Werk & Studie alle pijlers

Kleding sollicitatie verslavingszorg

11-04-2013 22:40 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit is inderdaad het zoveelste topic over sollicitatiekleding.. Heb een tijdje gezocht, maar omdat de tips per functie nog behoorlijk kunnen verschillen besloot ik toch een topic te openen.



Binnenkort heb ik een gesprek bij een instelling die verslavingszorg aanbiedt. Aan de ene kant vind ik dat ik 'heel netjes' gekleed moet, maar aan de andere kant vind ik dat dat niet bij verslavingszorg hoort.



Ik heb van een ex-stagiair van deze organisatie gehoord dat het juist goed is om je relaxt, alledaags en casual op te stellen omdat cliënten dat veel prettiger vinden. Moet ik me in deze sollicitatie dan ook meer casual opstellen of juist nog niet?
Alle reacties Link kopieren
Belaaitafelt: dat dacht ik dus ook precies. Vandaar dat ik tijdens mijn stage ook echt niet in mantelpak ga lopen, maar ik vraag me af of je dan tijdens een sollicitatie niet alsnog voor de nette look moet gaan. Ik vind die middenweg lastig te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolitablue schreef op 11 april 2013 @ 22:58:

[...]





Die eerste jurk vind ik heel mooi! De andere twee passen niet goed bij me, daar zou ik me dus ook niet zo prettig in voelen. Ik ben sowieso iemand die graag zwart draagt, maar ik ben bang dat het gauw te donker en daardoor te hard wordt.Als je zwart draagt, zorg dan dat je iets met wat kleur erop draagt. een jasje of vestje bijvoorbeeld. Ook kan je dat wat kleur toevoegen met een simpel sieraad zoals een gekleurde armband met bijpassende oorbellen (niet te groot).
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbelma schreef op 11 april 2013 @ 23:00:

[...]





Tja, een zwarte broek die niet skinny is en niet van spijkerstof is al snel een pantalon hoor. Een cobert/blazer/jasje kan ook van alle soorten netheidsklassen zijn.Op mijn werk zie ik werkelijk geen een vrouw in een nette pantalon lopen. Strakke broek, jeans, skinny zie ik voorbij komen maar een nette pantalon,,,,, nee.
zo'n jurk? http://www.asos.com/ASOS/ ... esize=20&sort=-1&clr=Navy



of zoiets? wat aparter?

http://www.asos.com/River ... 0&sort=-1&clr=Beige+print



Dit zijn dingen die ik op werk zou dragen, ik kleed me vrouwelijk maar netjes vind ik. En ik zou dit zelf ook naar een sollicitatie dragen. Normaliter draag ik ook veel kleur, zoiets is blauw of groen kan ook om wat meer persoonlijkheid te laten zien
Alle reacties Link kopieren
Juist wanneer je je te zakelijk kleedt, kun je het risico lopen dat ze gaan denken dat je niet binnen de groep past of geen goed beeld van de functie hebt, is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:belaaitafelt schreef op 11 april 2013 @ 22:52:

[...]



Ga gewoon als jezelf.Inderdaad. Juist in de zorg is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat en je dus niet anders voordoet dan je bent. Cliënten prikken er snel doorheen als je niet jezelf bent en hebben doorgaans veel meer waardering en respect voor authenticiteit.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:beautyfly schreef op 11 april 2013 @ 23:04:

[...]





Op mijn werk zie ik werkelijk geen een vrouw in een nette pantalon lopen. Strakke broek, jeans, skinny zie ik voorbij komen maar een nette pantalon,,,,, nee.Het is niet dagelijks werk, het is een sollicitatie. Solliciteren in een spijkerbroek kan, en kan heel goed gaan, maar er zijn genoeg mensen aan de andere kant vd tafel die dat toch niet netjes genoeg vinden. Een chino of pantalon kunnen mijns inziens wel als broek. En een TO een rok of jurk aan wil moet dat ook kunnen, genoeg keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbelma schreef op 11 april 2013 @ 23:04:

zo'n jurk? http://www.asos.com/ASOS/ ... esize=20&sort=-1&clr=Navy



of zoiets? wat aparter?

http://www.asos.com/River ... 0&sort=-1&clr=Beige+print



Dit zijn dingen die ik op werk zou dragen, ik kleed me vrouwelijk maar netjes vind ik. En ik zou dit zelf ook naar een sollicitatie dragen. Normaliter draag ik ook veel kleur, zoiets is blauw of groen kan ook om wat meer persoonlijkheid te laten zienIk vind weer de eerste jurk het mooist. Het valt me wel op dat ze vrij lang zijn, kan een aansluitende rok die op de knie valt ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:lolitablue schreef op 11 april 2013 @ 23:03:

Belaaitafelt: dat dacht ik dus ook precies. Vandaar dat ik tijdens mijn stage ook echt niet in mantelpak ga lopen, maar ik vraag me af of je dan tijdens een sollicitatie niet alsnog voor de nette look moet gaan. Ik vind die middenweg lastig te vinden.Ga gewoon als jezelf!
Duss....
Alle reacties Link kopieren
quote:lolitablue schreef op 11 april 2013 @ 23:07:

[...]





Ik vind weer de eerste jurk het mooist. Het valt me wel op dat ze vrij lang zijn, kan een aansluitende rok die op de knie valt ook?Ja, natuurlijk, waarom zou dat niet kunnen? Trek gewoon iets aan waarin jij je prettig en netjes genoeg voelt voor een sollicitatiegesprek en klaar. Dat idee van mantelpakjes en pantalons is zoooo jaren negentig
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik was het spoor echt een beetje bijster en jullie helpen me enorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een bijna dezelfde functie gesolliciteerd met een spijkerbroek en zwart colbert, aangenomen!
quote:lolitablue schreef op 11 april 2013 @ 23:07:

[...]





Ik vind weer de eerste jurk het mooist. Het valt me wel op dat ze vrij lang zijn, kan een aansluitende rok die op de knie valt ook?



Ja hoor. Ik zoek altijd op midi-lengte omdat ik lange benen heb. Meerdere malen heb ik jurken gekocht voor mijn werk die lang genoeg leken, maar die voor werk toch echt te kort bleken. De hele dag aan je jurk trekken is niet fijn.



Ik heb een beetje zelfde soort baan als psycholoog, misschien werk ik wel net in een wat nettere omgeving. Heb ooit stage in de verslavingszorg gelopen en ik denk dat jurkjes/rokken van knielengte prima zijn voor een sollicitatie, maar dat je voor het werk wel iets meer casuals aan moet.
Alle reacties Link kopieren
Wat is iets meer casual? Misschien toch gaan wennen aan de spijkerbroek dan? Als ik word aangenomen heb ik nog tot september om mezelf te gaan trainen in het dragen van spijkerbroeken, dus dat moet lukken..



Ik denk dat het een zwarte rok tot de knie wordt met een zwarte top en een kleurrijk jasje. Dan ben ik het meest mezelf en toch netjes. Schoenen wordt nog wel een dingetje, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lifeforever schreef op 11 april 2013 @ 23:11:

Ik heb op een bijna dezelfde functie gesolliciteerd met een spijkerbroek en zwart colbert, aangenomen!Kijk, dit zijn goede berichten!
Ik heb tijdens mijn sollicitatiegesprek vooral mijn huidige functie mijn spijkerbroek en hoodie-trui aangedaan met een paar sneakers. Doelgroep jongeren. Omdat ik zo lekker gewoon was (en goed gesprek en goede papieren) ben ik aangenomen.

In de verslavingszorg zou ik gaan voor een spijkerbroek of andere casual broek met een jasje en shirtje. Doe gewoon aan wat je op een stagedag aan zou doen. Ze hebben graag meteen een beeld van de medewerker, ipv een beeld van de sollicitant...
quote:lolitablue schreef op 11 april 2013 @ 23:20:

Wat is iets meer casual? Misschien toch gaan wennen aan de spijkerbroek dan? Als ik word aangenomen heb ik nog tot september om mezelf te gaan trainen in het dragen van spijkerbroeken, dus dat moet lukken..

Spijkerbroek of chino, geruite blouse of top met vestje, ballerina's... zoiets. Maar je ziet het vanzelf wel. Zo heel erg is iets overdressed zijn nu ook weer niet (vind ik dan, maar ik ben chronisch overdressed geloof ik)
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werkdagen draag ik ook wel eens een dikke trui, werk in een soortgelijke functie/instelling. Deze trui met gympen zou ik dan weer net niet aantrekken naar een sollicitatiegesprek, maar blijkbaar kan het dus ook. Met een colbert zit je altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
En als je een jurk aan trekt, niet te kort en ook niet waar te veel decolleté in te zien in is. Eigenlijk normale, maar wel leuke kleren.. Een spijkerbroek met truitje colbertje zou je ook zo aan kunnen trekken. Geen lange kettingen enz, maar dat had je volgens mij zelf al bedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vanochtend ook een sollicitatiegesprek gehad bij de verslavingszorg. Ik had nette laarsjes, colbertje en n nette broek aan. Verzorgd, niet te overdressed, toch een beetje mezelf. De sollicitant voor mij ook zoiets



Je krijgt geen 2e kans om een 1e goede indruk achter te laten.
Alle reacties Link kopieren
Een leuke gekleurde blazer met een nette broek of rok?
Alle reacties Link kopieren
Verzorgd maar niet overdressed zoals eerder gezegd is. Ik heb de ervaring met sollicitanten wanneer zij te netjes gekleed komen, dat er dan gedacht wordt dat ze zich niet goed in kunnen leven in de functie. Dus wel iets waar je je lekker in voelt maar niet te netjes. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tijdens sollicitatiegesprekken draag ik altijd een nette spijkerbroek, simpel shirt en kleurrijk jasje. Daaronder mijn gympen (Allstars) of cowboy boots. Is in een vergelijkbare setting.

Maar draag vooral waar je je prettig in voelt, dan straal je dat ook meteen ook!




Wie denk je voor de gek te houden? Trek de kleding aan waarin jij je het lekkerst voelt. Het gaat om jouw persoonlijkheid namelijk. Wat je allemaal kunt en geleerd hebt, hebben ze al op je CV kunnen lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven