Kinderen
alle pijlers
Vraag aan leerkrachten b.o.: kind 3 jr wil leren schrijven
woensdag 4 juni 2008 om 21:07
Hallo,
Onze dochter is erg bezig met letters en wil graag schrijven en lezen. Op dit moment schrijft ze in blokletters de letters die ze van ons heeft geleerd. Maar omdat ze steeds meer wil leren zat ik me af te vragen wat nu de beste manier is om haar schrijven te leren.
Het is echt iets wat bij haar vandaan komt, wij als ouders, vinden haar nog erg jong hiervoor. Tegelijkertijd wil ik het ook niet negeren want ze is er erg mee bezig en wil graag lezen en schrijven. Maar wat is nu wijs, hoe begeleid ik haar hierbij.
Graag jullie tips, do's en don'ts.
Alvast bedankt!
Onze dochter is erg bezig met letters en wil graag schrijven en lezen. Op dit moment schrijft ze in blokletters de letters die ze van ons heeft geleerd. Maar omdat ze steeds meer wil leren zat ik me af te vragen wat nu de beste manier is om haar schrijven te leren.
Het is echt iets wat bij haar vandaan komt, wij als ouders, vinden haar nog erg jong hiervoor. Tegelijkertijd wil ik het ook niet negeren want ze is er erg mee bezig en wil graag lezen en schrijven. Maar wat is nu wijs, hoe begeleid ik haar hierbij.
Graag jullie tips, do's en don'ts.
Alvast bedankt!
donderdag 5 juni 2008 om 20:56
Ik denk dat er hier -op dit topic bedoel ik- mensen zijn die zowel inhoud als vorm belangrijk vinden. Terecht, dunkt me.
Maar ja, we wilden zo graag die mensen gelukkig krijgen die de internationaal geldende norm voor vorm niet konden realiseren. In NL mocht niemand falen. Eisen naar beneden bijstellen dus en pretenderen dat andere zaken belangrijker zijn.
In Verweggistan ga je gewoon niet naar school als je de eisen van vorm en inhoud niet kunt realiseren.
Maar ja, we wilden zo graag die mensen gelukkig krijgen die de internationaal geldende norm voor vorm niet konden realiseren. In NL mocht niemand falen. Eisen naar beneden bijstellen dus en pretenderen dat andere zaken belangrijker zijn.
In Verweggistan ga je gewoon niet naar school als je de eisen van vorm en inhoud niet kunt realiseren.
donderdag 5 juni 2008 om 20:57
Van een leerkracht mag je het inderdaad verwachten. Maar dan is het wat mij betreft een specifieke eis (voor oa leerkrachten) en niet een universele eis (ook voor schilders ed).
Ik had een cito score van 550, heb meerdere universitaire opleidingen gedaan, dus waarschijnlijk ben ik slim genoeg. Maar ik vind het gewoon niet belangrijk (en in mijn werk wordt het over het algemeen ook als niet belangrijk ervaren), dus maak ik zoals jullie gemerkt hebben af en toe nog wel eens een foutje. Als mensen om die reden mijn CV aan de kant leggen: prima.
donderdag 5 juni 2008 om 21:00
Ben heel benieuwd naar welke universitaire opleidingen jij gedaan hebt en waar zonder dat je commentaar hebt gekregen van de docenten over jouw spelling....Elke student van mij krijgt standaard te horen alles na te lezen voor het inleveren want het staat gigantisch dom zo'n spelfout en daar mag je gewoon op aangesproken worden. Er zijn zelfs docenten bij die het dan helemaal niet meer nakijken als het vol spelfouten staat. Dus ik ben zeer benieuwd.
donderdag 5 juni 2008 om 21:00
donderdag 5 juni 2008 om 21:03
Dat heb ik dus niet gezegd.. Mijn ervaring is wel dat ze zelf ook niet erg geinteresseerd zijn in dat soort zaken Dat ze liever gewoon goed leren schilderen, straten maken, enzovoort. En dat geldt voor mij ook: als ik mijn huis laat schilderen heb ik liever dat ie goed kan schilderen dan dat ie goed kan rekenen.
donderdag 5 juni 2008 om 21:08
Bedrijfskunde (afgerond), bouwkunde (gedeeltelijk) en civiele techniek (gedeeltelijk). En ik zal best wel eens een spelfoutje gemaakt hebben. Nooit commentaar op gehad. Uitzonderingen daargelaten. Bij ons weigerde een docent alleen maar je werk na te kijken als je je naam verkeerd gespeld had...
Overigens wel een keer een review gehad met een CIO. Document van mij was in het Engels (niet mijn moedertaal). Die man had het een half uur over layout, spelling, grammatica, enz. En sloot af met: de inhoud is prima. Dat vind ik persoonlijk een beetje triest.
donderdag 5 juni 2008 om 21:11
Ik had een cito score van 550, heb meerdere universitaire opleidingen gedaan, dus waarschijnlijk ben ik slim genoeg. Maar ik vind het gewoon niet belangrijk (en in mijn werk wordt het over het algemeen ook als niet belangrijk ervaren), dus maak ik zoals jullie gemerkt hebben af en toe nog wel eens een foutje. Als mensen om die reden mijn CV aan de kant leggen: prima.
Een citoscore zegt niet zoveel en heb je die universitaire opleidingen ook afgemaakt?
Als jij het niet erg vindt dat mensen jouw cv aan de kant leggen wegens spelfouten, stel je geen hoge eisen aan jezelf.
De Nederlandse taal is best moeilijk, maar de basisregels zoals ik word moet iedereen kunnen beheersen.
Een citoscore zegt niet zoveel en heb je die universitaire opleidingen ook afgemaakt?
Als jij het niet erg vindt dat mensen jouw cv aan de kant leggen wegens spelfouten, stel je geen hoge eisen aan jezelf.
De Nederlandse taal is best moeilijk, maar de basisregels zoals ik word moet iedereen kunnen beheersen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 5 juni 2008 om 21:11
Ja, en me(!!!!!) opa rookte als een ketter, maar is wel 95 geworden, dus roken is niet schadelijk. Duh.
Omdat jouw kind vrolijk is terwijl je em afremt, geldt dat voor ieder kind? Mijn zoon wilde dood op zijn 6e. Dat zal echt niet alleen komen doordat ie afgeremd werd, maar toen hij wel zijn eigen tempo kon gaan volgen knapte hij daar wel erg van op.
Daarbij denk ik dat 'snelle' kinderen zich toch wel gaan vervelen op school, want het onderwijs is nu eenmaal gericht op het gemiddelde kind. En zelfs dat niet. Het onderwijs is ooit ontstaan om ervoor te zorgen dat kinderen in ieder geval niet voor hun 12e hoefden te gaan werken. De stof die in de hele basisschooltijd geleerd moet worden kan door een beetje slimmerik in zo'n 3 jaar opgepikt worden, door een superslimmerik in 2 jaar. Want het stelt echt niet zoveel voor. Dan kun je wel uitrekenen hoeveel uur zo'n kind zich zit te vervelen. Dat voorkom je echt niet met afremmen.
Wel prettig dat er hier op het forum in ieder geval 1 persoon is ide haar tijd ver vooruit is. Alleen ben jij dat niet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 5 juni 2008 om 21:17
Het onderwijs is ooit ontstaan om ervoor te zorgen dat kinderen in ieder geval niet voor hun 12e hoefden te gaan werken
Dit is niet helemaal correct.
Onderwijs bestaat al eeuwenlang, is alleen lange tijd niet weggelegd geweest voor de armere klasse.
De Kinderwet van Van Houten (1874) stelde een verbod in dat kinderen tot 12 jaar geen fabrieksarbeid mochten verrichten (ander werk was wel toegestaan).
De echte leerplicht stamt uit 1901, en gaat eigenlijk nog niet eens over de inhoud van het onderwijs.
Dit is niet helemaal correct.
Onderwijs bestaat al eeuwenlang, is alleen lange tijd niet weggelegd geweest voor de armere klasse.
De Kinderwet van Van Houten (1874) stelde een verbod in dat kinderen tot 12 jaar geen fabrieksarbeid mochten verrichten (ander werk was wel toegestaan).
De echte leerplicht stamt uit 1901, en gaat eigenlijk nog niet eens over de inhoud van het onderwijs.
donderdag 5 juni 2008 om 21:25
@Calvijn1: je zegt "Als jij het niet erg vindt dat mensen jouw cv aan de kant leggen wegens spelfouten, stel je geen hoge eisen aan jezelf."
Dat klopt, op het gebied van spelling stel ik geen hoge eisen (niet aan mezelf en ook niet aan anderen). Als mensen mij om die reden afwijzen zoeken ze kennelijk iemand die de taal uitmuntend beheerst en wijzen ze me terecht af. Prima.
Dat klopt, op het gebied van spelling stel ik geen hoge eisen (niet aan mezelf en ook niet aan anderen). Als mensen mij om die reden afwijzen zoeken ze kennelijk iemand die de taal uitmuntend beheerst en wijzen ze me terecht af. Prima.
donderdag 5 juni 2008 om 21:34
Geschiedenis is in zoverre basiskennis dat er in ieder geval van je verwacht wordt dat je iets over de vaderlandse geschiedenis weet.
Feiten zoals bovenstaande is nu niet echt noodzakelijke parate kennis.
Ik geef dan wel geschiedenis, maar weet ook lang niet alles (wel van veel een beetje )
Feiten zoals bovenstaande is nu niet echt noodzakelijke parate kennis.
Ik geef dan wel geschiedenis, maar weet ook lang niet alles (wel van veel een beetje )