Kraambezoek oma en opa

28-05-2008 19:30 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een vraagje. Als er een kindje geboren is, wanneer mogen de opa's en oma's van het kindje dan op bezoek komen? Mogen ze al binnen de 48 uur (even) komen kennismaken met hun kleinkind of zijn ze dan nog niet welkom? Hoe ging dat bij jullie?
Als ik er over nadenk, mijn vader had een heel kleine rol bij de bevallingen en geboortes van mijn kinderen. Hij kwam veel later op "bezoek"(na 5 minuten was hij alweer weg) dan mijn toenmalige schoonouders.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
arwen173 schreef op 28 mei 2008 @ 20:39:

maar ik vind bevallen toch wel zo iets dat mijn stem daar net wat belangrijker is, over wie ik eerst wil zien. .
JIJ hoeft ze ook niet te zien ; misschien wil je man ze zien en willen zij hun nieuwe kleinkind zien ? Dat kind is er UIT , hoor ; gek gezegd kunnen ze kindlief kunnen bewonderen en jou de volgende dag /week/maand /helemaal nooit feliciteren . X-D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom altijd die concurrentiestrijd. Wat maakt het nu uit wie er het eerst is.
Op zich vind ik dat de kraamvrouw bepaalt wanneer ze wie ziet. Zij is degene die het " zware"werk heeft gedaan en ook opdraait voor de nachtvoedingen in geval de baby borstvoeding krijgt.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Even de andere kant van het verhaal, veel schoonmoeders zijn ook niet te spreken over hun schoondochter, die is nooit goed genoeg voor hun prachtige zoon. (ik overdrijf) Als ik kijk naar vriendinnen van mijn moeder, alle vriendinnen met een dochter zijn tevreden over hun schoonzoon, alle vriendinnen met een zoon, klagen over hun schoondochter. Niet lief / leuk / ambitieus / aktief etc etc genoeg. Nogmaals ik overdrijf, maar onderschat de band tussen een moeder en een zoon niet en hoe moeilijk het kan zijn om daar een plek bij te vinden als schoondochter, terwijl de band tussen een moeder en haar dochter meestal niet verandert als er ineens een schoonzoon bij komt.
blijfgewoonbianca schreef op 28 mei 2008 @ 20:39:

als je vindt dat je een leuke man hebt zullen je schoonouders toch wel íets goed gedaan hebben ? Of is die man pas leuk geworden na een heropvoedingscursus ?
:rofl: De mijne werd pas leuk na de heropvoedingscursus. :rofl:
Idd kan je van je eigen moeder meer hebben. Haar onhebbelijkheden ken je al je hele leven en van haar houd je (meestal) omdat ze je moeder is.

Je schoonmoeder hoort bij je man en met haar heb je dus minder (vaak).

Ik ook. Veel minder.

En dat mijn man vader is geworden is heel mooi voor m maar hij vond het echt niet erg om eerst mijn moeder over de vloer te krijgen.

En als dat wel zo was geweest had hij pech gehad:)

Ik onteen idd heel veel rechten aan het feit dat ik bevallen ben en hij niet.
Prima69 schreef op 28 mei 2008 @ 20:45:

Op zich vind ik dat de kraamvrouw bepaalt wanneer ze wie ziet. Ze bepaalt niet alleen wie zij ziet , ze bepaalt ook wie haar man ziet en wie de baby te zien krijgen . Zij is degene die het " zware"werk heeft gedaan en ook opdraait voor de nachtvoedingen in geval de baby borstvoeding krijgt.
Godsammekrake zeg , allemaal onze mond vol over dat vaders net zo goed kunnen zorgen als moeders en gelijke rechten en gelijke plichten , maar ondertussen........
blijfgewoonbianca schreef op 28 mei 2008 @ 20:44:

[...]

JIJ hoeft ze ook niet te zien ; misschien wil je man ze zien en willen zij hun nieuwe kleinkind zien ? Dat kind is er UIT , hoor ; gek gezegd kunnen ze kindlief kunnen bewonderen en jou de volgende dag /week/maand /helemaal nooit feliciteren . X-D
je denkt toch niet dat ik mijn kind de eerste uren na de geboorte uit het oog verlies als dat niet hoeft, gekke henkie. Maar nogmaals, mijn schoonouders waren heel snel welkom, en ik heb notabene mijn vriend aangespoord te te bellen, die wilde wachten tot de volgende dag, omdat zijn moeder heel enthousiast en druk kan reageren en daar had hij geen zin in, en ik vond het prima.
En mijn man is ook pas leuk geworden nadat hij uit huis ging en weg was bij die calvinisten.....:)
blijfgewoonbianca schreef op 28 mei 2008 @ 20:31:

Wat ontlenen " wij vrouwen " veel (on)recht aan het bevallen ; zo'n kind is toch echt net zoveel van je partner en die zal zijn geluk wellicht liever met zijn ouders delen . De " koude " opa en oma zijn net zoveel opa en oma en zullen er normaal gesproken net zo veel van houden als de andere grootouders .

Natuurlijk zul je jouw bevallingsverhaal en jouw emoties liever met je eigen ouders delen , maar jij bent niet alleen moeder geworden ; je partner is vader geworden en jullie hebben de beide paar ouders grootouders gemaakt .
De vader van mijn dochter had gerust zich direct in zijn moeders armen mogen storten, maar dat deed ie niet. X-D

Als opa en oma zijn ze allemaal evenveel waard. Ik denk dat de band tussen mij en mijn moeder hechter is dan de band van Kitty's vader met zijn moeder. Ik heb hem echter niet verboden zijn ouders per direct te laten komen. Het is net zo goed hun kleinkind als dat van mijn ouders.

Ik denk dat de kraamvrouw haar moeder liefst zo snel mogelijk ziet voor zichzelf, niet perse omdat deze meer recht op het kleinkind zou hebben ofzo.

Wat bij mij wel meespeelde was de betrokkenheid van mijn schoonouders. Die zaten nogal op de wip.

Ze hebben een huis in Frankrijk en wilden daar graag naar toe. Kitty bleef echter 2 weken langer zitten dan uitgerekend. Mij was dan ook al eens gezegd dat ze nu wel mocht komen, want ze wilden graag weg. De dag na haar geboorte zijn ze dan ook voor 8 weken vertrokken. Tot zover de band van mijn schoonouders met hun zoon, mij en de pasgeborene
....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik vind ook helemaal niet dat vaders net zo goed kunnen zorgen als moeders.... Daar hebben we hier dagelijks onmin over:)
Helemaal eens blogbabe, soms vraag ik me af of hij niet geadopteerd is.... :) Ach, mijn schoonmoeder valt best mee als je maar weet dat je niet over geld kan praten en dat haar dochter en kleindochter daarvan op nr. 1 staan. Dat begrijp ik nou niet, dat onderscheid tussen kinderen. Hmmmm misschien nieuw topicwaardig....
Ook kraamvrouwen mogen zich wel eens bedenken dat de wereld niet om hen draait en dat er nog meer mensen zijn die het kind graag willen zien, die in spanning hebben gezeten, zenuwachtig zijn geweest, meegeleefd hebben. Tuurlijk moet je niet over je eigen grenzen heengaan, maar hoeveel last kun je nu hebben van mensen die even, al is het maar 10 minuten, je kind komen bekijken?

Ik had er ook geen zin in, in het ziekenhuis, nadat zoon er was, in mijn ouders niet en in zijn ouders niet, ik had een keizersnede gehad, kon niet zelf naar zoon toe, was niet zeker of hij het zou halen of niet, moest tussendoor kolven en werd elk uur zo'n beetje op de hoogte gehouden door de artsen over hoe het met hem ging. Daarnaast lag ik zelf nog aan infusen, was nog ziek, bang en niet echt in staat tot een gezellig gesprek.

Maar ik vond het écht te ver gaan om tegen mijn ouders en schoonouders te zeggen dat ze niet mochten komen. Zij hadden wekenlang in spanning gezeten, hebben letterlijk náást de telefoon gezeten toen hij gehaald werd en ik vond dat zij het recht hadden om hun kleinzoon even te zien.

Ik snap niet dat dat in normale situatie's zo'n groot probleem moet zijn. Je krijgt een kind, daar ga je niet dood aan. Het is ingrijpend, maar niet zo ingrijpend dat je niet 10 minuten mensen kunt ontvangen omdat die óók blij zijn met jouw kind.
ruma schreef op 28 mei 2008 @ 19:56:

[...]

Ik word hier altijd een beetje verdrietig van, omdat ik in het genot ben van 3 zonen en ik dus later altijd bij de koude kant zal horen :cry: . Mijn ouders en schoonouders waren er vrijwel direct na de bevalling. Er wordt echt geen onderscheid gemaakt. Gelukkig heb ik wel een schat van een schoonmoeder (die vaak veel liever en begripvoller is dan mijn eigen moeder).

Mijn schoonmoeder is me bijna net zo lief als mn eigen moeder dus er is nog hoop! :)

Bij een evt. volgend kindje zou ik mn moeder en schoonmoeder ook wel bij de bevalling willen alleen mn man ziet dat niet zitten... :)
tegen wie heb je het nou eowyn? in het algemeen? of iemand in het bijzonder? want iedereen hier, behalve dan reiger, heeft ouders en schoonouders toch zowat binnen een dag laten komen?
arwen173 schreef op 28 mei 2008 @ 20:46:

terwijl de band tussen een moeder en haar dochter meestal niet verandert als er ineens een schoonzoon bij komt.

Nee , klopt ; zo'n dochter weigert om met kerst naar zijn ouders te gaan ; eerste kerstdag bij pa en ma en tweede lekker saampjes met het gezin ........ Dat werk .

Dochter gaat wel met haar moeder winkelen maar als hij bij zijn moeder een bakkie gaat doen of een klusje gaat doen het foute boel is .

Oké............ allemaal erg zwart/wit .

Voor moeders zijn er veel dingen herkenbaar in het huishouden van haar dochter ; schilt zij aardappelen met een dunschiller ; dan doet dochter dat ook . Drinken zij thuis uit mokken ? Dochterlief heeft ook geen kop-en-schotels . Zelfde merk koffie en zelfde ramenzeemmethode .

Gek gezegd ; een schoonmoeder bedenkt wanhopig hoe haar zoon gelukkig moet worden in een huis waar de ramen niet met spiritus worden gezeemd . Herkenbaar of niet ; dat schoonmoeders altijd iets " aan te merken hebben " op dat soort dingen ? ( Oooooo , snijd jij je aardappelen in vier stukken ? Ik in twee ! )
Ik reageerde onder andere op Prima69 en andere mensen die vinden dat de kraamvrouw alles mag bepalen.
[quote]Eowynn_ schreef op 28 mei 2008 @ 20:52:

Ook kraamvrouwen mogen zich wel eens bedenken dat de wereld niet om hen draait en dat er nog meer mensen zijn die het kind graag willen zien, die in spanning hebben gezeten, zenuwachtig zijn geweest, meegeleefd hebben. Tuurlijk moet je niet over je eigen grenzen heengaan, maar hoeveel last kun je nu hebben van mensen die even, al is het maar 10 minuten, je kind komen bekijken?

En hoeveel last hebben ze ervan als ze daar lekker een paar uur mee wachten?
arwen173 schreef op 28 mei 2008 @ 20:48:

[...]

je denkt toch niet dat ik mijn kind veelzeggend ! X-D de eerste uren na de geboorte uit het oog verlies als dat niet hoeft, gekke henkie. .
Ik verwacht ons kindje in november en aangezien ik in Duitsland woon, komt in ieder geval mijn moeder al een week van te voren. We hebben hier geen kraamzorg, dus ze neemt een taak uit mijn handen. Mijn vader en broertje komen zodra het kindje geboren is. Door omstandigheden (mijn schoonouders wonen in Centraal Azie) zien mijn schoonouders hun eerste kleinkind pas na 9 maanden als we daar op vakantie gaan in de zomer van 2009. Ik weet dat het verschrikkelijk veel pijn doet voor hun (schoonmoeder hing ook al huilend aan de foon met manlief), maar het is helaas niet anders. De visa zijn zo moeilijk te verkrijgen.

Reiger, wat ontzettend jammer dat het zo gelopen is. Hopelijk wordt jullie band wat beter of krijgen jullie in ieder geval het kindje vaak te zien!
zo zal het ook wel vaak gaan, maar gelukkig heb ik met beide een goede band en nooit problemen over dat soort dingen. En met kerst en moederdag zitten wij altijd mooi bij zijn moeder. :)
Ik was maar wat blij dat de policy in het ziekenhuis was dat er 's nachts geen bezoek mocht komen, ook niet als je net bevallen was. Want nee, ik ging gelukkig niet bijna dood van mijn bevallingen, maar het voelde wel zo. En na die twee topprestaties vond ik dat mijn wens tot geen bezoek toch echt even belangrijker was dan de wens van de grootouders om meteen op de stoep te staan.
Ik gebruik ook de term " ons kind" alleen als ik super mild gestemd ben. |-)
neele schreef op 28 mei 2008 @ 20:56:

[quote]Eowynn_ schreef op 28 mei 2008 @ 20:52:

En hoeveel last hebben ze ervan als ze daar lekker een paar uur mee wachten?
Vraag het eens aan willekeurige opa's en oma's .... vooral aan degene die alleen zoons hebben .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven