Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ste_ schreef op 02 maart 2013 @ 19:50:

En ja, het meest comfortabel voel ik me in de maanden oktober en november. Nog lekker een hele winter voor de boeg, en nog niet die feestdagen-ellende van de maand december. Zodra we het nieuwe jaar 'inspringen' begin ik al wat rusteloos te worden, want de zomermaanden komen dan weer in zicht.



En nu, vanaf maart, begint de ellende. De afgelopen jaren hebben we ook telkens een heel warmte lente gehad. En dan nog de zomer. Ja, april t/m september is gewoon afzien.Toch nog even iets quoten. Dit is namelijk wel zo herkenbaar! Deze tekst had ik woordelijk ook zo kunnen schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar inderdaad een hele warme lente gehad. En dan zijn er nog mensen die beweren dat we zo weinig zon hebben gehad in de zomer. Nou...heb toch vrij regelmatig in bed gelegen omdat ik weer ziek was. Die dagen vergeet ik helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic dit. Ik moet zeggen dat ik jullie deels begrijp, ik vind winter namelijk ook heel fijn. En snap ook nooit zo goed waarom mensen in de winter klagen. Deels snap ik jullie dan weer niet, want ik hou ook van de lente, zomer en herfst. Eigenlijk vind ik juist het nederlandse weer zo fijn, omdat het lekker wisselvallig is. Een heel jaar zomer lijkt me niks, maar een heel jaar winter ook niet. Aan het eind van de zomer heb ik weer zin in storm, en lekker onder een dekendje voor de kachel, de gordijnen dicht, vroeg naar bed, warme chocolademelk. En nu aan het eind van de winter, verheug ik me weer op bloemen en lammetjes in de wei, terrasjes en lange avonden.



Maar wat ik me afvraag, naar aanleiding van de eerdere opmerkingen. Is de winter echt zo kort? En is het echt zo vaak mooi weer. Of valt het gene wat je niet leuk vind juist veel meer op. Ik heb nl het idee dat het beide niet zo veel voorkomt. Weinig echte winterdagen, maar ook weinig echte zomerdagen (en eigenlijk ook niet zo veel herfststorm dagen of lente dagen). Na een week regen, kan ik wel eens zuchten dat de zon weer mag schijnen, of na een week hitte wachten op een onweersbui. Maar is het daadwerkelijk zo ongelijk verdeeld of voelt het voor jullie alleen zo (en voor de winterhaters ook uiteraard, want die zeggen dat het al maanden koud is)? Misschien kan ik beter de weerstatistieken nakijken voor het antwoord op deze vraag, maar ik was benieuwd wat jullie daar van denken.
Alle reacties Link kopieren
Gekkopje, wat heerlijk als je zo van alle seizoenen houdt! En elke keer net wel weer toe bent aan het seizoen dat dan staat te beginnen. Wat zou ik dat graag ook zo voelen.



En wat de lengte van de seizoenen betreft zal het denk ik altijd wel zo blijven dat de zomerliefhebbers de zomer veel te kort vinden en de winterliefhebbers de winter veel te kort vinden.



Zelfs al zou je de statistieken erbij pakken, dan nog zullen die verschillend worden geïnterpreteerd. Wat de zomerliefhebbers nog veel te koud vinden dat vinden de winterliefhebbers al veel te warm.



Kortom, daar gaan we nooit uitkomen!
Alle reacties Link kopieren
Rifkaa, daar heb je waarschijnlijk gelijk in, dat de statistieken geen uitslag zullen geven. Want koud en warm is uiteraard ook subjectief.

Ik besef me ook wel dankzij dit topic dat het fijn is om geen last van de wisselende seizoenen te hebben. Nu scheelt het ook dat ik van geen enkel weertype (muz misschien van de echt extreme weersomstandigheden), fysiek ongemak ondervind. Kan me wel voorstellen dat dat een bepaald seizoen al meteen afschrijft.



Maar misschien 1 lichtdonkerpuntje voor jullie. Het wordt volgende week misschien 15graden, maar de week erna zou het gerust weer kunnen sneeuwen!
Alle reacties Link kopieren
quote:gekkopje schreef op 03 maart 2013 @ 14:59:

Maar misschien 1 lichtdonkerpuntje voor jullie. Het wordt volgende week misschien 15graden, maar de week erna zou het gerust weer kunnen sneeuwen!
Alle reacties Link kopieren
En dan hebben ze het op het ad over "Eindelijk lenteweer met veel zon en zachte temperaturen". Het is toch officieel nog geen lente?????
Daantje, lenteweer is niet hetzelfde als lente, en de meteorologische lente is begonnen op 1 maart. En wat je zegt over dat je de 15 graden niet gelooft omdat je denkt dat het is om mensen tevreden te houden: Ik mag toch hopen dat je zelf ook snapt dat het weer en de voorspelling ervan zo niet werkt.



Ik leef met jullie mee hoor, ik vind het naar voor jullie dat het weer warmer wordt, maar zelf ben ik er echt wel aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Zo gaat het echt wel hoor. Hoe vaak wordt er niet gezegd dat het met pasen warm en droog wordt? Mensen stellen zich daar dan op in en uiteindelijk wordt het koud en nat.



En de kalenderlente begint pas ergens rond 21 maart, dus het is gewoon nog winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel een beetje overdreven om te zeggen dat het dan op 4 maart éindelijk lenteweer wordt (Ook al gaat men inderdaad uit van de meteorologische lente vanaf 1 maart). Dat is dan toch alsnog pas 3 dagen?



En driekwart van de zogenaamde winter is het ook al lente-weer geweest, zeker in december. Met de kerstdagen was het warm en zonnig, ik had het idee dat de lente toen al weer was begonnen Een paar weken in januari/februari is het op veel plaatsen wel even winters geweest, maar 'eindelijk lenteweer'..? Dat is het juist net geweest!



Maar goed, als je naar iets uitkijkt, kan het natuurlijk niet snel genoeg weer beginnen En wat Gekkopje ook zegt; warmte en kou is nou eenmaal voor een groot deel ook subjectief. Zo vind ik de zon/licht van 7:00-19:00 een lange dag, terwijl het voor de zomerliefhebbers dan waarschijnlijk nog te vroeg gaat schemeren.



En wie weet gaat het inderdaad volgende week nog sneeuwen You never know..
Zo fijn dat ik hier herkenning vind! Vooral dat het altijd bewolkt zou mogen zijn, herken dat zo erg... Ik zie nu dat het buiten zonnig is, en ik hoor vogels fluiten. Ik voel me echt abnormaal, maar ik vind vogels die fluiten, en dan vooral 's ochtends en 's avonds merels, een van de deprimerendste geluiden die er zijn. Erg hè.



Net ook weer een vriendin die zei dat het zulk lekker weer was. Nou nee. Ik denk dat ik maar wacht met boodschappen doen en naar buiten gaan als het een beetje donkerder is geworden, maar het blijft alweer zo lang licht! Bah!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wachten Ste, want het is echt vies weer (haha ) Ik heb net een halfuurtje buiten gelopen en ik heb het gevoel dat ik 1egraads brandwonden heb opgelopen in mijn gezicht! Zo ziet het er overigens ook uit..

Het gekke is dat ik echt nóóit ook maar iets of ergens verbrand, maar als ik ook maar een beetje oververhit raak, wordt mijn gezicht zo rood dat het gewoon prikt/brandt. Nu zit (lees: hang) ik thuis bij te komen, wát een onderneming gelijk met dit weer zeg, voel me echt een aansteller, maar bij jullie weet ik dat het even mag

Maar de zon brandde echt al zo fel, en zelfs met een dunne jas liep het zweet weer over mijn rug. Waarom begint de lente nou niet gewoon met een waterig voorjaarszonnetje? Het voelt gelijk alweer alsof het vanaf morgen (en dan t/m oktober) hoogzomer is!



Maar ja, ik zit sowieso nog steeds op de afgelopen herfst te wachten We kunnen beter gaan aftellen naar komende herfst!
Ohjee, was het zo erg ja?



Het is hier nu 11 graden, vind ik al wel aan de warme kant, zeker als ook de zon nog eens schijnt!



Ik heb geen idee hoe ik het ga doen, kan toch moeilijk elke dag pas na zonsondergang naar buiten gaan (hoewel ik het wel zoveel mogelijk ga proberen).
Alle reacties Link kopieren
Pfff....ben al die mensen die nu zo lyrisch zijn al helemaal zat!
quote:Daantje1970 schreef op 04 maart 2013 @ 18:37:

Pfff....ben al die mensen die nu zo lyrisch zijn al helemaal zat!Dat heb ik ook Daantje, dat overdreven misselijkmakend ik ben zo blij gezwets. Bah.
quote:Daantje1970 schreef op 04 maart 2013 @ 18:37:

Pfff....ben al die mensen die nu zo lyrisch zijn al helemaal zat!

Nou ik ook ja. Mensen redeneren zó erg vanuit het 'zon is goed, warmte is goed, en bewolkt en kou niet', dat het ze gewoon niet aan het verstand te brengen is. Zelfs mijn eigen moeder heb ik het al vaak proberen uit te leggen, maar ze verslijt me voor gek als ik in de lente puffend naar buiten ga zonder jas, terwijl ze zelfs dan nog het liefste handschoenen aan zou doen, bij wijze van spreken.



Het feit dat je er zo alleen in staat maakt het zó lastig. Heel de lente en zomer hopen mensen op warm weer, praten graag over het weer en hun plannen, en zeuren bij de minste of geringste bewolking over dat 'we echt nog geen lente en zomer hebben gehad'. Trek dat zo slecht, voor mij is het 180 graden anders.
Echt raar, dat het om 17.30 gewoon nog licht is en de zon schijnt



Alsof er een grote felle lamp op me is gericht. Ik mis november

Vervelend dat je het meteen zo warm had Jen! Laten we gewoon weer met zijn allen af gaan tellen naar de herfst



Het lijkt nog maar zo kort geleden!
Ja mayhem, aftellen naar bijvoorbeeld 21 juni dan is die ellendige langste rotdag voorbij. Ik hoop op een koude en natte zomer.
Oh, de dagen in afwachting van 21 juni... Vreselijk! Om over de dag zelf maar te zwijgen. Ben zo opgelucht als die voorbij is!



Leve de herfst!
Ik vier 21 juni altijd, weer aftellen naar de herfst.
Alle reacties Link kopieren
quote:lammy schreef op 04 maart 2013 @ 20:02:

Ja mayhem, aftellen naar bijvoorbeeld 21 juni dan is die ellendige langste rotdag voorbij. Ik hoop op een koude en natte zomer.Nat liever niet. Droog en zo rond de 17 graden in de zomer vind ik prima. Helaas wordt het hier zo vaak vies benauwd en dan blijven de nachten ook nog zo warm.
Alle reacties Link kopieren
Wat klinkt dat nog ver weg, 21 juni.

En dan moet het ergste nog komen.
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen blij zijn dat het eindelijk weer lente wordt snap ik trouwens wel.

Wij zijn zelf toch ook blij als het eindelijk weer herfst wordt?
quote:Rifkaa schreef op 05 maart 2013 @ 08:10:

Dat mensen blij zijn dat het eindelijk weer lente wordt snap ik trouwens wel.

Wij zijn zelf toch ook blij als het eindelijk weer herfst wordt?



Heb je gelijk in Rifkaa, maar als we nu weten dat we nu 7 maanden in de ellende zitten zakt de moed in mijn schoenen.

Ik irriteer mij aan alles, die mensen die gelijk alles zo nodig moeten soppen en zemen, ballon boenen want jippie het is zomer. Bah.

Fluitende vogeltjes vind ik wel leuk, net als de natuur die straks weer groeit en bloeit. Gaat mij puur om de warmte, het lange licht en die gemaakt misselijkmakend kijk mij eens leuk doen mensen.
Alle reacties Link kopieren
Laten we inderdaad beginnen met aftellen naar 21 juni! Al duurt de zomer daarna ook altijd nog zo lang Meestal wel tot en met oktober, dan wordt het vaak pas echt een beetje herfstig.



Ik baal er ook zo van dat ik nu al weer zo zit te zeuren! Maar ik trek het gewoon zó slecht! Normaal ben ik echt niet zo'n aansteller, maar ik kan wel janken als ik goed besef dat de lange, lange zomer nu al aan het starten is..



In mijn tuin is het ook echt niet meer uit te houden nu! Het voelt er serieus (echt serieus he ) al als 25 graden of meer nu. Ik zat net in een shirtje even 5 minuten buiten om te roken, maar ik ben echt naar binnen gevlucht. Pff... weer een hoofd als een overrijpe tomaat!

In de zomer rook ik dan ook beduidend minder dan in de winter! Dan vind ik het juist heeerlijk om lekker even buiten te zitten in de kou, het liefst kijkend naar een witte,ijzige tuin en witte daken, en dan ook nog veelal in het donker.. met nét zicht op de gezellige huisjes met lampjes en kaarsjes... Ik mis het ook Mayhem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven