Kinderen
alle pijlers
Vraag aan leerkrachten b.o.: kind 3 jr wil leren schrijven
woensdag 4 juni 2008 om 21:07
Hallo,
Onze dochter is erg bezig met letters en wil graag schrijven en lezen. Op dit moment schrijft ze in blokletters de letters die ze van ons heeft geleerd. Maar omdat ze steeds meer wil leren zat ik me af te vragen wat nu de beste manier is om haar schrijven te leren.
Het is echt iets wat bij haar vandaan komt, wij als ouders, vinden haar nog erg jong hiervoor. Tegelijkertijd wil ik het ook niet negeren want ze is er erg mee bezig en wil graag lezen en schrijven. Maar wat is nu wijs, hoe begeleid ik haar hierbij.
Graag jullie tips, do's en don'ts.
Alvast bedankt!
Onze dochter is erg bezig met letters en wil graag schrijven en lezen. Op dit moment schrijft ze in blokletters de letters die ze van ons heeft geleerd. Maar omdat ze steeds meer wil leren zat ik me af te vragen wat nu de beste manier is om haar schrijven te leren.
Het is echt iets wat bij haar vandaan komt, wij als ouders, vinden haar nog erg jong hiervoor. Tegelijkertijd wil ik het ook niet negeren want ze is er erg mee bezig en wil graag lezen en schrijven. Maar wat is nu wijs, hoe begeleid ik haar hierbij.
Graag jullie tips, do's en don'ts.
Alvast bedankt!
donderdag 5 juni 2008 om 13:39
Tsja wat je ook doet: let inderdaad op pengreep en hoe ze de letters maken... Wij hebben op school kinderen met een onleesbaar handschrift doordat de letters vanaf de verkeerde kant worden begonnen. Verkeerde pengreep gefet een krampachtige houding waardoor je kind geen langere stukken tekst ontspannen kan schrijven en waardoor je op langere termijn zelfs echt last kan krijgen...
Ik zou ook zeggen niet stimuleren, maar ook niet teveel negeren. Dan maar stempelen en zo inderdaad. Of stickers. Of alleen de naam, maar wel met goede greep en begin en eind.
Misschien kun je op de aanstaande school van je kind vragen welke methode zij gebruiken? Dan kun je je er in ieder geval iets meer in verdiepen...
Ik zou ook zeggen niet stimuleren, maar ook niet teveel negeren. Dan maar stempelen en zo inderdaad. Of stickers. Of alleen de naam, maar wel met goede greep en begin en eind.
Misschien kun je op de aanstaande school van je kind vragen welke methode zij gebruiken? Dan kun je je er in ieder geval iets meer in verdiepen...
donderdag 5 juni 2008 om 14:02
Kunnen die "extra" bezigheden niet gegeven worden in bijvoorbeeld schaken / dammen / go ?
Denksport kent geen grenzen of diploma's, een acht-jarige die een volwassene van het bord speelt krijgt niet te horen "dat hij/zij daar nog te klein voor is".
Het spel GO.
Hier zijn adressen te vinden van clubs (=ledenlijsten) die misschien wel een schoolgroepje willen begeleiden.
Denksport kent geen grenzen of diploma's, een acht-jarige die een volwassene van het bord speelt krijgt niet te horen "dat hij/zij daar nog te klein voor is".
Het spel GO.
Hier zijn adressen te vinden van clubs (=ledenlijsten) die misschien wel een schoolgroepje willen begeleiden.
donderdag 5 juni 2008 om 14:04
Je hebt ook spelletjes in de speelgoedwinkel, van maan-roos-vis. Kwartet (4 kaarten verzamelen van de r, raam, riem, roos, reus) en memory (het plaatje en het woord bij elkaar, en nog een beetje geholpen met een kleurtje) en volgens mij nog iets. Hebben mijn stiefjes best veel mee gespeeld toen ze nog op de kleuterschool zaten.
Ik vind de posts over niet stimuleren om verveling later where-ever te voorkomen een beetje vreemd. Ik hoor alleen maar in het nieuws dat alle niveaus van alle kinderen en scholen in alle leeftijden dalen. Waarom een kind dat graag wil daar niet een beetje bij helpen?
Ik vind de posts over niet stimuleren om verveling later where-ever te voorkomen een beetje vreemd. Ik hoor alleen maar in het nieuws dat alle niveaus van alle kinderen en scholen in alle leeftijden dalen. Waarom een kind dat graag wil daar niet een beetje bij helpen?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
donderdag 5 juni 2008 om 14:42
Het punt is denk ik dat de kinderen waar het hier om gaat waarschijnlijk niet de domste kinderen zijn. Daarnaast streven we in NL altijd naar 'iedereen minimaal gemiddeld'. Het gevolg daarvan is dat de lat steeds hoger komt te liggen (en dus niet dat het niveau steeds lager wordt!). Voorbeeld:
Kind 1 haalt 6, kind 2 haalt 8, kind 3 haalt 10. Gemiddelde: 24/3=8. We gaan dan streven naar iedereen gemiddeld een 8. Van de 6 gaan we dan met alle mogelijke middelen een 8 maken. Resultaat: Kind 1 haalt 8, kind 2 haalt 8, kind 3 haalt 10. Gemiddelde: 26/3=8.66. We gaan dan streven naar iedereen gemiddeld een 8.66. Van de twee 8'en gaan we dan met alle mogelijke middelen een 8.66 maken. Resultaat: Kind 1 haalt 8.66, kind 2 haalt 8.66, kind 3 haalt 10. Gemiddelde: 27.32/3=9.11. We gaan dan streven naar iedereen gemiddeld een 9.11. Enzovoort. Zo werkt ons systeem. We accepteren niet dat mensen soms onder het gemiddelde zitten. Uiteindelijk lukt dit natuurlijk niet meer en lijkt (!) het alsof het niveau daalt.
donderdag 5 juni 2008 om 14:48
@Zwieber, zoals jij het stelt klinkt het als een incidenteel iets (paar minuten per dag). Dat lijkt mij inderdaad vrij onschuldig. Waar ik me zorgen over maak zijn de methodes die worden aangedragen waarmee de moeders zelf kunnen gaan zitten 'juffen', dan gaat het naar mijn idee niet meer over een paar minuutjes per dag.
Overigens zeg ik gewoon tegen mijn kind 'dat ga je in groep 3 van juf huppeldepup leren'. Vervolgens mag ie dan een filmpje van "How its made" kijken (daarin zie je hoe dingen (zoals potloden en pennen;-)) in de fabriek gemaakt worden). En dan heeft ie er vrede mee. Kinderen hoeven ook niet altijd te krijgen waar ze om vragen..
Overigens zeg ik gewoon tegen mijn kind 'dat ga je in groep 3 van juf huppeldepup leren'. Vervolgens mag ie dan een filmpje van "How its made" kijken (daarin zie je hoe dingen (zoals potloden en pennen;-)) in de fabriek gemaakt worden). En dan heeft ie er vrede mee. Kinderen hoeven ook niet altijd te krijgen waar ze om vragen..
donderdag 5 juni 2008 om 15:07
Veel tegenstrijdige antwoorden hier.
Ook ik ben juf, van groep 2. Door ons 'schoolmilieu' hebben wij maar weinig kinderen die hiermee bezig zijn... enerzijds jammer, anderzijds zijn ze ook nog lekker 'blanco'.
Je mag je kind natuurlijk altijd dingen uitleggen en uit laten proberen. Maar ga het niet (over)stimuleren.
Gebruik (zoals hier al wordt gezegd) een driehoekig potlood, of gebruik zo'n driehoekje wat je om het potlood heen kunt schuiven (weten ze vast wel in de boekhandel).
En probeer inderdaad zoveel mogelijk gebruik te maken van de 'school'letters. Dat is voor straks veel gemakkelijker!! Anders moet je kind de aangeleerde letters weer afleren en dat is nog veel lastiger.
En zoals Moppetoet ook al zegt; laat ze ook uitdaging zoeken in andere dingen...
Ook ik ben juf, van groep 2. Door ons 'schoolmilieu' hebben wij maar weinig kinderen die hiermee bezig zijn... enerzijds jammer, anderzijds zijn ze ook nog lekker 'blanco'.
Je mag je kind natuurlijk altijd dingen uitleggen en uit laten proberen. Maar ga het niet (over)stimuleren.
Gebruik (zoals hier al wordt gezegd) een driehoekig potlood, of gebruik zo'n driehoekje wat je om het potlood heen kunt schuiven (weten ze vast wel in de boekhandel).
En probeer inderdaad zoveel mogelijk gebruik te maken van de 'school'letters. Dat is voor straks veel gemakkelijker!! Anders moet je kind de aangeleerde letters weer afleren en dat is nog veel lastiger.
En zoals Moppetoet ook al zegt; laat ze ook uitdaging zoeken in andere dingen...
donderdag 5 juni 2008 om 15:41
Zelf gaan juffen? Ha, ik heb er de tijd niet eens voor joh! Dus dat wordt hem sowieso niet hoor. Maar als hij ergens naar vraagt krijgt hij gewoon antwoord en als hij een paar minuten per dag met letters bezig wil zijn vind ik het best. Ik denk trouwens niet dat ik hem het lezen kan laten uitstellen tot groep 3 hoor, da's nog 3 jaar. Maar dat hoeft ook niet vind ik. Uit het voorbeeld van opperdepop blijkt wel een ding: er is geen aandacht voor het kind wat een 10 scoort terwijl die zich verveelt omdat het tempo te langzaam is. Waarom hebben we op de basisschool niet een soort van mavo havo vwo zodat ieder kind in eigen tempo kan werken? En ga je dan toch sneller of langzamer dan stap je over op die werkjes....
donderdag 5 juni 2008 om 15:44
Ok... dat wist ik dus niet. Dacht dat Nederland steeds dommer werd. Weet niet meer waar ik het laatst hoorde, maar was een verhaal over een uitwisselingsstudent uit een oosteuropees land. Die ging hier een jaar studeren en ontdekte binnen een week dat ze 25 keer harder werkte dan de rest van haar klasgenoten. Nam wat gas terug, hoorde nog steeds tot de betere studenten en kwam na een jaar terug in haar thuisland en had een giga achterstand opgelopen. Of zoiets. (Hoed rand, weet niet meer precies.)
Ik vind dat kinderen die graag willen gewoon daarin geholpen moeten worden en inderdaad niet overgestimuleerd. Als je 4 bent is het toch geweldig als je je naam kunt schrijven! Maar heb ook wel eens een verhaal gehoord van een kindje waarvan de ouders willen dat die voor groep 2 kan schrijven en daar wordt alles uit de kast getrokken om dat te bewerkstelligen. Kind zelf wil veel liever puzzelen of met playmobil spelen. Die zou ik toch echt lekker laten spelen.
Ik vind dat kinderen die graag willen gewoon daarin geholpen moeten worden en inderdaad niet overgestimuleerd. Als je 4 bent is het toch geweldig als je je naam kunt schrijven! Maar heb ook wel eens een verhaal gehoord van een kindje waarvan de ouders willen dat die voor groep 2 kan schrijven en daar wordt alles uit de kast getrokken om dat te bewerkstelligen. Kind zelf wil veel liever puzzelen of met playmobil spelen. Die zou ik toch echt lekker laten spelen.
donderdag 5 juni 2008 om 16:03
donderdag 5 juni 2008 om 16:11
Haha, ja, daar had ik nog niet eens over nagedacht... Betreffende kind is inmiddels volgens mij al dik 7 hoor, maar mij werd verteld dat de ouders er destijds veel tijd en energie aan besteedden om het kind al lezend in groep 2 te krijgen. Volgens mij worden er al veel te veel eisen aan die kleintjes gesteld, met al die cito-toetsen die er al vanaf dag 1 op los worden gelaten. Laat ze nog maar lekker klein zijn, en als ze graag willen dan is er altijd wat te regelen.
donderdag 5 juni 2008 om 16:47
Nederland wordt ook steeds dommer. Als ik vergelijk wat er in andere landen normaal is om als basiskennis te hebben na de lagere school, dan is het in Nederland best heel droevig gesteld.
Een kind verbieden met letters bezig te zijn vind ik erg dom. Mijn dochter had bij 22 maanden interesse in letters. Wist feilloos de voorletters van haar opa's en oma's uit de bak met letters te pulken. Kon bij 26 maanden 15 letters herkennen. Weet nu alle letters van het alfabet (ze is 3 1/2) en kan een paar woordjes spellen, terwijl zedaar op school helemaal niet mee bezig zijn.
Moet ik haar dat verbieden? Als ze om hulp vraagt bij het natekenen van letters, moet ik dat dan weigeren? Als zij een woord wil spellen, moet ik zeggen "Nee, dat mag niet want je hoeft niet altijd je zin te krijgen'? ( waar hebben we het over?)
Ze is te jong voor scouting en geinterresseerd in lezen en schrijven. Ze gaat straks naar school in een land waar het gemiddelde leesniveau sinds ik van school af kwam enorm gezakt is. Waarschijnlijk door al die mensen die roepen dat je een peuter niet mag bevestigen in hun interesses.
Een kind verbieden met letters bezig te zijn vind ik erg dom. Mijn dochter had bij 22 maanden interesse in letters. Wist feilloos de voorletters van haar opa's en oma's uit de bak met letters te pulken. Kon bij 26 maanden 15 letters herkennen. Weet nu alle letters van het alfabet (ze is 3 1/2) en kan een paar woordjes spellen, terwijl zedaar op school helemaal niet mee bezig zijn.
Moet ik haar dat verbieden? Als ze om hulp vraagt bij het natekenen van letters, moet ik dat dan weigeren? Als zij een woord wil spellen, moet ik zeggen "Nee, dat mag niet want je hoeft niet altijd je zin te krijgen'? ( waar hebben we het over?)
Ze is te jong voor scouting en geinterresseerd in lezen en schrijven. Ze gaat straks naar school in een land waar het gemiddelde leesniveau sinds ik van school af kwam enorm gezakt is. Waarschijnlijk door al die mensen die roepen dat je een peuter niet mag bevestigen in hun interesses.
donderdag 5 juni 2008 om 17:04
Tja. Er zijn ook onderzoeken die stellen dat het een genetische, erfelijke oorzaak heeft.
(zie hier)
donderdag 5 juni 2008 om 18:21
Misschien kunnen we ook nog discussiëren over het schrijfonderwijs.
Op de meeste scholen leren de kinderen aan elkaar schrijven. Ik heb op de PABO geleerd waarom dat zo belangrijk zou zijn, maar ik heb daar mijn twijfels over. Na verloop van een antal jaren gaat iedereen zijn eigen handschrift ontwikkelen en dat kan ook vanuit blokschrift.
Ik ken wel volwassenen die nog aan elkaar schrijven, maar ik vind het persoonlijk erg onprettig.
Opperdepop, kinderen die zich sneller ontwikkelen hou je echt niet tegen hoor. Ja, je kunt ze wel tegenhouden, maar daar worden ze eerder depressief van dan dat ze er gelukkiger van worden. Ik heb hier zo'n kind dat op school fanatiek wordt tegengehouden en die wil je echt niet een weekje in huis hebben. Doodongelukkig wordt ie ervan. En (mede) daardoor onhandelbaar.
Wat jij zegt is echt zo totaal achterhaald, dat ik me afvraag waar jij je wijsheid vandaan hebt. De hele familie in het onderwijs en dan zulke ideeën. Wordt mij wel steeds duidelijker waarom het met het onderwijs in Nederland nooit echt wat zal worden.
Op de meeste scholen leren de kinderen aan elkaar schrijven. Ik heb op de PABO geleerd waarom dat zo belangrijk zou zijn, maar ik heb daar mijn twijfels over. Na verloop van een antal jaren gaat iedereen zijn eigen handschrift ontwikkelen en dat kan ook vanuit blokschrift.
Ik ken wel volwassenen die nog aan elkaar schrijven, maar ik vind het persoonlijk erg onprettig.
Opperdepop, kinderen die zich sneller ontwikkelen hou je echt niet tegen hoor. Ja, je kunt ze wel tegenhouden, maar daar worden ze eerder depressief van dan dat ze er gelukkiger van worden. Ik heb hier zo'n kind dat op school fanatiek wordt tegengehouden en die wil je echt niet een weekje in huis hebben. Doodongelukkig wordt ie ervan. En (mede) daardoor onhandelbaar.
Wat jij zegt is echt zo totaal achterhaald, dat ik me afvraag waar jij je wijsheid vandaan hebt. De hele familie in het onderwijs en dan zulke ideeën. Wordt mij wel steeds duidelijker waarom het met het onderwijs in Nederland nooit echt wat zal worden.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 5 juni 2008 om 19:23
Sommigen zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs afgenomen is. Ik denk dat dat komt omdat die mensen achterhaalde criteria hanteren. Als je kijkt naar de traditionele schoolvakken (lezen, schrijven, rekenen, topografie, enz.) dan zijn de prestaties op dat gebied denk ik slechter dan vroeger. Echter, onze huidige maatschappij heeft computers, tomtoms, spelling checkers, spreadsheets, enz.): de traditionele vakken zijn minder belangrijk geworden. In plaats daarvan vraagt onze huidige maatschappij meer sociale vaardigheden e.d. Communicatieve eigenschappen, initiatief, zelfstandigheid, creativiteit, enzovoort. Iets waar nu veel meer aandacht voor is in het onderwijs dan vroeger.
Dat er Pabo studenten zijn die nauwelijks kunnen rekenen is inderdaad kwalijk. Maar dat komt naar mijn mening omdat de toelatingseisen te laag zijn. Er worden geen eisen aan het vakkenpakket gesteld. Naar mijn idee zou bv wiskunde verplicht moeten zijn. Zonder Duits in je pakket mag je geen studie Duits gaan doen. Zonder wiskunde in je pakket mag je wel de Pabo gaan doen. Dat is vreemd.
Dat er Pabo studenten zijn die nauwelijks kunnen rekenen is inderdaad kwalijk. Maar dat komt naar mijn mening omdat de toelatingseisen te laag zijn. Er worden geen eisen aan het vakkenpakket gesteld. Naar mijn idee zou bv wiskunde verplicht moeten zijn. Zonder Duits in je pakket mag je geen studie Duits gaan doen. Zonder wiskunde in je pakket mag je wel de Pabo gaan doen. Dat is vreemd.
donderdag 5 juni 2008 om 19:48
Als een minister het zegt dan zal het wel waar zijn... Onze huidige minister heeft decennia aan wetenschap gedaan en ik vermoedt dat ook hij feitenkennis e.d. (ouderwetse vaardigheden) belangrijker inschat dan sociale vaardigheden. Maw, ook hij hanteert waarschijnlijk wat ik 'ouderwetse criteria' noem als hij het huidige onderwijs beoordeelt.
donderdag 5 juni 2008 om 19:55
Ik woon nu nog in Belgie. En daar hebben ze ook computers en tomtoms, maar daar kunnen ze wel rekenen en spellen. Daar wordt de correspondentie van de leerkrachten wel foutloos afgeleverd. En daar zijn de kinderen ook sociaal vaardig en communicatief. (En ja, de leraren zijn daar ook onderbetaald).
Ik vind het echt heel bijzonder dat je durft te zeggen dat het onderwijs juist steeds hogere niveaus haalt, want dat lijkt me bijzonder sterk. En als alle leerkrachten zo denken zoals jij, dan ben ik maarwat blij dat ik zelf de capaciteiten heb om mijn kind te leren lezen en schrijven, want op school leren ze het niet.
donderdag 5 juni 2008 om 19:56