. En dat is toch uiteindelijk ook wat ik voor mijn kinderen wil: rust en ruimte. Streetwise vind ik niet zo nodig eerlijk gezegd. Als ik hier 12jarige meisjes zwaar in de make-up met hun handtasje in de tram zie, denk ik 'met weemoed' terug aan hoe ik zelf als 12jarige vlotten bouwde om vervolgens direkt te zinken ;-)

Dus wij zijn ook bezig met verhuisplannen (groot nadeel: in die ruime, rustige omgeving zijn de interessante banen niet dik gezaaid :-( )

Streetwise hoeven ze niet te worden. Wel wijs genoeg om te beseffen dat er meer is dan hun eigen omgeving. Maar dat geldt net zozeer voor stadskinders, die moeten ook weten dat een groot deel van de Nederlanders níet in de randstad opgroeit (wordt nl ook door volwassen randstedelijken nog wel eens vergeten dat er méér is dan de randstad). En daar ben ik zelf bij, om ze dat bij te brengen, daar heb ik geen grote stad voor nodig.
Eowynn_ schreef op 19 mei 2008 @ 20:21:

Nou FV, ik kom uit zo'n klein stadje en hoewel daar best drugs te krijgen waren en er best gedronken werd was het echt niet zó erg. Van die zuipschuren had je bij ons niet en buiten blowen om gebeurde er ook niet echt veel met drugs, op een enkeling na natuurlijk. Maar die dingen die jij beschrijft lijken me excessen.

Tja, in het dorp waar ik gewoond heb en waar mijn broertje zijn hele puberteit heeft doorgebracht waren dat geen excessen hoor. Ik leerde drugs en dergelijke pas kennen toen ik al zo goed als volwassen was en ik vond het altijd vreselijk om te werken op feesten in dorpsdiscotheken omdat ik al die bekkentrekkende jonge gastjes niet kon aanzien.

Zijn schuurfeesten in alle dorpen met boerderijen en geen echte disco trouwens niet heel normaal? Op de middelbare school waar ik op zat hoorde ik van alle kinderen die in de omliggende dorpen woonden dat zij altijd naar schuurfeesten in hun dorp gingen en toen wij zelf ook in zo'n dorp gingen wonen leerde ik kennen wat dat was. Vond ik vreselijk, want ik was de "beschaafde" disco gewend en wist niet wat ik meemaakte, tot je enkels in het bier, neuken achter de schuur en tegen de tijd dat drugs dankzij house zo'n opmars maakte werd er ook flink gedeald en gebruikt. Doe mij dan tien keer liever de Escape ofzo, ik heb liever dat mijn zoon daar heen gaat als hij straks een jaar of 16 is dan dat ie zich comazuipt in een boerenschuur omdat er in het dorp niks te beleven is en je er dan alleen bijhoort. Dat is pas peer pressure.
Am Yisrael Chai!
Over streetwise (of een gebrek daaraan) maak ik me niet zo'n zorgen eerlijk gezegd. Het is weer niet helemaal rimboe waar we wonen en in de grote steden komen we voldoende met de kinderen.

Over alcohol maak ik me soms wél zorgen. Dat is hier dus echt een groot probleem en ik hoor regelmatig minder leuke verhalen. Met name in de kleinere dorpen hier in de regio wordt al heel erg jong heel veel gedronken. Gelukkig is dat voorlopig nog even ver van mijn bed show (en de zijn de problemen van mijn kleine kinderen ook nog klein).
fashionvictim schreef op 19 mei 2008 @ 21:15:

Zijn schuurfeesten in alle dorpen met boerderijen en geen echte disco trouwens niet heel normaal? .
Nee.
.
Wij wonen in een stad, maar dan wel in een nieuwbouwwijk aan de rand van die stad, dat is dan weer eigenlijk een klein dorp op zich. Wij hebben dit huis gekocht toen ik zwanger was en zijn hierheen verhuisd toen onze dochter 5 maanden was. De reden om te verhuizen was dat ons vorige huis onpraktisch was (drive-inwoning met woonkamer op de 1e verdieping) en de wijk niet kindvriendelijk. We hebben overwogen een huis in een dorp te kopen, maar dat vonden we toch wel erg stil (het was een erg klein dorp) en afgelegen. Dochter is nu 2 en het bevalt ons hier prima!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Oh, dan is het kennelijk echt iets van die regio, in al die dorpen waren schuurfeesten, de hele zomer lang. Bij de boeren in het buitengebied, je moest altijd een klere-end fietsen kan ik me van die paar keer dat ik zelf van arren moede ook maar naar een schuurfeest ging (want geen fatsoenlijke disco en alleen 1 saaie kroeg waar je ook je ouders of die van je vrienden kon tegenkomen). In het dorp had ook iedereen direct een rijbewijs want dan kon je tenminste echt uitgaan.
Am Yisrael Chai!
Alcohol was wel vrij normaal. Ik mocht ook al vroeg uit en vroeg drinken, al dronk ik niet abnormaal veel. Maar schuurfeesten, nee nooit meegemaakt. Wij gingen gewoon naar de kroeg/soos/jongerencentrum of een discotheek. Gedronken werd er wel, en ook wel flink maar volgens mij niet beduidend meer dan in de stad.

Wel was het uitgaansleven heel anders in de stad waar ik nu woon. Manlief komt uit onze huidige stad en ik kwam hier voor het eerst op mijn 16e. Waar wij om 9 uur de kroeg indoken en om uiterlijk 1 uur weer thuis waren ging hij pas om 11 uur uit en kwam niet voor 4 uur thuis. Hij was toen 20, maar de meeste mensen hier mochten tot hun 16e niet uit, terwijl dat bij ons heel normaal was. Er was bij ons bijna geen geweld op straat en ik kon rustig in mijn eentje naar huis fietsen, terwijl dat bij hem absoluut niet kon.

Ik vind het qua drank- en drugsgebruik eigenlijk te vergelijken met elkaar, alleen waren we in mijn dorp jonger als we begonnen, maar waren we ook beter te controleren en vroeger thuis.
Wat verstaan jullie trouwens onder een dorp, vraag ik me ineens af? Zelf noem ik alles wat een kleine gemeente is een dorp, maar niet alles is natuurlijk echt een dorp.
Am Yisrael Chai!
Eowynn_ schreef op 19 mei 2008 @ 21:55:

Alcohol was wel vrij normaal. Ik mocht ook al vroeg uit en vroeg drinken, al dronk ik niet abnormaal veel. Maar schuurfeesten, nee nooit meegemaakt. Wij gingen gewoon naar de kroeg/soos/jongerencentrum of een discotheek. Gedronken werd er wel, en ook wel flink maar volgens mij niet beduidend meer dan in de stad.

Wel was het uitgaansleven heel anders in de stad waar ik nu woon. Manlief komt uit onze huidige stad en ik kwam hier voor het eerst op mijn 16e. Waar wij om 9 uur de kroeg indoken en om uiterlijk 1 uur weer thuis waren ging hij pas om 11 uur uit en kwam niet voor 4 uur thuis. Hij was toen 20, maar de meeste mensen hier mochten tot hun 16e niet uit, terwijl dat bij ons heel normaal was. Er was bij ons bijna geen geweld op straat en ik kon rustig in mijn eentje naar huis fietsen, terwijl dat bij hem absoluut niet kon.

Ik vind het qua drank- en drugsgebruik eigenlijk te vergelijken met elkaar, alleen waren we in mijn dorp jonger als we begonnen, maar waren we ook beter te controleren en vroeger thuis.
Ha, daar ga je al, in het dorp waar ik gewoond heb had je helemaal geen disco of jongerencentrum, je had 1 italiaan, 1 chinees en 1 kroeg. Oh ja, uiteraard ook nog een snackbar. Maar dat was het qua horeca. Voor de disco moest je altijd met de auto naar een andere plaats. Dus je had geen andere keuze dan schuurfeesten of op de fiets naar de camping die ook in het buitengebied was.
Am Yisrael Chai!
De gemeente waar ik het over heb heeft 58.000 inwoners, maar dat is dan de hele gemeente, met alle dorpen eromheen en dat zijn er 27 of 28.
FV, er werd ook veel gereden naar andere plaatsen hoor. Ikzelf had op mijn 14e een vriendje van 18, en die had weer een rijbewijs en zo is er altijd wel iemand die kan rijden. Daarbij heeft vrijwel iedereen daar een brommer en daarmee kom je ook een eind.
In het dorp waar ik gewoond heb, waren als ik 't me goed herinner 3 kroegen (op zo'n 3000 inwoners). Dus gingen we of daar heen, of ergens thuis bij iemand. Daarna verhuisd naar een klein stadje, met ongeveer 't zelfde aantal kroegen maar dan op zo'n 50.000 (? gokje) inwoners.

Daar waren vast ook wel schuurfeesten in de omgeving, maar dat was toch niet "ons soort mensen", wij zaten vooral in een hele brave kroeg, 2 straten bij ons huis vandaan.

Gezopen werd er best, drugs waren er ook (ooit werden we op school gewaarschuwd, "dat er een dealer aktief was", wisten alle leerlingen natuurlijk allang :-p ) maar die waren gewoon niet zo interessant.
Okee, ik had het over een dorp met minder dan 7.000 inwoners, waarvan een groot deel boeren. Echt klein dorp dus, inmiddels ook wel wat gegroeid maar nog steeds bij lange na niet rond de 50.000 inwoners.

Dat vind ik alweer een stad, eigenlijk. Weliswaar een stadje. De andere dorpen waar de kinderen die ook op mijn school zaten woonden zaten ook allemaal tussen de 1000 en 7.000 inwoners ongeveer, wij zaten in "de stad" op school en die stad telt maar 52.000 inwoners.
Am Yisrael Chai!
De dorpen van mijn neefjes en nichtjes tellen rond de 50.000 en rond de 20000 mensen. En weliswaar geen schuurfeesten, maar wel bacchanalen in het jeugdhonk, drugs op school en bij de sportvelden (en natuurlijk bij de snackbarren) etc. De dorpen waar ik in mijn tienertijd wel kwam zitten nu rond de 10000 inwoners, geen idee wat het toen was. En allemaal meer zuipen dan ik, uit de boze grote stad. En ik lustte em toen ook al wel, al kon ik er niet zo goed tegen X-D
FV, dat aantal van 58.000 is het inwonersaantal van de gemeente, verdeeld over 28 dorpen. Dus reken maar uit wat het dan per dorp is. Is een hele grote gemeente, dus het zijn allemaal aparte dorpen.
Ach,

Ik kan me wel voorstellen dat dat dorpse met kleine kinderen heel erg fijn is, hoor. Ik vond het zelf als puber vreselijk, maar ik kwam dan ook als zeventienjarige uit een stad en werkte al op mijn 15e daar in een discotheek. Ben dus ook nog op mijn zeventiende op kamers gaan wonen want ik wou er nog niet dood gevonden worden.

Toch moet je het denk ik ook niet idealiseren, want ik kwam in dat dorp voor het eerst in aanraking met dingen die ik verder alleen uit enge verhalen over "de grote stad" kende maar nog nooit zelf meegemaakt had, ik was in vergelijking met die dorpskids juist vreselijk bleu. Nog nooit seks gehad, nog nooit drugs gebruikt, nog nooit echt dronken geweest, dat kwam allemaal daar in dat dorp pas (behalve de drugs, dat probeerde ik pas als volwassene). Ben in dat halve jaartje dorp in een klap de grotemensenwereld in gesmeten.

Ik denk dus persoonlijk dat in echt kleine dorpen de peer pressure veel zwaarder kan zijn, als je in een stad woont dan word je al heel jong geleerd in welke wijken je niet mag komen, welke kroegen je moet vermijden, zit je op bepaalde sportclubs waar je helemaal niet met "dat soort" mensen in aanraking komt. Maar in zo'n dorp zijn gewoon niet zoveel mensen en dus ook niet zoveel jongeren dus ken je heel snel alle kids van jouw leeftijd en trek je ook met al die kids op. Dan hoeft er maar 1 groepje stoere binken (en tja, je hebt in zo'n dorp niet zoveel keus dus de knapste jongen of de mooiste auto is dan ook gelijk het coolste groepje) bij te zitten dat wel al die dingen doet en voor je het weet sta je als braverik ook mee te zuipen.

Maar met jonge kinderen lijkt het me inderdaad best leuk, met al die natuur om je heen. Toch kun je ook wel lekkere vrije groene wijken vinden in de meeste steden, dus ik kies dan liever voor een grote stad.
Am Yisrael Chai!
Eowynn_ schreef op 19 mei 2008 @ 22:28:

FV, dat aantal van 58.000 is het inwonersaantal van de gemeente, verdeeld over 28 dorpen. Dus reken maar uit wat het dan per dorp is. Is een hele grote gemeente, dus het zijn allemaal aparte dorpen.
Ja, ik las het net terug ja, had er overheen gelezen.
Am Yisrael Chai!
Fash, dat zei ik inderdaad ook al: je zit de hele tijd met dezelfde kinderen opgescheept, omdat er nu eenmaal niet zoveel kinderen zijn, in een dorp.

Dan bied ik mijn kind liever de keus. Die had ik zelf ook.
Dat ligt er maar aan. Hier in het dorp zijn veel meer jonge kinderen dan in de stadswijk waar we eerst woonden.

En zeg nu zelf, kwamen jullie in de stad dan echt met zoveel meer kinderen in aanraking in je lagere school tijd (want daar heb ik het over)?

Ik bedoel, ik had de kinderen in mijn klas, de kinderen in mijn straat (er waren er ook die naar andere scholen gingen) en de kinderen op de sportclub. Heel erg veel meer waren het er niet. Is dat in een stad dan zo anders?

Toen ik een jaar of 16-17 was vond ik dorp ook niet meer zo leuk, maar dat was niet erg, want toen ik 18 was ging ik op kamers in de grote stad (waar inderdaad een stuk minder gedronken werd dan in mijn dorp op de schuurfeesten en in de plattelandsdisco's).
anoniem_17172 wijzigde dit bericht op 20-05-2008 08:24
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik heb zelf vroeger altijd in een klein dorp gewoond, toen ik puber was vond ik dat erg saai. Maar als kind was het wel heel leuk.

Nu heb ik zelf kinderen en toen we onze dochter geboren werd woonden we in een klein flatje in de stad. Vond ik voor onszelf wel ideaal want alle leuke dingen op loop of fiets afstand, maar voor dochter niet ideaal, wilde liever een tuin en iets meer ruimte.

En omdat een koophuis met tuin op korte termijn in een redelijke buurt niet binnen de mogelijkheden lag en we voor een ander huurhuis in de stad zelf ook niet direct in aanmerking kwamen hebben we gekozen voor een huis in een dorp niet ver van de stad af.

Het is niet een klein dorp, er is nog steeds van alles, en daar ben ik wel blij mee. Alleen uitgaan hier is er niet bij. Maar dat doen we toch niet meer zo vaak.

En nu hebben we een ruim huis een ruime tuin en dat vind ik toch wel heel ideaal. Zeker als het zo mooi weer is, hup kinderen naar buiten en het vermaakt zichzelf. De buurt is nog steeds niet je van het en dat vind ik wel jammer, redelijk veel aso gezinnen.

Maar zo kritisch konden we niet zijn helaas, we hadden haast om weg te komen.

Overigens, betreffende drugs en alcohol enzo. Het dorp waar ik vandaan kom daar ging ik al vroeg naar het jeugdhonk en daar werd ook stevig gedronken en geblowd. In de stad is het alleen makkelijker verkrijgbaar, maar ik denk dat kinderen er in een dorp net zo goed mee in aanraking komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven