Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
Laten we inderdaad beginnen met aftellen naar 21 juni! Al duurt de zomer daarna ook altijd nog zo lang Meestal wel tot en met oktober, dan wordt het vaak pas echt een beetje herfstig.



Ik baal er ook zo van dat ik nu al weer zo zit te zeuren! Maar ik trek het gewoon zó slecht! Normaal ben ik echt niet zo'n aansteller, maar ik kan wel janken als ik goed besef dat de lange, lange zomer nu al aan het starten is..



In mijn tuin is het ook echt niet meer uit te houden nu! Het voelt er serieus (echt serieus he ) al als 25 graden of meer nu. Ik zat net in een shirtje even 5 minuten buiten om te roken, maar ik ben echt naar binnen gevlucht. Pff... weer een hoofd als een overrijpe tomaat!

In de zomer rook ik dan ook beduidend minder dan in de winter! Dan vind ik het juist heeerlijk om lekker even buiten te zitten in de kou, het liefst kijkend naar een witte,ijzige tuin en witte daken, en dan ook nog veelal in het donker.. met nét zicht op de gezellige huisjes met lampjes en kaarsjes... Ik mis het ook Mayhem
Alle reacties Link kopieren
quote:Rifkaa schreef op 05 maart 2013 @ 08:10:

Dat mensen blij zijn dat het eindelijk weer lente wordt snap ik trouwens wel.

Wij zijn zelf toch ook blij als het eindelijk weer herfst wordt?



Dat is wel zo, maar ik snap niet dat er meteen zo lyrisch over gedaan moet worden. Complete newsitems omdat het 15 graden wordt. En die gaan dan over het feit dat mensen buiten kunnen zitten enzo. Ik zou eerder een item maken over het feit dat het eigenlijk niet normaal is om op 5 maart een temperatuur van 15 graden te hebben.



En als het 8 graden is en regent dan komt daar toch ook geen item over??
Ik hoor net dat de rest van maart een gewoon koude maand kan worden, aldus piet paulusma. Hoop dat ie gelijk heeft.

Word gewoon sikkeneurig van dat gezeur over het 'mooie' weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik las net op de site van het KNMI dat het op sommige plaatsen meer dan 17 graden is geworden! Is toch van de zotte?!

Laten we inderdaad hopen dat maart zijn staart nog even flink gaat roeren
Alle reacties Link kopieren
De temperatuur boeit me niet eens, maar dat het weer langer licht blijft baal ik wel van. Ook omdat mijn jaloezieën te veel licht binnen laten. Elk jaar denk ik erover om iets anders voor de ramen te hangen, alleen komt dat er nooit van.
Nou wc papiertje, ik heb ook erg last van de hitte hoor. Het licht is inderdaad ook akelig. Voordeel is dat ik dan wel lekker de rolgordijnen dicht kan houden wat weer hoop privacy geeft.

Hoop dat de airco het nog gaat redden komende zomer, anders komt er echt een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Komend weekend weer nachtvorst en overdag temperaturen net boven nul. Pffffff, gelukkig nog even iets meer tijd om aan de naderende lente te wennen. Want het ging wel erg snel ineens!
Oh het is warm buiten!

Ik verheug me echt op het weekend, 9 graden en bewolkt!!
Alle reacties Link kopieren
Pfff..ben het gezeur van mensen al helemaal zat!! Zeuren dat ze de kou zo zat zijn en dat ze blij zijn dat het eindelijk 'mooi' weer is. Hoezo eindelijk? Het is nog winter. En dan zeg ik dus wat ze altijd tegen mij zeggen als ik zeg dat ik de hitte haat: dan ga je toch weg uit Nederland!
Alle reacties Link kopieren
Aaaargh!



Ik hou van de natuur en beestjes enzo, maar heb nu toch wurgneigingen door een stel hitsige meerkoeten hier voor de deur. Ik doe een poging tot werken en dat lukt niet echt met dat hysterische geschetter dat nu al een paar uur duurt. Bovendien wéét ik dat de lente eraan komt, daar hoeven zij me niet aan te herinneren!



Moest het even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Pfff..pand tegenover ons heeft zo'n digitale klok en temperatuur-apparaat op het pand zitten. Hoor de hele dag wat de temperatuur is!!!!
Jaaa de winter komt terug! Gaat misschien zelfs sneeuwen. Heerlijk!
quote:Daantje1970 schreef op 07 maart 2013 @ 09:36:

Pfff..ben het gezeur van mensen al helemaal zat!! Zeuren dat ze de kou zo zat zijn en dat ze blij zijn dat het eindelijk 'mooi' weer is. Hoezo eindelijk? Het is nog winter. En dan zeg ik dus wat ze altijd tegen mij zeggen als ik zeg dat ik de hitte haat: dan ga je toch weg uit Nederland!Daar erger ik me ook aan. De eindelijk, het werd tijd uitspraken. Naar mijn weten begint de lente 21 maart.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zeuren? Voor veel mensen is het nu al een half jaar koud, grauw en grijs. Jullie daarentegen lopen NU al te zeiken als het 3 dagen boven de 10 graden is!
Alle reacties Link kopieren
Waar ik woon is het in ieder geval níet een halfjaar koud geweest dan ook niet grauw en grijs. Dus ja, ik ben nog wel even toe aan winter hier!

Maar zoveel mensen, zoveel wensen, dus ik begrijp dat er ook mensen zijn die wel blij waren dat het al (en nog) in de winter lente -achtig was.
Goed nieuws, goed nieuws



Vanaf het weekeinde overgang naar een beduidend kouder weertype met kans op winterse neerslag. De temperaturen doen een gevoelige stap terug met na het weekeinde maxima net boven nul graden en in de nacht en vroege ochtend lichte tot matige vorst.



Grote kans (80 %) op het aanhouden van het winterse weertype met dag- en nachttemperaturen ruim beneden de langjaargemiddelde waarden.



Bron: knmi.
quote:mayhem schreef op 08 maart 2013 @ 00:05:

Goed nieuws, goed nieuws



Vanaf het weekeinde overgang naar een beduidend kouder weertype met kans op winterse neerslag. De temperaturen doen een gevoelige stap terug met na het weekeinde maxima net boven nul graden en in de nacht en vroege ochtend lichte tot matige vorst.



Grote kans (80 %) op het aanhouden van het winterse weertype met dag- en nachttemperaturen ruim beneden de langjaargemiddelde waarden.



Bron: knmi.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik heb een beetje gemengde gevoelens. Aan de ene kant heerlijk dat het nog even lekker koud wordt. Aan de andere kant zou daarna de overgang naar hogere temperaturen wel eens heel erg kunnen tegenvallen.



Jaren geleden hebben we eens gehad dat het binnen een week tijd van -20 graden naar +20 graden ging. Wat heb ik me toen ellendig gevoeld. Dat was ook het jaar dat ik bij de huisarts zat en bijna aan de Anti Depressiva ben gegaan.



Dus ja, wel lekker nog even zo'n koudeperiode, maar wat mij betreft mag de overgang naar zacht lenteweer toch iets geleidelijker gaan. Het is ook niet snel goed hè?
Alle reacties Link kopieren
quote:aaquamarine schreef op 07 maart 2013 @ 18:39:

Hoezo zeuren? Voor veel mensen is het nu al een half jaar koud, grauw en grijs. Jullie daarentegen lopen NU al te zeiken als het 3 dagen boven de 10 graden is!En daar is dit topic voor. Als het je niet aanstaat, niet lezen en zeker niet reageren.
Alle reacties Link kopieren
Daantje, wat je zegt is dat dit topic is voor klagen over het weer. Maar dat is wat ik je eigenlijk nauwelijks zie doen. Wat ik je vooral zie doen is schoppen tegen mensen die wel van de zomer houden.



In dat licht snap ik de reactie van Aaquamarine wel. Ik moet zeggen dat ik ook best moeite heb met die onverdraagzaamheid richting zomerliefhebbers.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je lezen dan? Dat ik als het straks heet wordt ziek ik bed lig? Dat ik dagenlang hoofdpijn heb, koorts heb en last heb van benauwdheid? Pff...dat is gelukkig nu nog niet zo, dat komt helaas straks nu weer.



En ja..dus klaag ik nu over mensen die zeuren (want ja...als zij vinden dat ik zeur als het warm is, dan vind ik dat zij zeuren als het koud is) dat het koud is is.



Maar goed...dat kan hier dan blijkbaar ook niet meer. Doei dan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de week een poosje zitten lezen in dit topic:



Moeite met de winter - wie schrijft er mee?



Daar schrijven mensen zulke herkenbare dingen! Over depressieve gevoelens, over zich ziek voelen, over nergens energie voor hebben, enzovoort. Het enige verschil met ons is dat zij dit voelen in de winter en wij in de zomer.



Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat ze blij zijn dat het weer warmer gaat worden! Juist doordat ik al die gevoelens zo goed herken heb ik er juist begrip voor dat ze zo blij zijn nu.



En dan vind ik het best moeilijk om hier steeds weer te moeten lezen hoe er op ze wordt afgegeven omdat ze zo blij zijn. Een beetje wederzijds begrip is toch niet zo moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met wat je schrijft in je laatste post Rifkaa, maar ook ik voel wel eens de neiging om geïrriteerd te raken.. en dan niet op specifieke mensen die hun voorkeur uitspreken/specifiek topic, maar gewoon dat HET weer begint zeg maar Ik probeer daar alsnog respectvol/genuanceerd mee om te gaan overigens.



Ik denk dat het 'geklaag' van onze kant misschien sterker lijkt, omdat wij bijvoorbeeld op dit topic, eindelijk een stem hebben. Iedereen die last heeft van de winter kan dat in principe met iedereen delen, niemand vindt dat raar en er zijn veel lotgenoten. Wij zullen eerder de neiging hebben tot zeuren, omdat er nou eenmaal vaker wordt gezegd: "Was het maar weer zomer/eindelijk!" Dan dan er wordt gezegd: "Nu al weer zomer.. was het maar weer winter."



In het andere topic zullen ze daarom minder over 'ons' vallen, omdat wij het met name binnen ons topic houden. Overdag zullen zij niet veel mensen horen met onze mening, of op facebook, weerbericht, nieuws, enz. Wie zeurt er nou normaal gesproken over de zomer ? Wij daarentegen hebben wel (dus ook in het dagelijks leven) te maken met bejubelde stemmingen over de zomer en geklaag in de winter. Wij worden daar juist wél heel veel mee geconfronteerd!



Niet om te rechtvaardigen dat er op hen wel mag worden gezeurd en op ons niet hoor, maar meer om te verklaren waarom ik in ieder geval wel begrijp dat de strekking van beide topic toch net anders is door de collectieve opvattingen over zomer/winter. En de uitwerking daarvan op het dagelijks leven en normale gesprekken, dat is nogal een verschil denk ik.



Daarbij zeg ik ook altijd dat ik ieder zijn/haar seizoen respecteer, en dan iedereen nou eenmaal een andere voorkeur kan hebben. Niet dat ik het ooit helemaal zal begrijpen maar dat hoeft ook niet denk ik. Ik herken namelijk wel alles wat zij schrijven op de andere topics! Maar dan net andersom inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Daar kan ik me dan ook weer in vinden Jen. Dat we zo in de minderheid zijn maakt het in de dagelijkse contacten inderdaad wel lastiger. Denk dat het inderdaad anders zou zijn als de verhouding 50-50 was in plaats van 99-1 (of zoiets?).



En die geïrriteerdheid ken ik ook wel hoor. Maar ik laat dat heel snel langs me afglijden omdat ik het zonde vind van de negatieve energie die het anders kost. Nu snap ik ook wel dat niet iedereen hetzelfde is en dat ieder mens hier weer anders mee omgaat, maar het gemopper en soms zelfs gescheld wat hier af en toe voorbij komt staat me soms zo tegen. Het brengt zo'n negativiteit in het topic en dat kan ik (vooral in de zomer) niet zo goed hebben. Ik heb dan juist heel erg behoefte aan positiviteit. Maar goed, dat ben ik en een ander zit weer anders in elkaar.



Laten we dan voor de middenweg gaan en er zoals jij dat aangeeft respectvol en genuanceerd mee omgaan!
Alle reacties Link kopieren
En nu ga ik de deur uit voor een proefrit in wat hopelijk mijn nieuwe autootje gaat worden.

Een leuk lichtpuntje deze lente! Yeah!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven