Gevraagd
alle pijlers
Vlotte meiden met een maatje meer (interview)
zondag 25 mei 2008 om 14:32
Dag dames
ik moet voor mijn school ontwerpen van kleding maken voor dames met minimaal maat 42. Om hier goeie ontwerpen bij te kunnen bedenken moet ik eerst een onderzoek doen naar grote maten kledeing en natuurlijk de dames zelf die een maatje meer hebben.
daarom heb ik een intervieuw lijst opgesteld en zou het leuk vinden als jullie deze invullen.
intervieuw
1. Is het moeilijk om modieuze kleding te kopen?
2. Waar loop je tegen aan als je kleding koopt?
3. Wat zou jij graag zien veranderen in de mode?
4. Waar koop jij meestal jou kleding?
5.Is grote maten kleding duurder dan gangbare maten?
6. In wat voor kleding voel jij je het pretigst en welke echt niet?
7. Welke stoffen zitten het pretigst?
8. Wat heb jij nog toetevoegen waar wij rekening mee moeten houden?
Alvast bedankt
gr elsmo
ik moet voor mijn school ontwerpen van kleding maken voor dames met minimaal maat 42. Om hier goeie ontwerpen bij te kunnen bedenken moet ik eerst een onderzoek doen naar grote maten kledeing en natuurlijk de dames zelf die een maatje meer hebben.
daarom heb ik een intervieuw lijst opgesteld en zou het leuk vinden als jullie deze invullen.
intervieuw
Alvast bedankt
gr elsmo
zondag 25 mei 2008 om 15:11
Ik heb maat 52, Mag ik ook meedoen? Ik val dan wel niet meer in de XL (42) en XXL (44) maten maar ik wil ook graag mijn zegje doen over het kopen van kleding in grote maten, aangezien mijn maat een stuk groter is dan jouw grootste maat.
ik koop mijn kleding bij De Boer tenten in Alkmaar en vandaag heb ik bijvoorbeeld 'de Arizona' aan, die lekker zit maar die hele voortent had er voor mij niet aan gehoeven. Duur was 'ie niet en als je bedenkt dat je er met een gezin van 6 mensen in kunt slapen vind ik 399 euro al helemaal een koopje!
Een De Waard tent zou ik nooit aantrekken, veel te zwaar en je weet niet waar dat katoen vandaan komt wat ze er voor gebruiken.
Waar ik tegenaan loop als ik kleding ga kopen.....Dat kan van alles zijn. Muren, pashokjes, bankjes maar er zijn ook shoppingspree's waar ik helemaal ongedeerd uit vandaan kom.
Al met al, niks te klagen hier aan het dikke vrouwen front.
ik koop mijn kleding bij De Boer tenten in Alkmaar en vandaag heb ik bijvoorbeeld 'de Arizona' aan, die lekker zit maar die hele voortent had er voor mij niet aan gehoeven. Duur was 'ie niet en als je bedenkt dat je er met een gezin van 6 mensen in kunt slapen vind ik 399 euro al helemaal een koopje!
Een De Waard tent zou ik nooit aantrekken, veel te zwaar en je weet niet waar dat katoen vandaan komt wat ze er voor gebruiken.
Waar ik tegenaan loop als ik kleding ga kopen.....Dat kan van alles zijn. Muren, pashokjes, bankjes maar er zijn ook shoppingspree's waar ik helemaal ongedeerd uit vandaan kom.
Al met al, niks te klagen hier aan het dikke vrouwen front.
zondag 25 mei 2008 om 16:15
Hoi,
Hier geen "grote" maat. Maar wel in een winkel gewerkt die grote maten verkocht. (Hier inmiddels al bestempeld als niet-modieus )
Problemen die ik tegenkwam.
Niet alle mensen die te zwaar zijn hebben brede schouders. Gevolg: schoudernaden die rond de ellebogen hangen.
Ook de mensen die niet zo lang zijn hebben wel eens overgewicht. Gevolg: mensen met een shirt dat over de knieën valt maar niet als zodanig bedoelt is.
Drukke prints zijn leuk, maar niet voor iedereen.
Het zou ook leuk zijn om niet van 100 meter afstand te kunnen zien uit welke winkel de kleding komt. (oftwel alles lijkt op elkaar)
Om over de broeken maar niet te beginnen. Daarin zou iets meer variatie mogen.
Hier geen "grote" maat. Maar wel in een winkel gewerkt die grote maten verkocht. (Hier inmiddels al bestempeld als niet-modieus )
Problemen die ik tegenkwam.
Niet alle mensen die te zwaar zijn hebben brede schouders. Gevolg: schoudernaden die rond de ellebogen hangen.
Ook de mensen die niet zo lang zijn hebben wel eens overgewicht. Gevolg: mensen met een shirt dat over de knieën valt maar niet als zodanig bedoelt is.
Drukke prints zijn leuk, maar niet voor iedereen.
Het zou ook leuk zijn om niet van 100 meter afstand te kunnen zien uit welke winkel de kleding komt. (oftwel alles lijkt op elkaar)
Om over de broeken maar niet te beginnen. Daarin zou iets meer variatie mogen.
anoniem_57806 wijzigde dit bericht op 25-05-2008 16:16
Reden: spelfouten
Reden: spelfouten
% gewijzigd
zondag 25 mei 2008 om 16:32
Ik heb maat 42 en vind dat helemaal geen 'grote maat' voor iemand van 1.83 m! Zeker omdat ik recentelijk 10 kg ben afgevallen. Tot maat 42 kun je ook vaak nog terecht in de wat modieuzere winkels, pas met 44 en groter wordt het lastiger (weet ik dus uit ervaring). Maar vooruit, omdat ik toch nog binnen deze doelgroep schijn te vallen, zal ik eens behulpzaam zijn:
Modieuze kleding kopen is nooit moeilijk, kleding die mij ook nog eens aanspreekt naast alleen maar modieus te zijn, kan weleens lastiger zijn. Ik vind mijn lengte lastiger dan mijn 'gigantische' maat 42.
Te korte broekspijpen, te korte mouwen, te korte truitjes en shirtjes (ik wil truitjes tot halverwege mijn kont, niet tot net boven/op/onder de broekrand). Kortom, alles is altijd te kort!
Verder: broeken met rare pasvormen, bijvoorbeeld enorm veel ruimte bij de buik maar niet bij de bovenbenen. En mijn d-cupje past vaak niet in bloesjes en truitjes met knoopjes enzo.
Ook voor 'grotere' maten getailleerde kledingstukken, niet dat tenterige! Uiteraard vind ik ook dat alles wel wat langer mag. Skinny broeken zouden niet groter dan, laten we zeggen, maat 40 verkocht mogen worden.
H&M, Didi, Vero Moda, Steps
Volgens mij niet, alleen bij van die postorderbedrijven als Otto en Wehkamp, maar daar koop ik toch nooit.
Prettig:
Rechte/wijde/wijduitlopende 'nette' broeken die lang genoeg zijn.
Katoenen getailleerde truitjes met een normale pasvorm, niet die rechte wijde dingen die altijd iets te kort zijn zoals ze bijvoorbeeld bij Miss Etam hebben.
Getailleerde jasjes.
Natuurlijk afstijlen met leuke accessoires: schoenen, tas, ketting...
Onprettig:
Skinny broeken.
Tuniekjes met naad onder de boezem (die naad loopt nooit goed).
Zie ook eerdergenoemde slechte kledingstukken.
Bloesjes want die passen nooit.
Katoen, eventueel met iets 'stretch' erin. Niet van die vieze zweterige opkruipende synthetische stoffen!
Niet alle 'grote maten' mensen zijn kort! Houd ook eens rekening met de wat langere mensen! Het lijkt vaak of er bij 'grotere maten' aan kleine dikke propjes gedacht wordt, kijk maar eens naar de kleding bij Miss Etam. Oh ja, ik kan me ook voorstellen dat iemand met maatje 42 heel andere eisen aan de kleding stelt dan iemand met maatje 52, wellicht ook iets om rekening mee te houden.
Modieuze kleding kopen is nooit moeilijk, kleding die mij ook nog eens aanspreekt naast alleen maar modieus te zijn, kan weleens lastiger zijn. Ik vind mijn lengte lastiger dan mijn 'gigantische' maat 42.
Te korte broekspijpen, te korte mouwen, te korte truitjes en shirtjes (ik wil truitjes tot halverwege mijn kont, niet tot net boven/op/onder de broekrand). Kortom, alles is altijd te kort!
Verder: broeken met rare pasvormen, bijvoorbeeld enorm veel ruimte bij de buik maar niet bij de bovenbenen. En mijn d-cupje past vaak niet in bloesjes en truitjes met knoopjes enzo.
Ook voor 'grotere' maten getailleerde kledingstukken, niet dat tenterige! Uiteraard vind ik ook dat alles wel wat langer mag. Skinny broeken zouden niet groter dan, laten we zeggen, maat 40 verkocht mogen worden.
H&M, Didi, Vero Moda, Steps
Volgens mij niet, alleen bij van die postorderbedrijven als Otto en Wehkamp, maar daar koop ik toch nooit.
Prettig:
Rechte/wijde/wijduitlopende 'nette' broeken die lang genoeg zijn.
Katoenen getailleerde truitjes met een normale pasvorm, niet die rechte wijde dingen die altijd iets te kort zijn zoals ze bijvoorbeeld bij Miss Etam hebben.
Getailleerde jasjes.
Natuurlijk afstijlen met leuke accessoires: schoenen, tas, ketting...
Onprettig:
Skinny broeken.
Tuniekjes met naad onder de boezem (die naad loopt nooit goed).
Zie ook eerdergenoemde slechte kledingstukken.
Bloesjes want die passen nooit.
Katoen, eventueel met iets 'stretch' erin. Niet van die vieze zweterige opkruipende synthetische stoffen!
Niet alle 'grote maten' mensen zijn kort! Houd ook eens rekening met de wat langere mensen! Het lijkt vaak of er bij 'grotere maten' aan kleine dikke propjes gedacht wordt, kijk maar eens naar de kleding bij Miss Etam. Oh ja, ik kan me ook voorstellen dat iemand met maatje 42 heel andere eisen aan de kleding stelt dan iemand met maatje 52, wellicht ook iets om rekening mee te houden.
zondag 25 mei 2008 om 16:39
Lieve elsmo,
dit is natuurlijk wel makkelijk, oproep op een forum zetten, en hop, onderzoek klaar. Maar oproepjes mogen niet, anders staat het hier strax vol met werkstukopdrachten / scriptievragen / enquetes van modestudentes / middelbare scholieren / andere mensen die te lui zijn om echt gedegen onderzoek te doen.
Misschien weet je ook echt niet hoe je het anders moet aanpakken. Tip:
-neem notitieblok en pen mee. Ga de stad in, naar een "grote maten" winkel maar ook bijv. naar de h&m. Spreek mensen aan die in jouw doelgroep vallen. En heb het dan niet over grote maten, maar gewoon maat 42 en groter. Stel ze deze vragen, schrijf de antwoorden op, verwerk dat later.
dit is natuurlijk wel makkelijk, oproep op een forum zetten, en hop, onderzoek klaar. Maar oproepjes mogen niet, anders staat het hier strax vol met werkstukopdrachten / scriptievragen / enquetes van modestudentes / middelbare scholieren / andere mensen die te lui zijn om echt gedegen onderzoek te doen.
Misschien weet je ook echt niet hoe je het anders moet aanpakken. Tip:
-neem notitieblok en pen mee. Ga de stad in, naar een "grote maten" winkel maar ook bijv. naar de h&m. Spreek mensen aan die in jouw doelgroep vallen. En heb het dan niet over grote maten, maar gewoon maat 42 en groter. Stel ze deze vragen, schrijf de antwoorden op, verwerk dat later.
zondag 25 mei 2008 om 16:44
Ik ben inmiddels afgevallen tot maat 44, dus inmiddels iets gemakkelijker kleding kopen, gelukkig, maar ik ben dus ook wel bekend met de maten in 46/48.
Dat valt wel mee, maar net als Mieshka vind ik het wel soms lastig om kleding te kopen die niet alleen modieus is, maar die ik ook nog mooi vind.
Te korte bovenkleding, verkeerde pasvorm. Ik merk vooral bij broeken dat er geen rekening mee wordt gehouden met weinig kont, iets meer buik. Zit een broek goed aan mijn buik, dan heb ik een gigantisch gapende broek aan mijn rug, zit een broek goed aan mijn kont/rug, dan zit die veel te strak bij mijn buik.
Ook bloesjes zijn vaak een ramp, zit het goed bij mijn schouders, passen mijn borsten niet, maar passen mijn borsten, dan hangen de schoudernaden bij mijn ellebogen.
Niet alleen maar tenten in de grote maten!
Verschilt per keer, hangt er ook vanaf wat ik nodig heb. Ik kan goed slagen bij Miss Etam, Promiss, Castelijn, Steps
Voor zover mij bekend alleen bij Wehkamp, Otto en dergelijke, daar bestel ik dus uit principe niets.
Lekker zittende kleding. Kniebroeken, skinny's, minirokjes zul je mij echt niet in zien lopen.
Soepelvallende stoffen, géén synthetisch!
Maten niet alleen in de breedte vergroten, maar ook in de lengte.
Verschillende pasvormen (rekening houden met flinke borsten, etc)
Dat valt wel mee, maar net als Mieshka vind ik het wel soms lastig om kleding te kopen die niet alleen modieus is, maar die ik ook nog mooi vind.
Te korte bovenkleding, verkeerde pasvorm. Ik merk vooral bij broeken dat er geen rekening mee wordt gehouden met weinig kont, iets meer buik. Zit een broek goed aan mijn buik, dan heb ik een gigantisch gapende broek aan mijn rug, zit een broek goed aan mijn kont/rug, dan zit die veel te strak bij mijn buik.
Ook bloesjes zijn vaak een ramp, zit het goed bij mijn schouders, passen mijn borsten niet, maar passen mijn borsten, dan hangen de schoudernaden bij mijn ellebogen.
Niet alleen maar tenten in de grote maten!
Verschilt per keer, hangt er ook vanaf wat ik nodig heb. Ik kan goed slagen bij Miss Etam, Promiss, Castelijn, Steps
Voor zover mij bekend alleen bij Wehkamp, Otto en dergelijke, daar bestel ik dus uit principe niets.
Lekker zittende kleding. Kniebroeken, skinny's, minirokjes zul je mij echt niet in zien lopen.
Soepelvallende stoffen, géén synthetisch!
Maten niet alleen in de breedte vergroten, maar ook in de lengte.
Verschillende pasvormen (rekening houden met flinke borsten, etc)
zondag 25 mei 2008 om 17:21
Da's niet het enige hoor:
intervieuw
5. Is grote maten kleding duurder dan gangbare maten?
Als we dan toch zo bezig zijn. Er staan nog wel meer niet zo mooie zaken in, zo komt het "ik moet voor mijn school" en "moet ik eerst een onderzoek doen" niet bepaald geïnteresseerd over. Natuurlijk kunnen niet alle opdrachten voor school werkelijk interessant zijn, maar doe in ieder geval alsof. Dus zoiets als: "Voor een opdracht van school ga ik ontwerpen van kleding maken voor dames met minimaal maat 42. Om hier goede ontwerpen bij te kunnen bedenken, doe ik eerst een onderzoek..."
zondag 25 mei 2008 om 17:26
Maar wat is groot en wat is vol?Maat 42 bij 1.80 is iets anders dan maat 42 bij 1.60.Ik heb maat 40/42 en ben 1.75 lang.Is dat groot?Volgends mij toch gemiddeld...Er zijn wel mensen die me flink noemen(maar dat zal wel zo zijn omdat ik door het vele trainen veel spieren heb gekregen...,soms zeggen ze ook dat ik dikke benen heb...ehem dik???).Maar meestal slaag ik wel in de winkels en vind mijn maten.Zal later ff wat nauwkeuriger hier komen lezen.Mijn excuses,want heb alles in vogelvlucht gelezen en kon niet op alles ingaan.Tot later!
zondag 25 mei 2008 om 17:35
Dat er hier geen oproepjes mogen hebben jullie gelijk in, maar vind het echt lullig dat ze meteen afgezeken wordt. Zeker dat gedoe over haar spelling zo ontzettend flauw.
Daarbij zegt ze ook nergens dat zei maat 42 een grote maat vind, het is haar OPDRACHT kleding te ontwerpen voor iemand met minimaal maat 42. Het is dus niet haar mening, maar van de persoon/docent die de opdracht heeft gegeven.
Daarbij zegt ze ook nergens dat zei maat 42 een grote maat vind, het is haar OPDRACHT kleding te ontwerpen voor iemand met minimaal maat 42. Het is dus niet haar mening, maar van de persoon/docent die de opdracht heeft gegeven.