borstvoedingmaffia?

29-05-2008 10:28 399 berichten
Ik kreeg laatst naar mijn hoofd dat ik borstvoedingmaffia ben :cry: (op een forum welliswaar, maar toch).

Nou legde ik alleen maar uit hoe fijn ik het zelf vind om borstvoeding te geven, maar blijkbaar ben je dan meteen maffia. Heeft iemand een idee hoe dat komt? Is het een soort schuldgevoel van mensen waarbij het niet gelukt is borstvoeding te geven, of die er niet eens aan begonnen zijn? En dat dan dan wordt afgereageerd als er een vrolijke borstvoedende moeder langskomt? Ik voelde me best aangevallen eerlijk gezegd.

Ik wil niet weer de discussie starten over wel/geen borstvoeding, dat moet iedereen maar zelf weten. Maar wie heeft er nou het gevoel dat er een borstvoedingmaffia bestaat, en hoe komt dat?

bestaat er borstvoedingmaffia?

Totaal aantal stemmen: 97

ja, en ik voel me er vaak door aangevallen (12%)
ja, maar ik heb er zelf geen last van (40%)
ja, ik ben er zelf lid van (16%)
nee, dat is een bedenksel (24%)
geen idee, heb ik geen ervaring mee (7%)
Alle reacties Link kopieren
De borstvoedingsmaffia is slechts een verzinsel van de flesvoedingsmaffia ;-)

Maar, serieus, het is volgens mij echt een forum-iets, i.r.l. nog nooit iets overgehoord namelijk, en komt denk ik voornamelijk voort uit frustratie bij sommige flesvoedende moeders, die er slecht tegen kunnen de voordelen van BV opgenoemd te zien worden.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik vind het bvmaffia worden bij het op een opdringende manier propaganderen van bv terwijl men redelijkerwijs kan weten dat dat op dat moment niet gepast/gewenst/vulmaarin is.

(dus iemand die fv geeft en hierover specifiek een topic opent, komen vertellen dat bv toch echt beter is, bij een topic over verstopte spenen opmerken dat ze dan maar bv had moeten geven omdat je tepel nooit verstopt raakt, etc. )

Verder zie ik iemand die bv geeft gewoon als fijn borstvoedende moeder :)
ik weet ook niet hoe dat komt, maar ik herken het wel. Als je alleen maar de voordelen opnoemt of opmerkt dat je het belangrijk vindt, ben je snel maffia. Moeders die flessevoeding geven schieten ook al meteen bij voorbaat in de verdediging, terwijl dat ook helemaal niet nodig is. Ik geef het, vind het belangrijk, vind het fijn en handig, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. En ja, ik vind sommige argumenten om niet voor bv te kiezen echt kolder, maar ja, ik doe ook weer ongetwijfeld dingen die anderen kolder vinden.
Maffia suggereert trouwens dat er een organisatie achter zou zitten. Dat is natuurlijk al helemaal een belachelijk concept. Alsof forummers die vinden dat BV gezond en natuurlijk is achter de schermen contact met elkaar hebben over een plan van aanpak ofzo.
Inad schreef op 29 mei 2008 @ 10:35:

De borstvoedingsmaffia is slechts een verzinsel van de flesvoedingsmaffia ;-)

Maar, serieus, het is volgens mij echt een forum-iets, i.r.l. nog nooit iets overgehoord namelijk, en komt denk ik voornamelijk voort uit frustratie bij sommige flesvoedende moeders, die er slecht tegen kunnen de voordelen van BV opgenoemd te zien worden.
nee dat komt omdat BV moeders het niet kunnen laten om FVmoeders er steeds op te wijzen dat ze hun kind vergiftigen ;-)
sunlight schreef op 29 mei 2008 @ 10:36:

Ik vind het bvmaffia worden bij het op een opdringende manier propaganderen van bv terwijl men redelijkerwijs kan weten dat dat op dat moment niet gepast/gewenst/vulmaarin is.

(dus iemand die fv geeft en hierover specifiek een topic opent, komen vertellen dat bv toch echt beter is, bij een topic over verstopte spenen opmerken dat ze dan maar bv had moeten geven omdat je tepel nooit verstopt raakt, etc. )

Daar heb je gelijk in sun, soms zie ik ook opmerkingen staan, waarvan ik denk, tja, totaal zinloos.

Verder zie ik iemand die bv geeft gewoon als fijn borstvoedende moeder :)
Inad schreef op 29 mei 2008 @ 10:36:

Maffia suggereert trouwens dat er een organisatie achter zou zitten. Dat is natuurlijk al helemaal een belachelijk concept. Alsof forummers die vinden dat BV gezond en natuurlijk is achter de schermen contact met elkaar hebben over een plan van aanpak ofzo.
Lijkt me wel gezellig overigens, wie gaat er mee bakkie doen tijdens de geheime vergadering? X-D
Toevallig hoorde ik het van het weekend voor het eerst irl: mijn oom (die keuringsarts is) vroeg of ik borstvoedingsmaffia was. Hij wilde de discussie aangaan dat bv helemaal niet beter was dan flesvoeding. Ik had geen zin in die discussie, want ik dacht: wat weet een keuringsarts daar nou van?!

Er wordt al snel met die term gesmeten, ook als je alleen maar zegt dat je borstvoeding makkelijk en goed vindt.

Ik denk dat dat idd, gedeeltelijk, door frustratie, gevoel van tekortschieten, van de flessenouders komt, kan geen andere verklaring verzinnen. Waarom anders zo fel en aangevallen reageren?
misschicken schreef op 29 mei 2008 @ 10:36:

[...]

nee dat komt omdat BV moeders het niet kunnen laten om FVmoeders er steeds op te wijzen dat ze hun kind vergiftigen ;-)
het werkt altijd 2 kanten op, noem een voordeel van bv en je bent maffia, stel een vraag over flesvoeding en je krijgt vergif naar je hoofd geslingerd.
Maffia gevraagd?

**steekt haar vinger op**

Present!

Maareh: ik lees net dat er helemaal geen stiekeme achter de schermen organisatie is. Met wie maak ik dan al die afspraken om bv op te dringen bij iedere moeder? Zijn dat dan toch de stemmen in mijn hoofd? Ze zeggen wel dat ik iedereen moet pesten door te roepen dat bv gezond, leuk, makkelijk, milieuvriendelijk, etc is.
Maffia, komt volgens mij van Mafia, wat een afko zou zijn voor "Muerta alla Francia Italia Anella", wat weer min of meer erop neerkomt dat Italianen Fransen dood willen hebben. Nou weet iedereen dat Italianen goede minnaars zijn, terwijl Fransen rare kaas hebben en kaas wordt gemaakt van melk.

Hier stopt mijn redenering, want ik kom niet echt verder.

Dan hou ik het er maar op dat er eerst een groep was die nogal fel en veroordelend was tov een bepaald punt en dat de term nu te pas en vooral te onpas wordt gebruikt als semantische truc om iemand in diskrediet te brengen zodat je zonder inhoudelijke argumenten een discussie kan winnen. Dat is voor velen tenslotte nog steeds de favoriete manier van je gelijk halen. Het kost weinig inspanning en je hoeft er niet echt iets voor te weten.

Zelf schijn ik volgens sommigen bij de huisdierenmaffia te horen (terwijl ik huisdieren vies, gevaarlijk en nutteloos vind, wel, afgezien van een kat als je last hebt van muizen).

Misschien is er wel een maffia-maffia!
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Ik ben trouwens geen zelf-geproclameerde maffia, ik heb de titel hier gekregen.
tilalia2 schreef op 29 mei 2008 @ 10:44:

Ik ben trouwens geen zelf-geproclameerde maffia, ik heb de titel hier gekregen.

Soort geuzennaam, in jouw geval :cheer2: :smooch:

Int, ;-)

Sharra, ja gezellig. Bakje koffie met ehm, ehhh, melk ;-)
hahaha, ik weet van wie die ene stem is op: Ja, ik ben er zelf lid van ;-).

Ik vind het maar een nare term, en hij remt me ook om mensen adviezen te geven over borstvoeding. Best naar vind ik dat. Wil je iemand helpen, maar ben je onbewust bang dat het verkeerd opgevat wordt en dus zeg je maar niets.
Ik heb nog nooit bij een forummer die vertelt het fijn en het beste voor zijn kind te vinden bv te geven, gedacht: goh das maffia.

Wel dat vaker gedacht bij forummers die te pas en te onpas binnenwalsen op een fvgerelateerd topic, en gaan vertellen dat je je kind bv moet geven etc.

En dat heeft niets te maken met het feit dat bij mij de bv niet gelukt is, want ik vond dat gewoon het lot, maar meer dat ik vind dat iemand (al dan niet gedwongen)zijn eigen keus heeft gemaakt en je met bv propaganda dan dus volledig offtopic gaat.

(beetje hetzelfde idee als dat ik een vraag stel over vegetarisch eten en iemand dan gaan vertellen dat ik gewoon vlees moet gaan eten omdat dat beter is)

Beetje kromme vergelijking, maar om mar aan te geven hoe offtopic ik het vind om over bv te gaan beginnen als iemand duidelijk aangeeft fv te geven.
ik hoop zelf dus ook dat het bij nummer twee gewoon goed gaat en helemaal lekker lukt.
Maffia vind ik wat overdreven, maar ik vind dat er soms teveel wordt geschermd met borstvoeding.

Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat BV het beste is voor een baby. Alleen is het volgens mij onnodig om in elke willekeurig topic waar het woordje fles in voorkomt te gaan schermen met het feit dat TO "dan maar BV had moeten geven/dat bv beter is dan fv".

Voor die mensen is de keuze toch niet meer aan de orde over het algemeen dus lijkt het me onzinnig om ze dan nog maar eens erop te wijzen dat ze niet het beste voor hun kind overhebben.

Aan de andere kant moeten mensen zich ook niet zo snel aangevallen voelen. Dat snap ik namelijk ook niet altijd.

Door een medische oorzaak kan ik helaas geen BV geven. Dit heeft me veel pijn gedaan en tot op de dag van vandaag vind ik het jammer dat ik het niet eens heb kunnen proberen MAAR dit is niet de schuld van de "maffia" en ik voel me dan ook zeker niet aangevallen als ik iets lees over BV. Hooguit vind ik het erg jammer.
Jaa, gewoon voor gaan Sun :cheer: :hug:

*niet Maffioos bedoeld ;-) *
Ik vind wel dat er echte maffia achter BV zit. Toen ik van een lactatiekundige eens hoorde dat je als moeder wel bv moest geven om zo ziektekosten naar beneden te halen (want bv-kinderen worden minder snel ziek) en tandartskosten lager te laten uitvallen (want bv-kinderen hebben gezondere tanden) en je het maatschappelijk verantwoorder is om bv te geven (want minder afval van al die blikken die je uitspaart) wist ik het zeker. De bv-maffia bestaat en JP Balkenende, Rouvoets en het hele kabinet zijn daarin gegroepeerd. Denk maar na, er mag geen reclame voor eerstehalfjaar flesvoeding gemaakt worden, dat heeft de overheid bepaald.

Nu serieus, ik ben IRL nooit onder moeders zelf echte fanaten tegengekomen. Misschien omdat ik zelf lang BV heb gegeven ofzo, weet het niet. Maar het is wel een spannend onderwerp.
haha ik Inad, ik hoop het ook, en zie bv-opmerkingen of toejuichingen echt niet als maffia, want ik vind bv geven heel natuurlijk en het beste voor je kind. Nou ja ik ga in herhaling vallen, ik heb duidelijk verwoord wat ik wel onder "maffia" vind vallen. ;-)
Inad schreef op 29 mei 2008 @ 10:36:

Neem je dit nu niet iets te zwaar op?
Ik heb 'borstvoedingmaffia' altijd een ontzettend stomme term gevonden, valt voor mij in dezelfde categorie als de schooldirecteur 'Hitler' noemen. Volgens Wiki is maffia 'een geheel van geheime criminele organisaties, georganiseerd in afdelingen. Een persoon die tot de maffia behoort wordt een maffioso (meervoud maffiosi) genoemd'.

Borstvoedingmaffia doet dus iets illegaals met moedermelk http://www.artuproar.com/uploads/skins/previews_m/mafiababy.jpg

capisce?!
Annie Ooi schreef op 29 mei 2008 @ 10:51:

Nu serieus, ik ben IRL nooit onder moeders zelf echte fanaten tegengekomen. Misschien omdat ik zelf lang BV heb gegeven ofzo, weet het niet. Maar het is wel een spannend onderwerp.
Het is wel zo dat ik tegenwoordig (aan een nieuwe moeder) niet meer vraag of de baby goed eet, ik vraag tegenwoordig: gaat de borstvoeding goed?
Ze bestaan wel, die wijffies..

Op het consultatiebureau en ook wel veel moeders die zelf BV geven..

mijn vriendin had BV problemen en uiteindelijk zat ze jankend van pijn en frustratie met een jankend kind terwijl haar door de inmiddels door de CB aangesmeerde lactatiedeskundige vanalles werd verweten en gedirigeerd.

Ik was al 3 x op FV overgestapt..Was zo zielig!

Het is uiteindelijk wel gelukt en ze is nu zelf helemaal IN de BV maffia en BV tot zoon naar de middelbare school moet etc , ten koste van een verziekte kraamtijd.

Ik ben heel blij dat het mij wel lukte en desgevraagd is mijn commentaar dan ook pro BV, maar ik trek niet uit mezelf mn mond open want ik wil niet met de BV maffia geassocieerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven