Gevraagd
alle pijlers
Moeilijke vraag
zondag 25 mei 2008 om 15:24
Hallo,
Ik heb een vraagstuk uit de realiteit en ik zou heel graag willen weten wat jullie hiervan vinden.
Zou u er aub bij willen zetten wat uw beroep is?
Het gaat over een patiënt in een verzorgingstehuis voor mentaal gehandicapten. De patiënt is matig mentaal gehandicapt, vergelijk het ontwikkelingsniveau met dat van een kind van 7 tot 10 jaar oud.
Het is onbekend hoe lang ze nog te leven heeft. Dit kan variëren van 2 maanden tot 1 jaar. Ze krijgt comfortzorg, dit houdt in dat ze verzorgd wordt op een manier dat het leven haar zo prettig mogelijk wordt gemaakt, de kwaliteit van het leven staat centraal. Ze mag alles doen wat ze graag doet en hoeft geen onnodige inspanningen te leveren. De eetsituatie is voor haar elke dag heel stresserend, het is onduidelijk waarom. Ze heeft een compleet gebrek aan zin om te eten. Iedere keer dat ze moet eten huilt ze.
Als ze niet gedwongen wordt tot eten dan eet ze helemaal niet. Voeding via een infuus is geen optie.
Wat zou u doen in deze situatie? Er zijn 3 mogelijkheden:
1. De patiënt wordt gedwongen tot eten.
2. De patiënt mag zelf kiezen wat ze eet, als ze maar eet
3. De patiënt mag zelf kiezen of ze eet of niet.
Alvast heel erg bedankt!!!
Ik heb een vraagstuk uit de realiteit en ik zou heel graag willen weten wat jullie hiervan vinden.
Zou u er aub bij willen zetten wat uw beroep is?
Het gaat over een patiënt in een verzorgingstehuis voor mentaal gehandicapten. De patiënt is matig mentaal gehandicapt, vergelijk het ontwikkelingsniveau met dat van een kind van 7 tot 10 jaar oud.
Het is onbekend hoe lang ze nog te leven heeft. Dit kan variëren van 2 maanden tot 1 jaar. Ze krijgt comfortzorg, dit houdt in dat ze verzorgd wordt op een manier dat het leven haar zo prettig mogelijk wordt gemaakt, de kwaliteit van het leven staat centraal. Ze mag alles doen wat ze graag doet en hoeft geen onnodige inspanningen te leveren. De eetsituatie is voor haar elke dag heel stresserend, het is onduidelijk waarom. Ze heeft een compleet gebrek aan zin om te eten. Iedere keer dat ze moet eten huilt ze.
Als ze niet gedwongen wordt tot eten dan eet ze helemaal niet. Voeding via een infuus is geen optie.
Wat zou u doen in deze situatie? Er zijn 3 mogelijkheden:
1. De patiënt wordt gedwongen tot eten.
2. De patiënt mag zelf kiezen wat ze eet, als ze maar eet
3. De patiënt mag zelf kiezen of ze eet of niet.
Alvast heel erg bedankt!!!
zondag 25 mei 2008 om 15:27
zondag 25 mei 2008 om 15:55
Huiswerkvragen op het forum wordt idd niet op prijs gesteld. Maar ik vind dit op zich wel een interessante discussie.
Ik heb een dergelijke situatie ooit meegemaakt op een verpleegafdeling in een ziekenhuis. Ik liep daar stage en 'mocht' de patiënte elke dag voeren.
Ik heb geweigerd, wat mijn stage-beoordeling niet ten goede kwam.
Ik ben dus voor keuze 3.
Ik heb een dergelijke situatie ooit meegemaakt op een verpleegafdeling in een ziekenhuis. Ik liep daar stage en 'mocht' de patiënte elke dag voeren.
Ik heb geweigerd, wat mijn stage-beoordeling niet ten goede kwam.
Ik ben dus voor keuze 3.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 25 mei 2008 om 15:59
Ja, want voor we het weten staat het forum vol met oproepjes voor huiswerkopdrachten. Sinds het medium internet wijd verspreid is, is het natuurlijk erg makkelijk om je studie opdrachten op het internet te zetten, in plaats van zelf de boer op te gaan en mensen te interviewen voor je werkstuk.....
Ik weet wat ik zou doen, ik heb het werkelijk meegemaakt in mijn vorige beroep, ik dwing niet tot eten. Een vorm van belevingsgerichte zorg is dat
zondag 25 mei 2008 om 16:04
zondag 25 mei 2008 om 16:53
Ik zou beginnen met optie 2, de patient zelf laten kiezen waar ze evt. wel trek in heeft.
Werkt dit niet, zal ze in mijn ogen op een gegeven moment toch `gedwongen` moeten worden te eten, je kunt haar vind ik niet zomaar dood laten hongeren omdat ze zonder aanwijsbare reden niet wil eten.
Ik werk zelf in de kinderopvang.
Werkt dit niet, zal ze in mijn ogen op een gegeven moment toch `gedwongen` moeten worden te eten, je kunt haar vind ik niet zomaar dood laten hongeren omdat ze zonder aanwijsbare reden niet wil eten.
Ik werk zelf in de kinderopvang.
zondag 25 mei 2008 om 17:29
Vraag 1, waarom is niet bekend hor lang ze nog te leven heeft? Is ze ziek en zoja, wat heeft ze.
Vraag 2, drinkt ze wel zonder problemen?
Vraag 3, voeding via infuus is laatste redmiddel, wordt alleen toegepast bij problemen bij maag-darmkanaal. Is namelijk erg infectie gevoelig. Bedoel je niet sonde voeding?
Vraag 4, wat is haar leeftijd?
Ik zou haar gewoon drinken met veel calorien aanbieden. Geen of alleen dingen die ze lekker vind te eten aanbieden.
Wil ze ook niet drinken zou ik toch aan een sonde gaan denken of aan een PEG sonde. Dan krijgt ze haar voeding op die manier binnen en voorkom je de paniek tijdens de maaltijden.
Maar hoe is haar geestelijke toestand verder? Beseft ze dat als ze niet eet dat ze dood zal gaan?
Ouderen willen vaak niet meer eten omdat ze onbewust willen sterven. Mijn grootmoeder is gestorven nadat ze een week of 2 geen eten en de laatste dagen ook geen drinken meer tot zich nam. Ze hebben haar niet met dwang voeding of vloeistof toegedient. Ze hebben haar in alle rust laten "versterven". Dat wil zeggen. Ze kreeg wel pijnstillende en kalmerende middelen toegedient als dat nodig zou zijn.
Vraag 2, drinkt ze wel zonder problemen?
Vraag 3, voeding via infuus is laatste redmiddel, wordt alleen toegepast bij problemen bij maag-darmkanaal. Is namelijk erg infectie gevoelig. Bedoel je niet sonde voeding?
Vraag 4, wat is haar leeftijd?
Ik zou haar gewoon drinken met veel calorien aanbieden. Geen of alleen dingen die ze lekker vind te eten aanbieden.
Wil ze ook niet drinken zou ik toch aan een sonde gaan denken of aan een PEG sonde. Dan krijgt ze haar voeding op die manier binnen en voorkom je de paniek tijdens de maaltijden.
Maar hoe is haar geestelijke toestand verder? Beseft ze dat als ze niet eet dat ze dood zal gaan?
Ouderen willen vaak niet meer eten omdat ze onbewust willen sterven. Mijn grootmoeder is gestorven nadat ze een week of 2 geen eten en de laatste dagen ook geen drinken meer tot zich nam. Ze hebben haar niet met dwang voeding of vloeistof toegedient. Ze hebben haar in alle rust laten "versterven". Dat wil zeggen. Ze kreeg wel pijnstillende en kalmerende middelen toegedient als dat nodig zou zijn.
zondag 25 mei 2008 om 22:17
In zo'n geval is de achtergrond informatie juist belangrijk. Zou dit een jonge vrouw betreffen die nog een heel leven voor zich zou kunnen hebben zou ik toch een PEG sonde overwegen.
Maar ze is 60, terminaal ziek, zal dit waarschijnlijk ook beseffen. Het meest vriendelijk zou in dit geval dus zijn: "dood knuffelen" Gewoon haar haar gang laten gaan met eten en drinken. Maak van haar laatste levensweken geen lijdensweg. Geef haar gewoon wat ze wil (binnen de regels natuurlijk) en mocht ze helemaal niets meer eten of drinken, dien dan eventueel pijnstillers en kalmeringsmiddelen per injectie toe.
Laat haar afscheid nemen van haar leven, haar familie, haar vrienden, haar kameraden, haar kennissen en medebewoners.
(p.s. ben geen medicus, werk ook niet in die sector. Hou alleen van mensen zoals ze zijn)
dinsdag 27 mei 2008 om 15:28
Laat haar zelf beslissen wat ze wil ,.
voor mij keuze drie de optie.
Waarom, mijn schoonmoeder heeft hier ook voor gekozen en weigerde ook haar eten en drinken,ze is twee weken later overleden. Ze was trouwens zwaar gehadnicapt door een cva.
Wij als kinderen hebben het gerespecteert en haar ook laten gaan.
voor mij keuze drie de optie.
Waarom, mijn schoonmoeder heeft hier ook voor gekozen en weigerde ook haar eten en drinken,ze is twee weken later overleden. Ze was trouwens zwaar gehadnicapt door een cva.
Wij als kinderen hebben het gerespecteert en haar ook laten gaan.
dinsdag 27 mei 2008 om 18:21
Dit onderdeel is maar een klein gedeelte van mijn werkstuk. Het heeft verschillende hoordstukken. Hoofdstuk vier bestaat uit drie delen:
1 wat vind mijn werkgever van deze situatie dit ga ik onderzoeken door gesprekken met collega`s en werkgever, regels en afspraken, visieteksten enz...
2 wat vind de beroepsgroep ervan dit ga ik onderzoeken door zoveel mogelijk mensen te spreken uit de sector, andere instellingen enz...
3 hoe denkt de maatschappij over deze kwestie, hier wil ik om een representatief antwoord te kunnen geven ongeveer 300 mensen hun mening vragen (een klein onderdeel zijn de reacties van dit forum) ik stuur per mail ook een enquete rond. verder zoek ik naar maatschappelijke debatten en rechts regels.
Ik weet ook wel dat internet geen honderd procent betrouwbare bron is maar het geeft me toch wel een beeld hoe de meerderheid erover denkt.
dinsdag 27 mei 2008 om 20:01
Tsja, ik denk dat ik pas een antwoord op de vraag kan geven als je weet wat de directe concequenties zijn van het niet eten. Wat een ander al zei, drinkt ze wel nog gewoon?
Als ze bijv. door het niet eten of drinken in een coma terecht komt dan zijn ze (tot een paar jaar geleden tenminste nog wel) verplicht om sondevoeding te geven. Dat wordt, zonder vooraf een wilsverklaring dat je dat niet wilt, gewoon verplicht.
Je hebt meerdere mogelijkheden dan de 3 die jij geeft. Het komt zo zwart-wit over je keuze.
Ik heb eerst alleen je openingsverhaal gelezen en op die info gestemd. Met name dat iemand een ontwikkelingsniveau heeft van 7 jaar vind ik dat je dan niet zelf kan beslissen wat het beste voor je is.
Maar dat ik later in de postings las dat de vrouw 60 jaar is en terminaal, ja dan zou ik waarschijnlijk toch anders gestemd hebben.
Ik weet niet wat voor werkstuk dit moet gaan worden maar door de geschetste situatie van jou krijg je denk ik een vertekend beeld.
(ik heb geen opleiding of werk in de gezondheidszorg, wel ervaring met familielid waar verplicht sondevoeding werd gegeven)
Als ze bijv. door het niet eten of drinken in een coma terecht komt dan zijn ze (tot een paar jaar geleden tenminste nog wel) verplicht om sondevoeding te geven. Dat wordt, zonder vooraf een wilsverklaring dat je dat niet wilt, gewoon verplicht.
Je hebt meerdere mogelijkheden dan de 3 die jij geeft. Het komt zo zwart-wit over je keuze.
Ik heb eerst alleen je openingsverhaal gelezen en op die info gestemd. Met name dat iemand een ontwikkelingsniveau heeft van 7 jaar vind ik dat je dan niet zelf kan beslissen wat het beste voor je is.
Maar dat ik later in de postings las dat de vrouw 60 jaar is en terminaal, ja dan zou ik waarschijnlijk toch anders gestemd hebben.
Ik weet niet wat voor werkstuk dit moet gaan worden maar door de geschetste situatie van jou krijg je denk ik een vertekend beeld.
(ik heb geen opleiding of werk in de gezondheidszorg, wel ervaring met familielid waar verplicht sondevoeding werd gegeven)
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 4 juni 2008 om 21:58
Geen idee of je er nog wat aan hebt, maar ik zou gaan voor optie 3.
Ze is in principe een kind. En kinderen die echt geen zin hebben in eten hebben daar vaak een goede reden voor.
Even voor de duidelijkheid. Mijn dochter is 8 jaar en lust uiteraard een heleboel niet. Maar ze lust ook heel veel dingen wel. Dus als ze honger heeft eet ze wel degelijk, hoewel ze begint met de aardappelpuree, en als het even kan de boontjes/spruiten/bloemkool/rodekool enz laat liggen.
Een kind dat echt niet wil eten voelt zich bij eten niet prettig. Mijn zusje wilde met 9 ineens geen friet meer!!! Bleek later dat ze pfeiffer had.
Ik zou proberen om er verse jus d'orange in te krijgen, eventueel aangevuld met een vitamine kauwtablet. Maar dwingen om te eten heeft vaak helemaal geen zin. Als je ze echt dwingt komt het er vaak ook weer uit. En dan mag jij de rotzooi opruimen.....
Ze is in principe een kind. En kinderen die echt geen zin hebben in eten hebben daar vaak een goede reden voor.
Even voor de duidelijkheid. Mijn dochter is 8 jaar en lust uiteraard een heleboel niet. Maar ze lust ook heel veel dingen wel. Dus als ze honger heeft eet ze wel degelijk, hoewel ze begint met de aardappelpuree, en als het even kan de boontjes/spruiten/bloemkool/rodekool enz laat liggen.
Een kind dat echt niet wil eten voelt zich bij eten niet prettig. Mijn zusje wilde met 9 ineens geen friet meer!!! Bleek later dat ze pfeiffer had.
Ik zou proberen om er verse jus d'orange in te krijgen, eventueel aangevuld met een vitamine kauwtablet. Maar dwingen om te eten heeft vaak helemaal geen zin. Als je ze echt dwingt komt het er vaak ook weer uit. En dan mag jij de rotzooi opruimen.....